۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

خاصیت داروها - باکلوفن


12 نکته درباره باکلوفن

1) احتمالا اگر دچارگرفتگي عضلات شده و به درمانگاه يا مطب پزشکان مراجعه کرده باشيد، يکي از اقلام دارويي که برايتان تجويز شده، دارويي موسوم به باکلوفن بوده است. اين دارو يکي از رايج‌ترين داروهايي است که براي شل کردن عضلات اسکلتي تجويز مي‌شود.
2) باکلوفن به شکل قرص‌هاي 10 و 25 ميلي گرمي در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3) اين دارو طي مکانيسم پيچيده‌اي، پاسخ‌هاي سيناپسي را مهار مي‌کند و سبب کاهش تعداد و شدت اسپاسم‌هاي عضلاني مي‌شود.
4) ميزان مصرف اين دارو در بزرگسالان 5 ميلي‌گرم، سه بار در روز و به مدت سه روز است و سپس 10 ميلي گرم سه بار در روز به مدت سه روز و بعد 20 ميلي‌گرم سه بار در روز به مدت سه روز است و در نهايت، پاسخ به درمان ارزيابي مي‌شود.
5) داروي باکلوفن همانند داروهاي ديگر برخي عوارض جانبي را نشان مي‌دهد که اغلب دستگاه عصبي مرکزي، چشم، گوش و حلق و بيني، قلب، گوارش، پوست و دستگاه ادراري تناسلي را درگير مي‌کند. بيشترين علايم عوارض اين دارو شامل، گيجي، ضعف، خستگي، خواب‌آلودگي، سردرد، احتقان بيني، تاري ديد، وزوز گوش، افت فشارخون، تهوع، استفراغ، يبوست، خشکي دهان، تکرر ادرار، ناتواني جنسي و خارش پوست است.
6) دقت داشته باشيد که باکلوفن در بيماران مبتلا به زخم پيتيک، بيماري کليوي، بيماري کبدي، زنان باردار و سالمندان با احتياط بايد مصرف شود.
7) اوج اثر داروي باکلوفن دو تا سه ساعت پس از مدت مصرف است و مدت اثر اين دارو هشت ساعت است و در نهايت از طريق کليه دفع مي‌شود.
8) مصرف هم‌زمان باکلوفن با داروهاي مخدر، خواب‌آور، آرام‌بخش، ضدحساسيت و الکل سبب بروز برخي مشکلات مغزي مي‌شود.
9) مصرف باکلوفن در بيماران مبتلا به صرع سبب کاهش آستانه تحريک صرع مي‌شود. بنابراين بررسي دوباره نوار مغز اين بيماران پيش از مصرف اين دارو توصيه مي‌شود.
10) از باکلوفن همراه غذا استفاده کنيد تا علايم گوارشي آن کاهش يابد. همچنين استفاده از آدامس و جرعه‌هاي مکرر آب براي رفع خشکي دهان ناشي از عوارض باکلوفن توصيه مي‌شود.
11) اين دارو بايد در محفظه‌هاي سربسته و در دماي اتاق نگهداري شود.
12) دقت کنيد که از قطع ناگهاني دارو به دليل ايجاد عوارضي همچون توهم خودداري کنيد و مقدار دارو را به تدريج و طي يک تا دو هفته کاهش دهيد.
13) در صورت وجود خواب‌آلودگي و گيجي، از انجام فعاليت‌هاي مخاطره‌آميز خودداري کنيد. همچنين هم‌زمان از مصرف داروهاي ضدحساسيت و ضدسرفه بدون توصيه پزشک خودداري کنيد.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایران