۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

استفاده از سلولهاي بنيادي، شيوه‌اي جديد در ترميم قرنيه و درمان كوري

پژوهشگران اعلام کردند روش درماني با استفاده از سلول‌هاي بنيادين، راهکاري موثر براي معالجه کوري قرنيه و ضعف بينايي به دليل خراشيدگي قرنيه مي باشد.

جيمز ال فاندربرگ از دانشکده پزشکي دانشگاه پيتزبورگ و از پژوهشگران اصلي اين طرح تحقيقاتي در اين خصوص اظهار داشت: سلولهاي بنيادين قرنيه قادر هستند تا با تعمير بافت خراشيده آنرا به حالت اوليه باز گرداند.
نتايج اين تحقيق که در مجله سلولهاي بنيادين به چاپ رسيد نشان داد که روشهاي درماني با استفاده از سلولهاي بنيادين ممکن است يک راهکار مناسب براي معالجه کوري قرنيه و ضعف بينايي به دليل خراشيدگيهاي ناشي از عفونت، آسيب ديدگي و ديگر مشکلات چشمي باشد.
فاندربرگ در ادامه تصريح کرد: آزمايشات به عمل آمده بر روي موشهايي که دچار مشکلات مربوط به قرنيه چشم بودند نشان داد که آنها پس از معالجه با استفاده از اين روش تفاوتي با موشهاي سالم نداشتند.
وي گفت: زخمهاي قرنيه اي دائمي هستند لذا بهترين راهکار پيوند قرنيه است که در اکثر موارد نتيجه موفقيت آميزي در بر دارد اما دوام آن هميشگي نيست.
فاندربرگ گفت: قابليت رشد ميليونها سلول در آزمايشگاه محصولي را توليد خواهد کرد که براي کشورهايي که داراي منابع محدود در پزشکي و جراحي هستند و بيماريهاي چشمي در آين کشورها به دليل عفونت يا آسيب ديدگي شيوع زيادي دارد مفيد خواهد بود.