۱۳۸۸ اردیبهشت ۵, شنبه

آنفلوانزا خوکی چيست؟


آنفلوانزاى خوکی ( Swine flu) يك بيمارى تنفسى خوك‌ها است که توسط ويروس آنفلوانزاى نوع H۱N۱ ایجاد می شود .این نوع آنفلوآنزا معمولا در خوك‌ها بروز می کند . ويروس‌هاى آنفولانزاى خوكی حد بالایی از آلودگی و بيمارى را سبب می شوند البته آمار مرگ و میر ناشی از آن در میان خوک ها معمولا کم است و کشندگی زیادی ندارد .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از مرکز کنترل بیماری های آمریکا ( CDC ) ، ويروس‌هاى مهاجم آنفلوانزا خوكی می تواند در سراسر سال موجب آلودگی این حیوانات گردد اما بیشترین شیوع درفصل زمستان و بهار اتفاق می افتند و می تواند در طول سال ادامه داشته باشد . ويروس آنفولانزاى خوك كلاسيك يك ويروس H۱N۱ ( آنفلوانزا نوع اى) برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی از یک خوک جدا گردید .
چند نوع ويروس‌ آنفولانزاى خوكی وجود دارد ؟
ويروس‌هاى آنفلوانزای خوکی میزبان اصلی شان خوک است اما می توانند مرغ ها و حتی انسانها را آلوده کنند . مواردی از انتقال این نوع ویروس به انسان گزارش شده است و در مواردی هم انتقال از انسان به انسان گزارش شده است . ويروس‌هاى آنفولانزاى خوكی دائماً تغيير شکل می دهند. البته خوك‌ها به وسيله آنفلوانزاى مرغى هم می توانند آلوده شوند گرچه به اندازه نوع خوکی در این حیوانات مهاجم نیست . ويروس‌هاى آنفلوانزا وقتى از خوک آلوده خوک دیگری را آلوده می کند می تواند تغییر شکل داده و نوع رفتارش نیز تغییر مى كند ، ويروس‌ها می توانند دوباره جور شوند ( يعنى ژن‌ها را با هم عوض مى كنند) و توانایی ویروس ها و همچنین میزبانی خوک برای هر سه نوع آنفلوآنزای خوکی مرغی و انسانی این خطر را ایجاد می کند که ويروس‌هاى جديد كه مخلوط انواع خوك ، انسان و نوع ويروس‌هاى آنفلوانزاى مرغى می باشند پديدار بشوند. با تغييرات در طى سالها انواع متفاوت ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك پديدار شده‌اند. حالا، چهار نوع آنفلوانزا نوع‌هاى فرعى نوع اى ويروس اصلى هستند كه در خوك‌ها بیماری ایجاد می کنند : H۱N۱, H۱N۲, H۳N۲, and H۳N۱ . با اين وجود، بيشتر ويروس‌هاى آنفلوانزاى خوکی که اخيراً از خوك‌ها به دست آمده اند از توع ويروس‌هاى ۱N۱H بوده است.
آنفولانزاى خوك در انسانها
آيا انسانها آنفولانزاى نوع خوكی را مى توانند بگيرند؟
معمولاً ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك انسانها را آلوده نمى كنند. با اين وجود، آلودگى انسانها به شکل پراكنده با آنفولانزاى خوك اتفاق افتاده است. معمولاً، اين آلودگی بیشتر در اشخاصی گزارش شده است که در تماس مستقیم با خوک ها قرار داشته اند .(براى مثال پرورش دهندگان خوک و بچه‌هایی که با خوك‌ها بازی می کنند و یا کارمندان محیط نمايشگاه حیوانات و يا كارگران در صنعت وابسته به خوک ). به علاوه، مسئله دیگر استعداد ذاتی اشخاص و یا مستعد بودن در ابتلا به بیماری و پراکنندگی آن نقش دارد . براى مثال، يك بروز آلودگى آنفولانزاى خوك در خوك‌ها در ويسكانسين در ۱۹۸۸ میلادی مشاهده شد که منجر به چندين آلودگى انسانها شد ، اگرچه این حالت منتج به اپیدمی آنفلوآنزای خوکی نشد . سابقه گزارشات آلودگى آنفولانزاى خوك مشترك با انسانها چند مورد است ؟
در گذشته، (CDC) گزارشاتی از احتمال آلودگى انسان به ويروس آنفلوانزا خوک را طی دو سال دريافت كرد اما از دسامبر ۲۰۰۵، تا فوريه ۲۰۰۹، ۱۲ مورد آلودگى انسان به نوع مهاجم به انسان آنفلوانزا آنفلوآنزای خوکی با گزارش‌ شد.
