۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

بهداشت تناسلی چیست ؟

به نام خدا
در اين مقاله مي خواهيم درباره چگونگي رعايت بهداشت دستگاه تناسلي در خانم ها با هم صحبت کنيم. ميدانيد که دستگاه تناسلي خانم ها (همانطور که در بالا توضيح داده شد) در ارتباط مستقيمي با محطي بيرون قرار دارد. بنابراين رعايت بهداشت براي خانم ها بسيار بسيار ضروري است زيرا در غير اينصورت اولين کسي که متضرر خواهد شد خود ايشان و در درجه بعدي همسر ايشان است.
اما اين بهداشت تناسلي شامل چه مواردي مي شود؟
اولين و ساده ترين مطلبي که به ذهن همه خانم ها مي رسد، رعايت نظافت تناسلي به صورت زدودن مرتب موهاي تناسلي است. تقريبا همه اين کار را انجام مي دهند ولي من ميخواهم به دلايل پزشکي و رواني اين مطلب اشاره کنم. اصولا مو، اين قابليت را دارد که شرايط مناسبي براي نفوذ و بيماري زايي عوامل عفوني ايجاد بکند. از طرفي زدودن موهاي زايد اثر بسيار روشني بر بهبود امر مقاربت شما از لحاظ رواني خواهد داشت و همچنين شما را از ابتلا به يک سري از عفونتهاي تناسلي مصون خواهد داشت. در ضمن از نظر پزشکي هيچ تفاوتي بين انواع روش هاي زدودن موهاي زايد وجود ندارد.
در همين جا بهتر است به يک مشکل شايع بين خانم ها اشاره کنيم. بسياري از خانم ها پس شيو کردن موهاي زايد، با جوش هاي بزرگي در محل موهاي زده شده مواجه مي شوند که اغلب هم بسيار دردناک است و تا زماني که مو به صورت کامل رشد مجددي نداشته است، باقي مي ماند. اين جوش ها بعضا حتي سر چرکي هم ندارند و فقط برجستگي دردناک قرمز رنگي هستند. اين عوامل التهابي که در محل موها ايجاد ميشوند، در صورتي که ريز و کوچک باشند و سر سفيد رنگ چرکي داشته باشند، فوليکوليت نام دارند و هيچ خطري ندارند. علت به وجود آمدن فوليکوليت ها شيو کردن در شرايط غير بهداشتي است. به صورتي که اگر شما قبل از اقدام به شيو، محل را کاملا با آب و صابون بشوييد، از تيغ هاي يک بار مصرف استفاده کنيد و بعد از شيو هم از صابون و يک آنتي بيوتيک ضعيف پوستي مثل کليندامايسين 2% استفاده کنيد، از شر اين فوليکوليت ها خلاص خواهيد شد.
در صورتي که اين جوش ها به صورت قرمز رنگ، بزرگ و بدون سر چرکي باشند و يا به صورت درياچه هاي چرکي بزرگ زير پوست باشند، بايد به پزشک متخصص پوست مراجعه کنيد. زيرا بايد اولا پزشک تشخيص بدهد مشکل شما از چه نوعي است و ضمنا بايد آنتي بيوتيک خوراکي مصرف کنيد.
اما مورد بعدي که بايد حتما رعايت بشود عدم استفاده از دوش هاي واژينال است. به هيچ وجه از دوش هاي واژينال جهت نظافت، از بين بردن بوي بد تناسلي يا درمان عفونت هاي تناسلي استفاده نکنيد. دوش واژينال به شوت کردن مايع بوسيله پمپاژ خاص به بالا و درون واژن گفته مي شود. دقت کنيد استعمال واژينال کرم هاي آنتي بيوتيک که در مورد عفونت هاي واژينال توسط پزشک تجويز مي شود و بوسيله اپليکاتور استعمال مي شود، دوش واژينال نيست.
اما خطر دوش هاي تناسلي چيست؟ همه ما ميدانيم که در روده ما باکتري هايي هستند که براي بدن ما مفيد هستند. اين باکتري ها که محل زندگي آنها به طور طبيعي بدن ماست و براي ما مفيد هستند، در همه جاي بدن هستند، حتي در پوست ما. واژن هم براي خود از اين باکتري هاي مفيد دارد. يکي از فوايد وجود اين باکتري ها اين است که با وجود آنها باکتري هاي بيماري زا در آن محل لانه گزيني نمي کنند. در صورتي که به هر دليلي اين باکتري ها از بين بروند، آن محل مهياي بيماري بوسيله باکتري هاي بيماري زا است. دوش واژينال از جمله عواملي است که مي تواند اين باکتري هاي مفيد را از بين ببرد.

منبع : سایت همسر