۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

عوامل خطرناك براي سلامت قابل جلوگيري هستند


براساس تازه‌ترين تحقيقات انجام شده توسط پژوهشگران مدرسه سلامت عمومي دانشگاه‌ هاروارد HSPH و محققان دانشگاه تورنتو، سيگار كشيدن، فشار خون بالا و چاقي بيش از حد (اضافه وزن)‌ 3 عامل خطرناك قابل جلوگيري براي مرگ‌هاي زودرس اعلام شده است. براين اساس سالانه 467 هزار نفر بر اثر سيگار كشيدن، 295 هزار نفر در اثر فشارخون بالا و 216 هزار نفر به خاطر چاقي بيش از حد در آمريكا دچار مرگ زودرس مي‌شوند. اين در حالي است كه از هر 5 مورد مرگ يكي بر اثر سيگاركشيدن و از هر 6 مورد مرگ يكي مربوط به چاقي بيش از حد است.
اين جامع‌ترين و كامل‌ترين تحقيق انجام گرفته تاكنون است كه نشان مي‌دهد چگونه رژيم غذايي، نحوه زندگي و عوامل خطرناك متابوليك در بيماري‌هاي مزمن باعث مرگ مي‌شوند. ميزان بالاي مرگ زودرس ناشي از اين عوامل خطرناك محققان را شگفت‌زده كرده است و آنها را به اين نتيجه رسانده كه بايد نگاهي جدي به اين مقوله انداخت كه چطور مي‌توان ظرفيت‌هاي لازم براي جلوگيري از اين عوامل را در سيستم سلامت عمومي به كار گرفت و آيا اكنون به شكل صحيحي روي اين مقوله تمركز شده است يا نه؟
طي اين تحقيق همچنين محققان تاثير زياد يك‌سري رژيم‌هاي غذايي قابل اصلاح و عوامل موثر بر كاهش اين روند را يافتند. از آنجا كه مطالعات قبلي انجام شده مرگ‌هاي زودرس را به عوامل كمتري همچون سيگار و مصرف الكل مرتبط مي‌دانست، براي اولين‌بار به اين عوامل مخاطره‌‌آميز به شكل گسترده توجه شده است. در كنار اين عوامل چيزهاي ديگري همچون عوامل مرتبط با رژيم غذايي، فاكتورهاي متابوليكي، سبك زندگي و فشارخون بالا مدنظر قرار گرفت. در اين تحقيق براي اولين‌بار از روش‌هايي براي سنجش درست مجموعه‌اي گوناگون از عوامل خطرناك و اين‌كه هر كدام مسبب ايجاد چه تعداد مرگ زودرس هستند استفاده شد. اين نتايج براساس داده‌هاي به دست آ‌مده از مراكز عمومي مختلف، مركز سلامت ملي و مطالعات بي‌شمار اپيدميولوژيكي به دست آمده است.
در اين تحقيق مشخص شد كه ميزان مرگ ناشي از عوامل قابل جلوگيري در مردان و زنان متفاوت است. بر اين اساس سالانه 230 هزار زن در آمريكا بر اثر فشارخون جان خود را از دست مي‌دهند كه 19 درصد كل مرگ‌هاي زنان را تشكيل مي‌دهد. اين رقم 5 برابر بيشتر از سرطان سينه در زنان است كه سالانه جان 42 هزار زن را مي‌گيرد.
در مردان نيز سيگار كشيدن باعث مرگ 248 هزار نفر در سال مي‌شود كه 21 درصد كل مرگ‌ها در مردان را تشكيل مي‌دهد. اثرات ديگر عوامل منجر به مرگ در مردان و زنان تقريبا برابر است.
يافته‌ها اين نكته را متذكر مي‌شود كه اگرچه ما تا اندازه‌اي مي‌توانيم در كاهش استعمال دخانيات و ديگر عوامل تاثيرگذار باشيم، ولي هر روز علاقه بيشتري به انجام آن نشان مي‌دهيم و نقش دولت‌ها در زمينه اطلاع‌رساني و كمك به محققان براي تغيير بعضي از الگوهاي رژيم غذايي بايد بيش از اين باشد.

مترجم: آتنا حسن‌آبادي منبع- Physorg