۱۳۸۸ فروردین ۲۹, شنبه

کشف روش جديد براي مقابله با ميکروب هاي مرگبار


محققان علوم پزشکي در يافته هاي اخير خود فهميدند که نبود فسفات، باکتري ها را به باکتري کشنده تبديل مي کند که با اين کشف مي توانند براي توليد داروهاي جديد در درمان عفونت هاي مقاوم به درمان استفاده کرد.

به گزارش سرويس علمي آريا به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس ، محققان علوم پزشکي در دانشگاه شيکاگو در امريکا اعلام کردند نبودن ماده فسفات معدني در باکتري سودومونا آئروژنازوا Pseudomonas aeruginosa سبب مي شود که اين ميکروب به نوعي باکتري خطرناک کشنده تبديل شود.

يافته اخير محققان از آن جهت اهميت دارد که مي توان از آن براي توليد داروهاي جديد در درمان عفونت هاي مقاوم به درمان استفاده کرد.

سودومونا آئروژينوزا يکي از جدي ترين آلوده کننده ها در بيمارستان ها است که در واقع به طور شايع به صورت عفونت ريه بروز مي کند.

اين ميکروب به طور طبيعي در روده بيست درصد از افراد و در نزديک به پنجاه درصد از افراد بستري در بيمارستان هاي امريکا يافت شده است.

اين ميکروب يکي از صدها ميکروب يافته شده در دستگاه گوارش انسان است که به طور معمول مشکلي براي انسان ايجاد نمي کند و در شرايط خاص فعال مي شود.

شرايطي همچون بيماري هاي شديد ، عمل جراحي يا مصرف داروهاي سرکوب کننده دستگاه ايمني ، اين باکتري را فعال مي سازند.

سودومونا آئروژينوزا قادر است عفونت ، التهاب ، عفونت خون و سپس مرگ بيمار را سبب شود.

محققان بر اين باورند که کاهش سطوح فسفات روده بعد از اعمال جراحي و بيماري هاي شديد ، پيام ها يا سيگنال هايي براي ميکروب ارسال مي کند و آن را به نوع مرگبار تبديل مي سازد.

براي درک بهتر اين مشکل ، محققان گروهي از کرم ها از نوع Caenorhabditis elegans را با سودومونا آئروژينوزا و نيز ميکروب ايشريشيا کولاي که در دو محيط کم فسفات و محيط با فسفات فراوان رشد کرده بودند ، تغذيه کردند.

در نهايت دانشمندان مشاهده کردند که فقط کرم هايي که ميکروب رشد کرده در محيط کم فسفات را مصرف کرده بودند مردند .

نتايج اين بررسي در شماره اخير نشريه يافته هاي آکادمي ملي علوم امريکا منتشر شده است.