۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

خانم‌ها عفونت‌هاي ادراري را جدي بگيرند

این یک بیماریست . خجالت نکشید

اين رازهاي مگو دست آخر كار دستتان مي‌دهند، اين رازهاي مگو كه از گفتن‌شان خجالت مي‌كشيد و فكر مي‌كنيد خود‌به خود شفا پيدا مي‌كنند، رازهاي مگو مثل عفونت‌هاي ادراري كه خيال مي‌كنيد بدون مراجعه به پزشك و با پنهانكاري خوب مي‌شويد و غافليد از اين كه ممكن است شديدتر شود، سرطان شوند، به نازايي بينجامند يا ارتباط زناشويي‌تان را خدشه‌دار كنند. چه شد؟ هنوز هم خجالت مي‌كشيد به پزشك مراجعه كنيد؟ دست‌كم اين گزارش را بخوانيد.
عفونت‌هاي دستگاه ادراري تناسلي به 3 گروه اصلي ميكروبي، تريكومونايي و قارچي تقسيم مي‌شود كه نوع هر يك را بر اساس نشانه‌هاي جسمي مي‌توان تشخيص داد.
دكتر مهناز مه‌پيما، جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي با تفكيك نشانه‌هاي انواع عفونت‌هاي ادراري تناسلي توضيح مي‌دهد: نشانه‌هاي عفونت‌هاي ميكروبي معمولا ترشحات بدبو با رنگ خاكستري، كرم يا سبز به‌همراه سوزش در ناحيه تناسلي است.
به گفته اين پزشك، نشانه عفونت‌هاي قارچي تحريك ناحيه خارجي دستگاه تناسلي و خارش شديد است كه التهاب و قرمزي را نيز به دنبال دارد. ترشحات دراين نوع عفونت بدبو نيست بلكه غليظ، چسبنده و پنيري شكل و به رنگ سپيد مايل به زرد است اما عفونت‌هاي تريكومونايي، عفونت‌هايي هستند كه نه عامل قارچي دارند و نه ميكروب سبب آنها شده است بلكه مسبب آنها انگلي ميكروسكوپي در واژن است و گرچه در بيشتر موارد عفونت‌هاي ميكروبي و قارچي به‌دليل رعايت نكردن بهداشت به وجود مي‌آيد ولي عفونت تريكومونايي عمدتا از راه مقاربت به بدن منتقل مي‌شود و نشانه‌اش ترشحات سبز متمايل به زرد و كف‌آلود همراه با سوزش و درد و تحريك در ناحيه تناسلي است.
چه كار كنيد؟ چه كار نكنيد؟
اين متخصص زنان، زايمان و نازايي مي‌گويد: تحريك‌پذيري پوست فقط به دليل عفونت‌ها نيست و گاهي به دليل ترشحات طبيعي بدن است.
او توضيح مي‌دهد: ترشحات طبيعي بدن ترشحاتي است كه معمولا رنگ و بو ندارد و باعث سوزش و خارش نمي‌شود ولي در صورتي كه با عرق تركيب شود و مرتب شستشو نشود، مي‌تواند پوست را تحريك كند. به همين دليل اين پزشك به زنان و دختران توصيه مي‌كند براي جلوگيري از ابتلا به عفونت و تحريك شدن پوست به اين نكات توجه كنند:
- در تابستان به مدت طولاني از گن، جوراب‌شلواري و شلوارهاي جين فاق كوتاه استفاده نكنيد.
- بدن را در فواصل زماني معين بشوييد و خشك كنيد و اجازه ندهيد عرق براي مدت طولاني بر بدنتان بماند.
- لباس زيرهايتان را نخي انتخاب كنيد و آنها در فواصل زماني معين عوض كنيد، اما قيد لباس‌هاي نايلوني و پلي‌استر را بزنيد.
- پس از شستن لباس زير، آن را در آفتاب پهن كنيد تا خشك شود و در صورتي كه هميشه به آفتاب دسترسي نداريد آنها را اتو كنيد.
- لباس‌هاي زيرتان را به هنگام شستشو از رخت‌هاي ديگر جدا كنيد و به هيچ وجه آنها را با لباس‌هاي زير كودكان شستشو ندهيد.
- روزي يك يا دو بار بدنتان را دست‌كم با آب شستشو دهيد و در صورتي كه ترشحات طبيعي بدنتان زياد است، از ژل‌هاي مخصوص بانوان استفاده كنيد.
- در صورتي كه احساس سوزش يا خارش در بدنتان داريد به هيچ وجه بدون تجويز پزشك سراغ بتادين، ساولن و ديگر ضدعفوني‌كننده‌هاي قوي نرويد. اين جور ضدعفوني‌كننده‌ها تمامي ميكروب‌هاي بدن را چه بيماري‌زا و چه غيربيماري‌زا نابود مي‌كند در حالي كه از بين رفتن ميكروب‌هاي غيربيماري‌زا منجر به تضعيف بدن در برابر ميكروب‌هاي بيماري‌زا مي‌شود.
- اگر ناچاريد در طول روز از دستشويي عمومي استفاده كنيد و از بهداشتي بودنش مطمئن نيستيد، بهتر است بدنتان را با آب نشوييد، بلكه با دستمال كاغذي مرطوب ويژه بانوان بدن را تميز كنيد و پس از بازگشت به خانه آن را با آب يا ژل شستشودهنده بشوييد.
كابوس نازايي
گرچه 3 عفونتي كه درباره آنها گفتيم فقط واژن (بخش پاييني دستگاه تناسلي) را درگير مي‌كند و باعث نازايي نمي‌شود، اما دكتر مه‌پيما هشدار مي‌دهد كه بعضي از عفونت‌هاي ميكروبي اگر درست درمان نشود و پيشرفت كند و دستگاه تناسلي بالايي را درگير كنند، ممكن است به نازايي منجر شود.
اما دليل اصلي نازايي به واسطه عفونت، معمولا عفونت‌هاي رحم و لوله‌هاي رحمي (بخش‌هاي بالايي دستگاه تناسلي) هستند كه به واسطه مقاربت به وجود مي‌آيند و آنها را عفونت‌هاي لگني نيز مي‌نامند.
نشانه اين دست عفونت‌ها، تحريك ناحيه تحتاني شكم به همراه تب و لرز، ترشحات چركي، دردهاي زيرشكمي و افزايش گلبول‌هاي سفيد در نتايج آزمايش خون است و اگر درست و كامل درمان نشود، در برخي موارد منتهي به نازايي مي‌شود.
نكته مهم درباره عفونت‌هاي دستگاه تناسلي فوقاني اين است كه در درمان آنها حتما بايد شريك جنسي هم درمان شود و درمان يك طرفه بي‌فايده است. همچنين بعضي از انواع اين دسته از عفونت‌ها قابل عود هستند و ممكن است نياز به درمان مجدد و تكميلي داشته باشند.

جام جم آنلاین