۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

مواظب نوبرانه های نَشُسته باشید تا حصبه نگیرید


از ابتداي فصل زيباي بهار، فروش ميوه‌هايي نظير گوجه‌سبز و چغاله بادام توسط ميوه‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد آغاز مي‌شود و عموما كودكان با ديدن اين گونه ميوه‌ها روي چرخ دستي كه ظاهري تميز و خيس دارد، به گمان شسته بودن آنها توسط فروشنده، بلافاصله با پاشيدن نمك، آن را ميل مي‌كنند ، در حالي كه فروشنده صرفا براي خوش رنگ و لعاب نگه داشتن ميوه‌هايش، روي آنها آب مي‌پاشد كه همين امر مي‌تواند منجر به بروز بيماري‌هاي عفوني و گوارشي از قبيل «حصبه» شود.
دكتر ميترا رنجبر ، متخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با «جام‌جم» در خصوص اين بيماري مي‌گويد: منبع بيماري حصبه، انسان است و ميكروب آن از طريق دفع مدفوع و آلوده شدن دست شيوع پيدا مي‌كند، هر چند ممكن است فرد ناقل اين ميكروب هيچ علامتي از اين بيماري نداشته باشد ولي پس از دفع مدفوع و آلوده شدن دست‌هايش مي‌تواند هر ماده غذايي ديگري را آلوده كند.
به گفته اين پزشك متخصص، اين بيماري از بهار شروع مي‌شود و با گرماي هوا به اوج خود مي‌رسد و در فصل پاييز از شدت آن كاسته مي‌شود.
علائم شايع
تب و شكم‌درد از علائم بسيار شايع اين بيماري است كه در كنار اين علائم تعريق، بي‌اشتهايي، درد عضلات، يبوست در بزرگسالان و اسهال در كودكان، خونريزي از بيني و گلودرد نيز جلب توجه مي‌كند. اين متخصص عفوني با اشاره به اين مطلب، عوامل افزايش‌دهنده اين بيماري را با وضعيت بهداشتي جامعه در ارتباط دانسته و عنوان مي‌كند: هنگامي كه آب شرب آلوده به فاضلاب شود و نحوه بكار بردن ضدعفوني‌كننده، اصولي نباشد شيوع اين بيماري نيز گسترش پيدا مي‌كند.
راه انتقال حصبه نيز همانند بيماري وبا از طريق مدفوع و دهاني است و در صورت آلوده بودن سبزيجات و ميوه‌ها به اين ميكروب، با شستشوي دقيق و پخت سبزيجات مي‌توان ميكروب را از بين برد.دكتر رنجبر با اشاره به انتقال اين ميكروب از طريق سبزيجات و ميوه‌‌هاي آلوده يادآور مي‌شود: ميوه‌هاي بهاري همچون چغاله بادام و گوجه‌سبز كه دائما توسط فروشندگان دوره‌گرد جهت شادابي ميوه توسط تكه اسفنجي نمناك خيسانده مي‌شوند، بسيار مستعد اين آلودگي هستند چرا كه معلوم نيست آبي كه روي آنها ريخته مي‌شود از كجا و چگونه تهيه شده است؟!
عواقب مورد انتظار
خونريزي دستگاه گوارش، پارگي روده و اختلال سطح هوشياري از عواقب مورد انتظار اين بيماري است. اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اين مطلب متذكر مي‌شود: از آنجا كه محل تكثير اين ميكروب در انتهاي روده باريك است به همين دليل هم، روده از همان جا دچار پارگي مي‌شود.وي مي‌افزايد: اين بيماري ممكن است روي تيروئيد تاثير بگذارد و طحال را بزرگ و در نتيجه گلبول‌هاي سفيد را كاهش دهد.
درمان
دوره درمان با داروهاي قديمي 2 هفته و با داروهاي جديد يك هفته تا 10 روز است و توسط آنتي‌بيوتيك صورت مي‌گيرد.
گفتني است، افرادي كه داراي اسيد معده كمي هستند و از داروهاي رانيتيدين و آنتي‌اسيد استفاده مي‌كنند، بيشتر تحت تاثير اين بيماري قرار مي‌گيرند و درصد ابتلايشان بيشتر مي‌شود.
اين متخصص عفوني با اشاره به كشنده بودن اين بيماري اظهار مي‌كند: درمان بيماري اگر زود تشخيص داده شود، حتي به صورت سرپايي نيز صورت مي‌گيرد.
چه كنيم حصبه نگيريم
دكتر رنجبر، شستشوي تميز دست، ميوه‌جات و سبزيجات را يكي از شرايط مهم در اين بيماري ذكر كرده و مي‌گويد: علاوه بر اين كه افراد بايد نسبت به پاكيزگي مصرف آب شرب آگاهي داشته باشند، لازم است سبزيجات در 2‌ مرحله شسته شوند ؛ ابتدا توسط ضدعفوني‌كننده‌هاي باكتري‌كش‌(آنتي‌باكتريال)‌ شسته و سپس توسط مواد شوينده‌اي همانند مايع ظرفشويي كه باعث ايجاد محيطي لزج مي‌شود عفونت‌هاي انگلي (آسكاريس و...) را از بين برد؛ چرا كه اين انگل‌ها توسط هيچ‌ماده ضدعفوني‌كننده‌اي از بين نخواهند رفت.