۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

چکاپ بيماري هاي تناسلي زنانه

به نام خدا

در اين مقاله ميخواهيم درباره سرطان هاي شايعي صحبت کنيم که دستگاه تناسلي خانم ها را درگير مي کند.
در بين سرطان ها بسياري از سرطان ها را نمي توان تا قبل از بروز علايم شديد در بدن فرد شناسايي کرد ولي در اين ليست مواردي هم هستند که با تست هاي بسيار ساده اي مي توان به وجود آنها شک کرد و براي تاييد يا رد اين شک به پزشک مراجعه کرد.
ولي چرا تا قبل از اينکه يک بيماري مثل سرطان خودش را نشان نداده ما به سراغ آن برويم و ذهن خود را درگير استرس وجود يا عدم وجود آن بکنيم؟ ايا بيرون کردن احتمال وجود چنين بيماري از ذهن عاقلانه تر نيست؟
سرطان ها در واقع بيماري هايي هستند که ممکن است ما را درگير کنند. ولي اين گروه از بيماري ها تفاوت عمده اي با ساير بيماري ها دارند. سرطان ها در صورتي که زود تشخيص داده بشوند، اين قابليت را دارند که با اقدامات درماني بسيار ساده تر از شيمي درماني يا عمل هاي جراحي، درمان بشوند. در صورتي که در اين مرحله سرطان ها تشخيص داده بشوند قابل درمان هستند بدون اينکه عوارض سختي در بدن فرد بگذارند و يا مخارج سنگين درمان هاي پيشرفته را به فرد تحيمل بکنند.
برنامه هاي بهداشتي در تمام دنيا بر اساس همين اصل ساده که موجب کاهش بسياري از بودجه ها ي تحميلي به خانواده و سيستم بهداشتي مي شود و ميزان مرگ ها را بسيار کم ميکند، برنامه هاي چکاپ مرتب براي خانم ها تدارک ديده اند. در کشور هايي که اين برنامه ها رعايت شده اند ميزان بروز آن سرطان خاص به ميزان بسيارکمي کاهش يافته است.
البته اين برنامه ها فقط به سرطان هاي سيستم تناسلي مربوط نمي شود. هر دستگاهي از بدن که به صورت وسيع درگير سرطان خاصي مي شود، با شرايط خاصي مشمول اين طرح مي شود. يکي از مهم ترين اين شرايط اين است که تست سنجش آن سرطان هزينه زيادي براي فرد نداشته باشد.

اما درباره سرطان هاي تناسلي:
اولين سرطاني که درباره آن صحبت مي کنيم، بيماري است که حتما درباره آن شنيده ايد: سرطان پستان. همانطور که در اطراف خود هم ديده ايد، اين سرطان تعداد افراد زيادي را مبتلا مي کند و متاسفانه عوارض بسيار خطرناکي به دنبال دارد. در بسياري از موارد بايد علاوه بر عمل جراحي براداشت سينه، پرتودرماني هم انجام بشود وگاهي حتي باز هم سرطان باقي مي ماند و به ساير نقاط بدن هم دست اندازي مي کند.
اما براي تشخيص وجود يا عدم وجود سرطان سينه روش بسيار آساني وجود دارد. مزيت اين روش در اين است که براي انجام آن نيازي به مراجعه به پزشک نيست بلکه با اين روش هر خانمي مي تواند خود، اين معاينه پزشکي را در منزل انجام بدهد.
قبل از اين که اين روش را توضيح بدهيم، يک نکته را ياد آوري مي کنم. در دفعات اول اين معاينه تمامي شما در سينه خود تومور پيدا خواهيد کرد. اين غدد برجسته در واقع غدد شيري سينه هستند که شما بعلت عدم اشنايي با تومور، آن را با تومور اشتباه مي گيريد. حالا مراحل اين معاينه را با هم مرور سريع مي کنيم:
1-مشاهده:
*مقابل آينه بدون پوشش بايستيد.
*اول دستهايتان را آويزان کرده و به دقت به پستان هايتان نگاه بکنيد. پستان هاي شما بايد متقارن باشند و هم اندازه. در پستان هايتان هيچ گونه کشيدگي به داخل يا برآمدگي غير طبيعي نبايد وجود داشته باشد. هم چنين رنگ پستان هايتان بايد طبيعي و هم رنگ باشد.

