۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

موفقیت محققان کشور در دستیابی به فناوری تولید فرمون کرم سیب

محققان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور موفق به ساخت فرمولاسیون مولکولهای جلب کننده موسوم به فرمون جنسی کرم سیب شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر حسن عسکری رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: در صورت استفاده از این ترکیب، سمپاشی علیه کرم سیب به طور قابل توجهی کاهش می یابد و با قرار دادن 4 قطره از فرمون در سه نوبت برای هر درخت می توان کرم سیب را به طور موثر کنترل کرد.


وی با بیان اینکه استفاده از فرمون از نظر بهداشتی و زیست محیطی مزایای بی شماری نسبت به استفاده از روشهای کنترل شیمیایی دارد، افزود: طبق برآوردهای این موسسه استفاده از فرمون در باغات سیب باعث صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه ها می شود.

عسکری با تاکید بر اینکه دانش فنی ساخت این گونه مواد منشا بیو لوژیکی دارد، اظهار داشت: در صورت تقاضا، دانش فنی آن در اختیار بخش خصوصی قرار داده می شود.


به گفته رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور فرمون های جنسی، مولکولهای شیمیایی هستند که حشرات ماده برای جفت یابی در محیط منتشر می شود و با تولید آزمایشگاهی و مصنوعی این ترکیبات شیمیایی می توان بدون اینکه به موجودات مفید طبیعت آسیبی وارد و یا آثار سویی در محصولات کشاورزی و محیط زیست ایجاد شود، حشرات زیان آور و مضر را جمع آوری و از خسارت آنها جلوگیری می کند. استفاده از این ترکیبات شیمیایی به شکلهای مختلف امکان پذیر بوده و برای پیش آگاهی از وضعیت آفت و یا شکار آن به صورت انبوه در داخل تله های چسبنده به کار می رود.