۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

آنفلوانزا خوکی چيست؟


آنفلوانزاى خوکی ( Swine flu) يك بيمارى تنفسى خوك‌ها است که توسط ويروس آنفلوانزاى نوع H۱N۱ ایجاد می شود .این نوع آنفلوآنزا معمولا در خوك‌ها بروز می کند . ويروس‌هاى آنفولانزاى خوكی حد بالایی از آلودگی و بيمارى را سبب می شوند البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوک ها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از مرکز کنترل بیماری های آمریکا ( CDC ) ، ويروس‌هاى مهاجم آنفلوانزا خوكی می تواند در سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات گردد اما بیشترین شیوع درفصل زمستان و بهار اتفاق می افتند و می تواند در طول سال ادامه داشته باشد . ويروس آنفولانزاى خوك كلاسيك يك ويروس H۱N۱ ( آنفلوانزا نوع اى) برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی از یک خوک جدا گردید .
چند نوع ويروس‌ آنفولانزاى خوكی وجود دارد ؟
ويروس‌هاى آنفلوانزای خوکی میزبان اصلی شان خوک است اما می توانند مرغ ها و حتی انسانها را آلوده کنند . مواردی از انتقال این نوع ویروس به انسان گزارش شده است و در مواردی هم انتقال از انسان به انسان گزارش شده است . ويروس‌هاى آنفولانزاى خوكی دائماً تغيير شکل می دهند. البته خوك‌ها به وسيله آنفلوانزاى مرغى هم می توانند آلوده شوند گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست . ويروس‌هاى آنفلوانزا وقتى از خوک آلوده خوک دیگری را آلوده می کند می تواند تغییر شکل داده و نوع رفتارش نیز تغییر مى كند ، ويروس‌ها می توانند دوباره جور شوند ( يعنى ژن‌ها را با هم عوض مى كنند) و توانایی ویروس ها و همچنین میزبانی خوک برای هر سه نوع آنفلوآنزای خوکی مرغی و انسانی این خطر را ایجاد می کند که ويروس‌هاى جديد كه مخلوط انواع خوك ، انسان و نوع ويروس‌هاى آنفلوانزاى مرغى می باشند پديدار بشوند. با تغييرات در طى سالها انواع متفاوت ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك پديدار شده‌اند. حالا، چهار نوع آنفلوانزا نوع‌هاى فرعى نوع اى ويروس اصلى هستند كه در خوك‌ها بیماری ایجاد می کنند : H۱N۱, H۱N۲, H۳N۲, and H۳N۱ . با اين وجود، بيشتر ويروس‌هاى آنفلوانزاى خوکی که اخيراً از خوك‌ها به دست آمده اند از توع ويروس‌هاى ۱N۱H بوده است.
آنفولانزاى خوك در انسانها
آيا انسانها آنفولانزاى نوع خوكی را مى توانند بگيرند؟
معمولاً ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك انسانها را آلوده نمى كنند. با اين وجود، آلودگى انسانها به شکل پراكنده با آنفولانزاى خوك اتفاق افتاده است. معمولاً، اين آلودگی بیشتر در اشخاصی گزارش شده است که در تماس مستقیم با خوک ها قرار داشته اند .(براى مثال پرورش دهندگان خوک و بچه‌هایی که با خوك‌ها بازی می کنند و یا کارمندان محیط نمايشگاه حیوانات و يا كارگران در صنعت وابسته به خوک ). به علاوه، مسئله دیگر استعداد ذاتی اشخاص و یا مستعد بودن در ابتلا به بیماری و پراکنندگی آن نقش دارد . براى مثال، يك بروز آلودگى آنفولانزاى خوك در خوك‌ها در ويسكانسين در ۱۹۸۸ میلادی مشاهده شد که منجر به چندين آلودگى انسانها شد ، اگرچه این حالت منتج به اپیدمی آنفلوآنزای خوکی نشد . سابقه گزارشات آلودگى آنفولانزاى خوك مشترك با انسانها چند مورد است ؟
در گذشته، (CDC) گزارشاتی از احتمال آلودگى انسان به ويروس آنفلوانزا خوک را طی دو سال دريافت كرد اما از دسامبر ۲۰۰۵، تا فوريه ۲۰۰۹، ۱۲ مورد آلودگى انسان به نوع مهاجم به انسان آنفلوانزا آنفلوآنزای خوکی با گزارش‌ شد.
نشانه‌هاى آنفولانزاى خوك در انسانها چگونه است ؟
نشانه‌هاى قابل‌انتظار آنفولانزاى خوك در اسنانها مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى انسان است. تب بی حالی ، بى اشتهايى و سرفه كردن . همچنين تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزاى خوكی دچار آبریزش از بینی می گردند . در مواردی نیز گلودرد، تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .آيا در هنگام بروز آنفولانزاى خوكی مردم می توانند از خوراك گوشت خوك استفاده کنند ؟
بله . ويروس‌هاى مهاجم آنفلوانزا خوک به وسيله غذای خوب پخته شده قابل سرایت نيستند ( همانند ویروس آنفلوآنزای پرندگان ) . شما به آنفلوانزاى مهاجم خوکی با خوردن گوشت خوك يا محصولات گوشت خوك مبتلا نمی شوید . البته لازم است که غذا به شکل صحیح پخت شود ( گوشت خوك را آشپزى کنید و گوشت خوك در هنگام پخت باید به دماى درونى [۱۶۰ F] برسد تا ويروس آنفولانزاى خوك نابود شود و محصولات گوشت خوك امن گردد .
آنفولانزاى خوك چطور پخش مى شود؟
ويروس‌هاى آنفلوانزا خوکی می تواند به طور مستقیم از خوك‌ها به انسانها سرایت کند . آلودگى انسان با ويروس‌هاى انفلوانزای خوك‌ها در هنگامی که انسانها در کنار خوکها قرار می گیرند اتفاق می افتد از قبيل کار در انبارهاى خوكها و در کشتارگاه دام ها و یا مراکز نگهداری و پرورش خوک ها . همچنين انتقال انسان به انسان آنفولانزاى خوك مى تواند اتفاق بیفتد . اين به همان طريق انفلوانزاى فصلى انسانها اتفاق می افتد . و انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو و به وسيله سرفه كردن يا عطسه انسانها ی آلوده با ويروس آنفلوانزا اتفاق می افتد . مردم با دست زدن به چيزهایی که با ويروس‌هاى انفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممكن است آلوده بشوند .
ما چه اطلاعاتی درباره پخش انسان به انسان آنفولانزاى خوك داریم ؟
در سپتامبر ۱۹۸۸، يك زن حامله ۳۲ ساله به دلیل سينه ‌پهلو بسترى شده بود و پس از ۸ روز مرد. يك ويروس انفلوانزاى خوکی H۱N۱ كشف ‌شده بود . در شرح حال او شروع بیماری از چهار روز پيش ذکر شده بود ، بيمار به يك نمايشگاه فستيوال خوک در شهر خود رفته بود و با خوکها تماس نزدیک داشت . در مطالعات پيگيرانه ، ۷۶% از بازیدکنندگان از نمایشگاه خوکها مورد بررسی پادتن آلودگى آنفولانزاى خوك قرار گرفتند اما هيچ بيمارى جدى ميان اين گروه از افراد كشف ن ‌شد . مطالعات اضافى بر آن سه راهکار را پیشنهاد کرد كارمندان بیمارستان كه تماس با بيمار را داشتند علایم خفیف از بيمارى آنفلوانزا را داشتند و پادتن آلودگى آنفولانزاى خوكی در آنان شناسایی شد .
آلودگى هاى انسان چطور مى توانند تشخيص داده داده شود ؟
براى تشخيص دادن آنفلوانزاى خوکی يك آلودگى ، عموماً نمونه تنفسى احتياج است نمونه ها در ۴ تا ۵ روز اول بيمارى باید جمع گردد (يك شخص وقتى آلوده است ويروس را به احتمال زياد به اطراف پراکنده می کند ). با اين وجود، تعدای از اشخاص آلوده ، مخصوصاً بچه‌ها، ويروس را براى ۱۰ روز و یا بیشتر ممكن است انتقال دهند .برای شناسايى یک فرد به عنوان يك نمونه تایید شده آنفلوانزاى خوكی باید یک نمونه از ويروس به مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده (CDC) فرستاده شود تا آزمايشگاه این مرکز با آزمایش مورد را تایید نماید .
چه معالجاتى در دسترس است كه آلودگى آنفولانزاى خوك را در انسانى معالجه مى كند؟
چهار دارو ضد ويروس متفاوت وجود دارد كه براى استفاده در ايالات متحده براى معالجه آنفلوانزا پروانه‌دار هستند: آمانتادين، amantadine, rimantadine, oseltamivir and zanamivir . تا زمانیکه ویروس ها به این چهار دارو حساس بوده اند می شد از هر چهار دارو استفاده کرد ، اما ويروس‌هاى آنفلوانزاى خوکی که جدیدا از انسانها جدا كردند به آمانتادين و ریمانتادین ( amantadine and rimantadine ) مقاوم هستند . حالا، (CDC) استفاده از” oseltamivir “ و “ zanamivir ” را برای معالجه و یا پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی پیشنهاد می کند .چه مثال‌هاى ديگر از بروز آنفولانزاى خوكى در دست است؟
احتمالاً بهترین نمونه کشف شده از آنفلوآنزای خوکی يك اپیدمی آنفولانزاى خوكی در ميان سربازها در سنگر ديكس نيوجرسى در سال ۱۹۷۶ میلادی است . براى تایید این بیماری در آن سال ما ۴ نمونه عکس سینه با استفاده از اشعه ايكس داریم که ابتلا به سينه‌ پهلو را در حداقل ۴ سرباز تایید می کند و یک مورد مرگ نیز در آن زمان ثبت شده است . طبق مدارک همه اين بيماران سابقاً سالم بوده اند . ويروس بیماری در يك محيط كارآموزى باعث آلودگی یک سرباز گشته بود و به نظر می رسد با پخش مجدود در بین سربازان انتشار یافته و پس از یک ماه بیماری ناپدید گشته است .
منبع ويروس، زمان دقيق بروز آن در سربازها ی مستقر در سنگر ديكس و علت انتشار محدود آن و همچنین ناپدید شن بیماری همچنان ناشناس مانده است . آنفلوآنزای سنگر ديكس به دلیل وجود یک ويروس جانورى در جمعيت انسانی متراکم در داخل سنگرها انتشار یافته و ممکن است تماس كامل با حیوانات آلوده در مکان شلوغ سنگر در فصل زمستان پیش آمده باشد . عامل ويروس مسبب این بیماری در سنگر ديكس آنفلوانزاى خوکی (H۱N۱) ناميده ‌شده بود ( نيوجرسى سال ۱۹۷۶ میلادی ) .
آيا ويروس H۱N۱ آنفولانزاى خوك مانند ويروس‌هاى H۱N۱ انسان است؟
خير. ويروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوك بسیار متفاوت با ويروس‌هاى ۱N۱H انسان است ، بنابراين، واكسن‌های مورد استفاده براى انفلوانزاى فصلى انسان براى جلوگیری از ابتلا به ويروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوكی نه در بدن خوک و نه در بدن انسان ایمنی ایجاد نمی کند .
آنفولانزاى خوك در خوك‌ها
آنفولانزاى خوكی چگونه ميان خوك‌ها پخش مى شود ؟
به نظر می رسد ويروس‌هاى آنفولانزاى بيشتر در نتیجه تماس كامل ميان خوك‌ها پخش گردد و احتمالا از تماس بین خوکهای آلوده و خوك‌هاى غيرآلوده انتشار می یابد . رمه‌ها با آلودگى هاى آنفولانزاى خوك و یا در خطر ابتلا که بر ضد آنفولانزاى خوك واكسن زده ‌شده اند نیز ممکن است بیماری را به صورت پراكنده داشته باشد يا فقط علائم خفیف را نشان دهند يا هيچ نشانه‌ ای از آلودگى نداشته باشند .
علائم آنفولانزاى خوكی در خوك‌ها چیست ؟
عالئم آنفولانزاى خوكی در خوك‌ها حمله ناگهانى تب، در خود فرورفتن، سرفه‌كننده آبریزش از بینی می تواند باشد . همچنین عطسه‌، ناراحتی تنفسی سرخ شدن يا التهاب و بى حالی . از علائم مشترک آنفولانزاى خوكی در ميان خوك‌ها استچه مقدار از خوکها ی آمریکا آلوده به آنفولانزاى خوكی هستند ؟H۱N۱ و ويروس‌هاى H۳N۲ آنفولانزاى خوكی بيمارى همه‌گير بومى ميان خوكها در ايالات متحده‌ است که موجب آسیب به صنعت پرورش دام می گردد . بروزها ميان خوك‌ها معمولا در ماه‌هایی با آب و هوای سردتر اتفاق مي افتد و بعضى وقت‌ها با اضافه شدن خوك‌هاى جديد در رمه‌هاى مستعد بیماری بروز می کند . بررسیها نشان داده‌اند که ویروس H۱N۱ آنفولانزاى خوكی ، بیماری مشترک و متداول خوكهای سرتاسر جهان است ، در آمريكا بررسى ها نشان داده‌اند که ۳۰ از درصد جمعيت خوكهای این کشور مدركی از وجود پادتن در بدن خود دارند و در نتیجه در طول زندگی به این بیماری (۱N۱H ) آلودگی داشته اند . به ويژه در بيش از ۵۱ درصد از خوك‌ها در آمريكاى شمال و ‌مركزى آنتی بادی آلودگى با ۱N۱H خوکی نشان‌ داده ‌شده است . آلودگى انسان با ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك H۱N۱ كمياب است. ويروس‌هاى H۱N۱ خوکی از سال ۱۹۳۰ میلادی در ميان خوكها مشاهده شد ، ويروس‌هاى H۳N۲ آنفلوانزا تا ۱۹۹۸ در میان جمعیت خوک ها یافت نشده بود و از این سال در خوکها مشاهده گردید . ويروس‌هاى H۳N۲ خوكى در ابتدا از انسانیا به جمعیت خوکها وارد شد و ويروس‌هاى H۳N۲ آنفولانزاى خوكی اخیر با ويروس‌هاى H۳N۲ انسانی كاملاً ارتباط دارد .
آيا واكسنی براى آنفولانزاى خوكی موجود است ؟
واكسن‌های مختلفی در دسترس است كه خوك‌ها را در مقابل آنفلوانزاى خوکی ایمن می کند .اما در حال حاضر هيچ واكسنی كه به تواند برای انسانها در مقابل آنفلوآنزای خوکی ایمنی ایجاد کند در دسترس نیست . واكسن آنفلوانزاى فصلى ممکن است بر ضد H۳N۲ خوکی كمك کننده باشد ولی مطمئنا به ایمنی و پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی نوع H۱N۱ کمک نخواهد کرد .
منبع : سایت پزشکان بدون مرز

اصول مراقبت تغذیه‌ای در معلولان فیزیکی

به طور کلی معلولیت‌ها دو نوع هستند: 1) معلولیت فیزیکی 2) معلولیت ذهنی.

