۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

خواص روغن کانولا - Canola Oil

اسم روغن کانولا لابد برای تان آشناست، ولی کانولا را چه ‌قدر می ‌شناسید؟
کانولا گیاهی از خانواده چلیپاییان که ابتدا ایرانیان آن را ‌کاشتند. کانولا 700 سال پیش برای تولید روغن چراغ به لهستان برده شد و در سال 1845 به فرانسه رسید و کلزا (colza) نام گرفت.
تاریخچه پیدایش روغن کلزا
کلزا، گیاهی روغنی است که مقدار مواد مضر "گلوکزینولیت" در کنجاله و "اسید اروسیک" در روغن آن بالاست و مصرف خوراکی ندارد و فقط برای جلا دادن وسایل چوبی همراه روغن برزک استفاده می‌ شود.
اگر چه در قرن سیزدهم این محصول در اروپا به عمل می ‌آمد، ولی استفاده از آن تا زمان توسعه نیروی بخار عملی نشد. در آن زمان بود که ثابت شد ترکیب روغن کلزا، بهتر از هر وسیله لغزان‌ کننده دیگری سطح فلزات را می ‌شوید.
در سال 1945 این گیاه به کانادا رسید و روی آن مطالعات ژنتیکی صورت گرفت و باعث شد آن را به روغنی خوراکی با درصد اسید اروسیک پایین(مضر و حدود یک درصد) تبدیل کنند.
اولین روغن خوراکی حاصل از دانه کلزا، در کانادا سال 1956 تولید شد. این، سرآغاز پدیده‌ای بود که بعدها یکی از رویداد های موفق کانادا نامیده شد و محصولی که زمانی مورد توجه کشاورزان کانادا قرار گرفت اکنون یک محصول عمده است که پس از گندم بیشترین درآمد را برای این کشور به همراه دارد و به حدی رشد کرده که دیگر نمی ‌توان آن را یک محصول کانادایی دانست و نام کانولا در بسیاری از کشورها برای مصرف‌ کنندگان نامی آشناست.
امروزه بسیاری از کشورهای دیگر نیز کانولا را کشت می ‌کنند، طوری‌ که دیگر یک محصول کانادایی صرف نیست، بلکه محصولی جهانی محسوب می ‌شود.
خواص تغذیه ‌ای
یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ‌ها سبب افزایش دریافت اسید چرب
امگا-3 به نام اسید آلفالینولئیک (مفید) می ‌شود.
حفاظت از قلب
بررسی ‌‌ها نشان می ‌دهد که این چربی مفید با تاثیرات سودمند زیر، از قلب محافظت می‌ کند:
* تنظیم ضربان قلب
* کاهش التهاب
* کاهش
لخته‌ های خونی
همچنین مشخص شده است که مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.
در آشپزخانه
این روغن، چند کاره است و نه تنها محافظ عملکرد قلب است، بلکه طعمی خوش ‌مزه دارد و دارای بافتی نرم و سبک است.
از این روغن برای پختن،
سرخ کردن و تهیه انواع سس، دسر و سالاد استفاده می ‌شود. نقطه دود آن 220 درجه سانتی ‌گراد است (در اثر حرارت، خاصیت آن دیرتر تغییر می کند) و هیچ ‌گونه پراکسیدی (مواد مضر) تولید نمی ‌کند و سوخته نمی ‌شود.
در مقایسه با روغن معمولی، مصرف روغن کانولا به صرفه تر است، زیرا می توان چندین بار از آن استفاده کرد، بدون اینکه تغییر رنگ و بویی داشته باشد.
این روغن در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراکسیدی آن در مقایسه با روغن‌ های دیگر تقریبا صفر است.
ترجمه: مژگان کریمی
CDC :منبع

كم اشتهایی عصبی

افراد در دوران های مختلف زندگی به علت وقوع تغییرات اجتماعی و فیزیولوژیكی در معرض ابتلا به بیماری ها و مشكلات روانی قرار می گیرند. احتمال ابتلا به این بیماری ها در دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی و ظاهری نوجوانان، افزایش پیدا می كند.
برخی از این اختلالات گذرا بوده و بعضی دیگر در صورت عدم توجه و درمان می تواند منجر به پیدایش مشكلات جدی و غیر قابل درمان شود.
یكی از این اختلالات كه ریشه روانی دارد و امروزه در میان نوجوانان بویژه دختران شایع است، كم اشتهایی عصبی نام دارد كه از انواع بیماری های مربوط به تغذیه محسوب می شود.
● كم اشتهایی عصبی
زیبا كاوه ای، كارشناس تغذیه، كم اشتهایی عصبی را این گونه تعریف می كند: كم اشتهایی عصبی كه بیشتر در میان نوجوانان دختر شایع است، در نتیجه پیدایش نوعی وسواس به حفظ تناسب اند ام به وجود می آید.
در این بیماری فرد احساس می كند از شكل طبیعی خارج شده است و نوعی تصور ذهنی غلط از بدن خود دارد. از این رو با وجود لاغری بیش از حد، از غذا خوردن امتناع می كند. محمد اربابی روانپزشك نیز بی اشتهایی عصبی را نوعی اختلال روانپزشكی معرفی می كند و معتقد است فردی كه به این بیماری مبتلا می شود، از خوردن غذا پرهیز می كند و در صورت صرف میزان كمی از مواد غذایی، آن را بالا آورده یا با ورزش كردن زیاد سعی در سوزاندن كالری ها دارند. این افراد نوعی خودانگاری یا تصور ذهنی غلط نسبت به بدنشان دارند و تصور می كنند بیش از حد چاق هستند.
● دلایل بروز بیماری
علل ابتلا به این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. فرهنگ خانواده، روش تربیت، وراثت، تغییرات زندگی و تغییرات هورمونی و جسمی در پیدایش این بیماری در میان نوجوانان مؤثر است.
دكتر محمد اربابی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نقش رسانه و اختلافات خانوادگی را از مهم ترین دلایل ابتلا به كم اشتهایی عصبی درمیان نوجوانان می داند. او ترویج جنبه های غلط حفظ تناسب اند ام را در رسانه ها بویژه رسانه های غربی بر نوجوانان بخصوص دختران نوجوان مؤثر می داند.
این متخصص بی اشتهایی عصبی را نوعی واكنش نوجوان در مقابل اختلافات و درگیری های بین والدین می داند و معتقد است، این بیماری می تواند نشانه ای از كنترل همه جانبه نوجوان به زندگی بویژه حفظ تناسب اندامش باشد.
همچنین كم توجهی والدین به فرزند نیز، یكی دیگر از دلایل اجتناب مفرط نوجوان از غذا خوردن است. تحقیقات نشان می دهد، دستیابی به ثبات شخصیتی و درونی در دوران بلوغ نیز از علل ابتلا به این بیماری است. مطابق با آمار، اكثر دختران نوجوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی، در دوران كودكی یا بشدت تحت كنترل پدر و مادر خود بوده اند یا با كمبود توجه آنها روبه رو شده اند. برخی بیماران از بلوغ اجتماعی می ترسند و از وضعیت ظاهری خود ناراضی بوده و هدف خاصی را در زندگی دنبال نمی كنند. گفتنی است تغییرات هورمونی، تغییر مكان های جغرافیایی و بطور كلی ایجاد تغییر در شرایط زندگی در پیدایش این بیماری مؤثر است.
از دیگر علل ابتلای نوجوانان به این بیماری تشویق اعضای خانواده به حفظ تناسب اند ام است.
در خانواده هایی كه مادر یا خواهران نوجوان بیش از حد لاغر بوده یا به بیماری كم اشتهایی عصبی مبتلا هستند، فرد بیمار تحت فشار قرار دارد و تشویق اعضای خانواده در تنفر بیمار از غذا خوردن مؤثر است.
علائم بیماری
بارز ترین مشخصه این بیماری، لاغری بیش از حد فرد است.
زیبا كاوه ای، كارشناس تغذیه، لاغری مفرط بیمار، بی میلی به مصرف مواد غذایی، افسردگی و قطع شدن سیكل ماهیانه دختران را از علائم ابتلا به این بیماری ذكر می كند. محمد اربابی، روان پزشك نیز، لاغری شدید، پیدایش تغییرات ظاهری و بیماری های گوناگون، اختلال درعملكرد غدد درون ریز، روی آوردن به مصرف تنقلات و هله هوله به جای مواد غذایی ارزشمند را از علائم ابتلا به بیماری كم اشتهایی عصبی معرفی می كند. تحقیقات نشان می دهد اكثر مبتلایان به این بیماری، بیش از حد ورزش می كنند، هنگام غذا خوردن، كالری ها را شمارش می كنند، با غذا بازی كرده و غذا را در اطراف بشقاب خود پخش می كنند.
استفاده از قرص های لاغری و صحبت كردن بیش از اندازه درباره تناسب اند ام و مواد غذایی از دیگر ویژگی های بیماران مبتلا به كم اشتهایی عصبی است.
● عوارض بیماری
در صورت درمان نكردن بموقع بیماری، وضعیت سلامتی و جسمانی افراد به خطر خواهد افتاد. بدن این دسته از افراد انرژی لازم را از مواد غذایی دریافت نمی كند و این بیماران معمولاً با افت شدید فشار خون و كمبود انرژی مواجه هستند.
نداشتن تمركز، احساس افسردگی و نا امیدی، كاهش تمركز، اختلال در عملكرد غده هیپوفیز، غش و ضعف و اختلال در عملكرد غدد درون ریز از جمله عوارض این بیماری است. گفتنی است این بیماری بیشترین تأثیر گذاری را بر مغز و سیستم عصبی بدن افراد می گذارد.
افت فشار خون، كاهش تعداد ضربان قلب، كم خونی، ضعف ماهیچه ای، ورم مفاصل، پوكی استخوان، سنگ كلیه، فقر پتاسیم، منیزیم و سدیم و پیدایش اختلالات پوستی از تأثیرات دیگری است كه این بیماری بر بدن می گذارد. در صورت عدم درمان بیماری در نوجوانان دختر، عملكرد غدد درون ریز به هم می خورد و آنها شانس باردار شدن را به میزان قابل توجهی از دست خواهند داد و در صورت بارداری، افسردگی پس از زایمان، تولد نوزادان كم وزن و سقط جنین و پیدایش دیگر مشكلات و بیماری ها برای جنین و مادر افزایش پیدا خواهد كرد.
‌● درمان
از آنجایی كه در پی پیشرفت بیماری كم اشتهایی عصبی، سلامتی فرد به خطر می افتد، مراجعه به پزشك و درمان آن ضروری است. تشخیص اولیه این بیماری را والدین به عهده دارند. آنها موظفند با مشاهده تغییرات و علائم ابتلا به بیماری به متخصص تغذیه و روان پزشك مراجعه كرده و درصدد درمان بیماری برآیند. زیبا كاوه ای، كارشناس تغذیه توصیه می كند، با توجه به اهمیت درمان بیماری كم اشتهایی عصبی، اعضای خانواده نقش مهمی را ایفا می كنند.
رفتارهای غلط اعضای خانواده در تشویق فرزندان به داشتن اندامی مناسب یا نادیده گرفتن تغییرات رفتاری نوجوان، در پیشرفت بیماری مؤثر است. والدین باید با مشاهده علائم به روان پزشك و متخصص تغذیه مراجعه كنند. درمان خودسرانه یا نا آگاهانه می تواند منجر به مقاومت شدید نوجوان و عدم بهبود بیماری شود.
همچنین توصیه دكتر اربابی به خانواده ها نادیده نگرفتن تغییرات رفتاری نوجوانان و علائم ابتلا به این بیماری است. او تأكید می كند، امروزه روش های درمانی مختلفی برای درمان بیماری در مراكز روان پزشكی وجود دارد. او ایجاد عواملی را كه تمایل به بی اشتهایی و استفاده از رژیم های سخت لاغر شدن را تشدید می كند بسیار خطرناك دانسته و تأكید می كند برای پیشگیری از پیدایش آسیب های جدی باید هر چه زودتر با درمان های دارویی یا غیردارویی درصدد درمان بیماری برآمد.

مریم بهریان
تحلیل : روزنامه ايران

تاکتیک های موثر برای غلبه بر کم اشتهایی

همه بدنسازان با این فرآیند آشنا هستندکه هر چه کالری بیشتری دریافت کنند، به حجم خود می افزایند. اما خوب بعضی از آنها نیز در این زمینه با مشکل مهمی مواجه هستند و می گویند اشتهای لازم را به منظور دریافت این همه کالری را ندارند.
طبیعتاً، این افراد به دنبال روش هایی هستند تا به ابن طریق به افزایش اشتهای خود بپردازند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید به تکنیک های ما در این زمینه عمل کنید تا به این طریقه به بی اشتهایی خود غلبه کرده و بتوانید با موفقیت به حجم خود بیفزایید.
استفاده از منوی غذایی
در روش اول بهتر است مانند رستوران ها به تهیه بک لبست بزرگ از طمع ها و مزه ها بپردازید. در این حالت هم می توانید غذای بیشتر و پر کیفیت تری میل کنید و هم غذایی که مصرف می کنید متفاوت از آن مواردی است که قبلاً خورده اید. در این نتیجه با استفاده از بک برنامه غذایی متنوع و صرف آنها، حجم تان به آسانی شکل می گیرد. اگر یک بدنساز دائماً به مصرف سینه، جوجه، سوپ جو، سیب زمینی و پنیر محلی بپردازد، واقعاً به سختی می تواند سایز خود را بالا ببرد. تاکید بر روی مصرف این غذا ها مختص بدنسازانی است که دوران رژیم قبل از مسابقه را سپری می کنند، نه آنهایی که سعی دارند به توده های عضلانی خود بیفزایند.
مصرف غذاهای مورد علاقه
در شیوه دوم بهتر است به صرف غذاهای مورد علاقه تان در برنامه ویژه بدنسازان بپردازید. براب مثال،اگر عاشق غذای دریایی یا استیک هستید، می توانید به جای سینه مرغ و تن ماهی به مصرف این مواد غذایی بپردازید با برای مثال از ماکارانی به جای برنج استفاده کنید. سعی کنید از این مواد غذایی به صورت متناوب و در وعده های زیاد بهره ببرید.
استفاده از ادویه و چاشنی
به جهت افزایش اشتها می توانیدبا استفاده از ادویه و چاشنی غذاهای سالم و بی خطر خود راخوش طمع و مزه کنید. استفاده از سس های مختلف نیز در این زمینه موثر است. مثلاً در سینه مرغ تان سس بریزید با از خردل در تهیه ساندویچ هایتان استفاده کنید. به منظور صرف ماکارانی هم می توانید از سس سفید به جای سس گوجه استفاده کنید. افزودن ابن مواد به طور حتم منجر به افزایش اشتهای شما خواهد شد و به تدریج متوجه می شوید که به مصرف غذای بیشتری می پردازید. از این مسئله نگران نباشید زمانی که در حال افزایش حجم هستید و زیاد تمرین می کنید، پرخوری باعث چاقی تان نخواهد شد و فقط به افزایش حجم بدنتان کمک می کند.
تر خون، محرک اشتها
از تکنیک های دیگری که در این زمینه موثر هستند می توان از افزایش ترخون به غذا نام برد. ترخون محرک اشتهاست. به استفاده از آن بپردازید و نگران کربوهیدرات ها و چربی ها نباشید. به منظور دریافت کالری کافی به مواد غذایی نیاز دارید که شما را مملو از فیبر و آب نکند. روش مناسب در این زمینه استفاده از غذاهایی است که به صورت طبیعی به لحاظ چربی محدود باشد. در این میان می توان به آیتم های نشاسته دار نظیر نان و غلات اشاره کرد.
به منظور حجم گیری سعی کنید از مصرف کربوهیدرات ها نترسید و نشاسته بیشتری مثل برنج و حبوبات میل کنید.
به ویژه در زمان بعد و در حین تمرین از این رژیم استفاده کنید. حجم گیری با کاهش مصرف ربی دشوار است، به ویژه اگر در حال تمرین باشید و نرخ متابولیسم تان نیز بالا باشد.پس سعی کنید حتماًچربی سالم را در مواد غذایی تان بگنجانید. نمونه های خوب در این زمینه روغن بادام زمینی و روغن زیتون است به خصوص اگر مصرف چربی و روغن را محدود کرده اید.