نشانه‌هاى آنفولانزاى خوك در انسانها چگونه است ؟
نشانه‌هاى قابل‌انتظار آنفولانزاى خوك در اسنانها مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى انسان است. تب بی حالی ، بى اشتهايى و سرفه كردن . همچنين تعدادی از افراد آلوده با آنفولانزاى خوكی دچار آبریزش از بینی می گردند . در مواردی نیز گلودرد، تهوع، و استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است .آيا در هنگام بروز آنفولانزاى خوكی مردم می توانند از خوراك گوشت خوك استفاده کنند ؟
بله . ويروس‌هاى مهاجم آنفلوانزا خوک به وسيله غذای خوب پخته شده قابل سرایت نيستند ( همانند ویروس آنفلوآنزای پرندگان ) . شما به آنفلوانزاى مهاجم خوکی با خوردن گوشت خوك يا محصولات گوشت خوك مبتلا نمی شوید . البته لازم است که غذا به شکل صحیح پخت شود ( گوشت خوك را آشپزى کنید و گوشت خوك در هنگام پخت باید به دماى درونى [۱۶۰ F] برسد تا ويروس آنفولانزاى خوك نابود شود و محصولات گوشت خوك امن گردد .
آنفولانزاى خوك چطور پخش مى شود؟
ويروس‌هاى آنفلوانزا خوکی می تواند به طور مستقیم از خوك‌ها به انسانها سرایت کند . آلودگى انسان با ويروس‌هاى انفلوانزای خوك‌ها در هنگامی که انسانها در کنار خوکها قرار می گیرند اتفاق می افتد از قبيل کار در انبارهاى خوكها و در کشتارگاه دام ها و یا مراکز نگهداری و پرورش خوک ها . همچنين انتقال انسان به انسان آنفولانزاى خوك مى تواند اتفاق بیفتد . اين به همان طريق انفلوانزاى فصلى انسانها اتفاق می افتد . و انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو و به وسيله سرفه كردن يا عطسه انسانها ی آلوده با ويروس آنفلوانزا اتفاق می افتد . مردم با دست زدن به چيزهایی که با ويروس‌هاى انفلوانزا خوکی آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممكن است آلوده بشوند .
ما چه اطلاعاتی درباره پخش انسان به انسان آنفولانزاى خوك داریم ؟
در سپتامبر ۱۹۸۸، يك زن حامله ۳۲ ساله به دلیل سينه ‌پهلو بسترى شده بود و پس از ۸ روز مرد. يك ويروس انفلوانزاى خوکی H۱N۱ كشف ‌شده بود . در شرح حال او شروع بیماری از چهار روز پيش ذکر شده بود ، بيمار به يك نمايشگاه فستيوال خوک در شهر خود رفته بود و با خوکها تماس نزدیک داشت . در مطالعات پيگيرانه ، ۷۶% از بازیدکنندگان از نمایشگاه خوکها مورد بررسی پادتن آلودگى آنفولانزاى خوك قرار گرفتند اما هيچ بيمارى جدى ميان اين گروه از افراد كشف ن ‌شد . مطالعات اضافى بر آن سه راهکار را پیشنهاد کرد كارمندان بیمارستان كه تماس با بيمار را داشتند علایم خفیف از بيمارى آنفلوانزا را داشتند و پادتن آلودگى آنفولانزاى خوكی در آنان شناسایی شد .
