۱۳۸۸ فروردین ۳۰, یکشنبه

چگونه مغز خود را مدیریت کنیم؟


کمال‌طلب باشید
جوزف کمبل، یکی از اندیشمندان مطرح قرن، اندرز ساده‌ای در مورد زندگی به دانشجویان خود می‌داد: «همواره به دنبال آن چیزی باشید که شما را شاد می‌کند.» امّا در اجرای این توصیه‌ی باارزش، نکته‌ی مهمی را باید در نظر گرفت و آن تمّیز و تشخیص میان شادی واقعی و هیجان است.

شادکامی حقیقی دیرپاست در حالی که هیجانات معمولا با پایان دوران اوج خود، کمرنگ‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند.

اگر در جستجوی شادکامی هستید، سعی کنید آن را در چیزهایی بیابید که به شما شادی خالص و پردوام می‌دهد. شاد بودن به خودی خود اثر بسیار مثبتی بر مغز دارد؛ تمرکز و تلاش برای کسب خوشبختی نیز بنوبه‌ی خود به فعالیت بیشتر و در نتیجه تقویت مغز شما منجر می‌شود.این تلاش در نهایت به آن ارزش‌هایی بستگی دارد که محور باورهای شما را سامان می‌دهند. برای یافتن این ارزش‌ها از خود سوال کنید که چگونه می‌توان دنیا را به محلی بهتر برای زندگی تبدیل کرد و دنیا به چه چیزهایی نیاز دارد تا به شرایط بهتری دست یابد. پاسخ شما به این سوال‌ها منعکس کننده‌ی باورها و ارزش‌های اساسی شما در زندگی است.

کمک به فراهم کردن این شرایط و دنبال کردن باورهای سازنده می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که شادی حقیقی را به زندگی شما ارزانی کند.

اگر شما هدف خود را در زندگی با دقت و خلوص انتخاب کنید، حتی تلاش در مسیر این هدف توأم با احساس رضایت است. این بدان معنا نیست که زندگی شما خالی از رنج و درد خواهد بود. با گام نهادن در مسیر هدف‌تان، شما در واقع سختی‌های تازه‌ای را به جان می‌خرید ولی مگر نه این است که ما در زندگی به هر حال با مشکلات مختلفی مواجه هستیم.

با تلاش در راهی که ما را حقیقتا شاد می‌کند، تحمّل سختی‌ها آسان‌تر و نتایج بدست آمده، هر چند جزئی، ما را به هدف نهایی‌مان نزدیک‌تر می‌کند. در راه خلق زندگی بهتر و منطبق بر ارزش‌های زیربنایی، همه‌ی چالش‌ها و دشواری‌ها به مثابه‌ی سوخت لازم برای مغز ماست.با دقّت به جهان پیرامون در می‌یابیم که زندگی فقط دو مسیر اصلی را در پیش رو دارد.

هر وجود زنده، یا در حال رشد است و یا در مسیر زوال. انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با انتخاب راهی که شما را دائما به چالش می‌طلبد، شما روح و جان خود را پالایش می‌کنید و خود را پرورش می‌دهید و زندگی شما سراسر رشد و کمال خواهد بود.

تمرین: شادی حقیقی

فهرستی از موقعیت‌هایی که در آن‌ها عمیقا احساس رضایت و شادکامی داشته‌اید تهیه کنید. برای این کار به خود فرصت کافی بدهید و هر روز مورد جدیدی به فهرست اضافه کنید. در پایان، سعی کنید رابطه‌ای بین این موقعیت‌ها پیدا کنید. این رابطه، در واقع پاسخ سوأل مهمی است که به دنبال آن هستید: «شادی حقیقی از نظر شما در چیست؟»

سایت شهرگان - فرحناز حیدرپور - ونکوور