۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

جستجوگر هوشمند،انقلابی در اينترنت

دنياي اينترنت هر روز با نوآوري جديدي به سوي تکامل خود پيش مي رود به طوري که در روزهاي اخير يک محقق دانشگاه هاروارد با معرفي موتور جستجوي هوشمندي که مي تواند به سوالات جستجوکننده ها پاسخهاي دقيق بدهد انقلابي جديد را براي دنياي وب رقم زد.
موتور جستجويي ايجاد شده است که توانايي ارائه پاسخهاي دقيق به سوالات دقيق را دارد و حتي مي تواند با صدها و هزاران صفحه به شرح سوالات کاربر بپردازد و بعد از ميان اين صفحات اطلاعاتي را که کاربر به آنها نياز دارد شکار کند. اين موتور جستجوي هوشمند مي تواند تقريبا همانند انسان به سوالات پاسخ دهد.
در روزهاي اخير، استفان والفرام استاد و فيزيکدان انگليسي دانشگاه هاروارد، اين سيستم متحولانه را ايجاد کرده است که آن را رسما در اواسط ماه مه عرضه خواهد کرد.
اين موتور جستجوي هوشمند برگرفته از نام مخترعش "والفرام آلفا" نامگذاري شده است. والفرام آلفا براي کاربران اينترنت کاملا رايگان خواهد بود.
چند نمونه از سوالاتي که والفرام آلفا جواب آنها را مي داند عبارتند از: "چه زماني خورشيدگرفتگي بعدي از بيرمنگام رويت خواهد شد؟" در اين مورد، موتور جستجو پاسخي دقيق و صحيح را مي فرستد. و در جواب به سوال: "ارتفاع کوه اورست چقدر است؟" والفرام آلفا علاوه بر ارائه پاسخ دقيق آن را با صفحه اي از اطلاعات مفيد و صحيح همراه خواهد کرد. اين اطلاعات شامل موقعيت جغرافيايي، نزديکترين شهرها، مقايسه آن با کوههاي ديگر، نقشه ها و نمودارها است.
در کل اين جستجوگر جديد مي تواند تنها در چند ثانيه جستجويي مطلوب را به کاربر عرضه کند. به علاوه مي تواند به سئوالات پيچيده تري نيز پاسخ دهد. براي مثال مي تواند ارتفاع کوه اورست را با طول پل "گلدن گيت در سانفرانسيسکو" مقايسه کند و يا اينکه به اين سوال که "وضعيت آب و هوايي در لندن در روزي که در آن جان اف کندي در دالاس ترور شد، چگونه بود" پاسخ دهد.
برنامه والفرام آلفا به سيستمي مجهز است که بسيار شبيه به هوش مصنوعي است و داده ها و اطلاعاتش به وسيله تيمي از دانشمندان و کارشناسان کنترل مي شود که اين تيم نه تنها به طور مداوم اين اطلاعات را به روز مي کنند، بلکه تضمين مي کنند که هيچ خطا و اشتباهي از نوع موجود در منابع دانشنامه آزاد آنلاين ويکي پديا در اين جستجوگر وجود نداشته باشد.
پروفسور والفرام در گفتگو با روزنامه اينديپندنت در لندن اظهار داشت: "ما تنها در آغاز راه هستيم. سيستم من مي تواند براي وب آنچنان مهم شود که هم اکنون گوگل مهم است."
به گفته اين دانشمند کوهي از پول وجود دارد که هزينه هاي گوگل را تامين مي کند. درحال حاضر پر بيننده ترين موتور جستجوي زمين ارزشي معادل حدود 100 ميليارد دلار دارد. محدوديت والفرام آلفا اين است که فعلا مي خواهد کار خود را تنها براي دنياي دانشگاهي آغاز کند. به طوري که تنها محتوي اطلاعاتي است که مي توانند تنها رضايت طيف جامعه علمي را جلب کنند.
اين موتور جديد در شرايطي عرضه مي شود که مقامات گوگل نيز درحال کار بر روي يک جستجوگر هوشمند هستند و به همين علت پدر "والفرام آلفا" نسبت به ائتلاف با گوگل ابراز تمايل کرده و اظهار داشته است: "ما و گوگل در آينده مي توانيم باهم کار کنيم. در حقيقت ما در دنياي موتورهاي جستجو، رسانه ها و اخبار به دنبال يک شريک مي گرديم. اگر اين آينده اينترنت است، ما هنوز هيچ چيزي از آن را نديده ايم."