۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

خاصیت داروها - پنتوپرازول

قرص پنتوپرازول-ناژو  انتریک کوتد 20 و 40 میلی گرم
دسته بندی دارویی : مهار کننده پمپ پروتون
 
فارماکولوژی :
پنتوپرازول مهار کننده نهایی تولید اسید معدی بوده که با اتصال به سیستم آتریمی ATpase یونهای (H,K) در سطح ترشحی سلولهای پارتیال معده عمل می نماید . این تاثیر موجب مهار ترشح هر دو نوع اسید معدی پایه ای و تحریکی می گردد . اتصال به آتریم ATpase موجب اثر ضد ترشحی اسید معدی می شود که تا مدت 24 ساعت ادامه می یابد . متابولیسم پنتوپرازول در کبد از طریق سیستم سیتوکروم P450  بوده که حدود 71% متابولیتهای آن از طریق ادرار و 18% از طریق مدفوع دفع می گردد .
موارد مصرف :
درمان و پیشگیری رفلاکس معدی ـ مروی، درمان سندرم زولینگر الیسون، درمان اولسر دئودنوم ، درمان اولسر معدی .
مقدار مصرف :
درمان رفلاکس معدی ـ مروی : 40 میلی گرم روزانه به مدت 8 هفته ، در صورت عدم بهبودی درمان برای 8 هفته دیگر نیز تکرار می گردد .
پیشگیری رفلاکس معدی ـ مروی : 20 تا 40 میلی گرم روزانه در صبح
سندرم زولینگر الیسون : مقدار مصرف پنتوپرازول در موارد پر ترشحی پاتولژیک بر حسب بیمار متفاوت می باشد . مقدار مصرف متداول آن 40 میلی گرم 2 بار در روز می باشد . مقدار مصرف بر اساس مقدار نیاز بیمار تنظیم می گردد و تا زمان مورد نیاز ادامه می یابد . در برخی موارد تا 240 میلی گرم روزانه نیز تجویز شده است و برخی بیماران نیز بیشتر از 2 سال بصورت مداوم تحت درمان بوده اند .
درمان اولسر دوازدهه توام با باکتری هلیکوباکتر پیلوری : درمان سه تایی مشتمل بر (پنتوپرازول 40 میلی گرم + کلاریترومایسین 500 میلی گرم به همراه آموکسی سیلین 1000 میلی گرم یا مترونیدازول 500 میلی گرم)دو بار در روز به مدت یک هفته .
درمان اولسر دوازدهه : 40 میلی گرم روزانه به مدت 2 هفته در صورت لزوم تا 4 هفته .
درمان اولسر معدی : 40 میلی گرم روزانه به مدت 4 هفته در صورت لزوم تا 8 هفته .
موارد منع مصرف :
در صورت هر گونه حساسیت به ماده مؤثره و یا سایر اجزاء قرص مصرف آن منع شده است .
هشدارها و احتیاطات :
-         دسته بندی مصرف آن در حاملگی گروه B می باشد .
-         در زمان شیردهی نیز باید فواید و مضرات مصرف دارو  و قطع شیردهی در نظر گرفته شود.
-    در نارسایی کلیه و کبد نیاز به هیچگونه تصحیح مقدار مصرف دارو نیست . در مقادیر بیشتر از 40 میلی گرم روزانه مطالعه صورت نگرفته است .
-         در اطفال بی ضرری و یا کارایی آن مشخص نشده است .
عوارض جانبی :
با شیوع بیشتر : اسهال و سردرد
مهم ولی با شیوع کم یا نادر : حساسیت ، آنژیواوما ، درد قفسه صدری ، اریتم مولتی فرم ، تنگی نفس ، گاستروانتریت، هیپرگلیسمی ، زردی ، نوروپاتی بینایی ، اختلال گفتاری ، سندرم استیون جانسون، عفونت اداری .
تداخل دارویی :
با توجه به تاثیر پنتوپرازول بر روی اسید معده ، با داروهایی که جذب و یا تجزیه آنها وابسته به اسید بوده تداخل می نماید . مصرف پنتوپرازول موجب کاهش اثر کتوکونازول و افزایش اثر وارفارین                می شود . با نمکهای آهن و یا استرهای آمپی سیلین نیز تداخل دارد .
نحوه نگهداری : دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید .
بسته بندی :
یک بلیستر 14 عددی قرص پنتوپرازول ـ ناژو 20 یا 40 میلی گرمی در یک جعبه همراه با یک برگه راهنمای مصرف بیمار . 


منبع