۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

زنان ، بیشتر دچار افسردگی میشوند

چه كساني بيش از همه دچار افسردگي مي‌شوند؟ بي‌شك، اين موضوع شامل زنان مي‌شود.


زنان دو برابر مردان در معرض حالت‌هاي افسردگي قرار دارند. چنانچه مطلقه و يا بيكار باشند، احتمال افسردگي در آنان افزايش مي‌يابد. چگونه مي‌توان اين نابرابري و عدم‌تساوي بين زن و مرد را توضيح داد؟ مطالعه گسترده‌اي كه در مديريت پژوهش و مطالعات ارزيابي و آماري به عمل آمده، سعي داشته كه به اين پرسش پاسخ دهد. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه زنان در رأس همه گروه‌ها قرار دارند.
زنان بيشتر دچار افسردگي مي‌شوند
مهم‌ترين قربانيان افسردگي را زنان تشكيل مي‌دهند. تحقيقات مختلفي كه در اين زمينه در فرانسه صورت گرفته، در واقع نشانگر آن است كه به نسبت هر دو مردي كه دچار حالت افسردگي مي‌شوند، 3 و يا 4 زن وجود دارد و اين مسئله ربطي به شرايط خاص زندگي زنان مثلا حقوق كمتر نسبت به مردان ندارد. چنانچه فاكتورهاي احتمال افسردگي درآنان را يكسان قرار دهيم، مثلا اگر زن و مرد از نظر سن، موقعيت شغلي و سطح تحصيلات در يك رده باشند، احتمال اينكه يك زن دچار افسردگي شود دو برابر بيشتر از يك مرد است.
دلايل افسردگي زنان
دليل اين حساسيت و آسيب‌پذيري زنانه چيست؟ قبل از هر چيز، بايد خاطر نشان كرد كه تفاوت ميان مرد و زن مطمئنا نادرست است چرا كه در حقيقت مردان بيش از آنچه آمار و ارقام نشان مي‌دهد تحت‌تأثير افسردگي قرار مي‌گيرند. اما به سندرم افسردگي در اين آقايان توجه چنداني نشده است. با وجود در نظر گرفتن اين بعد قضيه، ناگزير بايد تصديق كنيم كه در زنان حساسيت و آسيب پذيري بيشتر است.
زوجين يكديگر را در برابر افسردگي حمايت مي‌كنند
همسر، عضوي حمايت‌كننده در برابر افسردگي است. زماني‌كه با مشكلات و ناملايمات زندگي روبه‌رو مي‌شويد، از حمايت همسرتان كه همانند تكيه گاهي در كنارتان قرار دارد، برخوردار مي‌شويد. بنابراين مجرد و يا متاهل بودن در احتمال افسردگي تاثيرگذار است.احتمال افسردگي فرد متاهل نسبت به فرد مجردي كه با فرد ديگري همخانه است كمتر است و احتمال افسردگي اين فرد نيز از يك مجرد كمتر است.(افراد مجرد بيش از افراد متاهل در معرض افسردگي قرار دارند.)و در ميان افراد مجرد، مطلقه‌ها و بيوه‌ها بيش از ساير مجردها دچار حالت افسردگي ماژور مي‌شوند. به‌دليل آنكه جدايي و طلاق افسردگي را 2‌تا 3 برابر افزايش مي‌دهد. همچنين قابل ذكر است كه مردان بيشتر بعد از مرگ همسرانشان دستخوش افسردگي مي‌شوند در حالي‌كه زنان بيشتر بعد از طلاق دچار اين حالت مي‌شوند.
بيكاري، فاكتوري كه احتمال افسردگي را افزايش مي‌دهد
بي شك عدم‌فعاليت و بيكاري نيز فاكتور مهمي در افسردگي است. دست كم 16 درصد افراد بيكار دچار افسردگي شده‌اند. مردان زماني كه شغلشان را از دست مي‌دهند بيش از ديگران دستخوش اين حالت مي‌شوند و ميزان درآمدشان آنها را در برابر افسردگي ايمن نگه نمي‌دارد. به عبارتي، از نظر شغلي و اجتماعي در هر رده و طبقه‌اي كه باشند، با از دست دادن شغلشان به شدت تحت‌تأثير افسردگي قرار مي‌گيرند.زنان، افراد بيكار و مطلقه بيش از سايرين دچار افسردگي مي‌شوند. بنابراين پيشگيري و درمان در اين افراد بايد جدي تلقي شود.



سپیده حسین علی عراقی