فردی دارای معلولیت فیزیکی است که توانایی مراقبت یا انجام کارهای ضروری زندگی خود را به علت نقص عضو نداشته باشد و زندگی اجتماعی او دچار نقصان شده باشد. معلولیت‌های فیزیکی از طیف وسیع و متنوعی برخوردار است که شامل موارد زیر است:

1)فلج نیمه بدن 2) فلج قسمت انتهایی بدن 3) فلج کل بدن 4) بیماری ام‌.اس 5) التهاب مفاصل یا آرتریت روماتویید 6) بیماری پارکینسون 7) نابینایان


ناتوانی‌های فیزیکی مشکلاتی را در امر تغذیه افراد به وجود می‌آورد، از جمله اینکه: 1) ممکن است این افراد به دلیل ناراحتی‌های روحی برای غذاخوردن تلاش کافی انجام ندهند. یا به دلیل مشکلات حرکتی برای تهیه مواد غذایی و مهیاکردن آن دچار مشکلات بسیاری شوند. 2) ممکن است این افراد در مراکز خاصی نگهداری شوند و نارضایتی از غذای ارایه شده و ارتباط نامطلوب با مددکار اجتماعی و محیط سرو غذا به افسردگی و متعاقب آن بی‌اشتهایی آنان منجر شود که در نهایت به کاهش دریافت مواد غذایی و سرانجام سوءتغذیه منجر شود.

مشکلات تغذیه‌ای معلولان فیزیکی:

1)سوءتغذیه: درجه و شدت سوءتغذیه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مکمل‌های پرانرژی و مولتی‌ویتامین و مینرال برای درمان این‌گونه افراد درنظر گرفته شود.

2)از دست دادن آب بدن: یک مشکل عمده معلولان از دست دادن آب بدن است که در اثر مایعات کافی دریافت نکردن یا بی‌میلی به نوشیدن یا نداشتن حس مطمئن در این اشخاص روی می‌دهد. علاوه بر آن، ممکن است این اشخاص به تنهایی قادر به نوشیدن نباشند که باید به طور عمده به آنها آب داد. زیرا دریافت مایعات به میزان کافی از عفونت‌های ادراری و سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

3)بی‌اشتهایی: بی‌اشتهایی می‌تواند در اثر افسردگی و جذاب‌نبودن غذا و یا به علت وجود زخم بستر که ناشی از نداشتن تحرک کافی است و ناتوانی ورزشی ایجاد شود. علاوه بر آن، یبوست که مشکل شایعی در میان معلولان فیزیکی است نیز می‌تواند به بی‌اشتهایی منجر شود.

4)کمبود ویتامین‌ها: در این بیماران استفاده همیشگی از غذاهای نرم و پرهیز از مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه به کمبود ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین C منجر می‌شود.

5)چاقی: در میان معلولان کنترل وزن بخش مهمی از مراقبت‌های تغذیه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. زیرا ممکن است این افراد از یک سو به دلیل پرخوری و از سوی دیگر، به دلیل نداشتن تحرک کافی دچار چاقی ‌شوند. از این رو رژیم غذایی باید با دقت تنظیم شود تا مواد مغذی مورد نیاز این افراد بدون دریافت کالری اضافی هر روز مورد مصرف آنان قرار گیرد.

6)یبوست: اغلب اشخاص مبتلا به معلولیت فیزیکی به دلیل کاهش قدرت تحرک و کاهش توانایی عضلات دچار کاهش حرکات دودی روده‌ای و متعاقب آن اختلال در دفع و یبوست می‌شوند.

7)مصرف مقادیر بالایی از داروهای ملین: این افراد اغلب به دلیل ابتلا به یبوست از مقادیر زیادی داروهای ملین استفاده می‌کنند که به اختلال در جذب مواد غذایی و در طولانی‌مدت به کمبود تغذیه‌ای منجر می‌شود. از طرف دیگر، به علت وابستگی به این داروها، حرکات طبیعی دودی روده کاهش پیدا کرده و یبوست دایمی پیدا می‌کنند و تنها با مصرف این داروها می‌توانند دفع مناسبی داشته باشند.

برای پیشگیری از یبوست رعایت نکات زیر ضروری است:

1) دریافت فراوان مایعات به میزان دو تا سه لیتر در روز

2)منظم‌کردن زمان دفع مدفوع: که در این حالت می‌توان برای تحریک عمل دفع از آب ولرم و ماساژ شکم استفاده کرد.

3) استفاده از مقادیر کافی فیبر غذایی در برنامه رژیم روزانه

4)استفاده از میوه‌هایی مانند میوه‌های دارای هسته چوبی مانند هلو، گیلاس و زردآلو و مصرف آب‌ آلو در صبح ناشتا در درمان یبوست موثرند.

در کنار تمامی مشکلات ذکر شده می‌توان با بهبود وضعیت تغذیه‌ای و کیفیت غذا این مشکلات و آسیب‌های ثانویه را به حداقل رساند. به طور مثال، در مراکز نگهداری خاص این افراد به کیفیت و ظاهر غذا توجه ویژه‌‌ای شود. علاوه بر آن، محل صرف غذا باید دل‌پذیر باشد تا سبب افزایش اشتها شود و غذاها به صورت گرم و با تزیینات ارایه شود تا میل به خوردن را افزایش دهد و در کنار آن طراحی‌های ویژه‌ای روی وسایل غذاخوری معلولان صورت گیرد. برای مثال، از لیوان‌های نی‌دار استفاده شود تا بیمار به تحرک وادار شود و حس استقلال و اعتماد به نفس پیدا کرده و بتواند تا حدی بدون کمک دیگران غذایش را مصرف کند.

نویسنده: سیما صالح

تشخيص سرطان با يك قطره خون

محققان در آمريكا موفق به ابداع تكنيك جديدي شده‌اند كه به كمك آن از اين پس مي‌توان تنها با يك قطره خون، تست سرطان انجام داد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين محققان مي‌گويند: در اين روش از يك قطره خون براي تشخيص انواع سرطانها و ارزيابي واكنش اين سرطانها به درمان استفاده مي‌شود.

محققان دانشكده پزشكي دانشگاه استنفورد از يك دستگاه خاص و ويژه براي اين منظور استفاده كرده‌اند كه قادر است پروتئين‌هاي فردي مربوط به سرطان را در هر بيماري مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.

اين تجزيه و تحليل‌ها با كمك دستگاه جديد تنها بر روي نمونه‌هاي آزمايشگاهي بسيار اندك و كوچك امكان پذير مي‌شود. با اين شيوه متخصصان حتي مي‌توانند دريابند كه تغييرات ايجاد شده در پروتئين‌هاي سرطاني در واكنش به روشهاي درماني سرطان مختلف است.

دكتر آليس فان، پژوهشگر اصلي اين تحقيق متذكر شد:‌ هرچند در اين پژوهش عمدتا با تمركز روي سرطان‌هاي خوني انجام شده اما محققان اميدوارند كه تكنيك جديد هم چنين به عنوان روشي سريعتر و كم تهاجمي‌تر براي شناسايي تومورهاي جامد قابل كاربرد باشد.

شرح اين دستاورد در مجله «نيچر مديسين» به چاپ رسيده است.

نگرانی‌ها از شیوع جهانی آنفلوانزای خوکی


سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به بروز یک اپیدمی جهانی ابراز نگرانی کرد.

در مکزیک نوعی ویروس آنفلوانزا که از خوک به انسان سرایت کرده، منجر به مرگ ده‌ها نفر شد. دست‌کم هزار و چهار نفر دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. در عین حال از آمریکا نیز خبر می‌رسد که ۸ نفر در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا با علائم مشابه این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به فراگیری جهانی این ویروس ابراز نگرانی کرد. بر اساس گزارش این سازمان، در این نوع از ویروس، ترکیبی از ویژگی‌های ژنتیکی خوک، پرندگان و انسان دیده شده است. توماس آبراهام، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما عمیقا نگران هستیم». وی افزود: «به نظر می‌رسد در این مورد با نوعی ویروس جدید روبه‌رو هستیم که از انسانی به انسانی دیگر سرایت می‌کند».

به گزارش آسوشیتد پرس، در صورتی که این ویروس در مناطق دیگر نیز مشاهده شود، سازمان بهداشت جهانی اعلام اپیدمی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون تعداد کشته‌شدگان از آنفلوانزای خوکی در مکزیک را ۵۷ نفر اعلام کرده، در حالی که خوزه آنجل کوردوبا، وزیر بهداشت مکزیک، مرگ تنها ۲۰ نفر را بر اثر این بیماری تأیید کرده است. به گفته مقام‌های مکزیکی، اجساد دیگر کشته‌شدگان نیز در حال بررسی دقیق‌تر هستند.

اماکن عمومی تعطیل شدند

مقام‌های دولتی برای مقابله با شیوع آنفلوانزای خوکی، مدارس، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و سایر اماکن عمومی در شهر ۲۰ میلیونی مکزیکو سیتی را تعطیل کردند.

بنا به گفته مقام‌های دولتی، تنها ۵۰۰ هزار واکسن برای مقابله با این آنفلوانزا وجود دارد و این واکسن‌ها فقط در اختیار کادر پزشکی‌ای قرار خواهد گرفت که از همه بیشتر با خطر ابتلا به این ویروس روبه‌رو هستند. دولت مکزیک از مردم خواسته است تا از دست‌دادن یا روبوسی با یکدیگر پرهیز کنند.

در عین حال مسافران در فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی نیز کنترل می‌شوند. علاوه بر این، فیلیپه کالدرون، رئیس جمهور مکزیک، برنامه مسافرت خود را لغو کرد و کابینه را برای برگزاری نشستی اضطراری فراخواند.

اوباما در جریان قرار گرفت

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در جریان روند پیشرفت آنفلوانزای خوکی در مکزیک قرار گرفت. بنا به گفته رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، هیئتی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع ملی و مرکز مقابله با بیماری‌های واگیردار، مراقب اوضاع هستند. وی همچنین گفت رئیس جمهور آمریکا به هنگام بازدید از مکزیک در هفته گذشته در خطر نبوده است.

آن‌چه در مورد این ویروس جلب توجه می‌کند،‌ این است که قربانیان آن عموما بزرگسال و جوانان هستند؛ قشری که معمولا به‌خاطر قدرت بدنی بیشتر، آسیب‌پذیری کمتری دارند. البته احتمالا کودکان و افراد مسن که معمولا بیشتر در معرض خطر قرار دارند، در برابر سایر انواع آنفلوانزا واکسینه شده‌اند و شاید به همین دلیل دارای ایمنی نسبی هستند.

آنفلوانزای اسپانیائی جان ۴۰ میلیون نفر را گرفت

دانشمدان مدت‌هاست که نسبت به شیوع جهانی آنفلوانزای مشترک بین حیوانات و انسان‌ها هشدار می‌دهند.به گزارش دويچه‌وله، آنفلوانزای فراگیری که در سال‌های ۱۹۱۹- ۱۹۱۸ میلادی در اسپانیا آشکار شد، تاکنون سخت‌ترین آنفلوانزای تاریخ بشر بوده که در جریان آن ۴۰ میلیون نفر در کشورهای محتلف کشته شدند. ویروس این بیماری مرگبار قبل از سرایت به انسان، آنفلوانزای پرندگان بود.

منبع: دویچه‌وله

مغز انسان شباهت زيادي با حافظه هاي فلش رايانه دارد


گروهي از دانشمندان ايتاليايي کشف کردند که براي يادگيري واژگان جديد، شباهت زيادي ميان مغز انسان و حافظه هاي فلش رايانه ها وجود دارد.

به گزارش سرويس علمي آريا، تاکنون تئوريهاي زيادي در خصوص توانايي مغز در يادگيري زبان و حفظ واژگان جديد ارائه شده اند. بيشتر اين تئوريها برپايه اختلال “اچ. ام” است. “اچ. ام” در حقيقت حروف آغازين اسم هنري گوستاو موليسون است که سالها قبل به سبب يک اشتباه در جراحي مغزي نتوانست خاطرات جديدي به خصوص واژگان جديد را به خاطر بسپارد.

در اين راستا پژوهشگران دانشگاه مطالعات ميلان و دانشگاه سن رافائله ميلان دريافتند که در فرايند آرشيو کردن مغز نه تنها فضاهاي مربوط به حافظه طولاني مدت دخالت مي کنند بلکه فضاهاي مرتبط با حافظه کلامي کوتاه مدت نيز مشارکت دارند. اين پديده نشان مي دهد که در اين مورد، مغز انسان همانند حافظه هاي فلاش رايانه ها که براي مدت کوتاهي خاطرات را حفظ مي کنند عمل مي کند.

نتايج اين کشف که در مجله علمي NeuroImage منتشر شده است مي تواند به تشخيص بهتر اختلالات يادگيري زبان به خصوص ديسلکسي و زبان پريشي تکاملي در کودکان کمک کرده و امکان تمايز گذاشتن ميان اختلال تاخير زبان با علل نورولوژيکي و اين اختلال بدون علل نورولوژيکي را فراهم کند.

اين محققان توضيح دادند که در کورتکس مغزي، موقعيت يادگيري واژگان با عملکرد حافظه کوتاه مدت ارتباط دارد که حاصل همکاري ميان فضاهاي مغزي اطراف منطقه “سيلويو” است. از ميان اين فضاها مي توان به ناحيه بروکا اشاره کرد که نقش مهمي در کنترل عملکردهاي زباني انسان ايفا مي کند.

در اين تحقيق جديد 12 فرد داوطلب با دستگاه پرتونگاري مقطعي انتشار پوزيتروني مورد آزمايش قرار گرفتند و قدرت آنها در يادگيري واژگان جديد ارزيابي شد.

در اين آزمايش داوطلبان بايد چند واژه جديد را در کنار واژگان موجود ياد مي گرفتند. در يادگيري اين واژگان مشخص شد که نيمکره چپ مسئول يادگيري واژگان جديد است

ورود ظروف گیاهی و خروج پلاستیکی ها از چرخه مصرف

حميده اميني‌فرد: در حال حاضر هيچ استاندارد مشخصي براي توليد ظروف يك‌بار مصرف در كشور وجود ندارد و اين مواد بدون هرگونه ضابطه‌اي و حتي در برخي موارد بدون مجوز ساخته مي‌شوند، اگرچه سازمان حفاظت محيط زيست به‌تازگي حركتي را آغاز كرده است تا براي نخستين‌بار ظروف يك‌بار مصرف نيز صاحب قانون شوند، اما بايد اقدامات جدي‌تري براي حذف ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي و جايگزيني آن با ظروف گياهي انجام شود، چرا كه مسئولان قول داده‌اند امسال همه ظروف پلاستيكي از چرخه مصرف مردم خارج شود!
اين ديدگاه تقريباً در بيشتر كشورهاي توسعه يافته مرسوم است كه به جاي استفاده از ظروف چند‌بار مصرف از ظروف یک‌بار مصرف استفاده كنند. در كشور ما هم البته اين رويه معمول شده است و اغلب مردم بويژه در مراسم‌هاي مذهبي، جشن‌ها و سوگواري‌ها به‌جاي استفاده از ظروف چيني و ملامين از ظروف يك‌بار مصرف استفاده مي‌كنند. با اين وجود كارشناسان زيست‌محيطي بارها هشدار داده‌اند كه استفاده از اين ظروف بايد در كشور ممنوع شود.
با اين توصيف اكنون براي خيلي‌ها اين سؤال مطرح است كه چرا در كشور ما استفاده از اين ظروف ممنوع، اما در كشورهاي ديگر استفاده از آنها تشويق مي‌شود؟
500 سال انتظار براي تجزيه ظرف يك‌بار مصرف
برخي‌ها عادت بدي دارند، گاهي براي يك روز كمتر هزينه كردن، يك عمر هزينه هنگفت پرداخت مي‌كنند، بنابراين بايد به آنهايي كه فكر مي‌كنند اگر به جاي خريد ظروف يك‌بار مصرف گياهي از ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي با قيمت ارزان‌تر استفاده كنند، سود كرده‌اند، گفت: «شما بايد علاوه بر اين‌كه سال‌ها هزينه درمان بيماري سرطانتان را مي‌دهيد، يك عمر هم با خستگي، عصبانيت، بي‌خوابي، غير‌عادي شدن كروموزوم‌ها و كاهش پلاكت‌هاي خونتان دست و پنجه نرم كنيد.»
البته همه اين عوارض در حالي است كه شما فردي علاقه‌مند به محيط زيست نباشيد، چرا كه در اين صورت بايد نگراني تجزيه شدن و اثرات سوء زيست‌محيطي اين مواد را هم به دغدغه‌هايتان اضافه كنيد.
محققان معتقدند ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي به‌علت دارا بودن مواد نفتي و خاصيت تجزيه‌ناپذيري از 500 تا هزار سال در خاك باقي مي‌مانند و به اين ترتيب مواد شيميايي آن به‌تدريج از طريق خاك وارد زنجيره غذايي انسان مي‌شود و شايد به همين علت نيز رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در روز زمين پاك با قاطعيت از جايگزيني ظروف يك‌بار مصرف گياهي به جاي ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي مهم و اولويت‌دار امسال براي اصلاح الگوي مصرف نام مي‌برد.
به هر حال اكنون گام اول در اين باره برداشته شده و سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت بهداشت در حال طي مراحل قانوني تصويب استفاده از ظروف گياهي يك‌بار مصرف است.
پلاستيكي 100 درصد، گياهي يك‌درصد
در حال حاضر ايران يكي از پنج كشور اول دنيا در استفاده از ظروف يك‌بار مصرف است، به‌طوري كه فقط در سال 84، 570 هزار تن ظروف يك‌بار مصرف در كشور استفاده شده، اين درحالي است كه به گفته معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تقريباً 100 درصد اين ظروف پلاستيكي هستند و مي‌توان اذعان كرد كه ظروف گياهي نتوانسته‌اند حتي يك درصد مصرف مردم را به خود اختصاص دهند. با اين وجود آمارها حكايت از آن دارد كه ايران ظرفيت بالايي براي توليد گياهي اين ظروف دارد و مي‌توان با تغيير الگوي مصرف خانواده‌ها و وضع قوانين محدود كننده، توليد اين ظروف را از يك كارخانه فعال در حال حاضر به ده‌ها كارخانه مولد گسترش داد، چرا كه با وجود انحصاري بودن توليد ظروف گياهي، كشور ما توانسته است در زمره چند كشور توليد‌كننده اين مواد قرار گيرد.
معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ايران» با اشاره به تجزيه‌ناپذير بودن مواد پلاستيكي در خاك و اثرات زيانبار زيست‌محيطي آن مي‌گويد: «ظروف پلاستيكي موسوم به (pepe) به‌علت اين‌كه از منابع نفتي توليد مي‌شوند، سال‌هاي طولاني در خاك باقي مانده و جذب نمي‌شوند، البته بايد ظروف (pet) مثل بطري‌هاي آب معدني، نوشابه و دوغ را از اين ظروف جدا كرد، چرا كه اين بطري‌ها به‌علت ضخامت قابل قبولي كه دارند، بازيافت مي‌شوند، خوشبختانه تكنولوژي بازيافت ظروف (pet)‌ در كشور راه‌اندازي شده است، به‌طوري كه هم‌اكنون در مشهد اين ظروف در مرحله بازيافت به شكل لايه‌هاي چيپس درآمده و براي ساخت وسايل مختلف مثل كليد برق و اسباب‌بازي به چين صادر مي‌شوند، اين درحالي است كه پلاستيك سبك و نازك به هيچ‌وجه و در هيچ كجاي دنيا قابل بازيافت نيست و پس از مصرف به‌عنوان زباله وارد خاك مي‌شود.»
حسن اصيليان اين مواد را براي خاك بسيار مضر و خطرناك مي‌داند و معتقد است: «وقتي اين ظروف به‌صورت زباله در خاك مي‌مانند، به شكل عايق عمل مي‌كنند، به عبارتي اين مواد از تبادل هوا ميان مولكول‌هاي خاك جلوگيري كرده و مانع تنفس طبيعي خاك مي‌شوند، بنابراين هرچه از نفوذ اين مواد به خاك بيشتر جلوگيري شود، به همان ميزان خاك نيز بهتر حفاظت خواهد شد، در غير اين صورت حتي اگر تجزيه هم شوند، مواد نفتي به‌عنوان يك ماده اضافي در خاك باقي مانده و تركيب طبيعي خاك را به‌هم مي‌زند.»
وي البته به اثرات بهداشتي اين مواد هم اشاره كرده و مي‌گويد: «با وجود اين‌كه سال‌هاست از زيانبار بودن ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي گفته مي‌شود، اما باز هم مردم بويژه در اداره‌ها و سازمان‌ها به وفور از اين ظروف استفاده مي‌كنند، درحالي كه بر‌خلاف تصور عموم حتي ظروف يك‌بار مصرف اسفنجي كه به‌شكل فوم است نيز مواد اسيدي را جذب خود مي‌كند و باعث ورود ماده سمي و خطرناك به بدن انسان مي‌شود.»
چندبار مصرف به‌جاي يك‌بار مصرف
اگرچه تا اين لحظه فقط از ضرر و زيان ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي گفتيم، اما بشنويد از گلايه حسن اصيليان كه معتقد است اين مواد بسيار ارزشمند و اقتصادي هستند و متأسفانه در جاي خود استفاده نمي‌شوند.
وي مي‌گويد: «ما مي‌توانيم از اين ظروف در تهيه مواد ارزشمندتري مثل عايق‌ها و تجهيزات الكترونيكي استفاده كرده و آنها را صادر كنيم، چرا كه معتقديم ماده‌اي كه با كيفيت بالا از نفت استخراج مي‌شود، مي‌تواند در مصارف مهمتر و طولاني‌مدت استفاده شود، اين كار به‌طور حتم صرفه‌جويي منابع را هم به همراه خواهد داشت.»
اصيليان همچنين از ماده واحده‌اي نام مي‌برد كه اواخر سال گذشته به دولت پيشنهاد شد، سازمان محيط زيست در اين ماده واحده خواستار مشاركت وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط براي جايگزيني ظروف يك‌بار مصرف گياهي به پلاستيكي شده بود، هم‌اكنون اين طرح در مرحله نظرخواهي قرار دارد.
ظروف يك‌بار مصرف قانونمند مي‌شوند
اما ظروف يك‌بار مصرف گياهي كه اين روزها بسيار تبليغ مي‌شود، چه ويژگي‌هايی دارد؟
اين ظروف كه عمدتاً از نشاسته ذرت و گندم تهيه مي‌شوند، اگرچه كمي گران‌تر از ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي هستند، اما نه‌تنها مواد سمي و شيميايي ندارند كه طي چندين ماه در خاك تجزيه شده و حتي قابل خوردنند!
مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين‌كه بايد امكان رقابت توليد‌كنندگان ظروف يك‌بار مصرف گياهي در كشور فراهم شود. به «ايران» مي‌گويد: «دولت بايد با پرداخت يارانه و حذف ماليات امكان رقابت ميان توليد‌كنندگان را فراهم كند تا آنها هم با قيمت تمام شده كمتري اين ظروف را به دست مصرف‌كننده برسانند، در اين صورت ما نيز اقتصادي‌تر عمل كرده و هزينه‌هاي بعد از توليد را به قبل از توليد انتقال داده‌ايم.»
به گفته سروش مدبري هم‌اكنون سالانه حدود 500 تا هزار ميليارد كيسه پلاستيكي در دنيا استفاده مي‌شود كه دولت‌ها با تصويب عوارض سنگين براي آنها، استفاده از اين كيسه‌ها را محدود كرده‌اند، در اين صورت مردم ترجيح مي‌دهند از كيسه‌هاي پارچه‌اي استفاده كنند. در حال حاضر در بيشتر كشورهاي توسعه يافته كيسه‌هاي خريد به روش گياهي با نشاسته سيب‌زميني و برنج درست مي‌شود.

علت دید شبانه حیوانات شبگرد کشف شد

پژوهشگران آلمانی عنصر مهمی را که دید در شب را در پستانداران شبگرد امکانپذیر می کند کشف کردند.

محققان دانشگاه دانشگاه لودیک- ماکسیمیلیان در مونیخ آلمان در میان سلولهای میله ای شکل گیرنده های نوری که مسئول قدرت بینایی در نور کم هستند DNA ویژه ای را کشف کردند. این DNA که از ساختار غیر معمولی برخوردار است در هسته های سلولهای میله ای شکل این گیرنده ها پیدا شد. گیرنده های نوری مجموعه ای از میلیونها لنز کوچک هستند که داخل چشم حیوانات شبگرد وجود دارند.

در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "ساختار متداول تقریبا در تمام هسته های بدون تغییر سلولهای میله ای شکل چشم پستاندارانی چون نخستیها، خوکها، موشها، گربه ها و موش خرماها حاضر است. این ساختار انشعابات مهمی برای خصوصیات نوری این سلولها دارد. در حیوانات شبگرد لنزهای کوچکی وجود دارند که نور را در تمام جهات پخش می کنند."