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

فردی كه دچار كمبود یا فقدان اشتهاست، خیلی كمتر از حالت معمول غذا می خورد. كمی ِ اشتها معمولاً به دلیل هضم كم مواد غذایی است. با جویدن طولانی غذا و نوشیدن مایعات سرد این حالت بدتر می شود. گاهی اوقات هم به دلیل عوامل روحی است.
عمل هضم به دلیل نفخ و گاز معده، كاهش حس چشایی و تنفس بد كاهش می یابد كه معمولاً باعث كمبود انرژی مورد نیاز بدن می شود.
كاهش اشتها باعث كاهش وزن می شود. پس یكی از راه های
افزایش وزن درافراد لاغر ، افزایش اشتهای آنهاست.
كاهش اشتها می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :
- اشكال در بلع مواد غذایی
- استفراغ و تهوع
- تغییر یا كاهش حس چشایی
- احساس سیری
- رشد تومور
-
افسردگی
- درد
در بیشتر موارد، كاهش اشتها مشكل ثانویه است یعنی اختلال در سلامتی بدن، باعث كاهش اشتها می شود.
برای افزایش اشتها چه كاری باید انجام داد؟
- سعی كنید هرروز 3 وعده غذایی كامل و 3 میان وعده داشته باشید.
- بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورید.
- برای افزایش هضم غذا و اشتها، می توانید یك وعده را مصرف نكنید تا برای خوردن وعده بعدی، اشتهای بیشتری داشته باشید.
- سعی كنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف كنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت 7 صبح ، ناهار در ساعت 12 و شام در ساعت 7 شب. همچنین اگر اشتهای شما برای صرف وعده اصلی كاهش نمی یابد ، می توانید دو میان وعده ، یكی در ساعت 10 صبح و یكی در ساعت 4 بعد از ظهر و نیز قبل از خواب میل كنید.
- تا جایی كه می توانید، غذا بخورید. با اشتهای زیاد غذا بخورید، زیرا تفكر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثر است.
- به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه كنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فكر كنید دارو مصرف می كنید.
- حتماً صبحانه بخورید.
- غذاهای خوشمزه را با فاصله زمانی كم و هر بار به مقدار كم مصرف كنید.
- غذاهای پر كالری مصرف كنید كه به راحتی خورده می شوند؛ مثل انواع دسر، ژله ، بستنی ، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و شیركاكائو .
- غذا را سرد یا با دمای معمولی بخورید تا طعم و بوی آن را كاهش دهد.
- كاری كنید اوقات صرف غذا دلپذیر و خوشایند باشد.
- در منزل همراه با اعضای خانواده و در خارج از منزل با دوستان خود غذا بخورید.
- بعد از تمام شدن غذا، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، زیرا نوشیدن مایعات در موقع صرف غذا باعث می شود خیلی زود احساس سیری كنید.
- قبل از صرف غذا، یك ساعت ورزش كنید ، ولی سنگین نباشد.
كارهایی را كه نباید انجام دهید :
- خودتان را مجبور به خوردن نكنید.
- كاری نكنید كه این كم اشتهایی، روابط شما را با سایر خانواده اتان تحت تاثیر قرار دهد.
اشتها آورها :
اگر هنوز هم دچار بی اشتهایی بودید، می توانید از مواد زیر برای افزایش اشتها استفاده كنید :
- مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز كنید. مقداری آب لیمو ترش و نمك به آن اضافه كنید و آن را بجوید.
- مقدار هل و دارچین و برگ بوی خشك را له كنید و به مقدار مساوی با هم مخلوط كنید. یك قاشق مرباخوری از این مخلوط را بخورید.
- پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل خشك و شكر را با عسل مخلوط كنید و به صورت گلوله در آورید. برای مدتی این مخلوط را در دهان نگه دارید كه بی اشتهایی شما را تسكین خواهد داد.
- انار بخورید كه می توانید نمك و فلفل سیاه هم به آن اضافه كنید.
- مقداری نمك و پودر زیره سبز را روی آناناس بریزید و آن را بخورید.
با پزشكتان مشورت كنید :
اگر بعد از یك هفته، با وجود انجام روش های بالا، اشتهای شما افزایش نیافت، به پزشك مراجعه كنید زیرا كاهش اشتها می تواند علامت یك بیماری جدی تر باشد.
اگر هر یك از علائم زیر را مشاهده كردید، به پزشك خود اطلاع دهید:
- تهوع
- نخوردن غذا به مدت یك روز یا بیشتر
- كاهش وزن به میزان 5/2 كیلو گرم یا بیشتر
- احساس درد موقع غذا خوردن
- ادرار نكردن به مدت یك روز كامل
- مدفوع نکردن به مدت دو روز یا بیشتر
- ادرار با فاصله زمانی غیر متناوب، همراه با بو یا سوزش یا خیلی زرد رنگ.
- داشتن حالت تهوع بیش از 24 ساعت
نیره ولدخانی – كارشناس تغذیه تبیان

بی اشتهایی نشانه چیست؟

اگر چاق هستید، از بین رفتن اشتها فرصت خوبى براى كاهش وزنتان است. اما اگر بى اشتهایى به جاى چند روز، چند هفته طول بكشد و باعث لاغری بیش از حد و آب رفتن شما شود، این بى اشتهایى علت خاصى دارد. تقریباً تمام عفونت ها مى توانند باعث بى اشتهایى شوند؛ مثلاً ویروس سرماخوردگى یا آنفلوآنزا ممكن است عامل آن باشد. یا علل جدى تر مثل سل، كم كارى غده تیروئید، بیمارى هاى قلبى ، ریوى یا ناراحتی های كبدى ممکن است باعث بی اشتهایی شوند.
متأسفانه یكى از شایع ترین علائم اخطاردهنده ی اولیه ی
سرطان بى اشتهایى است كه معمولاً با تغییر در حساسیت به مزه ها همراه است. بى اشتهایى مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزى است كه به فرآیند بهبود كمك می كند. با این همه، فقط بیمارى علت كاهش اشتها نیست. گاهى چیزى كه به دلیل خاصى خورده اید، مثل یك دارو مى تواند عامل آن باشد.آنتى بیوتیك هایى مثل اریترومایسین، جوانه هاى چشایى را غیرفعال كرده و باعث كندى حركت غذا در روده شده و احساس پُرى و سیری بعد از خوردن غذا را طولانى مى كند.كمبودهاى تغذیه اى مى توانند اشتهاى طبیعى را تضعیف كنند. مخصوصاً اشخاص مسن ممكن است گرفتار كمبود روى در رژیم غذایى باشند كه مى تواند جوانه هاى چشایى را از بین ببرد.
اگر بى اشتهایى برای مدت کوتاه و به ندرت باشد، جاى نگرانى ندارد. اما اگر آخرین بارى را كه از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعى كنید عادت عادى خوردن را باز به دست آورید.

اگر اخیراً یك برنامه ورزشى را شروع كرده اید، ممكن است دچار بى اشتهایى شوید تا بدن خود را با نیازهاى جدید تطبیق دهد. به طور كلى، سلامت روانى نقش مهمى در اشتهاى شما دارد. تنش های روانى طولانی مدت مى تواند شما را به پُرخورى بكشاند. ولى فشارهاى روانی كوتاه مدت معمولاً اشتها را از بین مى برند. افسردگى نیز در برخى افراد باعث بى اشتهایى مى شود.
بى اشتهایى عصبى یا آنورکسیا (ANOREXIA) اختلالى است كه در افراد مبتلا- معمولاً دختران جوان- تقریباً باعث ترك كامل غذاخوردن مى شود. این بیماران وسوسه غذا خوردن دارند، ولى از ترس چاق شدن چیزى نمى خورند. براى آنها نخوردن به اندازه خوردن راحت است.
درمان بى اشتهایى
اگر بى اشتهایى برای مدت کوتاه و به ندرت باشد، جاى نگرانى ندارد. اما اگر آخرین بارى را كه از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعى كنید عادت عادى خوردن را باز به دست آورید.
در اینجا مواردى را كه برای افزایش اشتها باید به آنها توجه و عمل كنید، برایتان می گویم.
* به اندازه بخورید.اشتهاى طبیعى، غذا خوردن به اندازه اى است كه وزن بدن را طبیعى نگاه دارد.
* اگر اشتهاى طبیعى دارید، باید انواعى از غذاها را بخورید.اشتهاى زیاد به خوردن فقط یک نوع ماده غذا مثلاً گوشت، اشتهاى طبیعى نیست.
* اگر مرتباً خود را وادار به خوردن مى كنید، این هم علامت خوبى نیست.
*ویتامین بخورید.خوردن روزانه مكمل مولتى ویتامین و مینرال ها به بازشدن اشتهاى كاهش یافته كمك مى كند و اگر كم خوردن شما باعث سوءتغذیه شده است، مصرف اضافی مواد غذایى آسیبى به شما نمى رساند.
* گاهى در افراد مسن تر با خوردن مکمل روى (ZINC) اشتها افزایش می یابد.درباره لزوم خوردن
مکمل روى با پزشك مشورت كنید.
* داروهایتان را كنترل كنید.درباره احتمال اینكه نوع یا مقدار داروهاى مصرفى تان باعث بى اشتهایى شده باشد سئوال كنید. پزشك ممكن است دارو را با داروهاى دیگرى كه اشتها را از بین نمى برند عوض كند.
*هر چه را كه دوست دارید، بخورید.اگر لذت غذا خوردن را از دست داده اید، برنامه غذایى خود را عوض كنید. ببینید كدام غذاها برایتان اشتهاآور است و از آنها بخورید. اگر
بستنى دوست دارید، هرقدر كه مى خواهید بخورید. ما رژیم غذایى ناسالمى را توصیه نمى كنیم، اما اگر بستنى تنها راه رساندن كالرى مورد نیاز به بدن است، هر قدر كه مى خواهید بخورید. هدف بالا بردن ضریب اشتها است.
* حجم غذایتان را كم كنید.غذا را با حجم كم و دفعات بیشتر بخورید. معده شما غذاى كمتر را بهتر مى پذیرد.
* در طی روز آب زیاد بخورید.اگر برنامه ورزشى تازه اى شروع كرده اید، مهم ترین نیاز شما آب است.
كم آبى بدن مى تواند بى اشتهایى ایجاد كند. پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یك لیوان آب بنوشید. به علاوه هر روز 8-6 لیوان آب بخورید.
* نزد پزشك بروید.اگر بعد از دو هفته اشتهاى خود را باز نیافتید، براى معاینه كلى پیش پزشك بروید. قبل از درمان باید مشکلات و بیماری های جسمانى شما تشخیص داده شود. شاید فقط به یك دوره درمان با آنتى بیوتیك براى از بین بردن یك عفونت خفیف نیاز داشته باشید.
* سلامت روانى خود را بیازمایید.
اگر افسرده هستید، داروهاى ضدافسردگى تجویز شده توسط پزشك اشتهاى شما را برمى گرداند. با بازگشت سلامت روانى، اشتهاى شما نیز بازمى گردد.
* از متخصص كمك بگیرید.بى اشتهایى عصبى معمولاً به درمان های خانگى جواب نمى دهد و افراد مبتلا به آن باید در بیمارستان بسترى شوند. معالجه ی آن مشكل است و نیاز به درمان شدید روان شناختى و تغذیه اى دارد. ممكن است تغذیه اجبارى از طریق تزریق درون سیاهرگى یا لوله معده اى لازم شود.
دکتر رضا آمری نیا

صبر زرد ( آلوئه ورا )

کلیات گیاه شناسی

صبر زرد یکی از گیاهانی است که قبل از میلاد مورد مصرف مردم بوده است . کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مدرگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس ام این گیاه بکرات آمده است . صبر زرد فاقد ساقه بوده و لی برگهای آن دراز و تا ارتفاع 30 سانتیمتر می رسد . گلهای این گیاه برنگ زرد می باشد که در انتهای ساقه ای که از وسط برگها خارج می شود می روید .
تاريخچه
نقاشي‌هايي از صبر زرد، بر روي کنده‌کاري‌هاي ديوارهاي معابد مصري ديده شده است. اين معابد در هزاره چهارم قبل از ميلاد بنا شده است. صبر زرد را که "گياه جاودانگي" نام گرفته بود، به هنگام خاک سپاري، براي فراعنه هديه مي‌آوردند.
کتاب "The Egyptian Book of Remedies" (1500 سال قبل از ميلاد مسيح) از کاربرد صبر زرد در درمان عفونت‌ها، معالجه پوست و تهيه داروهاي ملين سخن گفته است.
"ديسکوريد"(فيزيک‌دان يوناني)، در سال 74 پس از ميلاد، صبر زرد را جهت التيام زخم، جلوگيري از ريزش مو ، درمان زخم‌هاي دستگاه تناسلي، و معالجه همورئيد، مفيد دانست. بازرگانان عرب، در قرن ششم بعد از ميلاد، اين گياه را به آسيا آوردند، و اسپانيايي‌ها آن را در قرن شانزدهم، از منطقه مديترانه به برّ جديد (World New) بردند. در عصر جديد (1930) مصرف کلينيکي صبر زرد به منظور درمان التهاب پوست ناشي از اشعه ايکس آغاز شد.
ترکيبات مهم
گياه، حاوي مشتقات هيدروکسي آنتراسن از جمله آلوئين‌هاي A2وB به ميزان 40- 25درصد کل ترکيبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزين 2A، B وC است.
ترکيبات مهم ديگر آلوئه شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزيم‌ها از جمله: اکسيداز، آميلاز و کاتالاز، همچنين ويتامين‌هايي نظير: B1، B2، B6، C، E و اسيد فوليک و مواد معدني مانند: کليسم، سديم، منيزيم، روي، مس و کروم مي‌باشند.
ژل Aloe حاوي گليكوپروتئين است كه از تورم و درد جلوگيري و روند بهبود را تسريع مي كند و همچنين حاوي پلي ساكاريد است كه رشد و ترميم پوست را تحريك مي كند. "آنتراكوئين" موجود در شيرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل مي كند. اين مواد شيميايي در مقادير كم، مي توانند از تشكيل سنگ كليه جلوگيري كنند.از ژل Aloe براي درمان زخمهاي دروني و بيروني نيز مي تواند استفاده كرد. اين ماده روند درمان بسياري از جراحات پوستي از جمله زخمها، سوختگيها و يخ زدگي را تسريع مي كند. شيرة ‌اين گياه مسهل مفيدي است، اما چون مي تواند سبب گرفتگي دردناك عضلات شود، غالباً استفاده نميشود. با ميزان مصرف كمتر، شيرة Aloe مي تواند از سنگ كليه پيشگيري يا اندازة سنگ را كوچكتر كند.
اين ماده به عنوان تسهيل كننده دفع مدفوع به ويژه در افرادي كه مبتلا به وبواسير هستند ماده مفيدي است.عصارة Aloe شكل ژل اين گياه است كه مصارف داخلي دارد و چون داراي خواص ضد ميكروبي است، از آن براي درمان عفونتهاي ميكروبي مجاري معده اي-روده اي نيز مي توان استفاه كرد. چون اين ماده اسيدهاي معده را كه سبب تشديد زخمها ميشود كاهش مي دهد براي درمان زخمهاي معده نيز مؤثر است.
تحقيقات اخير نشان داده كه "مانوز استيله" به عنوان يك تركيب ضد ويروسي، داراي خواص درماني ضد ويروس ايدز است. مانور استيله خود ويروس را مورد حمله قرار مي دهد اما مهمتر اينكه، ميزان تأثير AZT را (يك داروي مؤثر در درمان عفونت ويروس HIV) تا حد زيادي بالا ميربرد.
اگر اين تركيب دارويي با Aloe مصرف شود، ميزان AZT مورد استفاده براي HIV را مي توان تا 90% تقليل داد كه اين امر از هزينه ها و عوارض جانبي AZT تا حد زيادي خواهد كاست.


اشكال موجود

ژل Aloe به شكل تازه كه از گياه Aloe گرفته شده باشد بهترين ماده است، اما اين ماده به صورت تجاري در شكل ژله ثابت شده نيز موجود است. پودر شيرة Aloe نيز به شكل كپسولهاي 500 ميلي گرمي به عنوان داروي مسهل موجود است. عصاره Aloe در واقع شكل مايع ژل است.
ترکیبات شیمیایی:

صبر زرد موادی نظیر آلوئین فامودین ، آنترا کیون ،ایزوباربالوئین و مقدری در حدود 12 درصد صمغ می باشد .
خواص داروئي:

صبر زرد از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است شيرابه آن به مصرف طبي مي رسد .

1)تقويت كننده بدن است

2)يبوست را برطرف مي كند و روده ها را تميز مي كند

3)براي معالجه آسم مفيد است

4)سوء هاضمه را برطرف مي كند

5)در معالجه صرع مفيد است

6)اثر ضد كرم دارد

7)خون را تصفيه مي كند

8)براي برطرف كردن خارش ناشي از گزيدگي حشرات شيرابه آنرا روي پوست بماليد

9)اگزما را درمان مي كند

10)براي معالجه اسهال خوني مفيد است

11)براي رفع ريزش مو ، شيرابه آنرا به سر ماليده و موها را با آن ماساژ دهيد

12)گرفتگي كبدي را برطرف مي كند

13)براي التيام زخم ها شيرابه آنرا روي زخم بماليد

14)صبر زرد بهترين كرم مرطوب كننده است برگها را بشكنيد و ژله آنرا به پوست بماليد

15)مبتلايان به بيماري قند مي توانند با مصرف اين گياه قند خون خود را كنترل كنند اما باید توجه داشته باشید که این گیاه بسیار تلخ میباشد. 16)براي شستن چشم و زخم ها شيرابه صبر زرد را با آب مخلوط كرده و استفاده كنيد
نحوه مصرف

بهترين نوع ژل Aloe شكلي است كه تازه از گياه گرفته شده باشد. بسياري از افراد اين گياه را براي درمان سوختگيها و بريدگيهاي جزئي در آشپزخانه خود نگه مي دارند. اين گياه براي درمان كهير و پيچك سمي نيز مي تواند مؤثر واقع شود.

به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولي برش دهيد و ژل داخل آنرا خارج سازيد. سپس آنرا به صورت آزاد روي قسمت آسيب ديده بماليد.

شيره Aloe از قديم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است، اما در ايالات متحده مصرف چنداني ندارد. چون اين ماده سبب بروز گرفتگيهاي دردناك عضلات مي گردد، لذا ابتدا مصرف ساير مسهل هاي گياهي نظير "كاسكارا و فلوس" توصيه ميشود.

براي درمان سنگهاي كليه و به عنوان مسهل شيرة Aloe خشك را كه در اندازه هاي 0/05 تا 0/2 گرم قابل دسترسي است، مصرف كنيد. براي درمان HIV، روزانه به ميزان 800 الي 1600 ميلي گرم مانوز استيله مصرف كنيد. اين ميزان از مادة مزبور، برابر با نيم تا يك ليتر آب Aloe است، هر چند ميزان مانوز استيله مي تواند در فرآورده هاي مختلف متفاوت باشد.
نكات احتياطي

ژل Aloe براي استعمال خارجي مادة بي خطري است، اما در موارد نادري سبب واكنش آلرژيك ميشود. اگر پوست شما تحريك مي شود مصرف آنرا ادامه ندهيد.

ژل Aloe براي درمان زخمهاي عميق مؤثر نيست. شيرة آن مي تواند سبب گرفتگي يا اسهال روده اي شديد گردد، زنان باردار يا شيرده نبايد اين ماده را مصرف كنند زيرا ممكن است سبب انقباضهاي رحمي گرديده و سقط جنين را تحريك كند. مصرف مسهل Aloe براي درمان بيماريهاي معده اي- روده اي، انسداد روده اي، آپانديسيت يا درد معده مبهم تجويز ميشود. اين ماده ممكن است سبب تشديد اولسرها، بواسير، ديورتيكولوز، التهاب ديورتيكول، كوليت يا سندرم روده تحريك پذير (IBS) گردد.

مصرف طولاني مدت اين ماده سبب وابستگي به آن ميشود يا تعادل الكتروليتي را مختل مي سازد. اين ماده ممكن است سبب تغيير رنگ ادرار به رنگ قرمز بي ضرر گردد. كودكان زير 12 سال نبايد گياه Aloe مصرف كنند.

