۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

نانوسنجنده امکان کنترل ايدز را براي بيماران فراهم مي سازد


دانشمندان قصد دارند ابزار جديدي بسازند که امکان کنترل وضع سلامت و اثربخشي داروها را براي بيماران مبتلا به ايدز فراهم مي سازد.

کمک دو ميليون پوندي شوراي تحقيقات علمي مهندسي و فيزيک دستيابي به اين هدف را امکانپذير ساخته است. به گزارش فيزورگ، اين وسيله راهي براي نظارت بر ويروس براي بيماران فراهم مي کند تا کمتر به مراجعه به پزشک نياز پيدا کنند.
اين ابزار به عنوان يک سامانه هشدار اوليه عمل مي کند؛ به اين صورت که اگر اين ويروس نسبت به درمانهاي ضد ويروسي از خود مقاومت نشان دهد، به بيمار توصيه مي کند به پزشک مراجعه کند. اين ابزار براي پزشکان کشورهاي در حال توسعه نيز که به شيوه هاي سريع و کم هزينه براي تشخيص و نظارت بيماران ايدزي نياز دارند مفيد واقع خواهد شد.
محققان مرکز نانوفناوري لندن و کارگروه بين دانشگاه کالج لندن و دانشگاه سلطنتي لندن اين ابزار را طراحي کرده اند. براي ساخت اين ابزار جديد، مهندسان زيست پزشکي، فيزيک دان ها، شيمي دان ها، ويروس شناسان و پزشکان همکاري خواهند کرد.
اين ابزار، عملکردي مانند دستگاه تست انسولين در افراد ديابتي خواهد داشت که در آن يک دستگاه کوچک اندکي از خون گرفته شده از انگشت را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد. در اين ابزار سنجنده هاي مکانيکي بسيار کوچکي موسوم به آرايه هاي nano-cantilever به کار مي رود، تا نشانگرهاي HIV و ديگر پروتئين‌ها را اندازه گيري کند. اين سنجنده ها مي توانند افزايش ميزان اين ويروس و واکنش بدن به ويروس را نشان دهند.
دکتر راشل مکندري مجري اين تحقيقات مي‌گويد: هر يک از اين آرايه ها با موادي پوشانده مي شوند که به ويروس ايدز و ديگر پروتيين‌هايي که با پيشرفت اين بيماري مهلک ارتباط دارند، مي چسبند. خم شدن سنجنده هاي بسيار حساس در واکنش به اين نشانگرها، ميزان ويروس را در بدن نشان مي دهد.