براساس گزارش ساینس دیلی، در سلولهای تقسیم نشده DNA در کنار پروتئین هایی است که کروماتین نام دارند. اگرچه سلولهای گونه های نوع ویژه ساختار هسته ای می توانند تا حد قابل ملاحظه ای در جزئیات با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما الگوی تمام آنها تقریبا در تمام جانداران مشترک است.

این دانشمندان با بررسی هسته های سلولهای میله ای شکل چشم موش کشف کردند که DNA این هسته ها از الگوهای وارونه ای پیروی می کنند به طوری که بخش مرکزی هسته آنها به جای پروتئینهای "کروماتین" محتوی حجم وسیعی از پروتئینهای "هتروکروماتین" هستند.

این بررسیها نشان داد که موشها با این سلولهای میله ای غیر عادی متولد نمی شوند و ساختار هسته ای سلولهای آنها در چند هفته اول زندگی حیوان تغییر شکل می دهد و دارای این الگوی وارونه می شود.

این ساختار هسته ای وارونه علاوه بر موشها در دیگر حیوانات شبگرد نیز کشف شد. به گفته این محققان تمام پستانداران شب گرد این الگوی وارونه را دارند درحالی که حیوانات روزگرد دارای هسته های عادی هستند.


کارشناسان در مورد آنفلوانزاي شايع در مکزيک تحقيق مي کنند


کارشناسان بهداشت جهاني درحال تحقيق درباره نوع تازه اي آنفلوآنزا هستند که ممکن است باعث مرگ حدود 60 تن در مکزيک شده باشد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، مرکز کنترل بيماري ها در آمريکا اعلام کرد: آزمايش ها تا اين لحظه شيوع اين بيماري در مکزيک را با يک ويروس آنفلوآنزا در خوک مرتبط شناخته است که هشت نفر را نيز در جنوب آمريکا مبتلا کرده است.
اين مرکز اعلام کرد: اين ويروس را با اهميت تلقي مي کند و حداکثر اطلاعات درباره آن را کشف و جمع آوري خواهد کرد.
مقام هاي مکزيکي ساختمان هاي دولتي را تعطيل ، برنامه هاي عمومي را لغو و عمليات تلقيح واکسن را آغاز کرده اند.
گمان مي رود اين ويروس ممکن است از اواسط ماه مارس تاکنون باعث مرگ حدود 60 نفر شده باشد که بيشتر آنها در داخل و اطراف مکزيکوسيتي بوده اند.
وزير بهداشت مکزيک گفت وجود ويروس نوع جديدي از آنفلوآنزاي خوک در 16 نفر از قربانيان تاييد شده است و آزمايش ها بر 44 قرباني ديگر ادامه دارد. گمان مي رود بيش از 900 نفر ديگر آلوده شده باشند.
بيشتر قربانيان را جوانان تشکيل مي دهند.
مدارس، موزه ها و کتابخانه ها در سراسر ناحيه پايتخت مکزيک تعطيل شده و به مردم توصيه شده است با يکديگر دست ندهند و از استفاده مشترک از ظروف خودداري کنند.
سازمان بهداشت جهاني مستقر در ژنو نيز از تشکيل يک کميته اضطراري خبر داد.
کاخ سفيد نيز اعلام کرد که اوضاع را زير نظر دارد.
دکتر ريچارد بسر مدير مرکز کنترل بيماريها در آمريکا گفت آزمايش هاي اوليه نشان مي دهد که هفت مورد از 14 نمونه برداشته شده از بيماران مکزيکي با ويروس کشف شده در آمريکا انطباق دارد.
تاکنون بيماري شش نفر در کاليفرنيا و دو نفر در تگزاس در اثر آلودگي به نوعي از اين ويروس که کارشناسان مي گويند خانواده جديدي از آنفلوآنزاي خوک است تاييد شده است.
تنها يک نفر آنها در بيمارستان بستري شده و اکنون همه آنها بهبود يافته اند.
دکتر ريچارد بسر گفت: براي پي بردن به ابعاد تهديدي که ويروس متوجه ما مي کند به اطلاعات بيشتري نياز است.
وي گفت معلوم نيست که چرا اين ويروس در مکزيک مرگبار بوده اما در آمريکا نه.
اين پزشک خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهاني در مرحله اي نيست که همه گيري گسترده اعلام کند. ما در حال تلاش براي جمع آوري اطلاعات بيشتر درباره اين ويروس، درک نحوه انتقال آن، و چگونگي کنترل آن هستيم.
وي افزود: در مکزيک ويروس انواع ديگر آنفلوآنزا در گردش است، بنابراين پي بردن به اينکه کدام موارد ناشي از آنفلوآنزاي خوک است، کدام ها ناشي از ساير ويروس ها و کدام ها ناشي از آلودگي مشترک، براي اطلاعات بهداشت عمومي خيلي مهم خواهد بود.
سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام کرد: "تدابير مهار سريع" را براي شرايط اضطراري آماده کرده است.
آنفلوآنزاي خوک (swine flu) يک بيماري ريوي است که اين حيوان را آلوده مي کند و معمولا به انسان منتقل نمي شود، هرچند گاهي در موارد نادر اين ويروس به انسان، به خصوص افرادي که با خوک ها در تماس نزديک هستند سرايت مي کند.
موارد نادري از انتقال اين ويروس از انسان به انسان نيز ثبت شده است.
اين گونه رويدادها از نزديک زير نظر گرفته مي شود؛ زيرا بيم آن مي رود که خانواده تازه اي از ويروس آنفلوآنزاي خوک با توانايي سرايت ميان انسان ها به يک همه گيري گسترده دامن بزند.

باقلا براي كنترل فشار خون مؤثر است


يك متخصص تغذيه گفت: باقلا براي كنترل فشار خون مؤثر است. پتاسيم موجود در باقلا مي‌تواند براي سلامتي قلب‌و‌عروق مفيد باشد برليانت بزرگمهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس افزود: باقلا حاوي ويتامين هاي A،B وC و املاح مفيدي از جمله فسفر و آهن است.باقلا داراي مقدار زيادي آب است كه مي‌تواند از يبوست پبشگيري كند. براي سلامت پوست بسيار مؤثر است.باقلا در خانواده حبوبات جاي مي ‌گيرد و به عنوان يكي از منابع غذايي فيبر و پروتئين شناخته شده است. وي گفت: باقلا يك منبع مناسب پروتئين و انرژي محسوب مي‌شود. افراد مبتلا به "فاويسم " از خوردن اين ماده غذايي و حتي بوييدن آن محروم هستند، زيرا موجب تشديد بيماري‌شان مي‌‌شود. اين متخصص تغذيه اضافه كرد: علاوه بر پروتئين، كلسيم و پتاسيم اين ماده غذايي نيز بالاست. مي‌‌تواند از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري كرده و به كنترل فشار خون بالا كمك كند. وي گفت: پتاسيم موجود در باقلا مي‌تواند براي سلامتي قلب‌و‌عروق مفيد باشد. بزرگمهر افزود: باقلا بيشترين فيبر غذايي را دارد. باقلا در بعضي از اشخاص توليد نفخ و سنگيني سر و معده مي كند. براي جلوگيري از اين عوارض بايد ابتدا باقلا را پوست كنده و بجوشانيد و آب آن‌را دور بريزيد.

پياز قدرت فكر را بالا مي‌برد


پياز مشابه سير است و داراي بسياري از ريز مغذي‌هاست كه براي بدن بسيار ضروري است از جمله ويتامين C، كلسيم و املاحي مانند منيزيم، پتاسيم، فسفر، گوگرد و اسيد فوليك، مقدار كمي آهن، مس، روي و ويتامين‌هاي گروه B نيز در پياز موجود است.
وي گفت: گوگرد موجود در پياز براي ضد عفوني كردن خون، شش‌ها و برطرف كردن آسم، ورم گلو و برونشيت موثر است. موجب تقويت غده اشكي و گوارشي مي‌شود. داراي آنتي بيوتيك است كه خون و مجاري تنفسي را ضد عفوني مي‌كند.
پياز از بيماري‌هاي قندي، كليوي، مثانه، ورم ساقها، پروستات و رماتيسم مفصلي جلوگيري مي‌كند .آرامبخش است و پايين آورنده فشار خون و كاهش دهنده چربي خون است و در پيشگيري و درمان تصلب شرائين، پايين آوردن قند خون تاثير دارد. اشتهاآور است و در رفع سنگ‌هاي مجاري صفراوي، درمان اختلالات روده، درمان التهاب مجاري ادراري، درمان عفونت مثانه، تسكين سرفه و درمان سرماخوردگي مفيد است.
پياز براي افرادي كه دچار بي‌‌خوابي هستند، مفيد است.براي جلوگيري از خون دماغ مي‌توان چند قطره سركه را روي پياز رنده شده ريخت و آب آن را در بيني چكاند، تا از خونريزي جلوگيري كند.
اثر پياز روي بيماري‌هاي قلبي بسيار مفيد است و در افرادي كه احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي زياد است مثل افراد بزرگسال اگر نصف پياز را در روز مصرف كنند، 20 تا 30درصد كلسترول بد خون را كاهش داده و كلسترول خوب خون را افزايش مي‌دهد.
وي افزود: پياز باعث كاهش فشار خون و تنظيم كننده قند خون گزارش شده است. خصوصيات آنتي بيوتيك دارد و تعداد زيادي از بيماري‌هاي عفوني و بيماري‌زا با مصرف پياز از بين مي‌رود. براي سرماخوردگي و كاهش سرفه نيز بسيار مفيد است .
صفوي گفت: پياز به دليل تركيبات گوگردي كه دارا است، مي‌تواند از ايجاد سلول‌هايي كه با تغيير شكل خود سبب بروز سرطان مي‌شوند جلوگيري كند.براي رشد مو موثر است در درمان يبوست، ميگرن، چاقي، پروستات، بواسير، يرقان، ورم گلو، پياز موثر است.
پياز داراي خاصيت ضد التهابي است و مي‌تواند علائم التهاب مثل درد، تورم، آرتروزها و دردهاي نواحي مختلف را تسكين دهد.آلرژي‌ها و آسم و بيمار‌ي‌هاي دستگاه تنفسي با مصرف پياز كاهش پيدا مي‌كند. سير و پياز هر دو آنزيم‌‌هايي كه التهاب را ايجاد كند مهار مي‌كنند.
اثر ضد التهابي پياز به دليل ويتامين C و ايزونيوسيانيدها موجود در آن است كه خاصيت مبارزه با التهاب را دارد. در رابطه با كلسترول و تري‌گليسريد و بيماري‌هاي التهابي را كاهش دهد. آرامبخش است و به دليل وجود انواع ويتامين‌هاي گروه B و B1 و B2‌مي‌توانند آرام بخش باشد.
پيازهايي كه جوانه زده است را خريداري نكنيد و پياز را بايد در مكان‌هايي قرار دهيم كه نورشان كم و تاريك است. پياز زود از بين مي‌رود. همچنين در صورتي كه پياز را به صورت وارونه قرار دهيم كه ريشه‌اش به سمت بالا باشد بهتر حفظ مي شود. همچنين استفاده از پياز به عنوان طعم دهنده هم كاربرد دارد و بوي انواع گوشت و ماهي را كاهش مي‌دهد.

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

پژوهشگران از آثار مثبت احتمالى مصرف گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه خبر دادند

خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: نتایج تازه ترین مطالعات دانشمندان در انجمن مطالعات سرطان امریکا نشان مى دهد مصرف گردو ، اسیدهاى چرب امگا سه ، مواد انتى اکسیدان و فیتوسترول مورد نیاز بدن را که خطر ابتلا به سرطان سیسنه را کاهش مى دهند ، تامین مى کند .


پژوهشگران در دانشکده پزشکى مارشال اعلام کردند اگرچه نتایج این تحقیقات با ازمایش بر روى موشها و حیوانات آزمایشگاهى به اثبات رسیده است ، ولى دستاوردهاى ان بر روى انسان قابل تعمیم است.

محققان مى گویند وقتى فرد گرسنه است ، مصرف مقدارى گردو ، از خوردن کلوچه ، گوشت سرخ کرده یا انواع چیپس براى رفع گرسنگى ، به مراتب بهتر است زیرا در هر صورت یک رژیم غذایى سالم در مجموع از بروز انواع بیماریهاى مزمن جلوگیرى مى کند.

تحقیقات دانشمندان در این مرکز نشان داده است مصرف گردو بطور چشمگیرى از بروز تومورهاى سرطانى سینه جلوگیرى مى کند و از شمار توده ها و اندازه انها مى کاهد . همچنین مصرف گردو رشد تومورهاى سرطانى را در موشها تا دست کم سه هفته به تاخیر مى اندازد .

تحقیقات سلولى ثابت کرده است افزایش مصرف اسیدهاى چرب امگا سه ، نتایج مثبتى در کاهش ابتلا به تومورهاى سرطانى به دنبال دارد .

۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

پنج توصيه مهم و تازه براي جلوگيري از ريزش مو

ريزش مو مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد براي مثال بعضي بيماريها و يا مصرف برخي از داروهاي خاص مانند داروهاي شيمي درماني باعث ريزش مو مي‌شوند.
اما ريزش مو ممكن است عامل ژنتيكي داشته باشد و از يكي از والدين به ارث برسد.