محصولات مختلف آلوئه که به بازار ارائه شده‌اند شامل:1

- ژل آلوئه: محصول طبيعي(بدون تغيير غلظت ژل) از برگ‌هاست.

2- کنسانتره‌آلوئه: ژل آلوئه است که آب آن را خارج کرده‌اند.

3- عصاره آلوئه: حاوي دست کم 50درصد ژل آلوئه است.

4- لاتکس آلوئه: مايع تلخ زرد رنگي که از پوست لوله‌اي پرسيکل به دست مي‌آيد و حاوي آلوئين است.

- در نقاط مختلف جهان از گونه‌هاي ديگر صبر زرد مانند AB و AC استفاده‌هاي مشابهي با گونه Aloe Vera به عمل مي‌آيد. اين گياهان نيز با نام عمومي «Aloe» مشهور مي‌باشند.
مضرات :

صبر زرد اگر باندازه مصرف شود خطري ندارد ولي مقدر زياد آن باعث اسهال خوني مي شود ضمنا زنان شيدره نبايد از آن استفاده كنند زيرا صبر زرد از طريق شير وارد بدن طفل مي شود و ايجاد اسهال مي كند . اين گياه نيز براي زنان حامله خوب نيست زيرا ممكن است باعث سقط جنين شود.
منابع :
خواص گیاه دارویی صبر زرد http://www.sabziran.ir/

صبر زرد http://www.parsiteb.com/

خواص گیاهان دارویی http://www.irteb.comصبر/ زرد آلوئه ورا http://www.money58.netfirms.com

پرسش و پاسخ در رابطه با مصرف ویتامین ها

در مورد قرص هاي ويتامين چقدر مي دانيد ؟
آيا مصرف روزانه يک يا دو يا ده قرص ويتامين ، مواد معدني و يا ساير مکمل ها صحيح است ؟
تصميم گيري در مورد اينکه آيا از مکمل هاي ويتاميني استفاده شود و در اين صورت هم از چه مکملي استفاده شود روز به روز سخت تر مي شود . به نظر مي رسد در هر روز يک مطالعه جديدي در مورد اين مواد انجام شده که باعث ابهام بيشتر در مورد نقش اين مکمل ها در سلامتي ما مي شود .
* روزي يک عدد
اگر چه افراد مبتلا به بيماريهاي خاص ممکن است به مکمل هاي بيشتري احتياج داشته باشند ، اما متخصصين عقيده دارند که تقريباً تمام افراد از مصرف روزي يک عدد مولتي ويتامين داراي مواد معدني سود خواهند برد .
حتي در صورت استفاده از بهترين رژيم غذايي نمي توان تمامي بيش از ۴۰ ماده غذايي مورد نياز روزانه بدن را بطور کامل تأمين کرد . تخمين زده مي شود که فقط ۳ درصد افراد به اندازه کافي توصيه هاي تغذيه اي را بطور کامل رعايت مي کنند و روشن است که وضعيت کلي بيشتر ررژيم هاي غذايي را مي توان با مصرف روزانه يک عدد قرص مولتي ويتامين مينرال بهبود بخشيد .
و بدين منظور لزومي در استفاده از مارک هاي مشهور وجود ندارد و يک مارک ژنريک بهمان خوبي مارک هاي مشهور مي باشد . براي انتخاب مارک مناسب اجزاء تشکيل دهنده روي بسته را با ساير مارک ها مقايسه کرده و به دنبال قرص هائي باشيد که تا ۱۰۰ درصد نياز روزانه بيشتر ويتامين ها و مواد معدني را تأمين کنند .
* خيلي زياد از يک چيز خوب
يکي از مسائل مبتلابه در مورد ويتامين ها و مواد معدني مصرف بيش از حد آنها مي باشد . متخصصين تغذيه سالهاست که در مورد خطرات مصرف بيش از حد ويتامين ها ومواد معدني هشدار داده اند ، بخصوص در مورد ويتامين هاي محلول در چربي ( ويتامين K,E,D,A ) که به راحتي از بدن دفع نمي شوند .
افرادي که روز خود را با يک نوشيدني ويتاميني شروع مي کنند ، در طول روز شکلاتهاي انرژي زا و غذاهاي غني شده مصرف مي کنند و معجوني از مکمل هاي مختلف را مي خورند در معرض ابتلا به مسموميت هاي شديد با ويتامين و مواد معدني هستند .
از طرف ديگر مصرف روزانه يک عدد مولتي ويتامين شما را د رمعرض خطر مسموميت قرار نخواهد داد . احتمال کمبودهاي تغذيه اي بسيار بيشتر از خطر مصرف بيش از حد ويتامين ومواد معدني است .
* اول غذا
متخصصين اعتقاد دارند که اين نکته را بايد در ذهن داشت که مکمل ها براي بهبودي ونه جايگزيني يک رژيم صحيح است . دليل اين مسئله نيز وجود موادي بيشتر از مواد معدني و ويتامين در غذاست .
بهتر است که مواد مغذي را از غذاها بدست بياوريم تا مکمل ها ، چون ترکيبات مهمي مثل فيبرها و مواد شيميائي گياهي که در غذا هست در يک قرص وجود ندارد . مرتباً اثرات مفيد مواد مختلف موجود در غذا بر روي سلامتي انسان کشف مي شود . براي مثال محققين اخيراً دريافته اند که آنتي اکسيدانهاي موجود در بعضي از ميوه ها و سبزيهاي روشن در مقابل آرتريت از انسان محافظت مي کنند .
خودآزمائي ها درباره مکمل ها
۱- در کداميک از موارد زير بايد از مولتي ويتامين و مينرال استفاده کرد ؟
الف - حاملگي
ب - شيردهي
ج - سيگار کشيدن
د - رژيم گرفتن
هـ - ابتلا به يک بيماري مزمن
استفاده از يک رژيم گياهي
پاسخ : تمام موارد فوق نيازمند مصرف مولتي ويتامين مي باشند .
براي زنان حامله و شيرده ، مصرف ويتامين در دوران حاملگي باعث وجود مواد تغذيه اي کافي براي اطمينان از رشد و تکامل جنين و يا طفل شيرخوار مي شود . اسيدفوليک هم قبل از حاملگي و هم در طي حاملگي براي پيشگيري از نقايص مادرزادي بسيار مهم است .
سيگاريها نياز به مصرف ويتامين C اضافي دارند . اين نياز را مي توان با استفاده از يک مکمل و يا مصرف غذاهاي غني از ويتامين C ، ميوه هاي ترش ، فلفل قرمز ،‌توت فرنگي ، بروکلي و گوجه فرنگي تأمين کرد .
افرادي که رژيم مي گيرند ممکن است در صورت انتخاب غذاهاي اشتباه دچار کمبود مواد غذائي شوند . بهترين استراتژي خوردن حداقل سه وعده غذا در روز و انتخاب غذاهاي غني مثل ميوه ، سبزيجات ، غلات کامل و لبنيات کم چرب مي باشد . براي پوشاندن کمبودهاي تغذيه اي ، هوشمندانه ترين روش مصرف يک عدد مولتي ويتامين است .
اگر شما دچار يک بيماري مزمن هستيد مصرف روزانه يک عدد مولتي ويتامين روش مطمئني است . با پزشک خود در مورد برآورده شدن تمامي نيازهاي تغذيه اي تان مشورت کنيد .
اگر شما گياهخوار هستيد رژيم غذائي مخصوص شما نشان ميدهد که به چه مکمل هائي نياز داريد . گياهخواراني که اصلاً از محصولات حيواني استفاده نمي کنند بايد توجه خاصي به پروتئين ، آهن ، روي ، کلسيم ، ريبوفلاوين ، ويتامين هاي A,D,B۱۲ و يد داشته باشند . کمبود اينگونه مواد تغذيه اي را مي توان با طراحي يک روش تغذيه اي مناسب و شامل مکمل ها برطرف کرد .
۲- صحيح يا غلط : تمامي افراد از مصرف يک عدد مولتي ويتامين مينرال سود مي برند .
پاسخ : صحيح ، يک مولتي ويتامين پايه و متناسب با سن و جنس تأمين کننده ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز براي برطرف کردن کمبودهاي تغذيه اي رژيم غذائي شماست . اکثر قرصهاي مولتي ويتامين تا ۱۰۰ درصد نياز روزانه شما به مواد تغذيه اي را که در اين قرص ها وجود دارد برطرف مي کند . البته استثناءهايي وجود دارد ، کلسيم و منيزم مورد نياز براي برطرف نمودن نياز روزانه ۱۰۰ درصد در يک قرص مولتي ويتامين بسيار حجيم مي باشد .
در صورتي که روزانه سه وعده از محصولات لبني يا غذاهاي غني از کلسيم استفاده نمي کنيد احتمالاً نيازمند مصرف کلسيم اضافي خواهيد بود اما اکثريت رژيم هاي غذائي صحيح که شامل اسفناج ، ماهي و آجيل باشند منيزيوم کافي را تأمين مي کنند .
۳- صحيح يا غلط : تکميل رژيم غذائي شما با مصرف روزانه يک قرص مولتي ويتامين و مصرف غذاهاي غني شده ضرري ندارد .
پاسخ : انتخاب با شماست . تعداد بسيار معدودي از غذاهاي غني شده در بازار وجود دارند که ۱۰۰ درصد نياز روزانه شما به مواد تغذيه اي را مرتفع سازند . هميشه يک حاشيه اطمينان در قرصهاي مولتي ويتامين وجود دارد و بنابراين استفاده همزمان از يک عدد مولتي ويتامين و غذاهاي غني شده مجاز است .
۴- صحيح يا غلط : ويتامين ها و مواد معدني تاريخ انقضاء دارند .
پاسخ : صحيح ، تمام شيشه هاي مواد مکمل بايد داراي تاريخ انقضاء باشند هنگام خريد اين تاريخ را بررسي کرده و مطمئن شويد که مي توانيد تمامي آنرا قبل از تاريخ انقضاء مصرف کنيد . در غيراينصورت مي توانيد مولتي ويتامين با شيشه هاي کوچکتر خريداري نمائيد .
۵- صحيح يا غلط : درمانهاي گياهي باعث افزايش کيفيت ويتامين و مواد معدني مي شود .
پاسخ : غلط ، مواد گياهي مانند ويتامين ها و مواد معدني بصورت روزانه مورد نياز نيستند . درمانهاي گياهي بصورت اختصاصي در بعضي از بيماريها مؤثر هستند . در صورتي که شما مي خواهيد از يک ماده گياهي استفاده کنيد . اين استفاده بايد در پاسخ به يک بيماري خاص باشد ، و نه مانند ويتامين ها بر اساس مصرف روزانه باشد . همچنين حتماً برچسب روي شيشه دارو را بررسي نمائيد .
۶- صحيح يا غلط : شما مي توانيد در هر سني بدون مصرف مکمل ها سالم باشيد ؟
پاسخ : صحيح ، شما مي توانيد تمام مواد تغذيه اي خود را از يک رژيم غذايي صحيح بدست آوريد ولي مسئله در اين است که اکثريت افراد اين کار را نمي کنند . براي اطمينان از وضعيت تغذيه اي خود حداکثر تلاشتان را براي استفاده از يک رژيم غذايي مناسب بعمل آورده و مصرف روزانه يک عدد مولتي ويتامين را بصورت يک عادت درآوريد .
۷ - در چه زماني از روز بايد مکمل مصرف شود ؟
الف - قبل از صبحانه
ب - با غذاها
ج- قبل از خواب
پاسخ : ب ، مصرف مکمل ها با غذا توصيه مي شود و بهترين حالت مصرف مکمل با حجيم ترين وعده غذايي است تا جذب را به حداکثر رسانده و مانع از ناراحتي معده شود . البته بهترين زمان مصرف مکمل براي شما زماني است که بصورت مستمر مصرف مکمل را به ياد داشته باشيد .
۸- صحيح يا غلط : مکمل ها مي توانند انرژي شما را افزايش دهند ؟
پاسخ : غلط ،‌ عليرغم ادعاهاي ذکر شده بر روي بعضي از برچسب ها ، تنها راه بدست آوردن انرژي از طريق کربوهيدراتها ، پروتئينها و يا چربي هاست . ويتامين ها و مواد معدني انرژي را تأمين نمي کنند . معمولاً توصيه مي شود از يک مولتي ويتامين پايه استفاده شده و از مکمل هاي داراي گياهان و يا مواد شيميائي اضافي که ادعاي افزايش انرژي مي کنند پرهيز شود .
۹- صحيح يا غلط : ورزشکاران نياز به مکمل هاي ويژه اي جهت بهبود عملکرد خود دارند ؟
پاسخ ، غلط ، ورزشکاراني که کالري کافي براي پوشش نيازهاي تغذيه اي خود دريافت مي کنند تمام مواد تغذيه اي مورد نياز خود را در اين رژيم پيدا مي کنند و مدارک نسبتاً کمي در جهت عملکرد بهبود عملکرد ورزشکاران به وسيله ويتامين ها و مواد معدني اضافه وجود دارد .

۱۳۸۷ اسفند ۲۳, جمعه

خواص درمانی عسل ( مرجع کامل اطلاعات )

مقدمه
عسل ،ماده غذايي بسيار غني و انرژي بخشي است که حدود۸۰ درصد از قندهاي ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالري ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها بسرعت جذب مي شوند و اثر انرژي بخشي خود را آشکار مي کنند گفتني است ، علاوه بر اثر کالري زايي ، عسل داراي ويتامين هاي متعددي از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.
خواص فيزيکي عسل ، اثر ضد باکتريايي دارد و از زمانهاي قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبي عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتي هاي پوستي از قبيل زخمها و سوختگي ها به کار برده اند و يکي از بهترين پانسمانها محسوب ميشود.همچنين ، عسل را در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي و عفونت هاي ناحيه حلق به کار مي برند و خاصيت ضدباکتريايي آن موجب اثربخشي عسل مي شود و خاصيت ضد التهابي آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.
عسل علاوه براينكه يك غذاي كامل است يك اكسير پر انرژي نيز ميباشد به طوري كه ساليان سال به عنوان دارو براي درمان بيماريها مورد استفاده قرارگرفته است مصرف عسل در عرض چند دقيقه به شخص نيرو ميدهد وتحمل بافتي و قدرت ترميم آنرا افزايش مي دهد بنابراين ورزشكاران بايد عسل مصرف كنند


