۱۳۸۸ فروردین ۱۶, یکشنبه

مردان از 50 سالگي تست سالانه تشخيص پروستات را آغاز كنند

عضو انجمن نفرولوژي ايران گفت: مردان بالاي 50 سال به منظور تشخيص سرطان پروستات، بايد سالي يكبار تست تشخيص پروستات بدهند و در صورتي كه در خانواده آنها فرد مبتلا به اين بيماري وجود دارد اين تست بايد از 45 سالگي شروع شود.
رضا مهدوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس اظهار داشت: متاسفانه سرطان پروستات داراي علايم باليني كه زود بتوان توسط آن به تشخيص رسيد، نيست و هنگامي كه سرطان پيشرفت كرد و جلوي مرز خروجي ادرار را گرفت يا استخوان و ريه را درگير كرد، تشخيص داده مي‌شود كه دير است.

وي با اشاره به اينكه آمار دقيقي از مبتلايان به سرطان پروستات در كشور وجود ندارد، افزود: در آمريكا و اروپا سرطان پروستات اولين سرطان مردان است و در رديف سرطان كولون و ريه قرار گرفته است.

به نحوي كه هر مردي در آمريكا كه سن او به 70 سال مي‌رسد احتمال اينكه در بدنش سلولهاي سرطان پروستات باشد، حدود 50 درصد است. اين عضو دانشگاه علوم پزشكي مشهد اضافه كرد: ميزان ابتلا به سرطان پروستات در ايران از آمريكا كمتر است و در آسياي شرقي مانند چين نيز اين ميزان كمتر از ايران است.

وي با بيان اينكه هنر يك پزشك تشخيص به موقع اين سرطان است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه اين بيماري زود تشخيص داده شود درمان آن كه برداشتن كامل پروستات است نتيجه بخش است، ولي اگر سلولهاي سرطاني از محل پروستات خارج شود بايد از درمان‌هاي ديگري مانند راديوتراپي و هورمون درماني استفاده ‌شود.