هرچند مو از سلولهاي مرده تشكيل شده است اما در ظاهر انسان تاثير مهم و قابل توجهي دارد و البته يك فاكتور با اهميت در زندگي انسان محسوب مي‌شود. متاسفانه برخي از محصولات آرايشي و به اصطلاح بهداشتي بيش از اين كه به موها سودي برسانند براي آنها مضر هستند و اين ضرر گاهي تا سالهاي سال باقي مي‌ماند. استفاده از مواد نفتي مانند پارافين و يا روغنهايي كه هيچ كس به جز توليد كننده آنها از تركيبات و محتواي اين مواد مطلع نيست مانند واكس‌ها و كرم‌هاي مو براي برخي افراد بخصوص جوانان عادت و گاهي حتي به يك ضرورت تبديل شده است و نكته جالب اين است كه اين مصرف كننده‌ها توقع ريزش و يا سفيد شدن موهايشان را هم ندارند در حالي كه استفاده از اين مواد هيچ خاصيتي براي موها ندارد.
از سوي ديگر، مصرف مواد غذايي فاقد كيفيت مانند چيپس و پفك و ساير تنقلات از اين قبيل و يا غذاهاي ناسالم مانند فست فودها و غذاهاي چرب و سرخ كرده فاكتور ديگري است كه سب تشديد ريزش موها شده و سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد. اين قبيل خوراكي‌ها هيچ بار تغذيه‌اي ندارند و بدن را با كمبود ريز مغذي‌ها مواجه مي‌كند. يكي ديگر از عوامل موثر و مهم ريزش و ضعف موها استعمال دخانيات است.
به گزارش ايسنا، كشيدن سيگار باعث جمع شدن چربي زائد در حول پياز مو شده و مانع رسيدن مواد غذايي به آن مي‌شود. يكي از چاره‌هاي مقابله با ريزش مو مصرف برنج به طور صحيح است كه البته كمتر خانواده‌اي پيدا مي‌شود كه برنج را با سبوس مصرف كند چون برنج با سبوس حاوي ويتامين‌هاي گروه ب است كه تاثير مفيدي براي رشد و حفظ موها دارد.
در اين مقاله به پنج نكته مهم براي كمك به حفظ موها و پيشگيري از ريزش مو اشاره شده كه رعايت آنها مي‌تواند سودمند باشد:
1- سعي كنيد در برنامه غذايي خود از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه به مقدار زياد استفاده كنيد. به اين منظور خوردن سبزيجاتي چون كرفس، جعفري، كاهو و اسفناج بيشتر توصيه مي‌شود. گفتني است اسفناج علاوه بر خاصيت تقويت كنندگي رنگدانه‌هاي مو يك منبع غني از آهن است كه باعث تقويت استخوانها، ناخن‌ها و موها مي‌شود. اسفناج به تنهايي در بدن جذب پاييني دارد و بايد براي اثرگذاري بيشتر همراه با آبليمو و يا ماست مصرف شود.
2- پس از حمام كردن اگر موهاي شما خشك و پرحجم مي‌شوند به جاي ژل كه باعث خفه شدن مو مي‌شود از روغنهاي مفيد و سالم گياهي استفاده كنيد. بعلاوه به خاطر داشته باشيد كه هيچ روغني نبايد بيش از 3 ساعت روي سر بماند و پس از آن بايد به خوبي شسته شود.
3- حنا براي مو گياه مفيدي است اما تاثير خود حنا با شامپوهاي آن به هيچ وجه قابل مقايسه نيست. اگر رنگ حنا به نظرتان ناخوشايند است مي‌توانيد از گياهان بي‌رنگ كننده استفاه كنيد.
4- سبوس برنج نيز گياه بسيار مفيدي است كه مي‌توان از دم كرده آن به جاي چاي براي تقويت موها استفاده كرد.
5- از تماس گرد و خاك و دود زياد به موها خودداري كنيد كه دشمن مو هستند.
در پايان نيز توصيه مي‌شود؛ حتي الامكان به جاي شانه پلاستيكي از شانه چوبي استفاده كنيد. تا حد امكان از سشوار استفاده نكنيد و در صورت ضرورت حرارت آن بسيار كم باشد . بعلاوه از شانه كردن موها در حمام بپرهزيد.

توصيه‌هاي مفيد براي خانم‌هاي شاغل

استرس و اضطراب در محيط کار به يک خطر شغلي براي سلامتي افراد در سراسرجهان تبديل شده است. پژوهش‌ها نشان داده است که کارمندان در مدت کوتاهي مي‌توانند در مقابل فرسايش ناشي از استرس‌هاي کاري تاب بياورند. فرهنگ سرعت، آسايش و لذات آني هم ما را به سوي واکنش‌هاي استرس‌زا مي‌کشاند.




ـ اما آيا استرس کاري زنان با استرس کاري مردان تفاوت دارد؟ بر اساس تعريف، چون استرس پاسخ فيزيکي بدن و روان به شرايط خطرناک است، پژوهش‌ها نشان داده است که استرس زنان در محيط کار بيشتر به عدم‌تعادل بين خانه و شغلشان ارتباط دارد واسترس کاري مردان بيشتر به شغلشان مربوط است.

تحقيقات گوياي اين مطلب است که زنان بيش از 60درصد در نگهداري خانه و فرزندانشان موفق ترند. زنان مجرد و مطلقه (بيوه) که به تنهايي زندگي مي‌کنند، حدود80 تا 100درصد مسئوليت‌هاي خانه‌داري و بچه داري را برعهده دارند. در نتيجه، زنان بيشتر احتمال دارد که بيش از رسيدن به سرکار دچار استرس شوند.

ـ شرايط مکاني يکي از بخش‌هاي پيش‌بيني استرس است. بنابراين، يک خانم در جايي با انعطاف کمتر، در معرض خطر بيشتري نسبت به محيط‌هاي آرام قرار دارد. جالب است که پيامد استرس زنان به طور قابل توجهي متفاوت است. به طور طبيعي، زنان مي‌توانند چند کار را با پيچيدگي آن انجام دهند. بدون در نظر گرفتن کار براي خود يا ديگران، خانواده و کار بيرون از هم جدا نيستند.

- بنابراين با چه روش‌هايي مي‌توان استرس کار زنان را کاهش داد؟

1. استرس را جدي بگيريد و ساده نپنداريد.

2. زمان استراحت، استراحت واقعي داشته باشيد. پژوهش‌ها نشان داده که زمان‌هاي کوتاه استراحت يا ناهار، کارايي ما را افزايش مي‌دهد، بنابراين بهتر کار خواهيم كرد. قدم زدن در بيرون اثر زيادي دارد، يک جفت کفش راحت داشته باشيد.

3. در محيط کار، چه چيز‌هايي به شما آرامش مي‌دهد و شما را از استرس دور مي‌کند؟ هريک از عواملي که در کاهش استرس نقش دارند را پيدا کنيد.

4. گفتگو‌هاي روشن و درست روش مهمي ‌در کاهش استرس‌هاي ناشي از انتظارات است.

در بسياري از وقت‌ها، زنان با احساسات گفتگو مي‌کنند، متأسفانه در چنين گفتگو‌هايي، پيام اصلي گم مي‌شود.

5. به طور طبيعي، کافئين موجب واکنش‌هاي استرس‌زاي جسمي‌ مي‌شود. در محل کار، چقدر قهوه يا نوشيدني‌هاي داراي کافئين مي‌نوشيد؟ اين گونه نوشيدني‌ها را کاهش دهيد و به جاي آن، آب بنوشيد.

6. خوب صبحانه بخوريد. پژوهش‌ها نشان داده خوردن صبحانه يکي از سالم‌ترين عادت‌هاست.

بدن و مغز ما در طول شب به مدت 12 ساعت يا بيشتر بدون کربوهيدرات‌ بوده است. صبح، هنگام تجديد آن است. غذاهاي ساده براي جبران آن بهتر است، مانند ماست، ميوه، آب ميوه يا مخلوط آنها و مي‌توانيد روز خود را با پروتئين، کلسيم و ويتامين‌ها شروع کنيد.

7. روغن‌ها يا بوهاي ملايم و معطر مانند رز و نارگيل، استرس را کاهش مي‌دهند.

8. بيرون از محل کار از خود مراقبت کنيد. خواب خوب، تعادل هورموني و ترميم سلولي را براي بدن فراهم مي‌کند. ببينيد به چه چيزهايي نياز داريد. 8-7 ساعت بخوابيد. غذاي مناسب بخوريد که بدنتان را براي زمان استرس، آماده کند. خوردن سس‌ها و مواد شيميايي را کاهش دهيد يا قطع کنيد.

9. در زمان‌بندي سخت برنامه‌ها، ورزش کاهنده خوب استرس است.

10. بياموزيد چگونه واقعاً استراحت کنيد. ممکن است اين پيشنهادات تکراري به نظر آيد اما زنان از افراد ديگر بيشتر از خود مراقبت مي‌کنند. اين احساس مسئوليت در زمان کار هم با آنهاست.

موسيقي آرام گوش کنيد و به چيزهاي خوب گذشته فکر کنيد حتي اگر کوچک باشد. زمان‌هاي دلچسب، بازده کاري را افزايش مي‌دهد.

11. در مورد کاهش استرس، اضطراب نداشته باشيد و از آن نگراني نسازيد.

به واکنش‌هاي بدنتان در شرايط گوناگون توجه کنيد، نفس‌هاي عميق بکشيد و پيشامدهاي منفي را به مثبت تبديل کنيد.


تهيه و ترجمه:گروه سبک زندگي سيمرغ

بخورید تا لاغر شوید !

رژيم غذايى و لاغر شدن مسئله اى است كه امروزه همه جهانيان را گرفتار خود كرده است، بيشتر افراد تصور مى كنند براى لاغر شدن بايد دست از غذا خوردن بكشند، اما مى توانيد با صرف نوشيدنى ها و غذاهاى مناسب، متابوليسم بدن خود را بالا برده و كالرى بسوزانيد، زيرا ميزان كالرى مواد غذايى اهميت دارد، بنابراين با مصرف موادغذايى چربى سوز و يك برنامه ورزشى متعادل و منظم وزن دلخواه خود را داشته باشيد.
* آب ها
مطالعات نشان مى دهد، نوشيدن آب موجب كاهش وزن مى شود. متابوليسم بدن با نوشيدن هشت ليوان آب در روز ۳۰ درصد افزايش پيدا مى كند، علاوه بر اين موجب كاهش اشتها و دفع سديم و سموم بدن و از بين رفتن نفخ و باد شكم مى شود.
* سيب و گلابى
مطالعات نشان مى دهد، افراد چاقى كه در رژيم غذايى خود سيب و گلابى را گنجانده اند، نسبت به افراد ديگر بيشتر وزن كم مى كنند. اين دو ميوه سرشار از فيبر است و چون كم كالرى بوده، موجب برطرف شدن احساس گرسنگى مى شود.
* گريپ فروت
اين ميوه سرشار از ويتامين C است و موجب پائين آمدن سطح انسولين خون و در نتيجه كاهش وزن مى شود، بنابراين سعى كنيد با هر وعده غذايى نصف گريپ فروت بخوريد.
* محصولات لبنى كم چرب
مطالعات نشان مى دهد، محصولات لبنى به كاهش وزن كمك مى كند. به عنوان مثال ماست كم چرب منبع غنى از كلسيم است كه مى تواند به كاهش وزن كمك كند، بنابراين مواد لبنى كم چرب را سه تا چهار وعده در رژيم غذايى خود بگنجانيد.
*كلم بروكلى
اين سبزى سرشار از كلسيم و ويتامين C است، علاوه بر اين داراى مقادير زيادى ويتامين A و فيبر است. اين سبزى نه فقط با چربى ها مقابله مى كند بلكه حاوى موادى است كه سيستم ايمنى بدن را تقويت و از شما در برابر بيمارى ها محافظت مى كند.
* آرد جو
جو از بهترين انواع كربوهيدرات ها، منبع غنى از فيبر و حلال چربى و مقابله كننده با كلسترول است. اين ماده غذايى معده را به خوبى پر نگه مى دارد و انرژى لازم را براى انجام فعاليت هاى بدن تأمين مى كند.
* فلفل
خوردن فلفل تند متابوليسم بدن را افزايش مى دهد و موجب كاهش اشتها مى شود. «كپساى سين» كه ماده موجود در فلفل است، بدن را براى ترشح بيشتر هورمون هاى استرس تحريك مى كند و اين عمل متابوليسم را بالا مى برد و در نتيجه كالرى بيشترى مى سوزانيد.
* سوپ و چاى سبز
اگر قبل از غذا، به عنوان پيش غذا يك كاسه سوپ بخوريد، هم كمتر غذا مى خوريد و هم سريع تر چربى مى سوزانيد. سوپ در كاهش اشتها نقش بسيار مؤثرى ايفا و گرسنگى را برطرف مى كند. چاى سبز هم متابوليسم بدن را افزايش مى دهد و موجب كاهش وزن مى شود، علاوه بر اين در روحيه هم تأثير مثبت دارد و از بروز بيمارى هاى قلبى و سرطان جلوگيرى مى كند.