بنا به تحقيقات به عمل آمده عسل حاوي ۸۰ ماده مفيد براي انسان مي باشد و لازم به ذكر است كه در دنيا هيچ ماده غذايي به اندازه آن نيروي كهربايي ندارد.
ابو علي سينا دركتاب قانون خود دهها نسخه بر پايه عسل وموم ذكر نموده است او مي نويسد مصرف متـناوب عسل درهنگام زياد شدن بلغم ، بدن را تقويت و نيرو را زياد و اشتها را بازمي كند ؛ به عقيده وي عسل جواني را جاودان مي سازد وحافظه را نيرو بخشيده و گذشته را در خاطر زنده ميكند ، انديشه را پاك ، زبان را مي گشايد ودرد را ريشه كن ميكند .
در كتب پزشكي آمده عسل درروغن مالي زخمهاي چركي ، براي درمان بسيار مفيد بوده ، با مرهم گذاري تاريكي ديد را كاهش داده و بهترين درمان اختلالات دهان است در زياد شدن ادرار مؤثر است ، دردهاي شكم و سرفه را كاهش مي دهد ، گزيدگي مار ، دردهاي دستگاه تنفس وهر درد مفصلي را تسكين ميدهد . خستگي عمومي واحساس سرما را رفع ومقاومت بدن را افزايش ميدهد.
گفتني است ، عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماري را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت هاي محدودي را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژي ، امراض عفوني ، سل ، امراض رواني ، بيماري هاي کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايي قلب و عروق ، ناراحتي هاي عصبي ، امراض خوني و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداري کرد
اثرات درمانی عسل :
بشر هزاران سال است كه از مخلوط بزاق زنبور و شهد گل كه عسل نام دارد، به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می‌ كند . آزمايش هايی كه در سال های اخير انجام گرفته، نشان داده اند كه عسل در درمان عفونتهای برجای مانده از عمل سزارين و سوختگیهای از آنتی بيوتيكهای مرسوم كارآمدتر عمل می‌كند. اين ماده شيرين با طيف وسيعی از ميكروبهای خطرناك از جمله Helicobacter , Salmonella , E.coli به خوبی مبارزه مي كند عسل روی باكتری‌های مقاوم به آنتی بيوتيك، از جمله «ابر ميكروبی» به نام MRSA ، نيز موثر است و بر خلاف بيشتر آنتی بيوتيك ها به نحو چشمگيری باعث پيشرفت بهبودی زخم‌ها می‌شود. هنوز به درستی نمی‌دانيم عسل چگونه اين آثار را بر جای می‌گذارد اما محققان اعتقاد دارند توان بهبود زخم‌ها و مقابله با ميكروب‌های مقاوم به آنتی بيوتيك‌ كه در اين ماده بی‌نظير وجود دارد، ممكن است روزی عسل را از نوعی درمان جايگزين به يك شيوه درمانی اساسی در پزشكی تبديل كند. رمز و راز اين توانايی‌ها را بايد در شيوه تهيه عسل جست و جو كرد. زنبورهای كارگر طی بهار و تابستان شهد جمع آوری مي كنند، هنگامی كه به كندو باز میگردند، آن‌ را از معده به دهان مي آورند و در دهان دستياران خود می‌گذارند. آنها شهد را به درون حفره های شانه خالي می كنند و با بال‌هايشان آن قدر آن را باد می‌زنند كه بيشتر آب موجود در شهد تبخير شود. در همين زمان، بزاق سرشار از آنزيم‌ زنبورها، ساكاروز را به گلوكز و فروكتوز تبديل می كند كه به آب باقيمانده در شهد پيوند می‌شوند . به اين ترتيب، بيابانی بر جای می ماند كه باكتری‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند. البته ، حين رسيدن عسل فرصت زيادی برای تهاجم عوامل بيماريزا وجود دارد. اما آنزيمی به نام گلوكز اكسيداز اين فرصت را از آنها می‌گيرد. اين آنزيم با تبديل كردن گلوكز به اسيد گلوكونيك، فرآورده تلاش زنبورها را اسيدی و آن را برای بيشتر باكتری ها نامطلوب مي سازد .
اغلب افراد عقيده دارند كه اسيدی بودن، تنها سلاح عسل در برابر باكتری‌هاست. اما مطالعات نشان داده اند تقريبا همه عسل ها سلاحی سری دارند كه حتی اگر رقيق شوند، آنها را برای ميكروب‌ها مرگبار می‌سازد: پراكسيد هيدروژن. اين ماده زمانی در بيمارستان‌ها به عنوان ضدعفونی كننده مصرف می‌شد. از تجزيه اين ماده راديكال های آزاد تشكيل می شوند كه باكتریها را از بين میبرند. چون اين واكنشها خيلی سريع رخ میدهد، پراكسيد هيدروژن را بايد در غلظتهای بالا بر زخم‌ها استعمال كرد. البته ، اين ماده در اين غلظتها به بافت سالم آسيب مي زساند . در عسل، پراكسيد هيدروژن به كمك آنزيم گلوكز اكسيداز توليد می‌شود. اما ميزان آن هزار بار كمتر از مقداری است كه در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتيجه ، گذاشتن عسل روی زخمها، ضمن جلوگيری از تهاجم و تخريب ميكروب‌ها ، با آسيب بافتی همراه نيست. علاوه بر اين، همين طور كه پراكسيد هيدروژن تجزيه میشود ، گلوكز اكسيداز با تسهيل ساختن آن از گلوكز، پيوسته آن را جايگزين می‌كند. جالبتر اين كه ، به دلايل ناشناخته وقتی عسل رقيق میشود، فعاليت اين آنزيم افزايش می‌يابد. . به همين خاطر، عسل حتی وقتی ۷ تا ۱۴ برابر رقيق شود، میتواند از رشد باكتریهايی مانند MRSA جلوگيری كند. خلاصه ، زمانی كه عسل روی زخم قرار می گيرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقيق مي شود ، در مبارزه با ميكروبها پرتوانتر شود .
يكی ديگر از خصوصيات جالب عسل كه آن را از داروهای ضد باكتری مرسوم مجزا می‌سازد، تقويت بهبود يافتن زخم هاست . داروها ی ضد باكتری علاوه بر نابودی باكتری‌ها به سلول‌های انسان نيز آسيب می‌رسانند . از طرف ديگر، آنها فقط با مهار كردن رشد ميكروب‌ها به بهبودی زخم‌ها كمك می‌كنند. اما عسل به طور مستقيم در بهبودی زخم‌ها دخالت می‌كند. عسل محيط ويژه اي را می آفريند كه برای رشد بافت مناسب است و در عين حال باميكروب‌ها نيز مبارزه می‌كند. به علاوه، رطوبت عسل از درد وتخريب سلولها حين تعويض پانسمانهای خشك شده جلوگيری مي كند .
عسل دست كم بخشی از توان ترميمی خود را مديون پراكسيد هيدروژن است. اين ماده، رشد رگ‌های خونی را تحريك می‌‌كند. اين رگها اكسيژن، مواد غذايی و سلول‌هايی به نام فيبروپلاست ( كه بافت پيوندی جديدی را می‌سازند) را به موضع زخم هدايت می‌كنند. به علاوه، تركيب ناشناختهای دسته ای از سلول‌های ايمنی به نام منو سيت رافعال می‌كند. اين سلولها عامل رشدی را آزاد می‌كنند كه سلول‌های پوششی را تحريك می‌كنند تا تقسيم شوند و زخم را ببندند. منوسیت‌ها به نوع ديگری از سلول‌های ايمنی به نام ماكروفاژ نيز تبديل می‌‌شوند. اين سلولها، ميكروبها و سلولهای مرده را میبلعند و آنها را هضم مي كنند .
عسل در بهبود يافتن زخم معده نيز موثر است. يك قاشق چای خوری عسل طبيعی در معده خالی ميتواند مانع رشد باكتری خطرناكی به نام Helicubacter شود كه باعث اغلب زخم‌‌های معده می‌شود. عسل، باكتری‌ مقاوم به آنتی بيوتيكی را كه باعث عفونت ريوی در بيماران مبتلا به فيبروز سيستيك میشود ، Burkholderia cepacia ، در محيط كشت از پا در آورده است.
به هر حال، همه عسلها از خواصی كه برشمرده شد به يك اندازه بهره‌مند نيستند. شهد بعضی گل‌ها مقدار زيادی كاتالاز دارد . اين آنزيم پراكسيد هيدروژن را تخريب می‌كند. بعضی شهدها، گلوكز اكسيد از را به گرما و نور حساس می‌كنند. با وجود اين، توان ضد ميكروبی بعضی عسلها حتی با جوشاندن آنها از بين نمی‌رود. از اين رو، به نظر میرسد، عسل علاوه بر مولكولهايی كه تاكنون شناخته شده است، مواد ضد ميكروب ديگری دارد كه به دما مقاوم ا ند.
از زمان مصريان باستان، عسل برای درمان زخم‌ استفاده می‌شده است و به نظر می‌رسد كه باكتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد ميكروب آن را پيدا نكرده‌اند. از اين رو، تلاش برای شناخت كامل تر اين ماده ، ما را در مقابله به ابر باكترها كه به آنتی بيوتيك‌های مرسوم مقاوم شده‌اند، ياری خواهد رساند. به هر حال، اين ماده دارويی را همانند ساير داروها بايد با مشورت متخصصان استفاده كرد. زيرا دانه‌های گرده موجود در عسل طبيعی می‌توانند خود باعث عفونت شوند. خوشبختانه، گرده‌ها را با پرتو گاما می‌توان از بين برد، بدون آن كه به خواص دارويی عسل آسيبی برسد. اميد است با تلاش‌های محققان راه برای يك شيوه درمانی جديد يعنی «عسل درمانی» هموار شود
اثرات ضد باکتري و ضد قارچي :
شيوه دقيقه اثرات ضدميکروبي عسل ناشناخته مانده است . PH پائين ، تخريب اسمزي ميکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتري ، که مجموعاً Inhibin ناميده مي شوند مي تواند داراي اين اثر باشد .
اثرات ضد اسهال

در غلظت ۴۰٪ عسل
داراي اثرات ضدميکروبي روي باکتريهاي روده که باعث اسهال مي شوند است . از اين موارد مي توان سالمونلا ، شيگلا Ecoli و ويبريوکلرا نام برد . در يک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتريايي در نوزادان و کودکان شد .
اثرات عسل در ترميم زخم و بهبود التيامات
عسل در ترميم سوختگي ها ، زخم هاي عفوني جراحي و امثالهم مؤثر است .
عسل بسيار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب مي کند . مثلاً ، تحقيقي در آفريقا نشان داده است که استفاده از پيوند پوست ، برداشت به روشهاي جراحي و حتي قطع عضو زماني که به صورت موضعي از عسل استفاده شده ، کاهش يافته است .
در يک تحقيق ديگر در زنان استفاده از عسل در مواردي که براي سرطان فرج عمل جراحي انجام شده بود ترميم زخم را تسريع نمود . همچنين در درمان زخم هاي مزمن و بدبوي جذام مؤثر بوده است .
اثرات ضد سرفه و خلط آور
اثرات ضد سرفه عسل به توانايي آن براي رقيق کردن ترشحات راه هاي هوايي و بهبود عملکرد سلولهاي پوششي آن مربوط مي شود .
اثرات تغذيه اي
عسل غيرآلوده غذايي سالم ، راحت الهضم ، طبيعي و پرانرژي است . داراي کربوهيدرات پروتئين ، چربي ، آنزيم و ويتامين هاست . يک قاشق عسل داراي ۶۰ کالري انرژي و ۱۱ گرم کربوهيدارت ، ۱/. ميلي گرم کلسيم ، ۲/. ميلي گرم آهن ، ۱ ميلي گرم ويتامين B و ۱ ميلي گرم ويتامين C است . عسل در بسياري جوامع پيدا مي شود ولي فوايد پزشکي آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نيست واثرات ترميمي عسل در ساير موقعيت هاي آزمايشگاهي و باليني نياز به ارزيابي هاي بيشتر دارد . اما قرآن و سنت ۱۴ قرن پيش اثرات معجزه آساي عسل را مورد توجه قرار داده است .
همان طور كه قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌دهند و بقيه آن عبارت است از: پروتئين، املاح معدني، عناصر معطر، آنزيم‌ها، ويتامين‌ها، گرده گل و آب. هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ كيلوكالري انرژي توليد مي‌كند. لذا عسل، غذايي مقوي و انرژي‌زاست و به كمك دياستازهايش چربي‌هاي اطراف قلب را آب مي‌كند. به همين دليل مصرف آن به سالخوردگان و بيماران قلبي توصيه مي‌شود.

درمان بيماري هاي کليوي با عسل
عسل به عنوان يک مدر در درمان ناراحتي هاي کليوي سودمند است زنبور عسل حشره اي است که حاصل آن ،محصولات با ارزشي از قبيل عسل ، ژله رويال ، موم و زهر است معروف ترين محصول زنبور عسل ، همان عسلي است که از محصولات ديگر بيشتر به مصرف مي رسد.
عسل و بيماري قلبي
عسل به علت تركيبات قندي به خصوص وجود گلوكز زياد تاثير بسيار مهمي روي عضلات قلبي و تحريك وتقويت آن داشته ، باعث گشاد شدن رگها ، فشار خون را تنظيم و از سكته قلبي جلوگيري ميكند ؛ به واسطه وجود دياستاز ( آنزيمها) باعث هضم چربي هاي اطراف قلب ميشود . بنابراين توسيه ميشود افراد ميانسال به بالا كه دچار بيماري ديابت نيستند هر روزهنگام بيدار شدن ، يك قاشق چاي خوري پر،عسل را با نصف استكان آب چوشيدهء ولرم مخلوط نموده و بنوشند. افزودن عرق بادرنگبويه نيز توسيه شده است .
عسل و بيماري روده
عسل به علت دارا بودن اسيد فرميك دردهاي روده را به خوبي تسكين داده و همچنين به جهت وجود اسانسهاي فرار ( عطرگياهان مختلف ) نارسايي هاي ناگوار روده را برطرف مكند ؛ بنابراين توسيه ميشود تمام افراد در هر سني مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداري عرقيات گياهي مثل آويشن (كاكوتي ) ، شاه اسپرهم، ويا آبليمورا در رژيم غذائي هفتگي خود داشته باشند.
عسل و درمان ضعف اعصاب
مصرف روزانه عسل به طبيعي بودن خواب كمك ميكند سر درد را كاهش داده و حالت ناتواني و عصبي را در افرادي كه عدم تعادل عصبي دارند، كاهش ميدهد

عسل و بيماران ديابتي
اكثر بيماران ديابتي اين سؤال را درذهن خود دارند ، براي جواب تا اين حد مي توان گفت كه د رمورد ديابت شيرين مصرف عسل همان قدر مضّر است كه مصرف قند ضرر دارد ولي با توجه به خواص جانبي عسل و همچنين وجود فركتوزكه جهت جذب به سلولها نيازي به انسلين ندارد ، ميتوانند عسل را جايگزين مقدار قند مصرف روزانه خود قرار دهند و بايد توجه داشته باشند كه مصرف عسل به عنوان قند اضافي در رژيم غذايي آنها مجاز نيست چرا كه عسل علاوه بر فروكتوز به همان نسبت هم گلوكز دارد.
عسل و بيماريهاي گوارشي
تمام افرادي كه دچار بيماريهاي گوارشي هستند به نفعشان است كه عسل را جايگزين قند وشكر قرار دهند .
توصيه مي شود مبتلايان به زخم معده عسل را در رژيم غذايي خود داشته باشند .
عسل خاصيت مليني ملايني دارد بنابراين افراد مبتلا به يبوست با يك رژيم غذايي مناسب ازعسل وضعيت بهتري خواهند داشت .
عسل ،ماده غذايي بسيار غني و انرژي بخشي است که حدود۸۰ درصد از قندهاي ساده يا مونوساکاريدها ساخته شده و هر۱۰ گرم آن ۳۲۰ کالري ايجاد مي کند اين مونو ساکاريدها بسرعت جذب مي شوند و اثر انرژي بخشي خود را آشکار مي کنند .
گفتني است ، علاوه بر اثر کالري زايي ، عسل داراي ويتامين هاي متعددي از قبيل تيامين ، ريبوفلاوين ، اسيدنيکوتينک ، اسيد اسکوربيک ، پيريدوکسين و ويتامين کا است.
خواص فيزيکي عسل ، اثر ضد باکتريايي دارد و از زمانهاي قديم انسانها از خاصيت ضد ميکروبي عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتي هاي پوستي از قبيل زخمها و سوختگي ها به کار برده اند و يکي از بهترين پانسمانها محسوب ميشود.
همچنين ، عسل را در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي و عفونت هاي ناحيه حلق به کار مي برند و خاصيت ضدباکتريايي آن موجب اثربخشي عسل مي شود و خاصيت ضد التهابي آن نيز مشاهده شده که به هيگروسکوپيک بودن آن نسبت داده شده است.
محصول ديگر زنبور عسل ، ژله رويال است که حاوي مواد مغذي در حالت تغليظ يافته اي است که زنبور براي نوزادان خود مي سازد، به اين ماده اکسير جواني لقب داده اند وشکي نيست که با محتويات انرژي زا و پرپروتئين ، ماده بسيار مقوي است.
تحقيقات نشان داده است ، ژله رويال نيز داراي پروتئين ضد ميکروبي است و نظر بيشتر محققان بر اين است که اين ماده ، سيستم ايمني بدن را تحريک مي کند
ژله رويال در درمان عفونتهاي ويروسي و سرطان موثر است.شايان ذکر است ، موم زنبور عسل نيز در پزشکي و داروسازي مصرف زيادي دارد؛ در اکثر فرمولاسيون هاي کرمها، پمادها و لوسيون ، به عنوان جزء با ارزش از پايه استفاده مي شود .
به دليل بي اثر و غير فعال بودن موم زنبور عسل ، براحتي با داروها مخلوط مي شود، بدون اين که هيچ واکنش ناخواسته اي بين مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.
مصارف ديگر موم : امروزه براي حفاظت داروهاي حساس به هيدروليز و اکسيداسيون ، آنهارا با لايه اي نازک از موم زنبور عسل مي پوشانند، موم عسل به عنوان لايه هيدروفوب پوششي در اطراف دارو ايجاد مي کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازي دارو مي شود.
گفتني است ، عسل به عنوان دارو هيچ اثر سوء، عارضه يا بيماري را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسيت هاي محدودي را به وجود بياورد، بنا بر اين در حالت آلرژي ، امراض عفوني ، سل ، امراض رواني ، بيماري هاي کبد و معده ، امراض غدد فوق کليه ، نارسايي قلب و عروق ، ناراحتي هاي عصبي ، امراض خوني و ضعف شديد، بايد از تجويز زهر زنبور عسل خودداري کرد.
خواص ضد باكتريايي عسل :
عسل حاوي مواد ضد ميكروبي بوده و حتي قوي ترين ميكروبها نيز در آن ياراي مقاومت ندارند ؛ با يك آزمايش ساده ميتوانيد مقداري ميكرارگانيسم ( مثلاً كپك روي مربا) را با عسل كاملاً مخلوط كنيد بعد از چند روز مشاهده خواهيد نمود كه نه تنها در آن رشد نكرده بلكه كاملاً از بين رفته است ( توضيح در صورت رشد كپك حتماً عسل با آب يا مايع ديگري مخلوط شده و خالص نمي باشد )
عسل سر چشمه حيات
عسل روند فيزيولوژيكي پيري را كند ساخته و از ضعف زودرس اعمال حياتي جلوگيري مي كند .
عسل و ترميم زخم ( سوختگي ، التهاب ، گزيدگي ، ترك و شقاق)
استفاده از عسل به عنوان مرحم در درمان سوختگي ها كه حتي از دير باز رايج بوده ودر طب سنتي نيز به آن اشاره شده است ، در ترميم بافتي و جلوگيري ازافزايش عفونت از طريق استعمال خارجي بسيار مفيد ميباشد . عسل به واسطه آنزيم كاتالاز ترميم پوست را سرعت بخشيده ، از شدت درد مي كاهد و از تاول زدن جلوگيري ميكند .
در رابطه با التهاب ، گزيدگي ، ترك و شقاق ميتوان به صورت ماساژ آرام موضع ، از عسل استفده نمود .
عسل از خون ريزي زخم جلوگيري مي كند و موجب انعقاد خون مي شود.
عسل به علت خواص جذب آني كه دارد ترشحات پوستي را جذب و به بافتهاي پوششي غذا مي رساند و باعث شادابي آن مي گردد.

