۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

موفقیت تازه پژوهشگران سلول‌های بنیادی

محققان ایرانی به روش جدیدی برای ترمیم نارسایی قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی دست یافتند محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی و بیمارستان رضوی مشهد موفق شدند از سلول‌های بنیادی برای درمان مبتلایان به نارسایی قلبی استفاده کنند.
حسین مهدی‌خانی، عضو هیات علمی پژوهشکده رویان در همایشی که در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد، در این رابطه گفت: تزریق داخل میوکارد و سلول‌های بنیادی مغز استخوان یا مشتق از گردش خون، ممکن است در بازسازی میوکارد انفارکته و افزایش نئوواسکولاریزاسیون میوکارد ایسکمیک موثر بوده و منجر به بهبود عملکرد قلب شوند.
وی گفت: سلول‌های مشتق از مغز استخوان لزوما نباید برای داشتن اثرات مفید مستقیما به محل آسیب تزریق شوند و اثرات درمانی آن می‎تواند از طریق القای رشد اندوتلیال که ترمیم را سریع می‌کند، باشد.
مهدی‎خانی تصریح کرد: سلول‏های مغز استخوان توانایی ترمیم دوباره میوکارد و القای میوژنز و آنژیوژنز را دارند که منجر به بهبودی عملکرد قلب می‎شوند.وی افزود: مطالعه درمان به روش GCSF که بر روی نمونه‌های انسانی طراحی شده و از آبان‎ماه 86 در بیمارستان رضوی در حال اجرا است.
مهدی‎خانی ادامه داد: حرکت سلول‎های پایه مغز استخوان به خون محیطی با تجویز داخل وریدی GCSF نیز ترمیم ناحیه انفارکت را بهتر می‌کند.
وی در خصوص معیارهای ورود به مطالعه برای بیماران عنوان کرد: سن بیماران باید 18 تا 75 سال و از آنفارکتوس حاد قدامی آن‌ها 13 روز گذشته باشد. یعنی از از شروع علائم بالینی، حداکثر 13 روز گذشته باشد و اولین انفارکتوس حاد میوکارد آن در قلمرو LAD باشد.وی تصریح کرد: مدت زمان انجام تحقیقات 18 ماه است و 15 بیمار را در این طرح مورد بررسی قرار داده‌ایم که هفت نفر آن‌ها در گروه کنترل بودند.
دکتر حسین بهاروند، رییس کمیته علمی پژوهشکده رویان گفت: هر بافتی مثل پانکراس و قلب سلول‎های بنیادی خاصی دارد.وی گفت: در ایران در سال 80 تا 83 سلول‎های جنینی موش استخراج شد که این سلول‏ها قابلیت تمایز به سلول‎های دیگر را دارند.بهاروند از اقداماتی که در گذشته به منظور تحول در سلول‎های بنیادی انجام داده بودند را تشکیل گامت از سلول‏های جنینی موش نام برد و گفت: این اقدام این امکان را به ما می‎دهد تا بتوانیم سلول‌های جنینی را دست‌کاری کرده و در واقع شبیه‌‎سازی جنینی کنیم.
بهاروند ادامه داد: پژوهشکده رویان چند سالی است که به طور رسمی در زمینه سلول‌های جنینی و بزرگسالان تحقیقاتی را انجام می‌دهد که این تحقیقات در سه حوزه بنیادی، زیست شناسی تکوینی و طب پیوند پیگیری می‌شود.
در ادامه این همایش، دکتر ناصر اقدمی، رییس کمیته پژوهشی پژوهشکده رویان گفت: تحقیقات پژوهشکده رویان در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی بر روی قلب، چشم، کبد و پوست انجام می‌شود.وی خاطرنشان کرد: اولین مطالعات سلول‌های بنیادی روی مغز و استخوان انجام شده است.
اقدمی تصریح کرد: ما می‌توانیم در بیمارانی که دچار ضایعات کبدی هستند هم از پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان استفاده کنیم.وی افزود: سالیانه هشت هزار نفر در فهرست انتظار برای دریافت کبد هستند که فقط به 250 نفر از آن‌ها کبد پیوند زده می‎شود.گفتنی است، مرکز پژوهش بیمارستان فوق تخصصی رضوی با همکاری پژوهشکده رویان، طرح‌های مختلفی چون طرح درمان با GCSF برای بیماران سکته قلبی، بررسی اثر تزریق سلول‌های بنیادی و تک هسته‌یی مشتق از مغز استخوان در بیماران دچار سکته اخیر قلبی، استخراج و استفاده از سلول‌های بنیادی عضله، پوست و غضروف و همچنین بررسی ارتباط اندکس توده بدنی با تراکم پستان در ماموگرافی را در دست اجرا دارد.