مواظب نوبرانه های نَشُسته باشید تا حصبه نگیرید


از ابتداي فصل زيباي بهار، فروش ميوه‌هايي نظير گوجه‌سبز و چغاله بادام توسط ميوه‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد آغاز مي‌شود و عموما كودكان با ديدن اين گونه ميوه‌ها روي چرخ دستي كه ظاهري تميز و خيس دارد، به گمان شسته بودن آنها توسط فروشنده، بلافاصله با پاشيدن نمك، آن را ميل مي‌كنند ، در حالي كه فروشنده صرفا براي خوش رنگ و لعاب نگه داشتن ميوه‌هايش، روي آنها آب مي‌پاشد كه همين امر مي‌تواند منجر به بروز بيماري‌هاي عفوني و گوارشي از قبيل «حصبه» شود.
دكتر ميترا رنجبر ، متخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با «جام‌جم» در خصوص اين بيماري مي‌گويد: منبع بيماري حصبه، انسان است و ميكروب آن از طريق دفع مدفوع و آلوده شدن دست شيوع پيدا مي‌كند، هر چند ممكن است فرد ناقل اين ميكروب هيچ علامتي از اين بيماري نداشته باشد ولي پس از دفع مدفوع و آلوده شدن دست‌هايش مي‌تواند هر ماده غذايي ديگري را آلوده كند.
به گفته اين پزشك متخصص، اين بيماري از بهار شروع مي‌شود و با گرماي هوا به اوج خود مي‌رسد و در فصل پاييز از شدت آن كاسته مي‌شود.
علائم شايع
تب و شكم‌درد از علائم بسيار شايع اين بيماري است كه در كنار اين علائم تعريق، بي‌اشتهايي، درد عضلات، يبوست در بزرگسالان و اسهال در كودكان، خونريزي از بيني و گلودرد نيز جلب توجه مي‌كند. اين متخصص عفوني با اشاره به اين مطلب، عوامل افزايش‌دهنده اين بيماري را با وضعيت بهداشتي جامعه در ارتباط دانسته و عنوان مي‌كند: هنگامي كه آب شرب آلوده به فاضلاب شود و نحوه بكار بردن ضدعفوني‌كننده، اصولي نباشد شيوع اين بيماري نيز گسترش پيدا مي‌كند.
راه انتقال حصبه نيز همانند بيماري وبا از طريق مدفوع و دهاني است و در صورت آلوده بودن سبزيجات و ميوه‌ها به اين ميكروب، با شستشوي دقيق و پخت سبزيجات مي‌توان ميكروب را از بين برد.دكتر رنجبر با اشاره به انتقال اين ميكروب از طريق سبزيجات و ميوه‌‌هاي آلوده يادآور مي‌شود: ميوه‌هاي بهاري همچون چغاله بادام و گوجه‌سبز كه دائما توسط فروشندگان دوره‌گرد جهت شادابي ميوه توسط تكه اسفنجي نمناك خيسانده مي‌شوند، بسيار مستعد اين آلودگي هستند چرا كه معلوم نيست آبي كه روي آنها ريخته مي‌شود از كجا و چگونه تهيه شده است؟!
عواقب مورد انتظار
خونريزي دستگاه گوارش، پارگي روده و اختلال سطح هوشياري از عواقب مورد انتظار اين بيماري است. اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اين مطلب متذكر مي‌شود: از آنجا كه محل تكثير اين ميكروب در انتهاي روده باريك است به همين دليل هم، روده از همان جا دچار پارگي مي‌شود.وي مي‌افزايد: اين بيماري ممكن است روي تيروئيد تاثير بگذارد و طحال را بزرگ و در نتيجه گلبول‌هاي سفيد را كاهش دهد.
درمان
دوره درمان با داروهاي قديمي 2 هفته و با داروهاي جديد يك هفته تا 10 روز است و توسط آنتي‌بيوتيك صورت مي‌گيرد.
گفتني است، افرادي كه داراي اسيد معده كمي هستند و از داروهاي رانيتيدين و آنتي‌اسيد استفاده مي‌كنند، بيشتر تحت تاثير اين بيماري قرار مي‌گيرند و درصد ابتلايشان بيشتر مي‌شود.
اين متخصص عفوني با اشاره به كشنده بودن اين بيماري اظهار مي‌كند: درمان بيماري اگر زود تشخيص داده شود، حتي به صورت سرپايي نيز صورت مي‌گيرد.
چه كنيم حصبه نگيريم
دكتر رنجبر، شستشوي تميز دست، ميوه‌جات و سبزيجات را يكي از شرايط مهم در اين بيماري ذكر كرده و مي‌گويد: علاوه بر اين كه افراد بايد نسبت به پاكيزگي مصرف آب شرب آگاهي داشته باشند، لازم است سبزيجات در 2‌ مرحله شسته شوند ؛ ابتدا توسط ضدعفوني‌كننده‌هاي باكتري‌كش‌(آنتي‌باكتريال)‌ شسته و سپس توسط مواد شوينده‌اي همانند مايع ظرفشويي كه باعث ايجاد محيطي لزج مي‌شود عفونت‌هاي انگلي (آسكاريس و...) را از بين برد؛ چرا كه اين انگل‌ها توسط هيچ‌ماده ضدعفوني‌كننده‌اي از بين نخواهند رفت.

فواید دارویی ترخون


ترخون يكي از گياهاني است كه اغلب براي طعم دادن به غذاهاي مختلف استفاده مي شود. اما آيا مي دانستيد علاوه بر آن افزودن اين گياه به مواد غذايي فوايد دارويي نيز دارد؟ به گزارش «eatwell» خواص و فوايد اين گياه عبارت است از:

١ -گياهي اشتهاآور است.

٢ -مصرف اين گياه درد معده را برطرف مي كند.

٣ -ريشه اين گياه كه خاصيت مسكن دارد، به عنوان تسكين دهنده درد دندان به كار برده مي شود. كمي ترخون خشك يا تازه بجويد و براي مدتي روي دندان موردنظر قرار دهيد تا قسمت موردنظر بي حس شود.

٤ -از سبزي ترخون براي رفع خستگي استفاده مي شود.

٥ -ترخون براي افراد مبتلا به فشار خون بالا،مفيد است.

٦ -ترخون به توليد صفرا كه در هضم غذا موثر است كمك مي كند و روند از بين بردن سموم بدن را سرعت مي بخشد. ترخون براي سوءهاضمه مفيد است براي اين منظور مقداري از برگ هاي خشك اين گياه را با كمي سركه سيب مخلوط كنيد و بگذاريد به مدت ٧ ساعت بماند . سپس از صافي بگذرانيد و مايع صاف شده را در يك شيشه در بسته قرار دهيد. قبل از هر وعده غذايي، يك قاشق غذاخوري از اين مايع را مصرف كنيد تا به رفع سوءهاضمه شما كمك كند.

٧ -براي از بين بردن كرم هاي روده، مقدار كمي آب جوش روي ٢٨ گرم برگ ترخون بريزيد و بگذاريد به مدت ١٠ دقيقه خيس بخورد. سپس صاف كنيد و هر روز صبح ٢ فنجان مصرف كنيد و بقيه را در يخچال قرار دهيد.

٨ -ترخون خواب آور است، مصرف روزي حداقل يك فنجان چاي ترخون آرام بخش است.

۱۳۸۸ فروردین ۳۱, دوشنبه

گذری بر دنیای خبرها - بیست و ششم فروردین هشتاد و هشت

دانشمندان به تازگي به رابطه جديدي بين آلبوم خانوادگي با آمار طلاق دست‌‌يافته‌اند.
ایندیانا : به گفته آنها يكي از راه‌هاي پيش‌بيني موفقيت ازدواج در آينده اين است كه به آلبوم قديمي‌تان سرزده و آن را ورق بزنيد. به گفته روانشناسان از روي ميزان خنديدن افراد در عكس‌هاي خانوادگي مي‌توان درصد موفقيت ازدواج آنها را تخمين زد.
نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه دربيش از 10 درصد عكس‌ها خنديده‌اند، كمتر با مسئله طلاق مواجه شده‌اند؛ اما تقريبا از هر4 نفري كه در كمتر از 10 درصد عكس‌ها لبخند به لب داشته‌اند، يك‌نفرطلاق گرفته ‌است. تحقيقات نشان مي دهد احتمال طلاق براي افرادي كه در عكس‌ها چهره‌اي جدي به خود مي‌گيرند، بيشتر از افرادي است كه مي‌خندند. قصر شادكامي عليه بحران اقتصادي
عشق‌آباد: با توجه به بحران اقتصادي قرار است مقامات تركمنستان در عشق‌آباد، پايتخت اين كشور قصري تحت عنوان قصر شادكامي بنا كنند كه در آن امكانات متعددي براي شاد كردن مردم وجود دارد. براي اجراي اين پروژه يك ميليارد دلار بودجه درنظر گرفته شده است. اين پروژه شامل يك هتل با 2 هزار اتاق و سالن بسيار مجللي كه در آن مراسم عروسي برگزار مي‌شود نيز خواهد شد.
مردان‌والدين دوست
لندن: مردان جوان بيش از زنان به زندگي همراه با والدينشان ادامه مي‌دهند. تحقيقات نشان مي‌دهد يك سوم مردان 20 تا 34 ساله با والدين خود زندگي مي‌كنند و اين در حالي است كه اين آمار در مورد زنان يك پنجم است. از سوي ديگر، آمار ازدواج در انگليس نيز به پايين‌ترين ميزان از سال 1895 تا كنون رسيده است.
قدرت بوی سیر
بریستول: سیر که طرفداران خیلی زیادی ندارد آنقدر قدرت دارد که بتواند حتی یک دادگاه را به تعطیلی بکشاند. ماجرا از این قرار است که یک دادگاه در بریستول پس از آن که روغن سیر به رادیاتورهای دادگاه‌راه يافت به تعطیلی کشیده شد. با جریان یافتن روغن سیر در رادیاتورها، بوی تند آن تمامی ساختمان دادگاه را برداشت و دادگاه مجبور شد جلسه دادرسی پرونده‌هایش را به تعویق بیندازد.
اما جالب اینجاست که دوربین‌های مداربسته مردی را تصویر کرده‌اندكه با بطری‌ای که به نظر می‌رسد روغن سیر باشد در محیط دادگاه پرسه می‌زده است.
حالا مسئولان می‌گویند شاید این مرد در پرونده‌ای که در دادگاه در حال بررسی بوده ذینفع است و با این‌کاربه‌عمددادگاه را به تعطیلی کشانده است. پلیس حالا به درخواست مقامات قضایی به دنبال مرد مظنونی است که با قدرت زننده بوی سیر، دادگاه را به تعطیلی کشانده است.
گربه گیاهخوار
نورويچ: یک گربه عجیب در نورویچ انگليس نه شیر می‌خورد،‌نه پنیر و نه حتی گوشت؛ این گربه گياهخوار است. این گربه عجیب که صاحبش آن را وقتی یک بچه‌گربه کوچک بوده در خیابان پیدا کرده است، از همان روزهای اول هیچ علاقه‌ای به شیر و پنیر و گوشت نشان نمی‌داد و صاحب خود را سردرگم کرده بود. اما یک روز که بر حسب اتفاق یک بشقاب سبزی در اتاق بود گربه به سمت آن رفت و تمام سبزی‌ها را خورد.
صاحب آن هم پس از آن سعی کرد کمی گوشت در سبزی‌ها پنهان کند تا گربه ندانسته آن‌ها را بخورد اما این گربه با بوکردن متوجه شد در سبزی‌ها گوشت وجود دارد و از آن دور شد. حالا بعد از دوسالی که صاحب این گربه به رژیم غذایی آن پی‌برده صبح‌ها برایش هندوانه آماده می‌کند، ظهرها هویج جلویش می‌گذارد و شب‌ها در جعبه‌ خوابش موز قرار می‌دهد.

تاثیرات جانبی داروهای ضد افسردگی

سلامت-داروهای ضد افسردگی برای درمان سندرم درد، بی خوابی، ترک اعتیاد، گر گرفتگی در خانم ها، تعریق شبانه و خارش نیز تجویز می شود.
اصولا داروهای ضد افسردگی برای غلبه بر اختلالات خلق و خو و اضطراب به کار می رود. اما بعضی مواقع نیز برای درمان بیماری های دیگر و با اهداف دیگر کاربرد دارد. طبق آزمایشات کلینیکی انجام شده ، ثابت شده است که این داروها تاثیرا مثبتی دارد ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز که در آینده ممکن است بروز کند مورد بررسی قرار گرفته است.

عوارض جانبی و یا اتفاقات ناخواسته مواردی است که برخلاف خواست و هدف بروز می کند و می تواند شدید و جدی و یا خفیف و کم اهمیت باشد. بنابر این داروهای ضد افسردگی نیز مشابه سایر داروها، هم تاثیر مثبت و هم تاثیر سوء خواهد داشت. البته باید گفت که عوارض جانبی دارو در افراد مختلف شکل بروز متنوعی دارد.

برای مثال بعضی از داروهای ضد افسردگی باعث افزایش اشتها و افزایش وزن می شود که البته همین تاثیر به اصطلاح ناخواسته برای بعضی افراد مفید است و برای خیل کثیری از مردم مضر به حساب می آید. بعضی داروهای ضد افسردگی که برای بی خوابی تجویز می شود باعث ایجاد خواب آلودگی در طول روز نیز خواهد شد. عوارض جانبی این داروها ممکن است خفیف و قابل تحمل باشد و در بعضی افراد به قدری شدید باشد که منجر به قطع مصرف دارو شود.در این بین افراد زیادی نیز هیچ تاثیر سوء ای مشاهده نمی کنند و در بعضی موارد عوارض جانبی داروها کشنده تلقی می شود. البته آنچه تاکنون گفته شد مربوط به تاثیر مستقیم دارو ها می باشد، در حالیکه که در بعضی موارد نیز پاسخ آلرژیک به دارو داده شده که نتیجه پاسخ غیر نرمال سیستم ایمنی نسبت به داروها می باشد. بعضی از عوارض جانبی بسیار شایع و بعضی دیگرنیز در نوع خود نادر است .همچنین تداخلات دارویی در اثر مصرف همزمان دو یا چند دارو نیز باعث بروز مشکلاتی است . عوارض جانبی شایع در نتیجه مصرف داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک (TCA) عبارتند از خشکی دهان، مشکلات جنسی مثل کاهش میل جنسی و عدم توانایی رسیدن به اوج لذت می باشد.

