۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

کارشناسان در مورد آنفلوانزاي شايع در مکزيک تحقيق مي کنند


کارشناسان بهداشت جهاني درحال تحقيق درباره نوع تازه اي آنفلوآنزا هستند که ممکن است باعث مرگ حدود 60 تن در مکزيک شده باشد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، مرکز کنترل بيماري ها در آمريکا اعلام کرد: آزمايش ها تا اين لحظه شيوع اين بيماري در مکزيک را با يک ويروس آنفلوآنزا در خوک مرتبط شناخته است که هشت نفر را نيز در جنوب آمريکا مبتلا کرده است.
اين مرکز اعلام کرد: اين ويروس را با اهميت تلقي مي کند و حداکثر اطلاعات درباره آن را کشف و جمع آوري خواهد کرد.
مقام هاي مکزيکي ساختمان هاي دولتي را تعطيل ، برنامه هاي عمومي را لغو و عمليات تلقيح واکسن را آغاز کرده اند.
گمان مي رود اين ويروس ممکن است از اواسط ماه مارس تاکنون باعث مرگ حدود 60 نفر شده باشد که بيشتر آنها در داخل و اطراف مکزيکوسيتي بوده اند.
وزير بهداشت مکزيک گفت وجود ويروس نوع جديدي از آنفلوآنزاي خوک در 16 نفر از قربانيان تاييد شده است و آزمايش ها بر 44 قرباني ديگر ادامه دارد. گمان مي رود بيش از 900 نفر ديگر آلوده شده باشند.
بيشتر قربانيان را جوانان تشکيل مي دهند.
مدارس، موزه ها و کتابخانه ها در سراسر ناحيه پايتخت مکزيک تعطيل شده و به مردم توصيه شده است با يکديگر دست ندهند و از استفاده مشترک از ظروف خودداري کنند.
سازمان بهداشت جهاني مستقر در ژنو نيز از تشکيل يک کميته اضطراري خبر داد.
کاخ سفيد نيز اعلام کرد که اوضاع را زير نظر دارد.
دکتر ريچارد بسر مدير مرکز کنترل بيماريها در آمريکا گفت آزمايش هاي اوليه نشان مي دهد که هفت مورد از 14 نمونه برداشته شده از بيماران مکزيکي با ويروس کشف شده در آمريکا انطباق دارد.
تاکنون بيماري شش نفر در کاليفرنيا و دو نفر در تگزاس در اثر آلودگي به نوعي از اين ويروس که کارشناسان مي گويند خانواده جديدي از آنفلوآنزاي خوک است تاييد شده است.
تنها يک نفر آنها در بيمارستان بستري شده و اکنون همه آنها بهبود يافته اند.
دکتر ريچارد بسر گفت: براي پي بردن به ابعاد تهديدي که ويروس متوجه ما مي کند به اطلاعات بيشتري نياز است.
وي گفت معلوم نيست که چرا اين ويروس در مکزيک مرگبار بوده اما در آمريکا نه.
اين پزشک خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهاني در مرحله اي نيست که همه گيري گسترده اعلام کند. ما در حال تلاش براي جمع آوري اطلاعات بيشتر درباره اين ويروس، درک نحوه انتقال آن، و چگونگي کنترل آن هستيم.
وي افزود: در مکزيک ويروس انواع ديگر آنفلوآنزا در گردش است، بنابراين پي بردن به اينکه کدام موارد ناشي از آنفلوآنزاي خوک است، کدام ها ناشي از ساير ويروس ها و کدام ها ناشي از آلودگي مشترک، براي اطلاعات بهداشت عمومي خيلي مهم خواهد بود.
سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام کرد: "تدابير مهار سريع" را براي شرايط اضطراري آماده کرده است.
آنفلوآنزاي خوک (swine flu) يک بيماري ريوي است که اين حيوان را آلوده مي کند و معمولا به انسان منتقل نمي شود، هرچند گاهي در موارد نادر اين ويروس به انسان، به خصوص افرادي که با خوک ها در تماس نزديک هستند سرايت مي کند.
موارد نادري از انتقال اين ويروس از انسان به انسان نيز ثبت شده است.
اين گونه رويدادها از نزديک زير نظر گرفته مي شود؛ زيرا بيم آن مي رود که خانواده تازه اي از ويروس آنفلوآنزاي خوک با توانايي سرايت ميان انسان ها به يک همه گيري گسترده دامن بزند.