آلودگى هاى انسان چطور مى توانند تشخيص داده داده شود ؟
براى تشخيص دادن آنفلوانزاى خوکی يك آلودگى ، عموماً نمونه تنفسى احتياج است نمونه ها در ۴ تا ۵ روز اول بيمارى باید جمع گردد (يك شخص وقتى آلوده است ويروس را به احتمال زياد به اطراف پراکنده می کند ). با اين وجود، تعدای از اشخاص آلوده ، مخصوصاً بچه‌ها، ويروس را براى ۱۰ روز و یا بیشتر ممكن است انتقال دهند .برای شناسايى یک فرد به عنوان يك نمونه تایید شده آنفلوانزاى خوكی باید یک نمونه از ويروس به مرکز کنترل بیماریهای ایالات متحده (CDC) فرستاده شود تا آزمايشگاه این مرکز با آزمایش مورد را تایید نماید .
چه معالجاتى در دسترس است كه آلودگى آنفولانزاى خوك را در انسانى معالجه مى كند؟
چهار دارو ضد ويروس متفاوت وجود دارد كه براى استفاده در ايالات متحده براى معالجه آنفلوانزا پروانه‌دار هستند: آمانتادين، amantadine, rimantadine, oseltamivir and zanamivir . تا زمانیکه ویروس ها به این چهار دارو حساس بوده اند می شد از هر چهار دارو استفاده کرد ، اما ويروس‌هاى آنفلوانزاى خوکی که جدیدا از انسانها جدا كردند به آمانتادين و ریمانتادین ( amantadine and rimantadine ) مقاوم هستند . حالا، (CDC) استفاده از” oseltamivir “ و “ zanamivir ” را برای معالجه و یا پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی پیشنهاد می کند .چه مثال‌هاى ديگر از بروز آنفولانزاى خوكى در دست است؟
احتمالاً بهترین نمونه کشف شده از آنفلوآنزای خوکی يك اپیدمی آنفولانزاى خوكی در ميان سربازها در سنگر ديكس نيوجرسى در سال ۱۹۷۶ میلادی است . براى تایید این بیماری در آن سال ما ۴ نمونه عکس سینه با استفاده از اشعه ايكس داریم که ابتلا به سينه‌ پهلو را در حداقل ۴ سرباز تایید می کند و یک مورد مرگ نیز در آن زمان ثبت شده است . طبق مدارک همه اين بيماران سابقاً سالم بوده اند . ويروس بیماری در يك محيط كارآموزى باعث آلودگی یک سرباز گشته بود و به نظر می رسد با پخش مجدود در بین سربازان انتشار یافته و پس از یک ماه بیماری ناپدید گشته است .
منبع ويروس، زمان دقيق بروز آن در سربازها ی مستقر در سنگر ديكس و علت انتشار محدود آن و همچنین ناپدید شن بیماری همچنان ناشناس مانده است . آنفلوآنزای سنگر ديكس به دلیل وجود یک ويروس جانورى در جمعيت انسانی متراکم در داخل سنگرها انتشار یافته و ممکن است تماس كامل با حیوانات آلوده در مکان شلوغ سنگر در فصل زمستان پیش آمده باشد . عامل ويروس مسبب این بیماری در سنگر ديكس آنفلوانزاى خوکی (H۱N۱) ناميده ‌شده بود ( نيوجرسى سال ۱۹۷۶ میلادی ) .
آيا ويروس H۱N۱ آنفولانزاى خوك مانند ويروس‌هاى H۱N۱ انسان است؟
خير. ويروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوك بسیار متفاوت با ويروس‌هاى ۱N۱H انسان است ، بنابراين، واكسن‌های مورد استفاده براى انفلوانزاى فصلى انسان براى جلوگیری از ابتلا به ويروس‌هاى H۱N۱ آنفولانزاى خوكی نه در بدن خوک و نه در بدن انسان ایمنی ایجاد نمی کند .
