۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

پژوهشگران ايراني از پوست ميگو، ماده ترميم کننده زخم تهيه کردند

پژوهشگران موسسه تحقيقاتي شيلات ايران موفق به توليد ماده اي از پوست و پوشش بدن ميگو شده اند که تا 75 درصد قادر به ترميم زخم ها و سوختگي هاي پوستي است.

محققان موسسه تحقيقاتي شيلات ايران طي يک پروژه تحقيقاتي در مرحله آزمايشگاهي و نيمه صنعتي موفق به توليد ماده اي به نام کيتوسان از باقيمانده ميگو شده اند که از قدرت تحريک کنندگي پوست بدن انسان برخوردار است و قدرت ترميم کنندگي پوست در برابر سوختگي و جراحات پوستي را دارد.
دکتر " احمد غرقي" رييس بخش زيست فناوري و فرآوري آبزيان موسسه تحقيقات شيلات ايران در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: اين دانش فني در جهان تنها در اختيار يک شرکت آمريکايي است که با اين تحقيق پژوهشگران موسسه تحقيقات شيلات ايران موفق به دست يابي به اين فناوري شدند.
وي افزود: از کيتوسان در تمام دنيا به طور وسيع در صنايع آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود و حتي برخي از کشورهاي پيشرفته موفق به تهيه پوست مصنوعي با استفاده از اين ماده شده اند. اين محقق يادآور شد: ميگو از سر، سينه و شکم تشکيل شده است که به هنگام مصرف قسمت هاي سر، سينه و پوشش بدن ميگو دور ريخته مي شود و تنها از يک سوم بدن ميگو (شکم) براي مصرف خوراکي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: در حالي که در بهترين شرايط 50 درصد وزن ميگو شامل سر و سينه و پوشش بدن آن به عنوان باقيمانده هاي ميگو محسوب مي شود . قست بيشتر اين باقيمانده ها که با عنوان ضايعات دور ريخته مي شود از ماده اي به نام کيتين تشکيل شده است. کيتين دومين ماده طبيعي تجديد پذير در دنيا بعد از سلولز است. کيتين به صورت تجديد پذير توسط برخي موجودات از جمله ميگو و شاه ميگو توليد مي شود. بدن ميگو به خصوص پوشش خارجي اين موجود از کيتين تشکيل شده است. غرقي افزود: کيتين ارزش غذايي مستقيمي براي انسان ندارد، اما داراي ارزش دارويي و بهداشتي فراواني است.
از کيتين مي توان کيتوسان و همچنين گلوکزآمين را توليد کرد.
کيتو سان ماده اي است که به طور وسيع در جهان در فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي کاربرد دارد و در توليد انواع کرم ها و ژل ها به کار مي رود.
* تهيه گلوکزآمين از پوست ميگو
رييس بخش زيست فناوري و فرآوري آبزيان موسسه تحقيقات شيلات ايران اظهار داشت: در اين پروژه تحقيقاتي همچنين موفق به توليد گلوکزآمين از باقيمانده ميگو شده ايم که اين ماده از خاصيت غضروف سازي و خاصيت ضد التهابي برخوردار است.
وي افزود: هم اکنون اين فرآورده به قيمت بالايي از خارج وارد مي شود، در صورتي که اگر در داخل کشور براي توليد انبوه اين ماده سرمايه گذاري شود مي توان اين فرآورده را در بسته بندي هاي زيبا و با قيمت مناسب عرضه کرد.
اين طرح تحقيقاتي در مرحله پايلوت آزمايشگاه و نيمه صنعتي انجام شده است.