عسل و دندان :
عسل به واسطه داشتن مواد ضد باكتريايي در جايگزيني قند براي دندانها نتنها مضر نمي باشد بلكه باعث فعال شدن ماده فلورين چاي شده كه يك ماده ضد فساد دندان ميباشد اين در حالي است كه مصرف چاي با قند براي دندان بسيار مضر ميباشد .
تركيب يك قاشق عسل با يك قاشق سركه انگور خانگي براي ماساژ لثه ها جهت محكم نمودن بافت لثه بسيار مفيد گزارش شده است
عسل و كودكان :
مصرف عسل براي كودكان زير يك سال ممنوع ا ستضد كم خوني ايست،عسل باعث افزايش هموگلوبين خون شده ، به علت داشتن ويتامين B در رشد ونمو آنان تاثير مي گذارد .
دردرمان شب ادراي اطفال بسيار مفيد ميباشد ، باعث جذب آب و كاهش ميزان كلسيم خون مي گردد .
مستقيماً جذب شده و بنابراين يك منبع انرژي آماده براي كودك است .
عسل و مادران :
مادراني كه درآستانه زايمان هستند بايد عسل داده شود چرا كه زايمان را آسان و باعث افزايش شير مادر ميشود .
مغز استخوان را محكم مي كند ونوزاد قوي متولد ميشود .
عسل غنی شده با ویتامین
امروزه هر کس اهمیت چشمگیر ویتامین ها را می شناسد و می داند که وجود مقادیر بی اندازه کم ( به اندازه هزارم گرم ) نه تنها برای مصونیت بدن در برابر ناخوشی ها گوناگون ( حاصل از نبودن ویتامین) بلکه برای افزایش پایداریش در برابر عفونت ها و شرایط بد زندگی کافی است .مشاهدات بالینی نشان دادهاند که اگر بیماری زیر نظر پزشک به درمان بپردازد و ویتامین های ساختگی را با غذایی که در اصل از فرآورده های طبیعی تهیه شده تغذیه کند ویتامین هایی مزبور بهتر جذب می شوند از این نظر عسل غنی از ویتامین به صورت فرآورده غذایی بسیار پر ارزش در خواهد آمد .
این نوع عسل رامعمولا با مخلوط کردن ساده عسل و ویتامین ها می سازند که طرز تهیه یک نمونه از آن به شرح زیر است :۱ – عسل خالص ۱۰۰ گرم
۲ – ویتامینA -برابر ۱۳۲۰۰ واحد بین المللی (lu)
۳ – ویتامین B۱ –برابر ۸ گرم
۴- ویتامین B۲ – برابر ۸ میلی گرم
۵ – ویتامین C - برابر ۳۰۰ میلی گرم
۶ - ویتامین pp ( ريبو فلاون ها و ريبو فلاونوئيد ها) ۶۰ میلی گرم
۷- نمک های کلسیم - ۳۰۰ میلی گرم
ارزش غذایی این عسل برای بدن انسان قابل ملاحظه است و تغذیه ۲۵ گرم ( یک قاشق مربا خوری ) آن در روز کافی است با وجود این با تجویز پزشک ، می توان آن را مصرف نمود

۱۳۸۷ اسفند ۲۲, پنجشنبه

داروهایی که تحت عنوان داروی لاغری در کانالهای ماهواره ای تبلیغ می شوند تا چه اندازه مفید و موثر هستند؟

بهترین درمان لاغری، رژیم غذایی مناسب در کنار فعالیت‌های فیزیکی و تغییر در رفتار و نحوه زندگی است چرا که با افزایش وزن تدریجی علاوه بر این که قابل تحمل‌تر است عوارض نداشته و تقریبا غیر قابل بازگشت است، مضرات نامطلوب داروهای لاغری برای کاهش وزن خیلی بیشتر از مزایای این داروهاست و متخصصان تغذیه افراد را از استفاده آنها منع می‌کنند، بنابراین رژیم غذایی مناسب بهترین جایگزین برای درمان داروهای لاغری است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، حتی قویترین داروهای درمان چاقی برای درمان این مشکل قطعی نبوده و این داروها تنها می‌توانند حداکثر بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طی یک سال مصرف، کاهش دهند.
داروهای لاغری که سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا موسوم به FDA مجاز دانسته دو دسته هستند، که مصرف آنها تنها به توصیه پزشکان مجاز است و برای بیماران چاق در صورتی که بیماری قلبی و عروقی خاصی نداشته باشند. و متخصصان تغذیه تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعیت‌های فیزیولوژیکی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی افراد، رژیم غذایی یا داروهای لاغری را حتی اگر مورد تایید باشند، تجویز نمی‌کنند، به این دلیل که تداخل غذا و دارو ممکن است عوارضی جدی را در آن مدت برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.
مصرف داروهای درمان چاقی تنها برای استفاده از دوره‌های کوتاه و موقت که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت اقدام برای کاهش وزن می‌شود، ممکن است مورد نظر قرار گیرد.
درمان چاقی با قرص‌ها و داروهای لاغری درمان قطعی و دائمی نیست و حتی مصرف قوی‌ترین این داروها حداکثر ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طول یکسال کاهش می‌دهد. این در حالی است که فرد باید متحمل هزینه‌های گزاف خرید این داروها شود و مخارج زیادی را بابت مصرف آنها پرداخت نماید.
تغییر شیوه زندگی به سمت تحرک بیشتر و مصرف غذاهای سالم‌تر تنها راه حل مبارزه با مشکل چاقی است در خصوص افرادی که دارای نمایه توده بدنی ( BMI ) بالای ۲۵ بوده و مبتلا به چاقی مفرط هستند درمان‌های دارویی حتی به شکل موقت نیز پاسخگوی این افراد نبوده ضمن آن که رژیم‌های غذایی نیز در این افراد تاثیر کمی به دنبال دارد.
تنها راه درمان افرادی که دچار چاقی مفرط هستند شیوه‌های جراحی ذکر است و این افراد ممکن است با رژیم‌های دارویی و غذایی بتوانند وزن بدنشان را کاهش دهند. از طرفی در معرض بیماری‌های مهلک و خطرناک قرار دارند، لذا بهترین روش درمان برای این افراد استفاده از روش‌های جراحی است.
شیوه‌های درمانی کمربندهای لاغری و لباس‌های مخصوص جهت درمان چاقی تبلیغاتی و بی‌اثر است .
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه جهان کنونی و بالطبع رشد جمعیت و افزایش روزافزون رستوران‌ها و فست‌فودها از سویی و همچنین کاهش تحرک از سویی دیگر، هر روز به تعداد افراد چاق در جهان افزوده می‌شود. چاقی که امروزه به مشکلی عمومی تبدیل شده است، بسیاری از فعالیت‌های روزمره زندگی را مختل می‌سازد؛ چنان‌که بسیاری از ما با افزایش وزن خود و یا اطرافیان مواجه هستیم و از این مساله رنج می‌بریم.
در این بین تبلیغات انواع و اقسام داروهای لاغری از کانال های ماهواره ای مزید بر علت شده است تا افراد چاق به دنبال حل مشکل خود در کوتاه‌مدت باشند و از عاقبت کار بی‌خبر.
چاقی نوعی بیماری است، چرا که می‌تواند عوارض خطرناکی در پی داشته، سلامت افراد جامعه را تهدید کند و علاوه بر این هزینه‌بردار نیز باشد. کسانی که از لحاظ ظاهری چاق به نظر می‌رسند در محاسبات پزشکی نیز به طور معمول چاق خواهند بود.
عوارض چاقی :
از عوارض چاقی می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ دیابت نوع ۲، دیابت بارداری، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون و بیماری‌های عروق کرونر که در بیماران چاق بیشتر از معمول دیده می‌شود؛ از طرفی اختلالات در قاعدگی خانم ها، آرتروز، سنگ کیسه صفرا، کبد چرب، ریفلاکس و بعضی از انواع سرطان‌ها مانند ( سرطان مری، کیسه صفرا، روده بزرگ، رحم، پروستات و پستان).

داروهای لاغری و معایب آن
‌افراد چاقی که داروهای لاغری مصرف می‌کنند به طور معمول اعتیاد به دارو ندارند اما به هر حال با ورود و عرضه قرص‌های جدید در جامعه می‌توان گفت اعتیادآور هستند و اگر بیماری به مصرف این‌گونه داروها عادت کند و نحوه رفتاری خود را در زندگی تغییر ندهد هیچ گاه نمی‌تواند موفق شود.
برای کاهش وزن به طور حتم باید از مثلث رژیم غذایی، دارو و فعالیت فیزیکی پیروی کرد، چرا که کاهش وزن در کنار رژیم غذایی سالم و کم کالری یعنی کالری زیر ۱۲۰۰ و همچنین وجود فعالیت فیزیکی می‌تواند برای فرد چاق نجات‌بخش باشد، این به مثابه فردی است که بیماری دیابت دارد؛ همان طور که باید در کنار رژیم غذایی مناسب انسولین مصرف کند اگر تنها انسولین مصرف کند و رژیم نداشته باشد این امر امکان‌پذیر نیست.
عوارض ناگوار داروهای لاغری بر دستگاه گوارش :
سیبوترامین که یکی از داروهای تأیید شده از سوی سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکاست عوارض جانبی نظیر سردرد، اضطراب، یبوست، و فشار خون را به همراه دارد؛ همچنین در مصرف زنیکال، عوارضی چون دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، دل‌درد، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌کند و در موارد نادری موجب خشکی پوست و اختلال در مفاصل می‌گردد، البته باید یادآور شد که در تمام این موارد اگر رژیم غذایی مناسب جواب ندهد و چاقی بیش از حد باشد مصرف این داروها تجویز می‌شود.
البته باید این نکته را در نظر داشت که این عوارض تنها مربوط به داروهای مجاز لاغری است که مورد تایید مراکز معتبر جهانی است؛ اثرات داروهای تقلبی لاغری که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای به نحو چشمگیری تبلیغ می‌شود جای بحث خود را دارد و بماند که چه عوارض خطرناک و مهلکی در پی دارد.

ناشنوايي‌

شرح بيماري

ناشنوايي‌ و اختلال‌ در شنوايي‌ عبارت‌ است‌ از كاهش‌ توانايي‌ يا ناتواني‌ كامل‌ در شنيدن‌. ناشنوايي‌ مي‌تواند به‌ علت‌ مشكل‌ در استخوان‌هاي‌ كوچك‌ موجود در گوش‌ مياني‌ كه‌ صدا را انتقال‌ مي‌دهند يا مشكل‌ در شاخه‌هاي‌ عصب‌ هشتم‌ مغزي‌ كه‌ صدا را به‌ مغز انتقال‌ مي‌دهند باشد. بنابراين‌ دو نوع‌ ناشنوايي‌ وجود دارد:

ناشنوايي‌ انتقالي‌، كه‌ در آن‌ استخوان‌هاي‌ كوچك‌ موجود در گوش‌ مياني‌ تخريب‌ مي‌نوشند و صدا را انتقال‌ نمي‌دهند (اتواسكلروز).

ناشنوايي‌ حسي‌ ـ عصبي‌، كه‌ در آن‌ عصب‌ هشتم‌ مغزي‌ (عصب‌ شنوايي‌) اغلب‌ به‌ دلايل‌ ناشناخته‌ آسيب‌ مي‌بينيد.

ناشنوايي‌ مختلط‌، شامل‌ هر دو نوع‌ ناشنوايي‌ انتقالي‌ و حسي‌ ـ عصبي‌

علايم‌ شايع‌

در شيرخوار:

پاسخ‌ ندادن‌ به‌ صداهاي‌ محيط‌، خصوصاً صداهايي‌ كه‌ قاعدتاً بايد شيرخوار را از جا بپرانند.

در افراد مسن‌:

مشكل‌ داشتن‌ در افتراق‌ (گوش‌ دادن‌ انتخابي‌ به‌) صداهاي‌ محيط‌ اطراف‌ وزوز گوش‌، سرگيجه‌، درد- بلند كردن‌ صداي‌ راديو يا تلويزيون

‌ علل‌

مادرزادي‌ در اثر توارث‌ ژنتيكي‌ غالب‌ يا مغلوب‌

عفونت‌هاي‌ مزمن‌ گوش‌ مياني‌ يا گسترش‌ عفونت‌ به‌ گوش‌ داخلي‌

توليد موم‌ گوش‌ به‌ مقدار زياد

اختلالات‌ رگ‌هاي‌ خوني‌، از جمله‌ بالا بودن‌ فشارخون

‌ صدمه‌ به‌ سر

تومور

لخته‌هاي‌ خوني‌ كه‌ به‌ رگ‌هاي‌ كوچك‌ تغذيه‌كننده‌ عصب‌ شنوايي‌ مي‌روند.

مولتيپل‌ اسكلروز (ام‌.اس‌)

سيفليس‌

اختلالات‌ انعقاد خون

‌ عفونت‌ ويروسي‌ مثل‌ اوريون

‌ قرار گرفتن‌ طولاني‌ مدت‌ در معرض‌ صداهاي‌ 85 دسي‌بل‌ يا قوي‌تر

بالا رفتن‌ سن‌.

اكثر افراد بالاي‌ 65 سال‌ در شنيدن‌ صداهاي‌ زير (با فركانس‌ بالا) مشكل‌ دارند.

عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر

سابقه‌ خانوادگي‌ ناشنوايي‌ مادرزادي‌ يا اكتسابي‌

مصرف‌ داروهايي‌ مثل‌ ضد التهاب‌هاي‌ غيراستروييدي‌، سيس‌ پلاتين‌، اريترومايسين‌ها، جنتامايسين‌، استرپتومايسين‌، توبرامايسين‌، كينين‌، فوروسمايد، اسيد اتاكرينيك‌، يا دوزهاي‌ بالاي‌ آسپيرين‌، و ساير €داروها افرادي‌ كه‌ در مشاغلي‌ مشغول‌ به‌ كار هستند يا تفريحاتي‌ دارند كه‌ سطح‌ صدا در آنها بالا است‌، مثل‌ نواختن‌ موسيقي‌هاي‌ سنگين‌ يا كارگراني‌ كه‌ با مته‌هاي‌ بادي‌ قوي‌ آسفالت‌ خيابان‌ را مي‌كنند.

پيشگيري‌

از مصرف‌ طولاني‌مدت‌ يا مصرف‌ مقادير بالاتر از دوزهاي‌ طبيعي‌ داروهايي‌ كه‌ باعث‌ ناشنوايي‌ مي‌شوند خودداري‌ كنيد.

در صورت‌ وجود بيماري‌هاي‌ زمينه‌ساز ناشنوايي‌، خصوصاً عفونت‌هاي‌ گوش‌ و مشكلات‌ آلرژيك‌ و تنفسي‌، به‌ پزشك‌ مراجعه‌ كنيد.

از قرار گرفتن‌ طولاني‌مدت‌ در معرض‌ صداي‌ بلند خودداري‌ كنيد. اگر چاره‌اي‌ نيست‌، از محافظ‌هاي‌ مناسب‌ گوش‌ استفاده‌ نماييد.

عواقب‌ مورد انتظار

بعضي‌ از موارد ناشنوايي‌ انتقالي‌ را مي‌توان‌ با جراحي‌ درمان‌ كرد. ناشنوايي‌ ناشي‌ از قرار گرفتن‌ طولاني‌مدت‌ در معرض‌ صداي‌ بلند نيز گاهي‌ با حذف‌ صدا برطرف‌ مي‌شود. اما ساير انواع‌ ناشنوايي‌ معمولاً دايمي‌ هستند.

عوارض‌ احتمالي‌

ناشنوايي‌ دايمي‌

تأخير در كسب‌ توانايي‌ها و مهارت‌هاي‌ زباني‌ در كودكان‌

تأثيرات‌ عاطفي‌ ناشنوايي

‌ درمان

‌ اصول‌ كلي

‌ شنوايي‌ سنجي‌ و آزمون‌هاي‌ شنوايي‌ با يك‌ دياپازون‌ (آزمون‌ رينه‌) براي‌ تشخيص‌ اختلالات‌ شنوايي‌. با كمك‌ اين‌ بررسي‌ها مي‌توان‌ شدت‌ و الگوي‌ هرگونه‌ مشكل‌ شنوايي‌ و نوع‌ ناشنوايي‌ (انتقالي‌ يا حسي‌ ـ عصبي‌) را تعيين‌ كرد.

با انجام‌ كارهاي‌ نسبتاً ساده‌ مثل‌ در آوردن‌ موم‌ گوش‌ يا ترميم‌ پارگي‌ پرده‌ گوش‌ ممكن‌ است‌ مشكل‌ شنوايي‌ برطرف‌ شود.

اگر ناشنوايي‌ به‌ داروها مربوط‌ باشد، تغيير در دوزاژ با قطع‌ مصرف‌ دارو ممكن‌ است‌ كمك‌كننده‌ باشد.

گاهي‌ جراحي‌ براي‌ ناشنوايي‌ از نوع‌ انتقالي‌ اگر ناشنوايي‌ دايمي‌ يا ناتوان‌كننده‌ باشد:

زبان‌ علامتي‌ با دست‌ و مهارت‌هاي‌ لب‌ خواني‌ را فرا بگيريد.

در صورت‌ توصيه‌، از سمعك‌ استفاده‌ كنيد و كار با آن‌ را ياد بگيريد.

در صورت‌ لزوم‌، گفتار درماني‌ و بازتواني‌ گفتاري‌

در صورت‌ امكان‌، از وسايل‌ مخصوص‌ براي‌ تلفن‌ خود استفاده‌ كنيد.

وسوسه‌ گوشه‌گيري‌ اجتماعي‌ به‌ خاطر مشكل‌ شنوايي‌ را از خود دور كنيد. انزوا باعث‌ بيشتر شدن‌ مشكلات‌ ارتباطي‌ و سَرخوردگي‌ مي‌شود، و سازگاري‌ را نيز مشكل‌تر مي‌كند.

داروها

آنتي‌بيوتيك‌ها، اگر عفونت‌ وجود داشته‌ باشد.

داروهاي‌ دكونژستان‌ براي‌ ساير عفونت‌هاي‌ گوش‌

درمان‌ استروييد براي‌ ناشنوايي‌ حسي‌ ـ عصبي‌ ناگهاني‌ و بدون‌ علت‌ مشخص‌

فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري محدوديتي‌ براي‌ آن‌ وجود ندارد.

€رژيم‌ غذايي‌

رژيم‌ خاصي‌ توصيه‌ نمي‌شود.

درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟

اگر احتمال‌ مي‌دهيد كه‌ دچار مشكل‌ در شنوايي‌ شده‌ايد، خصوصاً اگر تازگي‌ها مجبور شده‌ايد مرتباً از ديگران‌ بخواهيد كه‌ گفته‌هاي‌ خود را تكرار كنند يا اعضاي‌ خانواده‌تان‌ مرتباً از شما مي‌پرسند كه‌ آيا خوب‌ مي‌شويد يا خير.