آنفولانزاى خوك در خوك‌ها
آنفولانزاى خوكی چگونه ميان خوك‌ها پخش مى شود ؟
به نظر می رسد ويروس‌هاى آنفولانزاى بيشتر در نتیجه تماس كامل ميان خوك‌ها پخش گردد و احتمالا از تماس بین خوکهای آلوده و خوك‌هاى غيرآلوده انتشار می یابد . رمه‌ها با آلودگى هاى آنفولانزاى خوك و یا در خطر ابتلا که بر ضد آنفولانزاى خوك واكسن زده ‌شده اند نیز ممکن است بیماری را به صورت پراكنده داشته باشد يا فقط علائم خفیف را نشان دهند يا هيچ نشانه‌ ای از آلودگى نداشته باشند .
علائم آنفولانزاى خوكی در خوك‌ها چیست ؟
عالئم آنفولانزاى خوكی در خوك‌ها حمله ناگهانى تب، در خود فرورفتن، سرفه‌كننده آبریزش از بینی می تواند باشد . همچنین عطسه‌، ناراحتی تنفسی سرخ شدن يا التهاب و بى حالی . از علائم مشترک آنفولانزاى خوكی در ميان خوك‌ها استچه مقدار از خوکها ی آمریکا آلوده به آنفولانزاى خوكی هستند ؟H۱N۱ و ويروس‌هاى H۳N۲ آنفولانزاى خوكی بيمارى همه‌گير بومى ميان خوكها در ايالات متحده‌ است که موجب آسیب به صنعت پرورش دام می گردد . بروزها ميان خوك‌ها معمولا در ماه‌هایی با آب و هوای سردتر اتفاق مي افتد و بعضى وقت‌ها با اضافه شدن خوك‌هاى جديد در رمه‌هاى مستعد بیماری بروز می کند . بررسیها نشان داده‌اند که ویروس H۱N۱ آنفولانزاى خوكی ، بیماری مشترک و متداول خوكهای سرتاسر جهان است ، در آمريكا بررسى ها نشان داده‌اند که ۳۰ از درصد جمعيت خوكهای این کشور مدركی از وجود پادتن در بدن خود دارند و در نتیجه در طول زندگی به این بیماری (۱N۱H ) آلودگی داشته اند . به ويژه در بيش از ۵۱ درصد از خوك‌ها در آمريكاى شمال و ‌مركزى آنتی بادی آلودگى با ۱N۱H خوکی نشان‌ داده ‌شده است . آلودگى انسان با ويروس‌هاى آنفولانزاى خوك H۱N۱ كمياب است. ويروس‌هاى H۱N۱ خوکی از سال ۱۹۳۰ میلادی در ميان خوكها مشاهده شد ، ويروس‌هاى H۳N۲ آنفلوانزا تا ۱۹۹۸ در میان جمعیت خوک ها یافت نشده بود و از این سال در خوکها مشاهده گردید . ويروس‌هاى H۳N۲ خوكى در ابتدا از انسانیا به جمعیت خوکها وارد شد و ويروس‌هاى H۳N۲ آنفولانزاى خوكی اخیر با ويروس‌هاى H۳N۲ انسانی كاملاً ارتباط دارد .
آيا واكسنی براى آنفولانزاى خوكی موجود است ؟
واكسن‌های مختلفی در دسترس است كه خوك‌ها را در مقابل آنفلوانزاى خوکی ایمن می کند .اما در حال حاضر هيچ واكسنی كه به تواند برای انسانها در مقابل آنفلوآنزای خوکی ایمنی ایجاد کند در دسترس نیست . واكسن آنفلوانزاى فصلى ممکن است بر ضد H۳N۲ خوکی كمك کننده باشد ولی مطمئنا به ایمنی و پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی نوع H۱N۱ کمک نخواهد کرد .
منبع : سایت پزشکان بدون مرز