۱۳۸۸ فروردین ۲۷, پنجشنبه

اختلالات سوماتوفرم چیست ؟

اختلالات سوماتوفرم بیماریهای مزمنی هستند که در آن فرد با شکایت های جسمی متعددی ناشی از مشکلات روحی مراجعه میکند که برای هیچ کدام از آن ها بیماری زمینه ای خاصی پیدا نمی شود . این بیماری ها در زمان مراجعه ممکن است سالها با فرد همراه بوده اند .
علائم جسمی این بیماری ها می توانند یک یا چند ارگان مهم بدن را درگیر کنند . ارتباط بین استرس و بروز علائم در این افراد به اثبات رسیده است .
* همه گیر شناسی

در افرادی که به کلینیک یا پزشکان مراجعه می کنند آمارهای مختلفی از این افراد وجود دارد ولی بین ۲/۰ درصد تا ۶/۱۱ درصد گزارش شده است . شروع علائم معمولاً قبل از ۳۰ سالگی است . هیپوکندریاک ، که نوعی از اختلالات سوماتوفرم است حدود ۱ تا ۵/۴ درصد شیوع دارد .

* عوامل خطرساز

۱- ژنتیک : در بروز این بیماری ها نقش دارد .

۲- سانحه وحوادث : به عنوان پیش ساز این بیماری ها ثابت شده است .

۳- سابقه خانوادگی : خانواده ها نسبت به این بیماریها واکنش متفاوتی دارند و این مساله خانوادگی را در بروز بیماری سوماتوفرم مهم میکند .

۴- عوامل اجتماعی : مانند تک والد بودن ، زندگی تنها ، بیکاری ، مشکلات ازدواج و شغلی نیز مؤثر هستند .

* تشخیص افتراقی ها

چند بیماری مثل هیپرپاراتیروئیدیسم ، پورفیری ، M.S ، لوپوس سیستمیک ، افسردگی ثانویه یا اولیه می توانند در تشخیص افتراقی این بیماری ها قرار گیرند .

در ادامه با ذکر مثالی از این گونه افراد به مقاله خاتمه می دهیم :

خانمی ۳۵ ساله برای بررسی مشکلات متعددی مراجعه کرده است . امروز بیشتر در مورد سردردش شکایت دارد اظهار می کند سردردش از پشت گردن شروع می شود و همینطور به سمت بالای سرش می کشد تا تمام سر را درگیر کند . وقتی از او پرسیده می شود چه شدتی از سردرد وجود دارد ( بین ۱ تا ۱۰ نمره بدهید ) می گوید شدتش حدود ۵ است . می گوید سردردش تیر نمی کشد ولی تمام سرش درد میکند .

استامینوفن وبروفن مصرف کرده است ولی فایده نداشته است . می گوید سالهاست این سردرد را دارد ولی کسی نتوانسته آنرا درمان کند یا به تشخیص علت آن برسد . می گوید سالهاست این سردرد را دارد ولی کسی نتوانسته آنرا درمان کند یا به تشخیص علت آن برسد .

می گوید CT اسکن سرانجام داده است ، آزمایش های خونی وحتی L.P ( کشیدن مایع نخاعی ) را انجام داده است و همه طبیعی بوده است . نکته دیگری که اظهار می کند زمان شروع بیماری است که در اوائل ۲۰ سالگی بوده است . همچنین به طور متناوب شکم درد ، درد پشت و حتی درد مقعدین دفع مدفوع داشته است .

عدم تحمل نسبت به بسیاری از غذاها دارد . تمایل جنسی به همسرش را نیز از دست داده است . می گوید ۷ سال پیش دچار دوبینی شده بوده است .

پزشک اش به M.S شک کرده درخواست M.R.I نموده است .

جواب M.R.I طبیعی بوده است . به پزشکان متعددی مراجعه کرده است ولی هیچکدام به تشخیصی نرسیده اند . او فکر میکند هیچ کمکی برای وی وجود ندارد و او روز به روز بدتر می شود . در معاینه نیز علائم حیاتی او طبیعی است ، مشکل حاد خاصی را ذکر نمی کند ، معاینه قلب ، ریه ، شکم طبیعی است . معاینه سیستم عصبی نرمال است .

منبع سایت پزشکان فارسی