اگر يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ ناشنوايي‌ را پيدا كرده‌ باشد.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

۱۳۸۷ اسفند ۲۱, چهارشنبه

چرایی و چگونگی کار عضلات،بایدها و نبایدها

مقدمه:عضلات دسته هايي از بافت ليفي (فيبري) هستند كه بدن را حركت مي دهند؛ وضعيت قرارگيري آن را حفظ مي كنند و اعضاي داخلي مثل قلب، روده ها و مثانه را به كار مي اندازند. اين كاركردها به وسيله ۳ نوع عضله مختلف انجام مي شود)چسب(كه عضلات اسكلتي بزرگترين گروه آنها را تشكيل مي دهند. عضلات به وسيله پيام هاي ارسالي از دستگاه عصبي كنترل مي شوند. عضلات اسكلتي را مي توان آگاهانه كنترل كرد، در حالي كه دو نوع ديگر فعاليت خودكار دارند. بيشتر عضلات اسكلتي، ارتباط دو استخوان مجاور را برقرار مي سازند. يك طناب قابل انعطاف از بافت ليفي به نام تاندون به يك انتهاي عضله متصل مي شود؛ به انتهاي ديگر عضله يك تاندون يا صفحه اي از بافت همبند متصل مي شود. عضلات اسكلتي نه تنها باعث حركت قسمت هاي مختلف بدن مي گردند بلكه به حفظ وضعيت بدن در حالت هاي ايستاده نشسته يا خوابيده نيز كمك مي كنند. اسامي برخي از عضلات، بيانگر كار آنهاست. بازكننده ها، مفاصل را صاف مي كنند؛ خم كنننده ها آنها را تا مي كنند؛ نزديك كننده ها، اندام را به سمت بدن نزديك مي كنند؛ دور كننده ها، آنها را از بدن دور مي كنند و راست كننده ها قسمت هايي از بدن را بلند مي كنند يا بالا نگه مي دارند. برخي از عضلات اسكلتي اصلي در زير به تصوير كشيده شده اند. عضلات عمقي تر در سمت چپ هر تصوير و عضلات سطحي تر در سمت راست نشان داده شده اند.

انواع عضلات:

سه نوع عضله عبارتند از عضله اسكلتي كه اسكلت را مي پوشاند و به حركت درمي آورد؛ عضله قلبي كه ديواره هاي قلب را تشكيل مي دهد و عضله صاف كه در ديواره لوله گوارش، رگ هاي خوني و مجاري تناسلي و ادراري وجود دارد. هر نوع عضله كاركرد متفاوتي دارد و رشته هاي آن داراي شكل خاصي هستند. عضله اسكلتي كه اندام ها و بدن را حركت مي دهد، از رشته هاي دراز، قوي و موازي تشكيل شده است. اين نوع عضله، قادر به انقباض سريع و قوي است ولي تنها به مدت كمي مي تواند با حداكثر قدرت كار كند. عضله قلبي خون را به سراسر بدن مي راند. اين عضله رشته هايي كوتاه، شاخه دار و متصل به هم دارد كه شبكه اي را در داخل ديواره هاي قلب تشكيل مي دهند. اين نوع عضله مي تواند بدون خستگي، مدام كار كند. عضله صاف، كاركردهايي چون حركت دادن غذا در لوله گوارش را بر عهده دارد. اين عضله از رشته هايي كوتاه و دوكي شكل تشكيل شده است كه به هم متصل شده، صفحاتي را تشكيل مي دهند و مي توانند به مدت هاي طولاني كار كنند. تقریبا 40 درصد بدن را عضله اسکلتی و تقریبا 10 درصد را عضله صاف و عضله قلبی تشکیل می‌دهد. بسیاری از اصول انقباض برای تمام انواع مختلف عضلات صدق می‌کند. فیبرهای عضله صاف معمولا 2 تا 5 میکرومتر قطر داشته و فقط 20 تا 500 میکرون طول دارند. در حالی که فیبرهای عضلات اسکلتی قطری تا 20 برابر داشته و طولشان تا چندین هزار برابر می‌رسد.
فیبر عضله اسکلتی:

کلیه عضلات اسکلتی از فیبرهای متعددی با قطر بین 10 تا 80 میکرومتر ساخته شده‌اند. در بیشتر عضلات فیبرها در سراسر طول عضله گسترش می‌یابد و به استثنای حدود 2 درصد فیبرها هر فیبر از یک انتهای عصبی عصب می‌گیرد که درنزدیکی وسط فیبر قرار گرفتهاست. سارکولم غشای سلولی فیبر عضلانی است. هر فیبر عضلانی محتوی صدها تا هزارها میوفیبریل است.هر میوفیبریل از 1500 فیلامان میوزین و 3000 فیلامان اکتین ساخته شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و موکلولهای پروتئینی بزرگی هستند که مسئول انقباض عضله هستند. فیلامانهای اکتین و میوزین تا حدودی در لای یکدیگر فرو رفته‌اند و به این ترتیب موجب می‌شوند که میوفیبریلها دارای نوارهای تیره و روشن متناوب باشند.
مکانیسم عمومی انقباض عضلانی:

شروع و انجام انقباض عضلانی به صورت مراحل پشت سر هم زیر است. یک پتانسیل عمل در طول یک عصب حرکتی به انتهاهای آن بر روی فیبرهای عضله سیر می‌کند.عصب در انتهای خود مقدار اندکی از ماده میانجی عصبی استیل کولین ترشح می‌کند. استیل کولین بر روی یک ناحیه موضعی از غشای فیبر عضلانی عمل کرده و کانالهای متعدد دریچه‌دار حساس استیل کولین در مولکولهای پروتئینی موجود در غشای فیبر عضلانی را باز می‌کند. باز شدن کانالهای استیل کولینی به مقادیر زیاد یون سدیم اجازه می‌دهد که در محل ترمینال عصبی به داخل غشای فیبر عضلانی جریان یابد. این امر موجب بروز یک پتانسیل عمل در فیبر عضلانی می‌شود.پتانسیل عمل در طول غشای فیبر عضلانی سیر می‌کند درست به صورتی که پتانسیل عمل در طول غشاهای عصبی سیر می‌کند.پتانسیل عمل فیبر عضلانی را دپولاریزه کرده و نیز بطور عمقی در داخل فیبر عضلانی سیر کرده و در آنجا موجب می‌شود که رتیکولوم سارکوپلاسمیک مقادیر زیادی یونهای کلسیم را که در داخل رتیکولوم انبار شده بود به داخل میوفیبریلها آزاد کند.یونهای کلسیم نیروهای جاذبه‌ای بین فیلامانهای اکتین و میوزین ایجاد می‌کنند و موجب لغزیدن آنهابر روی هم می‌شود که همان روند انقباض است.بعد از جزئی ثانیه، یونهای کلسیم مجددا به داخل رتیکولوم سارکوپلاسمیک تلمبه زده می‌شود و در آنجا به حالت انبار شده باقی می‌مانند تا یک پتانسیل عمل جدید از راه برسد. این حذف یونهای کلسیم از میوفیبریلها موجب قطع انقباض عضلانی می‌شود.
انقباض عضله صاف:

عضله صاف محتوی فیلامانهای اکتین و میوزین است و مشخصات شیمیایی آنها مشابه فیلامانهای عضله اسکلتی است. واکنش این فیلامانها شبیه عضله اسکلتی است. علاوه بر آن، روند انقباضی توسط یونهای کلسیم فعال می‌شود و آدنوزین تری فسفات به آدنوزین دی فسفات تجزیه می‌شود تا انرژی مورد نیاز انقباض تامین شود. از طرف دیگر اختلافات عمده‌ای در سازمان بندی فیزیکی عضله صاف و عضله اسکلتی و نیز اختلافاتی در سایر جنبه‌های عمل عضله صاف از قبیل مزدوج شدن اکسیتاسیون و انقباض، کنترل روند انقباضی توسط یونهای کلسیم، مدت انقباض و مقدار انرژی مورد نیاز انقباضی وجود دارد.
انقباض عضله قلب:

قلب از سه نوع عضله قلبی ساخته شده است: عضله دهلیزی، عضله بطنی و فیبرهای عضلانی تخصص عمل یافته تحریکی و هدایتی. انواع دهلیزی و بطنی عضله قلب به همان روش عضله اسکلتی منقبض می‌شوند به استثنای اینکه مدت انقباض بسیار طولانی‌تر است. از طرف دیگر فیبرهای تخصص یافته تحریکی و هدایتی فقط بطور ضعیف منقبض می‌شوند زیرا محتوی فیبرهای انقباضی معدودی هستند.
منابع انرژی برای انقباض عضلانی:

انقباض عضلانی بستگی به انرژی حاصل از آدنوزین تری فسفات دارد که در این جریان آدنوزین تری فسفات به آدنوزین دی فسفات تجزیه شده و انرژی آزاد می‌شود. برای احیا دوباره این ماده باید منابع دیگری هم وجود داشته باشد. اولین منبع انرژی که برای تشکیل مجدد آدنوزین تری فسفات مورد استفاده قرار میگیرد ماده فسفو کراتین است. منبع مهم دیگر گلیکوژن است. منبع نهایی انرژی متابولیسم اکسیداتیو است. این به معنی ترکیب شدن اکسیژن با مواد غذایی مختلف سلولی برای تشکیل آدنوزین تری فسفات است. بیش از 95 درصد تمام انرژی مصرف شده توسط عضلات از این راه تامین می‌شود.
جمود نعشی:

چندین ساعت بعد از مرگ عضلات بدن دچار یک حالت کنتراکتور موسوم به جمود نعشی می‌شوند. یعنی عضلات حتی بدون پتانسیلهای عمل منقبض و سخت می‌شوند. این سختی ناشی از فقدان کامل آدنوزین تری فسفات است که برای جدا کردن پلهای عرضی از فیلامانهای اکتین و میوزین در جریان روند رفع انقباض یا شل شدن عضله مورد نیاز است. عضلات در حالت جمود باقی می‌مانند تا اینکه پروتئینهای عضله منهدم شوند که معمولا در نتیجه اتولیز ناشی از آنزیمهایی بوجود می‌آید که حدود 15 تا 25 ساعت بعد از لیزوزومها آزاد می‌شوند و این روند در دماهای بالاتر بطور سریعتری اتفاق می‌افتد.
عضلات چگونه كار مي كنند؟

حركت زماني ايجاد مي شود كه پيام هاي ارسالي از دستگاه عصبي باعث انقباض عضله شوند حركت آگاهانه بدن به وسيله عمل متقابل عضلات اسكلتي، استخوان ها و مفاصل صورت مي پذيرد. بيشتر عضلات يك استخوان را به استخوان ديگر مرتبط مي كنندو از يك مفص عبور مي كنند. وقتي يك عضله منقبض مي شود، استخوان ها را مي كشد و به حركت درمي آورد. بياري از عضلات، به صورت جفتي هستند، به طوري كه در هر سمت يك مفصل يك عضله قرار مي گيرد و حركات مخالف را ايجاد مي كند. براي مثال، در بازو، عضله سه سر با انقباض خود بازو را صاف مي كند و عضله دو سر با انقباض خود باعث تا شدن بازو مي شود.
روش موثر برای عضله سازی:

با پیروی کردن از 20 روش زیر انقلاب عظیمی در عضلات شما ایجاد نمی شود اما این روش های صحیح و امتحان شده تاثیر انکار نشدنی بر روی ساخت حجم عضلانی دارند. در حالی که سخت تلاش می کنید تا 2 سانتیمتر به دور بازو خود اضافه کنید یا 3 کیلو وزن خود را بالا ببرید، اجرای این قوانین در موفقیت شما بسیار موثر می باشند. پس این 20 روش را جدی بگیرید تا قوه بالفعل خود را در بدنسازی به حداکثر برسانید.

1- تا می توانید سنگین تر کار کنید.

کلمه سنگین لغت مناسبی به جهت نحوه اجرای تمرین ها می باشد. البته دلیلی ندارد که مثلاً به سنگینی رونی کولمن تمرین کنید. اما کلید فشار آوردن به عضلات به جهت ایجاد توسعه و مقاومت در آنها تمرین سنگین می باشد. سعی کنید به طرز قاعده داری تکرارهایتان، سنگینی وزنه و شدت تمرینی تان را افزایش دهید.

2- از تکرارهای مناسب استفاده کنید.

اجرای مجموعه ها شامل 5 تکرار یا کمتر باعث ایجاد قدرت بیشتر در شما می شود. قدرتی که با اجرای مجموعه های بالاتر از ه تکرار به دست نمی آید. بنابراین همواره سعی کنید که دامنه های تکرار در مجموعه های تمرینی تان بین 6 الی 10 بار باشد. توجه داشته باشید که تکرارهای بالاتر باید برای تمرین های ساق پا، شکم و جلو بازو مورد استفاده قرار بگیرند.

3- بر روی اصول اولیه تمرین تاکید کنید.

سعی کنید تمرین هایتان را بر روی وزنه های آزاد متمرکز کنید مانند تمرین با هالتر که به طور هم زمان بر روی بیشتر از یک قسمت بدن فشار می آورد.

4- مکرراً پروتئین بخورید.

هر روز حداقل یک گرم پروتئین به ازاء هر 454 گرم از وزن بدن تان صرف کنید. این میزان کلی را به پنج وعده غذایی تقسیم کنید و بین وعده های غذایی تان سه ساعت فاصله بیندازید. بر روی پروتئین حیوانی بیشتر تاکید کنید.

5- از زیاده روی دوری کنید.

انجام تمرین بیش از حد بدون استراحت کافی به شما آسیب جدی می رساند. همان طور که مصرف کالری زیاد، چربی را در شما بالا می برد و برخلاف تفکر عامه باعث افزایش عضله نمی شود. استفاده از وزنه های سنگین تنها صدمات و آسیب های بدنی را در شما افزایش می دهد و استفاده از بیش از حد از مکمل ها سبب افزایش بیماری و ناراحتی در شما می شود. سعی کنید با میانه روی در بلند مدت بهترین فواید را در خود ایجاد کنید. پایداری و استقامت در این امر نقش بسیار موثری را بازی می کند.

6- ساختار خود را تقویت کنید.

با تقویت ساختار اسکلتی و عضلانی خود به اندازه لازم برنامه رشد را در خود هوشیار کنید. بر روی تقویت بعضی از نواحی بدن مانند شانه ها بیشتر از نواحی دیگر مانند عضلات سرین تاکید کنید. سعی کنید برای ساختن یک فیزیک متعادل که 7 شکل باشد برنامه ریزی و تلاش کنید.

7- استراحت کنید تا رشد کنید.

شما هنگامی رشد می کنید که تمرین نمی کنید. سعی کنید حداقل 4 روز بین تمرین هایی که بر روی یک بخش از بدن انجام می دهید نظیر ساق پا و یا عضلات شکم استراحت داشته باشید. حداقل 7 و ترجیحاً 8 ساعت خواب در شبانه روز برای شما لازم می باشد.

8- شدت تمرین را افزایش دهید.

سعی کنید تکرارهایتان را با شدت بیشتری انجام دهید. تا یک تکرار را به درستی و با شدت مناسب انجام نداده اید از انجام تکرار دیگر خودداری کنید. با انجام تکرارهای درست با شدت مناسب مجموعه های تمرینی خوبی را اجراء کرده اید.

9- از تکنولوژی استقبال کنید.

اگر چه اجرای تمرین های اولیه با وزنه های آزاد هسته تمرین های روزانه می باشد، با این وجود سعی کنید از تجهیزات گوناگون موجود در باشگاه نیز استفاده کنید تا زوایای مختلف بدن تان را به روش های گوناگون و بی نظیری ورزیده سازید. بعضی از ماشین های جدید موجود در باشگاه به طریقی عضلات را تحریک می کنند که دمبل ها و هالترها از عهده آن بر نمی آیند.

10- با تغییرات لازم زمینه تحریک را فراهم آورید.

پس از صرف مدتی از اجرای یک برنامه سعی کنید با ایجاد تغییر در تمرین ها، مجموعه ها و تکرارها به تحریک عضلات و مسئله رشد ادامه دهید. بدنسازان حرفه ای به جهت تحریک بیشتر عضلات خود بیشتر از تازه کارها به تغییر برنامه تمرینی خود نیاز دارند.

11- محدودیت های خود را بشناسید.

روش هایی که باعث تمایز شما از قهرمانان بدنساز می شود را به خوبی درک کنید. اکثر قهرمانان یک ژنتیک بالقوه به جهت کسب حجم عضلانی دارند. گاهی اوقات آنها وقت، پول و تلاش بیشتری را در تغذیه و تمرین صرف می کنند. پس انتظارات خود را با توجه به این مسئله در نظر بگیرید.

12- از مکمل های مفید بهره ببرید.

برای مثال پودر پروتئین وی یک روش موثر و آسان به جهت اطمینان از مصرف میزان کافی پروتئین در روز می باشد. کراتین، گلوتامین، مولتی ویتامین و مولتی مینرال ها را همچنین به شما توصیه می کنیم. به غیر از این مواد مکمل های مفید دیگری نیز هستند که سبب افزایش رشد و سلامتی در شما می شوند.

13- از آسیب و جراحات دوری کنید.

صدمات تمرینی قدرت شما را بیش از هر عامل دیگری از بین می برند. آنها می توانند شما را از به ثمر رساندن قوای بالفعل تان باز دارند. جلوگیری از آسیب بهترین استراتژی برای دور ماندن از آن می باشد. قبل از تمرین خود را گرم کنید و در تمرین کردن از روش هرمی استفاده کنید. بدین صورت که به تدریج ست های سنگین تر را با شدت کمتر انجام دهید.

14- حجم کاری تان را با توجه به توانایی تان محدود کنید.

به عنوان کسی که به سختی عضله کسب می کند، شمار ست های تمرینی تان را برای هر بخش از بدن محدود کنید. بیش از 15 مجموعه تمرینی بر روی بخش های بزرگ بدن نظیر پشت، قفسه سینه و شانه ها نداشته باشید. این میزان برای بخش های کوچکتر بدن نظیر عضلات دوسر، سه سر، جلو بازو، ساق پا و عضلات شکم 12 مجموعه تمرینی می باشد.

15- بر روی نقاط ضعف خود تاکید کنید.

به منظور کسب یک فیزیک متعادل بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید. در این مواقع بهترین روش کار کردن بر روی آنها قبل از انجام سایر تمرین ها می باشد آن هم زمانی که انرژی و قدرت بیشتر از مواقع دیگری باشد. در حالت های دیگر، ممکن است نیاز داشته باشید تا حجم تمرینی تان را بر روی نقاط ضعیف تر افزایش و در عوض بر روی نقاط قوی کاهش دهید. این شیوه ها موثرترین راه برای تقویت نقاط ضعف بدنی شما می باشد.