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد لازم است که در مورد عوارض جانبی داروها اطلاعات لازم و کافی داشته باشید. پزشکی که قرار است برای شما دارو تجویز کند باید از کلیه داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید مطلع شود. همچنین به خاطر داشته باشید که عدم سازگاری با یک نوع دارو نباید منجر به ترک آن شود زیرا فرم های مختلفی از یک دارو وجود دارد که می تواند با تاثیرات کمتری همراه بوده و به درمان کمک موثری کند

آیا ازدواج را میشود از نظر علمی پیش بینی کرد ؟

پیش‌بینی آینده برای بشر همیشه وسوسه‌ای جذاب ومهیج بوده است. آیا داده‌ها و روش‌های علمی می‌توانند آینده ازدواج و سرانجام زناشویی را مشخص کنند؟

پاسخ جیمز مورای، ریاضیدان اسکاتلندی بدین پرسش کاملاً مثبت است. پژوهش‌های جیمز مورای James D. Murray در زمینه کاربرد ریاضیات در زیست‌شناسی است. وی کتابی دو جلدی، با عنوان "زیست‌شناسی ریاضی" Mathematical Biology منتشر ساخت که سبب شهرت وی در خارج از مجامع ریاضیدانان شد.

یکی از فعالیت‌های تخصصی مورای پیرامون بکارگیری مدل‌هاي ریاضی و نمودارهای علمی در رشته‌های پزشکی، روان‌شناسی، اقتصاد و زیست‌شناسی است.

اما آنچه مورای را برای مردم عادی و بیگانه با ریاضیات و مباحث پیچیده علمی جذاب می‌سازد، تحقیقات وی درباره موفقیت و یا عدم موفقیت در پیوند‌های زناشویی است. مورای با همکاری دوستان پژوهشگر خود کتابی با نام "ریاضیات ازدواج" The Mathematics of Marriage در سال ۲۰۰۵ منتشر ساخت.

ریاضیات در عرصه ازدواج

کتاب "ریاضیات ازدواج" به طلاق و ناکامی در پیوندهای زناشویی بر مبنای محاسبات ریاضی و بکارگیری نمودارها می‌پردازد. مسلماً می‌توان حدس زد که تعیین ثبات پیوندهای زناشویی و یا تبیین درصد جدایی کاری بسیار دشوار است. در این کتاب از طریق تئوری‌های علمی، ریاضیات در خدمت تحلیل رابطه زناشویی و پیش‌بینی آینده آن قرار می‌گیرد.

عنوان فرعی کتاب "دینامیزم مدل‌های غیرخطی" است. بی‌شک از خود می‌پرسیم که این مدل‌های چه نسبتی با مسئله ازدواج دارند؟ پاسخ مورای و همکارانش در این زمینه به غایت علمی و یا دقیق‌تر ریاضیاتی است. در این کتاب ازدواج به مثابه مدلی در نظر گرفته می‌شود که با پارامترها ومتغیرهای متفاوت مشخص شده و به کمک محاسبات دیفرانسیل، حرکت و توسعه‌ غیر خطی آن نشان داده می‌شود.

مورای و همکارنش در یک پژوهش میدانی ۷۰۰ زوج آمریکایی را به مدت ده سال با روش‌های علمی زیر نظر داشتند. در آغاز این آزمایش، زوج‌ها تنها گفتگوهایی ۱۵ دقیقه‌ای بایکدیگر داشتند و بر مبنای این گفتگوها محاسباتی ریاضی صورت گرفت. و سپس برای هر زوج ارزیابی مشخصی از درجه ثبات و یا عدم ثبات زناشویی ارائه شد.

مورای با طنز می‌گوید، بطور معمول زوج‌های جوان مایل نیستند که از آینده و سرانجام وصلت خود چیزی بدانند. در این موارد رویاپروری و امید مولفه‌های مهمی به حساب می‌‌آیند.

در این پژوهش، ۷۰۰ زوج شرکت‌کننده نیز از نتایج محاسبه‌شده از سوی پژوهشگران و سرانجام زناشویی خود بی‌اطلاع بودند. ارزیابی‌های علمی مورای و همکارانش تنها برای استفاده مشاوران و روانشناسان مسائل زناشویی در نظر گرفته شده بود.

ریاضیات دروغ نمی‌گوید

اما نتایج ارزیابی‌ها تکان‌دهنده است. نیمی از این زوج‌ها در خلال ده سال از یکدیگر جدا شدند. در مجموع ۹۴ درصد ارزیابی‌های ریاضی منطبق بر واقعیت بود. حتي در مورد پیش‌بینی آمار طلاق‌ها، مدل‌های ریاضی موفقیتی صددرصد را نشان می‌دهند. مورای اضافه می‌کند: "تنها در موارد اندکی، پیش‌بینی‌ها دقیق نبودند. گرچه محاسبات ما به مشکلات عدیده‌ برخی از زوج‌ها اشاره داشت، اما درصد پایداری زناشویی بیشتراز جدایی بود، که البته واقعیت خلاف آنرا به ما نشان داد."

موضوعات گفتگو میان زوج‌ها مسائلی همچون پول، امور جنسی، تربیت کودکان و یا حتي دکوراسیون خانه را می‌توانست در بر گیرد. اطلاعات بدست ‌آمده مبنای پیش‌بینی پژوهشگران بود.

از هر گفتگو فیلمی گرفته می‌شد و حرکات دست وصورت افراد به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. در خلال گفتگو ضربان قلب زوج‌ها نیز اندازه گیری می‌شد و در اتاقی دیگر، شش روانشناس به طور جداگانه هر واکنشی مانند خشم، تفاهم و غیره را ارزشگذاری می‌کردند.
مورای با ارائه جدولی از امتیازهای مثبت و منفی سعی بر تبیین ریاضی مشاهدات خود و همکارنش داشت. مورای به کار‌‌ایی دقیق ریاضیات در ارزیابی گفتگوهای میان زوج‌ها اشاره کرده و می‌گوید: "ریاضیات همیشه راست می‌گوید و حق با ریاضیات است."

مورای در مورد بکارگیری این روش برای زناشویی خود گفت: "پنجاه سال از ازدواج من می‌گذرد و بسیار خوشبختم. نیازی به تایید علمی برای زناشویی من وجود ندارد."

تحصیلات علمی جمیز مورای

"جیمز دیکسون مورای" در سال ۱۹۳۱ در شهر "موفات" در اسکاتلند بدنیا آمد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضیات آغاز کرد و موفق به اخذ درجه دکترا در رشته ریاضیات کاربردی در دانشگاه سنت آندروز اسکاتلند در سال ۱۹۵۶ شد. وی در رشته ‌هنر نیز پایان‌نامه‌ای بدست آورد؛ و پس از اندکی در سال ۱۹۶۸ نیز توانست دکترای خود در رشته علوم را از دانشگاه آکسفورد دریافت دارد.

به گزارش دويچه‌وله، مورای در حال حاضر به عنوان پورفسور بازنشسته در دانشگاه‌های واشنگتن و آکسفورد مشغول به پژوهش‌های علمی است.

در هفته گذشته آکادمی سلطنتی بریتانیا در لندن، از جیمز مورای و جان گوتمن، روانشناس و همکار آمریکایی وی، به خاطر کاربرد ریاضیات در عرصه‌های متفاوت تقدیر کرد.

همشهری آنلاین

سيستم ايمني بدن افراد بعد از طلاق افت پيدا مي‌كند بطوریكه مداوم دچار بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند

يك كارشناس ارشد روان‌شناسي‌ گفت: سيستم ايمني بدن افراد بعد از طلاق افت پيدا مي‌كند به‌ طور كه مداوم دچار بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند.
سيدجواد آرامي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: عدم شناخت افراد از يكديگر از عوامل مهم جدايي است و در اكثر موارد طرفين زماني كه وارد زندگي مشترك مي‌شوند از يكديگر هيچ شناختي ندارند و اين عدم شناخت اختلافات زيادي را ايجاد مي‌كند.

وي افزود: بعضي از افراد براي برطرف كردن نياز مالي خود با فردي ازدواج مي‌كنند كه از لحاظ اقتصادي در وضعيت مناسبي باشد و مسلماً چنين انتخابي مناسب نيست و در نهايت به جدايي ختم خواهد شد.
‌آرامي ادامه داد: توجه به جاذبه‌هاي ظاهري يك فرد از عواملي است كه در زندگي تأثير دارد اما نمي‌تواند تعيين كننده اهداف زندگي سالم باشد؛ بنابراين زوجين نبايد اين عامل را در رأس معيارهاي خود قرار دهند.
اين روان‌شناس گفت: عدم هماهنگي‌ تحصيلي، عدم يكسان بودن موضوع اقتصادي از ديگر عوامل جدايي است.
وي در خصوص مشكلات بعد از طلاق براي زنان تصريح كرد: زنان بعد از طلاق امكان پذيرش اجتماعي كم‌تري در جامعه پيدا مي‌كنند و مشكلات عاطفي مادر همچنان بعد از طلاق رسمي هم ادامه خواهد داشت.
آرامي بيان داشت: اگر كودكان بعد از جدايي پدر و مادر خود يك منبع عاطفي مناسب داشته باشند آسيب كم‌تري از اين جدايي خواهند ديد.
وي افزود: خانواده‌هايي كه در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند اما از نظر عاطفي از يكديگر جدا شده‌اند و يا همواره با هم درگيري دارند چنين خانواده‌اي تأثير سوء بيش‌تري بر كودكان دارند و نسبت به خانواده‌اي كه از يكديگر طلاق گرفته‌اند آسيب بيش‌تري به بچه‌ها وارد مي‌كنند.
وي گفت: اگر حضانت كودك بر مادر باشد و مادر از نظر مالي تأمين نباشد آسيب زيادي به كودك وارد شده و دچار افت تحصيلي مي‌شود و گرايش زيادي به سمت رفتاهاي ضداجتماعي پيدا مي‌كند.
آرامي ادامه داد: نهاد خانواده يك نهاد مقدس است و ازدواج نيز امري مقدس است و علاوه بر برطرف كردن نياز جنسي نيازهاي عاطفي و اجتماعي فرد را تأمين مي‌كند.
وي اظهار داشت: جدايي در عملكرد اجتماعي افراد تأثيرگذار است و افزايش طلاق در جامعه آسيب اجتماعي بيش‌تري را به جامعه وارد خواهد كرد.
اين روان‌شناس عنوان كرد: اگر كودكان در زمان جدايي خانواده در پايان دوران نوجواني باشند احتمال آسيب‌پذيري آن‌ها كم‌تر خواهد بود به دليل آن‌كه شخصيت كودكان در دوران نوجواني شكل گرفته است.
وي ادامه داد: اگر طلاق در سنين پائين‌تري اتفاق بيفتد احتمال آسيب‌ديدگي آن‌ها بيش‌تر خواهد شد.
آرامي خاطرنشان كرد: كودكان با از دست دادن الگو در پي پيدا كردن الگوي ديگر براي خود هستند و امكان يافتن الگوي نامناسب نيز براي آنان وجود دارد و در اين زمينه احتمال آسيب‌ ديدن براي جنس مؤنث بيش‌تر است.

۱۳۸۸ فروردین ۳۰, یکشنبه

چگونه مغز خود را مدیریت کنیم؟


کمال‌طلب باشید
جوزف کمبل، یکی از اندیشمندان مطرح قرن، اندرز ساده‌ای در مورد زندگی به دانشجویان خود می‌داد: «همواره به دنبال آن چیزی باشید که شما را شاد می‌کند.» امّا در اجرای این توصیه‌ی باارزش، نکته‌ی مهمی را باید در نظر گرفت و آن تمّیز و تشخیص میان شادی واقعی و هیجان است.

شادکامی حقیقی دیرپاست در حالی که هیجانات معمولا با پایان دوران اوج خود، کمرنگ‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند.

اگر در جستجوی شادکامی هستید، سعی کنید آن را در چیزهایی بیابید که به شما شادی خالص و پردوام می‌دهد. شاد بودن به خودی خود اثر بسیار مثبتی بر مغز دارد؛ تمرکز و تلاش برای کسب خوشبختی نیز بنوبه‌ی خود به فعالیت بیشتر و در نتیجه تقویت مغز شما منجر می‌شود.این تلاش در نهایت به آن ارزش‌هایی بستگی دارد که محور باورهای شما را سامان می‌دهند. برای یافتن این ارزش‌ها از خود سوال کنید که چگونه می‌توان دنیا را به محلی بهتر برای زندگی تبدیل کرد و دنیا به چه چیزهایی نیاز دارد تا به شرایط بهتری دست یابد. پاسخ شما به این سوال‌ها منعکس کننده‌ی باورها و ارزش‌های اساسی شما در زندگی است.

کمک به فراهم کردن این شرایط و دنبال کردن باورهای سازنده می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که شادی حقیقی را به زندگی شما ارزانی کند.

