۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

در مصرف Google صرفه جويي كنيد!

بررسي ها نشان مي دهد كه يك كاربر در هنگام جست و جوي ساده در گوگل ،به طور متوسط حدود 7 گرم دي اكسيد كربن توليد مي كند.
آيا اينترنت منجر به آلوده گي محيط زيست مي شود ؟‌ اين مساله اي است كه اخيرا ‌،مورد توجه فعالان محيط زيست و متخصصان شبكه جهاني وب شده است .
به گزارش سرويس " وبلاگ "‌ پايگاه خبري گيگا نيوز ،‌ محسن انوري در جديدترين مطلب وبلاگش درباره اينترنت و محيط زيست معتقد است یک جستجوی ساده در گوگل به اندازه ی یک ساعت روشن ماندن یک لامپ 11 وات انرژی مصرف می کند. وي در جديد ترين post‌ وبلاگش مي گويد:
یک جستجو در گوگل به طور متوسط 6.8 گرم CO2 تولید می کند که معادل 56 متر رانندگی با یک تویوتا پریوس است.
به روز رسانی یک پست در blogs.sun.com به طور متوسط 850 گرم CO2 تولید می کند که معادل 7.6 کیلومتر رانندگی با پریوس است.
منبع

تازه گوگل به گفته ی خودش از بهترین مرکز داده به لحاظ مصرف انرژی استفاده می کنه. اما بقیه ی سایت هایی که هر روز به مراتب ازشون استفاده می کنیم رو در نظر بگیرید و ببینید که دنیای مجازی چه قدر می تونه تاثیرات منفی روی محیط زیست بذاره.
مدتی پیش (11 ژانویه 2009)، الکس ویزنر، فیزیکدانی از دانشگاه هاروارد
مطلبی رو در The Sunday Times منتشر کرد و طی اون اعلام کرد هر کلیک در گوگل 7 گرم CO2 تولید می کنه. همون روز، گوگل توی وبلاگ رسمی خودش جوابیه ای رو صادر کرد و طی اون ادعا کرد این عدد بسیار زیاده و خودشون این عدد رو 0.2 گرم تخمین زدن. خلاصه بحث ها 5 روز بعد در Times پی گیری شد که خودتون می تونید این جا دنبال کنید. منظور این که این بحثِ تاثیر منفی دنیای وب بر محیط زیست بحث داغیه و داره مورد توجه قرار می گیره. باز هم می گم شما هم پایه باشین و بیاین "در مصرف گوگل و چت و وبلاگ و فیس بوک صرفه جویی کنیم."
وبلاگ مهندس انوري در نشاني :‌
http://gamasgamas.blogfa.com قرار دارد.
مطلب تكميلي به نقل از سلامت نيوز
پايگاه اينترنتي سلامت نيوز هم چندي پيش گزارش داد كه تحقیقات یکی از فیزیکدانان دانشگاه هاروارد از تاثیرات منفی زیست محیطی موتور جستجوی گوگل و جستجو در این موتور پرده برداشت .

نتایج جالب توجه تحقیقات جدید نشان می دهد که انجام دو جستجو در سایت گوگل از یک رایانه خانگی می تواند به همان میزان دی اکسید کربن تولید کند که جوشاندن آب در یک کتری الکتریکی تولید خواهد کرد .

به گفته یکی از فیزیکدانان دانشگاه هاروارد یک جستجوی معمولی در سایت گوگل 7 گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد و به همین دلیل جستجوی گوگل تاثیرات نامطلوب زیست محیطی در بر دارد .روزنامه ساندی تایمز در توضیح این مطالعات در مقاله ای اعلام کرد که گوگل درباره مصرف انرژی و تولید کربن خود بسیار پنهان کار بوده و از افشا کردن موقعیت مراکز داده های خود سر باز می زند.

این در حالی است که 200 میلیون جستجوی اینترنتی روزانه و مصرف بالای انرژی الکتریکی و انتشار گازهای گلخانه ای توسط رایانه ها و اینترنت به تازگی نگرانی هایی را برانگیخته است .

گزارش اخیر یکی از محققان IT نشان می دهد که صنعت جهانی IT به اندازه صنایع خطوط هوایی قادر به تولید گازهای گلخانه ای خواهد بود. سیستم گوگل که ممکن است موضوعات جستجو را برای بررسی و محاسبه به هزاران مایل دورتر ارسال کند، در برابر کاهش تاخیر زمانی و افزایش سرعت جستجو، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد .

الکس وینزر گراس فیزیکدان دانشگاه هاروارد که نتایج مطالعات خود را برای انتشار به موسسه IEEE تسلیم کرده است بر این باور است که گوگل موتور جستجوی بسیار موثری است اما قانون اولیه این شرکت افزایش سرعت جستجو است و این به آن معنی است که این شرکت از میزان زیادی ظرفیت اضافی اطلاعاتی برخوردار است که مقدار قابل توجهی انرژی صرف این ظرفیتها خواهد شد .

بر اساس گزارش اکونومیک تایم، با وجود این شواهد و تحقیقات، گوگل همچنان معتقد است یکی از با کفایت ترین و بهره ورترین تولید کنندگان جستجوی اینترنتی در جهان به شمار می رود .