۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

توصيه‌هاي مفيد براي خانم‌هاي شاغل

استرس و اضطراب در محيط کار به يک خطر شغلي براي سلامتي افراد در سراسرجهان تبديل شده است. پژوهش‌ها نشان داده است که کارمندان در مدت کوتاهي مي‌توانند در مقابل فرسايش ناشي از استرس‌هاي کاري تاب بياورند. فرهنگ سرعت، آسايش و لذات آني هم ما را به سوي واکنش‌هاي استرس‌زا مي‌کشاند.




ـ اما آيا استرس کاري زنان با استرس کاري مردان تفاوت دارد؟ بر اساس تعريف، چون استرس پاسخ فيزيکي بدن و روان به شرايط خطرناک است، پژوهش‌ها نشان داده است که استرس زنان در محيط کار بيشتر به عدم‌تعادل بين خانه و شغلشان ارتباط دارد واسترس کاري مردان بيشتر به شغلشان مربوط است.

تحقيقات گوياي اين مطلب است که زنان بيش از 60درصد در نگهداري خانه و فرزندانشان موفق ترند. زنان مجرد و مطلقه (بيوه) که به تنهايي زندگي مي‌کنند، حدود80 تا 100درصد مسئوليت‌هاي خانه‌داري و بچه داري را برعهده دارند. در نتيجه، زنان بيشتر احتمال دارد که بيش از رسيدن به سرکار دچار استرس شوند.

ـ شرايط مکاني يکي از بخش‌هاي پيش‌بيني استرس است. بنابراين، يک خانم در جايي با انعطاف کمتر، در معرض خطر بيشتري نسبت به محيط‌هاي آرام قرار دارد. جالب است که پيامد استرس زنان به طور قابل توجهي متفاوت است. به طور طبيعي، زنان مي‌توانند چند کار را با پيچيدگي آن انجام دهند. بدون در نظر گرفتن کار براي خود يا ديگران، خانواده و کار بيرون از هم جدا نيستند.

- بنابراين با چه روش‌هايي مي‌توان استرس کار زنان را کاهش داد؟

1. استرس را جدي بگيريد و ساده نپنداريد.

2. زمان استراحت، استراحت واقعي داشته باشيد. پژوهش‌ها نشان داده که زمان‌هاي کوتاه استراحت يا ناهار، کارايي ما را افزايش مي‌دهد، بنابراين بهتر کار خواهيم كرد. قدم زدن در بيرون اثر زيادي دارد، يک جفت کفش راحت داشته باشيد.

3. در محيط کار، چه چيز‌هايي به شما آرامش مي‌دهد و شما را از استرس دور مي‌کند؟ هريک از عواملي که در کاهش استرس نقش دارند را پيدا کنيد.

4. گفتگو‌هاي روشن و درست روش مهمي ‌در کاهش استرس‌هاي ناشي از انتظارات است.

در بسياري از وقت‌ها، زنان با احساسات گفتگو مي‌کنند، متأسفانه در چنين گفتگو‌هايي، پيام اصلي گم مي‌شود.

5. به طور طبيعي، کافئين موجب واکنش‌هاي استرس‌زاي جسمي‌ مي‌شود. در محل کار، چقدر قهوه يا نوشيدني‌هاي داراي کافئين مي‌نوشيد؟ اين گونه نوشيدني‌ها را کاهش دهيد و به جاي آن، آب بنوشيد.

6. خوب صبحانه بخوريد. پژوهش‌ها نشان داده خوردن صبحانه يکي از سالم‌ترين عادت‌هاست.

بدن و مغز ما در طول شب به مدت 12 ساعت يا بيشتر بدون کربوهيدرات‌ بوده است. صبح، هنگام تجديد آن است. غذاهاي ساده براي جبران آن بهتر است، مانند ماست، ميوه، آب ميوه يا مخلوط آنها و مي‌توانيد روز خود را با پروتئين، کلسيم و ويتامين‌ها شروع کنيد.

7. روغن‌ها يا بوهاي ملايم و معطر مانند رز و نارگيل، استرس را کاهش مي‌دهند.

8. بيرون از محل کار از خود مراقبت کنيد. خواب خوب، تعادل هورموني و ترميم سلولي را براي بدن فراهم مي‌کند. ببينيد به چه چيزهايي نياز داريد. 8-7 ساعت بخوابيد. غذاي مناسب بخوريد که بدنتان را براي زمان استرس، آماده کند. خوردن سس‌ها و مواد شيميايي را کاهش دهيد يا قطع کنيد.

9. در زمان‌بندي سخت برنامه‌ها، ورزش کاهنده خوب استرس است.

10. بياموزيد چگونه واقعاً استراحت کنيد. ممکن است اين پيشنهادات تکراري به نظر آيد اما زنان از افراد ديگر بيشتر از خود مراقبت مي‌کنند. اين احساس مسئوليت در زمان کار هم با آنهاست.

موسيقي آرام گوش کنيد و به چيزهاي خوب گذشته فکر کنيد حتي اگر کوچک باشد. زمان‌هاي دلچسب، بازده کاري را افزايش مي‌دهد.

11. در مورد کاهش استرس، اضطراب نداشته باشيد و از آن نگراني نسازيد.

به واکنش‌هاي بدنتان در شرايط گوناگون توجه کنيد، نفس‌هاي عميق بکشيد و پيشامدهاي منفي را به مثبت تبديل کنيد.


تهيه و ترجمه:گروه سبک زندگي سيمرغ