16- از هیچ چیز غافل نشوید.

به عنوان شخصی که تلاش می کند تا حجم لازم را کسب کند ضروری است که حتی از جزیی ترین و کوچک ترین ماهیچه بدن تان غافل نشوید. روی هر قسمت از بدن تان به طور اصولی و پایدار کار کنید به خصوص نواحی که بیشتر از سایر نواحی به چشم می آیند و تاکید بر روی آنها بیشتر است.

17- از ذهن تان در پرورش عضلات تان کمک بگیرید.

برای پرورش عضلات تان از تکنیک هایی استفاده کنید که ارتباط بین عضلات و ذهن شما را تقویت می کنند متدهای پیچیده بسیاری در این زمینه وجود دارد که سیستم تمرین ذهنی بهترین آنها می باشد. خلاصه این که باید بر روی عضله تمرکز داشته باشید. در آن زمان ناخودآگاه قسمت مورد دلخواه فشار بیشتری را متحمل می شود.

18- به حافظه خود اعتماد کنید.

وقتی شما بیشتر از یک سال به تمرین پرداختید، دیگر باید متوجه شده باشید که کدام تمرین و تکنیک برای شما بهتر کار می کنند و چه وقتی بیشترین نیرو را به دست می آورید. پس با توجه به ثبت این موارد در حافظه تان تمرینات، وعده های غذایی و ساعات استراحتی خود را به نحوی تنظیم کنید که به بهترین نتایج دست بیابید.

19- اهداف واقعی خود را تنظیم کنید.

کسب 5 کیلو عضله و نابودی 10 کیلو چربی در سال هدف واقعی شما در دنیای بدنسازی می باشد. پس این دو هدف را طوری تنظیم کنید که مطمئن باشید استانداردهای موجود در دنیا بدنسازی را رعایت کرده اید و کسب هر مقام در این حیطه را برای خود آسان ساخته اید.

20- مثبت و امیدوار باقی بمانید.

فواید آسان به دست نمی آیند. با کار سخت، تغذیه صحیح و استراحت کافی، فیزیک شما توسعه می یابد. اشتیاق را همواره در خود ثابت نگه دارید تا در کسب هدف تان نا امید نشوید و به انجام برنامه های مربوطه تداوم ببخشید. منتظر توصیه های جدید ما به جهت کسب یک فیزیک عالی و برتر باشید.
مقابله با ضعف عضلات:

خستگی بدنی غالبا با ضعف عضلانی همراه است. خستگی و ضعف عضلات در \\"سرماخوردگی\\" یا در بیماری \\"سندرم خستگی مزمن\\" به وضوح دیده می شود.اما ممکن است ضعف عضلانی در اثر بیماری های عصبی باشد. صدمه به عصب، یا ضربه بدنی و یا داشتن التهاب به مدت طولانی در بدن، باعث ضعف عضلانی و تحلیل عضلات در نتیجه استفاده نکردن از آنها می شود.ضعف ناگهانی عضله می تواند به علت بیماری های عصبی از قبیل MS باشد. در طی این ناتوانی ابتدا عضلات دست و پا دچار ضعف می شوند و بعد این ضعف در تمام بدن منتشر می شود و می تواند مشکلات تنفسی را به وجود آورد. این ضعف بر روی سیستم ایمنی فرد اثر می گذارد.برای نگه داری شکل عضله و توانایی عملکرد آن، باید هر روز، به طور مرتب از عضله ضعیف کار کشید.درست عمل کردن و هماهنگی عضلات بستگی به عناصر مغذی و تغذیه درست دارد.
مواد مغذی لازم برای عضلات:

- رشد عضلات بستگی به پروتئین مصرفی دارد.

- عملکرد عصب و هماهنگی عضلات، نیاز به ویتامین های گروه B و E دارد. هر عاملی که موجب کاهش این ویتامین ها شود، منجر به ضعف عضلانی خواهد شد.

- انرژی لازم برای عضله، به وسیله ویتامین E و افزایش ذخیره اکسیژن فراهم می شود.

- مواد مغذی دیگر از قبیل: ویتامین B12، کلسیم و منیزیم برای عملکرد سیستم عصبی و عضلانی لازم می باشند.

- اسید آمینه لیزین برای استحکام و مقاومت استخوان و اتصال بافت ها لازم است. همچنین این اسید آمینه جزئی از آنتی بادی ها و هورمون ها و آنزیم های بدن می باشد. بیماری هایی نظیر: هرپس (نوعی بیماری پوستی) و بسیاری از بیماری های قلبی، روی لیزین اثر می گذارند. خستگی، بی توجهی، زود رنجی، ورم کردن و قرمز شدن چشم ها، بیماری هرپس، کاهش رشد بدنی، کم مویی، آنمی یا کم خونی، ضعف عضلانی و ... در اثر کمبود لیزین به وجود می آیند.

- کراتین نیز برای ضعف عضلات و برای کاهش درد پیشنهاد می شود. کراتین در گوشت قرمز وجود دارد.

همانطور که گفتیم منیزیم یکی از عناصر مغذی لازم برای عملکرد صحیح عضلات است که اعمال آن عبارتند از:

1- انقباض و انبساط عضلات

2- به عنوان آنزیم در بدن فعالیت دار

د3- تولید و انتقال انرژی

4- تولید پروتئین

زیادی مصرف منیزیم عوارضی را در برندارد، زیرا منیزیم اضافی از بدن دفع می شود.کمبود منیزیم به ندرت اتفاق می افتد و دارای علائم زیر می باشد:

ضعف عضلات، خواب آلودگی و سستی و داشتن تحرک زیادمنابع غذایی منیزیم بیشتر در سبزیجات وجود دارد. سایر منابع غذایی آن شامل: میوه ها مانند، موز و زردآلو خشک،آجیل ها مانند، بادام و فندوق،حبوبات مانند نخود و لوبیا،فرآورده های سویا وغلات سبوس دار است.
مواد غذایی مفید برای عضلات:

اصولا تغذیه درست به همراه ورزش کردن، موجب حفظ سلامتی عضلات و اعصاب می گردد.بدن برای تقویت و محکم شدن عضلات به مواد غذایی نیاز دارد. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

- سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ برای تقویت و محکم کردن عضلات بسیار مهم است. برای همین است که افراد ورزشکار حتما از این ماده غذایی استفاده می کنند.در سفیده تخم مرغ، نسبت پروتئین به چربی 60 به 1 است. سفیده تخم مرغ یکی از خالص ترین منابع پروتئینی در دنیا می باشد. همچنین سفیده تخم مرغ دارای مقدار کمی کربوهیدرات و منبع غنی ویتامین ها و عناصر معدنی است.

- مرغ و بوقلمون

این دو ماده غذایی برای عضلات، مهم به حساب می آیند. مرغ و بوقلمون علاوه بر پروتئین، مقدار کمی چربی های اشباع دارند.

- ماهی

اگر می خواهید بدنتان عضلانی و محکم باشد، باید چربی غذای خود را کم کنید. اما باید چربی های ضروری از قبیل: امگا 3 را وارد بدن خود کنید.ماهی ها از قبیل: سالمون، تن، قزل آلا و ساردین بهترین منبع پروتئین و چربی های سالم می باشند.

- لوبیا و حبوبات

چرا هرگاه می خواهید عضلات خود را محکم کنید، فقط به گوشت فکر می کنید؟ لوبیا و حبوبات علاوه بر تامین پروتئین، دارای فیبر نیز می باشند. فیبر برای تنظیم حرکات روده بسیار مهم است. علاوه بر آن میزان ترشح انسولین را تنظیم می کند که این اعمال برای رشد عضله و کمک به عملکرد آن در جذب و استفاده از مواد مغذی و مکمل ها مهم می باشد.

در یک لیوان لوبیا چیتی، 14 گرم پروتئین و 14 گرم فیبر دارد و برای همین است که ورزشکاران تمایل به خوردن آن دارند.

- گوشت قرمز

این غذا دارای پروتئین، آهن، روی و ویتامین های گروه B می باشد. گوشت قرمز نسبت به حجم خود، دارای مقدار زیادی کالری است.اما به خاطر چربی اشباع زیاد آن، نمی توان هر روز به عنوان غذای اصلی خود، گوشت قرمز خورد.

- کربوهیدراتی که آرام بسوزد

عضله فقط با کمک پروتئین ساخته نمی شود، بلکه احتیاج به کربوهیدراتی نیز دارد که به آرامی بسوزد و عضلات را حفظ کند. این کربوهیدرات ها در غذاهایی از قبیل نان و غلات و سیب زمینی یافت می شوند.هنگامی که ورزش می کنید، گلیکوژن عضله (کربوهیدرات ذخیره شده در عضله)، مهم ترین منبع سوخت برای تامین انرژی عضله می باشد. ولی اگر گلیکوژن موجود در عضلات در اثر فعالیت بدنی شدید کاهش یابد، قدرت بدنی شما کم می شود، بنابراین بدن از خود عضلات به عنوان سوخت استفاده می کند و عضلات کوچک می شوند.

- آب

آب برای ساخت عضله، بسیار مهم تر از گوشت است. 70 درصد بدن ما، از آب تشکیل شده است. عضلات، رباط ها و بافت های بدن ما دارای آب هستند. همچنین یکی از مهم ترین اجزای بدن ما یعنی خون، دارای آب می باشد.هنگامی که می خواهید قدرت بدنی خود را بالا ببرید، باید آب مصرف کنید تا از کم آبی بدن و لاغر و بد شکل شدن عضلات جلوگیری کنید.

به طور مرتب ورزش کنید تا:

1- قدرت و انرژی به دست آورید.

2- اعصابتان را آرام کنید.

3- قابلیت انعطاف بدنتان را افزایش دهید.

4- عضلات خود را تقویت کنید.

5- خستگی را از خودتان دور کنید.
رشد عضلات توسط مصرف ويتامين:

با افزايش ميزان جذب ويتامين E شما به بدن خود به عنوان بدن كسي كه ورزش سخت و مداوم نيز انجام مي دهد، توانايي بازسازي سريع و سريعتر خود را مي دهيد كه نتيجه اش بزرگ و بزرگتر شدن عضلات بدن شما در زمان بسيار كوتاهي مي باشد.پس از اينكه اثرات بسيار مثبت ويتامين E موجود در لوازم آرايش و ساير تركيبات به عنوان اصلي ترين عامل زيبا سازي و محافظت كننده پوست زنان، شناخته شد، نوبت به اثرات مثبت آن در مردان و در شكوفا ساختن نتايج پربار ورزش هاي بدنسازي و حجيم ساختن عضلات مي باشد.اين عامل آنتي اكسيدان چند كاره به عنوان يك عامل كمكي در مقابله با سرطان و بيماري هاي قلبي و افزايش دهنده نيروي جنسي،داراي فوائد بسيار ديگري نيز در بدن مي باشد كه در اينجا به برخي از آن ها اشاره مي شود:ويتامين E مي تواند به عنوان يك عامل مؤثر در بازسازي عضلات پس از انجام يك جلسه سنگين ليفتينك به كار رود.
شواهد بدست آمده در ارتباط با ويتامين E:

در تحقيقي كه اخيراً روي گروهي از مردان به عمل آمد، به اين گروه كپسول هاي ويتامين E داده شد و همگي تحت اجراي يك برنامه ليفتينگ قرار گرفتند. در اين تحقيق راديكال هاي آزاد توليد شده از خون كاهش يافته وصدمات عضله اي به حداقل رسيدند. از طرفي ويتامين E به عضلات در ترميم و بازسازي بافت خود كمك كرده و پروسه آن را سريع مي ساخت.در نتيجه ترميم و سپس رشد عضلات بيشتر و بيشتر مي شود و اين كاري است كه منجر به بزرگتر و قويتر شدن سريع شما مي شود.تحقيقات وسيع، ادعاي ما را مبني بر توانايي ويتامين E در كاهش صدمات مخرب ورزش هاي سنگين و پرحجم مقاومتي تاييد كردند. اگرچه، تحقيقات اين مطلب را نيز ثابت كرد كه مصرف ويتامين E در زمان كوتاه، هيچگونه تاثيري بر افزايش قدرت و مقاومت عضله اي ندارد. پس، اگر چنانچه قصد داريد عضلات خود را تقويت كنيد، مسلماً بايد ويتامين E را به ليست مواد موجود در رژيم غذايي خود بيفزاييد.بر اساس اطلاعات موجود به نظر مي رسد، ويتامين E به خوبي بتواند در گروه مكمل هاي سازنده (مكمل ها از جمله پودر پروتئين و كراتين)عضلات كه امروزه به وفور ساخته و در دسترس مشتريان قرار مي گيرند، جاي بگيرد. متاسفانه هنوز تحقيقات گسترده و جامعي در ارتباط با اثرات مصرف طولاني مدت ويتامين E به عنوان يك مكمل و قوي كننده انجام نگرفته است. به محض انجام اين دسته از تحقيقات، مطمئناً هر كس مزايا و اثرات مثبت و يتامين E را آنقدر واضح و روشن مي يابد كه آن را مناسب با نيازش مصرف كند.

اگر به دور و اطراف محيط آشپزخانه خود نگاهي بيندازيد،حتماً حضوري از ويتامين E را در يكي از انواع اشكال آن خواهيد يافت. در گردو، بادام زميني و كره آن و حتي در مارگارين با وجود اينكه شايد مقدار آن كم باشد، ولي همگي مواد فوق سرشار از آنتي اكسيدان ها هستند. مشكل اين است كه براي مثال شما بايد حداقل 10 تا 16 فنجان بادام زميني مصرف كنيد تا بتوانيد به طرز مؤثري عضلات خود را از نظر جذب ويتامين E و تقويت رشد تامين كنيد كه اين مورد نه از نظر علمي و نه از نظر سلامت و به دليل داشتن چربي فراوان كه مي تواند در كنار ويتامين E از اين طريق جذب شود، قابل قبول نيست. مقدار مجاز و توصيه شونده براي مصرف روزانه ويتامين E مقدار ناچيز IU 20 است كه از مقدار مورد نياز ماهيچه ها براي رشد و بازسازي، كلي فاصله دارد. اين مقدار براي مردان بدون فعاليت ورزشي مناسب است. ولي گروهي كه بدنسازي يا ورزش هايي از اين قبيل را به طور فشرده انجام مي دهند، بين IU200 تا 800 IU در روز نياز به مصرف اين ماده دارند. شايد اين حجم از ويتامين E در مقايسه با RDA بالا به نظر برسد ولي بايد با تكيه بر شواهد اعلام كرد كه ويتامين E ايمن بوده و از نظر جذب در بدن آسان است. همچنين، هيچگونه آثار سمي و بروز مسموميت در ارتباط با آن وجود ندارد.

در حقيقت استانداردي براي مكمل ها و مكمل سازي ويتامين E وجود ندارد ولي مصرف بين IU 200 تا 400IU از يك منبع طبيعي ويتامين E در روز مي تواند به عنوان يك افزودني به برنامه غذايي مناسب باشد. خصوصاً در مورد افراد فعال ورزشكار با رژيم پر پروتئين و كم چربي بسيار مناسب است. حتماً به هنگام خريد مكمل ها برچسب هاي آنها را بخوانيد و به دنبال كلمات d- gamma tocopherol, d- alpha tocopherol، d- alpha tocopheryl و acetate/succinate كه همگي انواع مختلفي از اشكال ويتامين E هستند، بگرديد. ويتامين E را يك يا دوبا در روز مصرف كنيد. ترجيحاً آن را با وعده غذايي مصرف كنيد كه داراي كمي چربي باشد، تا به اين طريق به جذب ويتامين E كمك كنيد. نوع به صرفه و كم هزينه ويتامين E كه فراوان نيز در دسترس قرار دارد، به صورت كپسول يا قرص هاي جويدني مي باشد و براي مصرف توصيه مي شود.
تغذيه با مصرف پروتئين فراوان و پروتئين مکمل:

مصرف مکملهاي پروتئيني و يا اقدام به افزايش مصرف پروتئين به شکل مکمل براي ورزشکاراني که 500 کالري اضافي در رژيم غذايي خود دريافت کرده، و 2 يا سه وعده پروتئين در روز مصرف مي نمايد ضرورتي ندارد. ميدانيد چرا؟ در صورت رعايت تعادل در مصرف غذا يک ورزشکار به مقدار نياز پروتئين لازم در افزايش حجم عضلاني و ترميم عضلاني را دريافت ميکند. پروتئين موجود در مواد غذايي و پروتئين به شکل مکمل غذايي عملکرد مشبه اي در بدن دارند .پروتئين اضافي مصرفي از طريق مکمل که بدن به آن نيازي نداشته باشد يا به عنوان انرژي مي سوزد و يا به شکل چربي ذخيره ميگردد .

تحقيقات نشان ميدهد کربوهيدرات و پروتئين مصرفي در 30 دقيقه اول بعد از پايان تمرين و کار روي ماهيچه ها و عضلات موثر ترين زمان در تامين انرژي و اسيدهاي آمينه مورد نياز عضلات مي باشد. يک لقمه غذاي پر کربوهيدرات و پروتئين در همين فاصله زماني خود مي تواند تامين کننده 500 کالري اضافي مورد نياز برنامه بدن سازي مي باشد. اگر هدف يک ورزشکار حرفه اي در يک رشته ورزشي اختصاصي افزايش حجم عضلاني باشد لاجرم چنين ورزشکاري بايستي خود را آماده انجام تمرينات قدرتي چالش انگيزي بنمايد همچنين وي نيازمند است که به مقدار 500 کالري به مواد غذايي مصرفي روزانه خود بيافزايد 500 کالري اشاره شده بايستي شامل سه گروه ماده غذايي (کربوهيدرات، پروتئين و چربي) باشد. بدن ورزشکار، قادر است مکمل هاي غذايي پروتئيني را در تامين حجم عضلاني مصرف نمايد. اما اگر ورزشکار کالري مورد نياز روزانه خود را بدست نياورد. پروتئين ذخيره شده و مصرفي وي تبديل به انرژي شده و مصرف ميگردد، در چنين شرايطي افزايش حجم عضلاني با محدوديت مواجه ميگردد. بر عکس آنچه که بسياري از ورزشکاران تصور ميکنند 500 کالري اضافي مورد نياز جهت افزايش حجم سلولي در روز آنهم فقط از طريق مصرف پروتئين حاصل نميگردد.
پروتئين فقط قسمتي کوچک از نيروست:

پروتئين ها از قطعات کوچکتري به نام اسيدهاي آمينه تشکيل شده است. درست است که پروتئين اسيدهاي آمينه لازم مورد نياز عضلات را براي رشد و ترميم سلولهاي عضلاني را در اختيار قرار ميدهد و همچنين در بازگشت عضله به حالت اوليه پس از يک تمرين قدرتي سخت موثر است، اما مهمتر ين ماده غذايي تامين کننده انرژي مورد نياز اين تمرين قدرتي کربوهيدرات است. مصرف مواد غذايي پر کربوهيدرات نه تنها سوخت سلولي مورد نياز عضلات را تأمين مي کند و عضله را آماده انجام اين تمرين قدرتي مي نمايد بلکه در جذب و حفظ اسيدهاي آمينه که عضله را مي سازد و ترميم مي نمايد بسيار موثر است.