*بعد دستاهايتان را صاف بالاي سرتان ببريد و دوباره تمام موارد قبل را چک بکنيد.


*بعد دستهايتان را به کمر بزنيد. از کمر به جلو خم بشويد تا پستان هايتان به پايين آويزان بشوند. در اين حالت شما بهتر مي توانيد تو کشيدگي احتمالي پستان هايتان را مشاهده بکنيد.

2-لمس:
•براي لمس بهتر است رو به سقف دراز بکشيد. زير تنه تان در سمت پستاني که مي خواهيد معاينه بکنيد، يک بالش قرار بدهيد تا بالاتر بيايد. و دست همان سمت را زير سرتان بگذاريد.



•محيطي که شما بايد معاينه بکنيد در هر طرف اين محدوده است: بين گودي زير بغل، استخوان جناغ، استخوان ترقوه، چين پاييني پستان.




•از سه انگشت استفاده کنيد. حرکت دايره اي به همين شعاع را شروع کنيد. حالا پايين تر و پايين تر بياييد.
•از نوک انگشت براي لمس استفاده کنيد و در سه حالت هر دايره را لمس کنيد: ملايم، متوسط، عميق.


•تمام محدوده اي که اول مشخص کرديم را به شکلي تقسيم بندي کنيد مثلا به چهار بخش يا مارپيچي، و همه محدوده را لمس کنيد.
•حالا دستتان را از زير بغل در آوريد و با همان دست معاينه کننده، زير بغلتان را هم معاينه کنيد.
•حالا بالش را زير پستان طرف مقابل قرار بدهيد و همين عمل را تکرار کنيد.

نکته: در صورتي که پستن هاي بزرگي داريد، هنگام لمس پستان مورد نظر بايد روي سمت مقابل به يک سمت دراز بکشيد. تا پستان شما بالاتر آمده و بتوانيد تمام نقاط آن را معاينه بکنيد. براي معاينه وسط پستان به بالا بچرخيد تا بافت وسط پستن زير دستتان بيايد.
در صورتي که جراحي پستان داشته ايد مي توانيد اين معاينه را انجام بدهيد.

اما زمان اين معاينه؟
تمام خانم ها از 20 سالگي به بعد بايد هر ماه اين معاينه را انجام بدهند. اين معاينه بايد هر ماه دو تا پنج روز بعد از تمام شدن خونريزي قاعدگي انجام شود. اگر خونريزي قاعدگي نداريد، هر ماه در يک روز معين بايد اين معاينه را انجام دهيد. هر سال براي معاينه نزد يک متخصص جراح عمومي برويد.

اما در چه صورت بايد به سرطان پستان شک کرد؟
وجود هر موردي برخلاف موارد گفته شده که غير معمول تلقي مي شود. از جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد: وجود توده برجسته، فرو رفتگي غير طبيعي پوست، تغيير در رنگ يا قوام پوست، فرورفتگي نوک پستان به داخل، خروج مايع شفاف يا چرکي يا خوني از نوک پستان.




در صورتي که مي توانيد بار اول معاينه را نزد متخصص جراح انجام بدهيد تا او توده هاي طبيعي را به شما نشان دهد.

دومين و اخرين سرطاني که ميخواهيم با هم مرور بکنيم، سرطان دهانه رحم است.
اين سرطان هم شايع است و اگر زود تشخيص داده بشود مي توان آن را به سادگي درمان کرد تا پيشرفت نکند. براي تشخيص وجود اين پيش سرطان بايد از بافت دهانه رحم شما نمونه برداري شود. اين نمونه برداري بوسيله متخصص زنان و يا ماما در مطب يا پايگاه هاي بهداشتي انجام مي شود.
تمام خانم هايي که از نظر جنسي فعال هستند، بايد هر 3 سال يکبار اين نمونه برداري را انجام دهند. به اين نمونه برداري از بافت دهانه رحم در اصطلاح "پاپ اسمير" گفته مي شود.

منبع : سایت همسر