۱۳۸۸ فروردین ۱۶, یکشنبه

پژوهشگر ايراني روش نويني براي تشخيص زودهنگام سرطان پوست ابداع کرد

"منصور فاتح" دانش آموخته مهندسي پزشکي دانشگاه تربيت مدرس در قالب پايان نامه کارشناسي ارشد خود در تحقيقي با عنوان "بررسي نقش و اثر نور پلاريزه در درماتوسکپي از بدن با استفاده از شبيه سازي" موفق به ارايه اين روش نوين در تشخيص سرطان پوست شده است.
تشخيص ملانوما در مراحل نخست بيماري مي تواند بطور چشمگيري از مرگ ناشي از اين سرطان مهلک پوست پيشگيري نمايد. با توجه به اينکه تشخيص اين بيماري در مراحل اوليه، حتي توسط متخصصين خبره به سختي انجام مي پذيرد ارايه روشي که تشخيص ملانوما را در مراحل آغازين بيماري آسان نمايد بسيار مفيد و ارزنده است.
فاتح در خصوص اين طرح تحقيقاتي خود گفت: براي استخراج ويژگي هاي مناسب، مرزبندي دقيق بين ضايعه و زمينه از اهميت بالايي برخوردار است که در اين پژوهش نشان داده شد براي بالا بردن دقت مرزبندي مي توان از فيلتر پلاريزه با زاويه مناسب به عنوان پيش پردازشي مناسب استفاده کرد. وي افزود: اعمال فيلتر پلاريزه با زواياي مختلف براي بدست آوردن بهترين تصوير امري قابل انجام، اما دشوار است؛ از اين رو شبيه سازي فيلتر پلاريزه و اعمال آن بر روي تصوير به عنوان يک ابزار پردازشي مناسب پيشنهاد مي شود.
فاتح در تشريح ادامه مراحل تحقيق گفت: سپس الگوريتم مرزبندي بر روي بهترين تصوير اعمال مي شود تا مرزبندي دقيق بين ضايعه و زمينه ايجاد شود سپس مي توان به استخراج ويژگي هاي ضايعه پرداخت.
اين پژوهشگر تصريح کرد: در ادامه ويژگي هاي استخراج شده به کمک طبقه بند، طبقه بندي مي شوند تا الگوريتم تکميل شود؛ در حالتي که از طبقه بند SVM استفاده شود اين الگوريتم تا حدود 91 درصد در تشخيص ملانوما موفق عمل خواهد کرد. اين پژوهش با راهنمايي دکتر "محمد حسين ميران بيگي" در دانشکده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است