۱۳۸۸ فروردین ۲۷, پنجشنبه

كاهش علائم یائسگی با مصرف ویتامین‌ها


یك متخصص تغذیه گفت: یكی از موثرترین ویتامین‌ها در كاهش علائم یائسگی ویتامین E است كه موجب افزایش ترشح هورمون‌های تخمدانی می‌شود و سطح استروژن خون را ثابت نگه می‌دارد.
محمود اطروشی افزود: یائسگی یك رویداد بیولوژیك طبیعی است و مشخص‌كننده سال‌های پایانی تولیدمثل در زنان است بجز در مواردی كه بر اثر جراحی و برداشتن رحم و تخمدان‌ها، یائسگی رخ می‌دهد، به طور متوسط خانم‌ها در ۵۱ سالگی یائسه می‌شوند.
وی گفت: با وجود افزایش سن امید به زندگی خانم‌ها، سن یائسگی تغییر قابل توجهی نداشته و بدین ترتیب اكثر زنان یك سوم عمر خود را پس از یائسگی می‌گذرانند.
این متخصص تغذیه افزود: كاهش تولید هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) در نتیجه كاهش عملكرد فولیكول‌ها (سلول‌هایی كه تخمك‌ها را می‌سازند)، منجر به پایان قاعدگی می‌شود. سن بروز یائسگی ممكن است ارثی باشد، اما عواملی نیز بر زمان رخ دادن آن دخیل هستند.
اطروشی درباره علائم و نشانه‌های یائسگی اضافه كرد: خونریزی و قاعدگی كم‌ و توقف آن، گر‌گرفتگی صورت و بالا تنه همراه با تپش قلب، افسردگی و احساس خستگی، گیجی و سردرد، تغییرات میل جنسی، پوكی استخوان و بیماری‌های عروق كرونر قلب از علائم یائسگی است.
وی درباره علائم موثر بر تغییرات دوران یائسگی افزود: مطالعات نشان داده است كه زنانی كه عادات غذایی صحیح‌تر و سالم‌تری دارند، در سنین بالاتر یائسه خواهند شد. كشیدن سیگار سن یائسگی را جلوتر می‌اندازد. زنانی كه از رژیم‌های غذایی سخت پیروی می‌كنند، در سن پایین‌تری یائسه می‌شوند. بیماری‌هایی نظیر دیابت، موجب تاخیر در یائسگی می‌شوند. در صورت جراحی و برداشت رحم و تخمدان یائسگی بسرعت رخ داده و علائم آن بروز خواهد كرد.
● چه چیزی بخورید، چه چیزی نخورید؟
دبیر انجمن نواندیشان تغذیه ایران گفت: زنان یائسه باید به منظور حفظ ثبات استخوان‌ها از مواد غذایی غنی از كلسیم، منیزیم، ویتامین‌های D و K استفاده كنند كه غذاهای غنی از كلسیم شامل پنیر، ماهی ساردین با استخوان، لوبیای سویای خشك، كلم و ماست هستند.
اطروشی اضافه كرد: منابع غنی از ویتامین K شامل اسفناج، كلم بركلی، كلم سبز و از منابع ویتامین D، ماهی آزاد، ماهی تن، جگر گوساله و تخم پرندگان است. غذاهای حاوی منیزیم شامل سبوس گندم، آرد سویا، دانه كامل برنج، جو و تخمه آفتابگردان، است. وی افزود: زنان یائسه كه از مكمل‌ كلسیم استفاده می‌كنند بهتر است آن را به شكل متصل در تركیبات آلی (به صورت گلوكونات، آسپارتات، سیترات) نسبت به كلسیم در تركیبات غیرآلی (كه نبات، فسفات و سولفات) مصرف كنند، چرا كه اشكال متصل به تركیبات آلی، زیست فراهمی بیشتری دارند.
اطروشی گفت: توصیه می‌شود در این دوران مصرف از مقادیر زیاد فسفر، گوشت قرمز، مواد غذایی فرآیند شده و نوشیدنی‌های كولا‌دار پرهیز شود، زیرا مقادیر زیاد آن در رژیم غذایی، از دست رفتن مواد معدنی از استخوان را سرعت می‌بخشد.
دبیر انجمن نواندیشان تغذیه ایران گفت: یكی از موثرترین ویتامین‌ها در كاهش علائم یائسگی و گر‌گرفتگی ویتامین E است. این ویتامین موجب افزایش ترشح هورمون‌های تخمدانی می‌شود و سطح استروژن خون را ثابت نگه می‌دارد. همچنین موجب كاهش سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس، عصبانیت، خستگی و كم‌خونی در این دوران می‌شود.

جام جم آتلاین