اگر شما هدف خود را در زندگی با دقت و خلوص انتخاب کنید، حتی تلاش در مسیر این هدف توأم با احساس رضایت است. این بدان معنا نیست که زندگی شما خالی از رنج و درد خواهد بود. با گام نهادن در مسیر هدف‌تان، شما در واقع سختی‌های تازه‌ای را به جان می‌خرید ولی مگر نه این است که ما در زندگی به هر حال با مشکلات مختلفی مواجه هستیم.

با تلاش در راهی که ما را حقیقتا شاد می‌کند، تحمّل سختی‌ها آسان‌تر و نتایج بدست آمده، هر چند جزئی، ما را به هدف نهایی‌مان نزدیک‌تر می‌کند. در راه خلق زندگی بهتر و منطبق بر ارزش‌های زیربنایی، همه‌ی چالش‌ها و دشواری‌ها به مثابه‌ی سوخت لازم برای مغز ماست.با دقّت به جهان پیرامون در می‌یابیم که زندگی فقط دو مسیر اصلی را در پیش رو دارد.

هر وجود زنده، یا در حال رشد است و یا در مسیر زوال. انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با انتخاب راهی که شما را دائما به چالش می‌طلبد، شما روح و جان خود را پالایش می‌کنید و خود را پرورش می‌دهید و زندگی شما سراسر رشد و کمال خواهد بود.

تمرین: شادی حقیقی

فهرستی از موقعیت‌هایی که در آن‌ها عمیقا احساس رضایت و شادکامی داشته‌اید تهیه کنید. برای این کار به خود فرصت کافی بدهید و هر روز مورد جدیدی به فهرست اضافه کنید. در پایان، سعی کنید رابطه‌ای بین این موقعیت‌ها پیدا کنید. این رابطه، در واقع پاسخ سوأل مهمی است که به دنبال آن هستید: «شادی حقیقی از نظر شما در چیست؟»

سایت شهرگان - فرحناز حیدرپور - ونکوور

اطلاعاتی بسیار کوتاه از گیلان باره - Guillain-Barré syndrome

(به انگلیسی: Guillain-Barré syndrome )

نشانگان گیلان باره

نوعی نوروپاتی محیطی است که باعث نارسایی عصبی ـ عضلانی حاد می‌شود.

انواع

  • پلی رادیکولونوروپاتی التهابی حاد و دمیلینه کننده(۹۵ درصد)
  • اختلال آکسونی حرکتی حاد
  • نوروپاتی آکسونی حسی و حرکتی حاد

بروز

  • بروز نشانگان گیلان باره بین ۶/۱-۲/۱ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است.
  • انواع خانوادگی گزارش شده است.
  • ارتباط قوی با HLA ندارد.

نژاد

هیچ برتری نژادی وجود ندارد

جنس

نسبت مرد به زن 1.5 به 1 میباشد

نمای بالینی

  • اغلب باشروع پيشرونده ضعف اندامها که در طول 4 هفته به حداکثر میزان خود می‌رسد
  • ضعف اغلب کل اندامهای پروگزیمال و دیستال درگير مي‌کند
  • در يک‌سوم از بيماران دستگاه تنفسی درگير است
  • نشانه‌های اتونوم مانند تاکی کاردی ، افزایش فشار خون يا آریتمی شايع است.
  • اغلب اعصاب جمجمه ای نیز میتواننند درگير شوند و شايع‌ترين نشانه های مرتبط عبارتند از ضعف صورت و فلج بولبر و اختلال حرکتی چشم

توجه : مطلب فوق کامل نبوده و صرفا یک نوشتار کوچک جهت دریافت اطلاعات اولیه از سندروم گیلانباره میباشد .

منیع : ویکی پدیا

اشتباهات رژیم غذایی !


متخصصان مي گويند: "در حقيقت ممکن است حتي زماني که شما در رژيم غذايي هستيد، بيشتر از مقداري که فکرش را بکنيد کالري مصرف کنيد. ا
غلب بين آن چه که ما درمورد وزن کم کردن مي دانيم و آن چه که بايد واقعا انجام دهيم تا وزن کمک کنيم، فاصله وجود دارد.
به گزارش محيانيوز کساني که رژيم غذايي را شروع مي کنند، فکر کردن به برنامه غذايي را متوقف مي کنند و در عوض به عادت هاي غذايي روزانه که باعث افزايش وزن مي شود فکر مي کنند.
شما نمي توانيد درک کنيد که چطور کالري ها به سرعت زياد مي شوند، يک قاشق سوپ خوري اضافه سس سالاد مي تواند 75 تا 100 کالري به ميزان انرژي دريافتي روزانتان اضافه کند، يک قاشق سوپخوري اضافه کره 102 کالري به آن اضافه کرده و يک بسته چيپس 30 گرمي که با ساندويچتان مي خوريد 162 کالري اضافه به شما هديه مي دهد.
خوردن در حين پخت و پز روزانه تان، با نوشيدن يک فنجان قهوه با کالري زياد شروع مي شود و با خوردن يک بشقاب کوچک شام يا نوشيدن چند ليوان نوشابه به اتمام مي رسد. اين ها فقط تعدادي از عادت هاي موزي هستند ک تلاش تان را در کاهش وزن بي نتيجه مي گذارند.
هنوز کالري ها به سرعت مي توانند اضافه يا کم شوند.
فکر مناسب در مورد اشتباهات رژيم غذايي و يافتن راه هاي دقيق ورود پنهاني کالري ها در طول روز به رژيم غذايتان مي تواند کاهش وزن واقعي را افزايش دهد.

اشتباه غذايي شماره يک:
مسابقه براي تمام کردن. هيچ پاداشي براي تمام کردن غذايتان در زمان مشخص وجود ندارد، مگر اين که شما براي خوردن يک هات داگ مسابقه داشته باشيد. برنامه گيج کننده ي خوردن ما منجر به پذيرش بسياري از عادت هاي نادرست سريع خوردن مي شود.
دکتر تارا گايدس، سخنگوي رژيم غذايي آمريکا گفت: "براي غذا خوردن به شيوه اروپايي، ما به آرامش بيشتري نياز داريم. ما مي توانيم غذايمان را مزه کنيم، همه آن ها را بچشيم و قبل از پرخوري نشانه هاي سيري را به دست آوريم".
اشتباه غذايي شماره 2:
ورجه وورجه کردن هنگام خوردن محققان نشان دادند کساني که صبحانه را با ورجه وورجه زياد مي خورند سنگين تر از کساني هستند که صبحانه را آرام مي خورند. اين تصور غلط است که صبحانه خوردن با ورجه وورجه يا فقط خوردن، کالري ها را حفظ مي کند.
حقيقت اين است که بيشتر مردمي که کمتر از سه وعده مهم غذا مي خورند، کالري بيشتري در طول روز مي خورند.
سعي کنيد که در روز 3 وعده غذا بخوريد. هميشه روزتان را با يک صبحانه سالم شروع کنيد. اما با دقت.
انتخاب عاقلانه داشته باشيد.

دکتر جوون ليچن، مشاوره تغذيه و نويسنده کتاب "شام اندک"، گفت: "حتي يک کلوچه با چربي پايين مي تواند 400 کالري و 5 گرم چربي داشته باشد".
...


دانشمندان رويان درانديشه نجات گونه هاي درحال انقراض ايران - نخستین گوساله شبیه سازی شده ایرانی در حال تولد است


رييس پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي در پي موفقيت اخير پژوهشگران اين موسسه در توليد نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه از تولد نخستين گوساله هاي شبيه سازي شده تراريخته حاوي ژن توليد داروي بيماري هاي قلبي طي ماه هاي آينده و توانايي علمي محققان پژوهشکده در شبيه سازي گونه هاي جانوري ديگر از جمله گونه هاي در حال انقراض کشور با استفاده از رحم گونه اي ديگر در صورت درخواست مراجع مربوطه خبر داد.
دکتر حميد رضا گورابي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين که «حنا» - بزغاله شبيه سازي شده که بامداد چهارشنبه هفته گذشته در اين مرکز متولد شد - در سلامت کامل است; درباره نحوه تاييد شبيه سازي «حنا» گفت: تاکنون بر روي قسمت هاي ژنوم بز که مي توان براي انگشت نگاري استفاده کرد، کار تحقيقاتي صورت نگرفته است و بررسي ساير مقالات موجود در اين زمينه نشان داده است آنها نيز براي انجام اين کار از خصوصيات مربوط به گوسفند و گاو استفاده کرده اند.
از اين رو روش ژنتيکي مطمئني که بتوان انگشت نگاري DNA را بر روي بز انجام داده تا شبيه سازي تاييد شود، متاسفانه وجود ندارد.
وي در توضيح انگشت نگاري DNA تصريح کرد: قسمت هاي کوچکي از DNA وجود داشته که مانند اثر انگشت است که مي توان با استفاده از اين قست هاي DNA مشخص کرد که دو موجود شبيه به يکديگر بوده تا نه! همچنين در حال حاضر پزشکي قانوني از اين خصوصيت براي تاييد يا رد رابطه پدري و مادري با يک فرزند استفاده مي کند.
رييس پژوهشکده رويان ادامه داد: بر اساس تحقيقاتي که در پژوهشکده صورت گرفته، اين امکان در بز وجود ندارد. البته همکاران پژوهشکده در قسمت ژنتيک در تلاش هستند که صحت شبيه سازي «حنا» را به لحاظ DNA به اثبات برسانند.
وي با بيان اين که «حنا» در داخل گله کاملا منحصر به فرد است، اظهار کرد: معمولا بزها سياه و خاکستري بوده، اما اين بزغاله رنگ خاصي داشته است و به همين خاطر اسم آن را «حنا» گذاشته اند.
رييس پژوهشکده رويان با تاکيد بر اين که پروسه توليد «حنا» همانند مراحل توليد «رويانا» - نخستين گوسفند شبيه سازي کشور - است، خاطر نشان کرد: هدف ما از توليد اين گونه هاي شبيه سازي شده، توليد و تکثير دام هاي تراريخته اي است که شير آن ها حاوي داروهاي نوترکيب باشد.
گورابي با بيان اين که هدف عمده تحقيقات محققان پژوهشکده رويان در اين حوزه توليد دام هاي تراريخته حامل ژن توليد داروي «tPA» است، تصريح کرد: اين دارو براي درمان سکته هاي مغزي و قلبي مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري که چنانچه اين دارو بلافاصله پس از ايجاد سکته به انسان تزريق شود، موجب از بين رفتن سريع لخته ها شده و بافت هاي اطراف آن بر اثر نارسايي تغذيه از بين نخواهد رفت و جريان خون به حالت عادي باز خواهد گشت.
وي در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان کرد: با اين که داروي tPA در حال حاضر بهترين داروي درمان و نيز پيشگيري سکته قلبي محسوب مي شود به علت قيمت فوق العاده بالا، استفاده عمومي آن امکان پذير نيست که اميدواريم با اجراي اين پروژه، کشور را يک گام ديگر به هدف نهايي توليد فراوان و ارزان قيمت اين دارو و ساير داروهاي پروتئيني خاص از طريق شير دام هاي تراريخته نزديک کنيم.
گورابي با بيان اين که براي توليد دام هاي تراريخته بايد سه مرحله پشت سر گذاشته شود، خاطر نشان کرد: اولين مرحله توليد جنين در آزمايشگاه و دومين مرحله انتقال جنين شبيه ساز و در نهايت تولد جنيني است که از نظر ژنتيکي قابليت توليد شير داراي پروتئين دارو جهت درمان بيماري سکته را داشته باشد.
وي تصريح کرد: در حال حاضر محققان پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي توانسته اند با تلفيق فن آوري هاي ياد شده، مراحل توليد و انتقال جنين هاي تراريخته حاوي ژن توليد داروي tPA را با موفقيت پشت سر بگذارند که اميد است با اجراي اين پروژه در ابعاد وسيع به زودي شاهد تولد نخستين گاو تراريخته با توان توليد داروي tPA در شير اين گاو باشيم. رييس پژوهشکده رويان در گفت و گو با ايسنا خاطرنشان کرد: در اين طرح جنين هايي که ترانس ژن بودند به گاو انتقال داده ايم و منتظر جواب حاملگي حيوان هستيم که با توجه به دوره 9 ماهه حاملگي گاو اميدواريم طي سه، چهار ماه آينده خبرهاي خوشي در اين زمينه اعلام کنيم.
گورابي درباره استفاده از فن آوري شبيه سازي براي حفظ گونه هاي نادر حيوانات مانند يوزپلنگ يا خرس، به خبرنگار ايسنا گفت: در اين رابطه، مذاکراتي با سازمان محيط زيست انجام شده است و اخيرا قرار بود سازمان محيط زيست نمونه اي سلولي از يوزپلنگي صدمه ديده در اختيار سازمان را براي شبيه سازي در اختيار پژوهشکده قرار دهد که متاسفانه اين موضوع تحقق نيافت; البته معمولا در بين گونه هاي در حال انقراض، شبيه سازي بين گونه اي مطرح است، به طوري که براي شبيه سازي جانور از تخمک گونه ديگري بهره گرفته شده و جنين توليد شده در جانوري شبيه به آن قرار مي گيرد تا در نهايت موجود در راه انقراض توليد شود.
وي با تاکيد بر اين که ايران به توانايي شبيه سازي موجودات دست يافته است، تصريح کرد: از اين رو سازمان هايي که طرحي در اين زمينه دارند مي توانند از همکاري رويان بهره مند شوند.