اگر چه پروتئين مورد نياز ورزشکاران اندکي بيشتر از پروتئين مورد نياز افراد عادي است، تحقيقات نشان ميدهد که ورزشکاران با مصرف مواد غذايي معمولي خود به ميزان کافي پروتئين بدست مي آوردند و نيازي به مصرف پروتئين به شکل مکمل غذايي يا رژيم هاي متداول پروتئين فراوان و بيش از حد ندارند. پروتئين در گوشت، گوشت مرغ، ماهي، لبنيات، تخم مرغ، دانه ها (آجيل) و حبوبات وجود دارد. ساندويچ بوقلمون، کراکر ها، پنير و لقمه هاي غذايي از مواد بالا 7 تا 14 گرم پروتئين بوده و يک انتخاب مناسب تلقي مي گردد.
ذخاير عضلاني:

توان يك عضله با قدرت آن تفاوت دارد. توان نشانگر مقدار كل كاري است كه عضله مي تواند در يك واحد زمان انجام دهد. توان يك عضله توسط قدرت انقباض، مسافت انقباض آن و تعداد دفعاتي كه عضله در هر دقيقه منقبض مي شود تعيين مي گردد. توان عضله معمولا بر حسب كيلوگرم متر بر دقيقه تعيين مي شود، يعني عضله اي با توان يك كيلوگرم متر بر دقيقه قادر است وزنه اي يك كيلوگرمي را در مدت يك دقيقه، يك متر حركت دهد. حداكثر تواني كه تمام عضلات بدن يك ورزشكار حرفه اي همزمان با هم مي توانند ايجاد كنند به شرح زير است:

۸ تا 10 ثانيه اول: 7 هزار كيلوگرم متر بر دقيقه

يك دقيقه بعدي: 3 هزار كيلوگرم متر بر دقيقه

نيم ساعت بعدي: 1700 كيلوگرم متر بر دقيقه

بدين ترتيب مشخص مي شود كه عضلات يك ورزشكار دو صدمتر چه توان فوق العاده اي دارند كه او را قادر مي سازند مسافت دوي صدمتر را در زماني حول و حوش 10 ثانيه به پايان برساند در حالي كه مثلا براي رشته هاي دو استقامت اين توان به يك چهارم توان فوق العاده زياد اوليه كاهش مي يابد.ولي اين مساله به اين معني نيست كه بازده يك ورزشكار در جريان ايجاد توان عضلاني در ابتدا 4 برابر نيم ساعت بعدي است زيرا بازده تبديل توان عضلاني به عملكرد ورزشي در جريان يك فعاليت سريع اغلب بسيار كمتر از فعاليت آهسته تر اما مداوم است. بدين ترتيب به رغم اختلاف 4 برابري فوق، سرعت دوي صدمتر فقط 75/1 برابر سرعت يك مسابقه 30 دقيقه اي است.مساله بعدي در مورد عضله قدرت تحمل آن است. تحمل يك عضله به ميزان قابل ملاحظه اي به تغذيه عضله و بيشتر از آن به مقدار گليكوژني دارد كه قبل از آغاز فعاليت در عضله ذخيره شده است. (گليكوژن مهم ترين منبع تغذيه اي سلول هاي بدن است كه عمدتا از مواد قندي (كربوهيدرات) مصرفي ايجاد و در بافت هاي بدن ذخيره مي شود.) شخصي با رژيم پر كربوهيدرات به مراتب واجد گليكوژن ذخيره بيشتري در عضلاتش است. در مقايسه با كسي كه از رژيم غذايي مخلوط يا رژيم پرچربي استفاده مي كند. حال يك مسابقه دوي ماراتون را در نظر بگيريد. در اين مسابقه 3 ورزشكار با وضعيت عضلاني مشابه و رژيم غذايي متفاوت شركت مي كنند. در نتيجه تحمل عضلاني اين ورزشكاران، يعني مدت زمان فعاليت تا مرز از پا افتادن، به اين شكل خواهد بود:

ورزشكار با رژيم پركربوهيدرات: 240 دقيقه

ورزشكار با رژيم مخلوط: 120 دقيقه

ورزشكار با رژيم پرچربي: 85 دقيقه

اين اختلاف فاحش با توجه به ميزان ذخيره گليكوژن در عضلات اين ورزشكاران قبل از شروع مسابقه به خوبي توصيه مي شود.

رژيم پركربوهيدرات: 40 گرم براي هر كيلوگرم عضله

رژيم مخلوط: 20 گرم براي هر كيلوگرم عضله

رژيم پرچربي: 6 گرم براي هر كيلوگرم عضله

گرچه در بالا تاكيد خاصي بر رژيم پركربوهيدرات و ذخاير گليكوژن براي ايجاد حداكثر فعاليت ورزشي صورت گرفت ولي اين موضوع قطعا به معناي نفي مصرف چربي ها توسط عضلات براي ايجاد انرژي نبوده و نيست. مطالب فوق صرفا بدين معناست كه عضلات به طور ارجح از كربوهيدرات ها براي توليد انرژي استفاده مي كنند. در واقع بايد گفت عضلات مقادير زيادي چربي را به شكل اسيدهاي چرب و اسيد استواستيك مصرف مي كنند و در مقابل به ميزان بسيار كمتري پروتئين ها را به اسيدهاي آمينه تبديل و از آنها استفاده مي كنند. در واقع حتي در بهترين شرايط در آن دسته از ورزش هاي استقامتي كه بيش از 5- 4 ساعت طول مي كشند ذخاير گليكوژني عضله تقريبا به طور كامل تهي مي شوند. در اين حالت عضله به ناچار به ساير منابع به خصوص چربي ها براي توليد انرژي روي مي آورد.

بايد گفت در جريان يك ورزش 5- 4 ساعته، چند ثانيه يا چند دقيقه اول انرژي عضلاني عمدتا از منابع كربوهيدرات تامين شود اما در زمان از پا افتادن، 60 تا 85 درصد اين انرژي از چربي ها منشا مي گيرد.بدين ترتيب عملا هرگاه گليكوژن عضلاني و گلوكز خون در دسترس باشند، منابع اصلي ايجاد انرژي عضلاني خواهند بود. با اين وجود در مورد يك مسابقه استقامتي واقعي مي توان انتظار داشت كه چربي بيش از 50 درصد انرژي مورد نياز را براي 3 تا 4 ساعت اول تامين نمايد.

صبحانه بخوريد:مغز يك اندام گرسنه است، به طوري كه تا 30 درصد كالري روزانه را استفاده مي كند.يك صبحانه خوب براي پر كردن ذخيره انرژي لازم است در حالي كه طي ساعات اوليه روز بهنگام صبح رخوت و بي حالي را از بدن دور مي نمايد.خوردن صبحانه مخصوصا براي كودكان كه متابوليسم بيشتر و طبيعتا ذخاير انرژي كمتري دارند حائز اهميت است.حتما كربوهيدرات ها را در صبحانه بگنجانيد. تركيبي از پروتئين و كربوهيدرات ها را در غذاي خود بگنجانيد:به منظور جلوگيري از احساس سستي در ساعات بعدازظهر كربوهيدرات و پروتئين را با هم بهنگام ناهار صرف كنيد.پروتئين حاوي اسيد آمينه تريتوفان است كه گيرنده سروتونين مي باشد و اين ماده نوروترنس ميتوري است كه آرامش ايجاد مي كند و در مقابله با خستگي روحي موثر است.كربوهيدرات ها نيز مصرف تريتوفان مغز را افزايش مي دهند.همچنين غذاهاي غني از پروتئين حاوي تيروزين هستند كه گيرنده نوروترنس ميتورهاي دوپامين و نوراپي نفرين است و اينها موجب بهبود آگاهي، هشياري و توجه و انگيزش مي شوند.

از نوشيدني هاي حاوي كافئين استفاده كنيد:اين نوشيدني ها يكي از بهترين راههاي مقابله با خستگي هستند. كافئين نه تنها باعث مي شود احساس كنيد انرژي بيشتري به دست آورده ايد بلكه باعث افزايش هشياري، زمان واكنش و توانايي فكر كردن دقيق تر به مدت سه ساعت مي شود.

كالري كافي دريافت كنيد اما بيش از حد غذا نخوريد: گرچه پرخوري خود يك مشكل جدي است و مي تواند باعث ايجاد خستگي شود، اگر شخص فعالي هستيد يا رژيم غذايي سختي داريد، ممكن است در طول روز كالري كافي دريافت نكنيد.

نياز هر كس متفاوت است. مراقب باشيد نسبت به جنس، تيپ بدني و سطح فعاليت تان كالري كافي دريافت كنيد.به خصوص ورزشكاران بايد مطمئن شوند كه به اندازه كافي پروتئين مصرف كنند اما دقت داشته باشيد همه كالري مورد نيازتان را در يك يا دو وعده دريافت نكنيد بلكه طي روز 5 يا 6 وعده غذاي كم داشته باشيد.براي كمك به هضم معده پر خون را به شكم كشانده و از مغز دور مي كند لذا احساس بي توجهي و كاهش هشياري را بجاي مي گذارد.غذاهاي كمتر در وعده هاي بيشتر به ثبات سطح انسولين هم كمك مي كند و از نوسان انرژي و تغييرات خلقي مربوط به نوسانات انسولين جلوگيري مي نمايد.

غذاهاي غني از آهن مصرف كنيد:آهن به حمل اكسيژن توسط خون به اندام هاي بدن كمك مي كند.عدم بهره مندي از آهن كافي باعث مي شود مغز عملكرد مناسبي نداشته باشد و در نتيجه سبب كاهش هوش و احساس خستگي مي شود.مردان معمولا با كاهش آهن مواجه نيستند اما در زنان كاهش اين عنصر امري طبيعي است.در صورتي كه مطمئن هستيد آهن كافي دريافت نمي كنيد با غذاهايي مانند گوشت قرمز، جگر، اسفناج و زردآلو اين كمبود را جبران كنيد.
کشیدگی عضلانی:

کشیدگی عضلانی اغلب ناشی به فعالیت انداختن عضله‌ای است که به اندازه کافی گرم نشده است.درصورتی که دچار کشیدگی عضلانی شدید این توصیه ها را به کار ببندید:اگر مدتی ورزش را کنار گذاشته‌اید، به تدریج به میزان قبلی فعالیت جسمی‌تان بازگردید. با ورزش‌های کم‌فشار مانند شنا، دوچرخه سواری، یا پیاده‌روی آغاز کنید. پیش از شروع ورزش یا بازی تمرینات کششی انجام دهید. از دکترتان درباره استفاده از بانداژهای حمایتی برای محافظت از عضلات و مفاصل سوال کنید. هنگامی به میزان عادی فعالیت خود بازگردید که دیگر در عضلات احساس درد نکنید و دکترتان به شما گفته باشد که این میزان فعالیت برای شما بی‌خطر است.بهبود ساختار و عملكرد عضلات در سالمندان با انجام تمرينات قدرتي منظم تمرينات منظم ورزشي و قدرتي مي تواند مجموع ساختار عضلاني را در افراد سالمند و جوان افزايش دهد.

به گزارش سلامت نیوزو به نقل از خبرگزاري آلمان، زماني كه عضلات پير مي شوند نه تنها تحليل مي روند بلكه انرژي آنها نيز كاهش مي يابد كه علت اصلي اين امر كاهش كارايي و توانايي ميتوكندري ها با گذشت عمر است.بنابراين گزارش، ميتوكندري ها كه از كوچكترين ارگان هاي سلولي محسوب مي شوند، به عنوان كارخانه توليد نيرو عمل مي كنند كه انرژي لازم براي سلول ها را در اختيار آنها قرار مي دهند.

محققان آمريكايي در تحقيق بر روي 25 زن و مرد بالاي 70 سال دريافتند، بعد از شش ماه ورزش و تمرين منظم در سالن هاي ورزشي نيرو و قدرت بدني اين سالمندان 50 درصد افزايش يافت.بر اساس اين گزارش، با انجام تمرينات منظم ورزشي حداقل دو بار در هفته براي سالمندان، باعث بهبود روند عملكرد ميتوكندري ها و افزايش قدرت بدني و عضلاني آنها مي شود.

توانايي فيزيکي و عضلات شما کاملاً به هم مرتبط هستند. درک اين موضوع باعث مي‎شود تا شما براي رسيدن به هدفي که داريد انتخابهاي بهتري داشته باشيد.

براي حرکتهاي سريع و آرام، عضلات مختلفي وجود دارد و فعاليتهاي شيميايي متفاوتي براي نيرو، حرکات انفجاري و استقامتي انجام مي‎شود. هر دو نوع عضله و واکنشهاي شيميايي براي توليد انرژي به کار مي‎روند. چه شما به يک انقباض عضلاني کوتاه نياز داشته باشيد، چه يک حرکت سريع ولي کوتاه مدت، چه يک حرکت قدرتي در زمان کم و در زمان زياد.
گرفتگی عضلانی:

گرفتگی عضلانی زمانی روی می دهد كه عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی بماند. این حالت توسط هر عاملی كه در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت دارد رخ می دهد.مغز از طریق اعصاب، پیام هایی به عضلات می فرستد، وقتی سیگنالها از اعصاب به عضلات می رسند یك سری فرایند مرتبط به حركت مواد معدنی در داخل و خارج عضله، منجر به انقباض عضله می شود .جریان الكتریكی به علت تفاوت غلظت مواد معدنی در دو طرف غشاء سلول برقرار می شود . در بدن انسان هر ماده معدنی، یك یا دو بار الكتریكی دارد . جمع جبری باز مواد معدنی باید در داخل و خارج سلولها برابر باشد . اگر هر گونه تفاوتی موجود باشد، جریان الكتریكی در طول عضله برقرار می گردد . سدیم و كلسیم در ابتدا در خارج سلولهای عضلاتی قرار دارند و پتاسیم در داخل این سلولها است . هنگامی كه پیام از مغز به عضله می رسد، كلسیم به داخل سلولهای عضلانی و پتاسیم به خارج از آنها حركت می كند .

این عمل منجر به یك فعالیت الكتریكی در طول عضله می شود كه موجب انقباض عضله نیز می گردد . سپس هنگامی كه بارهای الكتریكی نسبت به هم متعادل شوند از عضله رفع انقباض می شود . برای عمل طبیعی انقباض و ارتجاع عضلات نیاز به مقادیر كافی چربی و قند و اكسیژن است تا این مواد را تجزیه كنند. همچنین به غلظت كافی مواد معدنی سلولی هم نیاز است.بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد كننده، درمان گرفتگی ها یكسان است . چنین عضله ای را باید توسط یك دست كشیده و به طور متناوب با دست دیگر آن را ماساژ داد.

برای مثال:در گرفتگی عضله ساق پا باید قسمت قدامی پا را با یك دست به طرف بالا كشید و هر چند ثانیه عضله ماهیچه ساق را فشرد.گرچه درمان گرفتگی به علت آن مربوط نیست ولی پیشگیری از گرفتگی به علت آنها مربوط است. طول مدت گرفتگی می تواند در ردیابی علت آن كمك كننده باشد.
گرفتگی عضلانی در هنگام شروع ورزش:

این مشكل معمولاً مربوط به عدم تعادل مواد معدنی است مثلا:كاهش یا افزایش كلسیم، سدیم و یا پتاسیم مقادیر غیر طبیعی این مواد در خون منجر به انقباض عضله و جلوگیری از بازگشت آن به حالت اول است .برای تشخیص مقادیر غیر طبیعی این مواد آزمایش خون انجام می گیرد. گرفتگی هایی كه به هنگام شروع ورزش رخ می دهد، می تواند به علت كم كاری تیروئید یا عدم توانایی عضله جهت تجزیه قند باشد.

آزمایش آدرنالین خون برای بررسی عملكرد تیروئید انجام می شود. همچنین به منظور اطلاع از عملكرد عضله می توان از بیوپسی عضله استفاده نمود.مقادیر غیر طبیعی مواد معدنی معمولاً نشانه نوعی بیماری در بدن است . مقدار كم پتاسیم می تواند به علت استفراغ، مصرف مدرهای استروئید و شیرین بیان، اسهال یا بیماریهایی كه بر جذب و نگهداری پتاسیم موثرند، باشد .

در صورت تشخیص كمبود منیزیوم، حتماً باید یك بررسی كامل درباره علت این نقصان انجام داد. مقدار كم یا زیاد كلسیم در خون هیچگاه نمی باشد.در صورت وجود كلسیم غیر طبیعی در بدن باید به بیماریهای روده، كلیه یا غدد پاراتیروئید شك كرد . همچنین با مصرف بیش از حد ویتامینD نیز مقادیر غیر طبیعی كلسیم مشاهده می شود .

مقدار كم نمك (سدیم) در خون از علل نادر گرفتگی عضلانی است . برنامه غذایی روزانه حاوی مقدار نمك كافی است و احتمال كمی وجود دارد كه فرد دچار فقر سدیم شود .

به عنوان مثال: در صورت ورزش شدید برای چندین ساعت در هوای گرم بدن به3000 میلی گرم نمك احتیاج دارد. اگر فردی در هنگام مصرف غذا از اضافه كردن نمك خودداری كند و غذای او نیز بی نمك باشد. با این وجود میزان نمك دریافتی وی 3000 میلی گرم در روز می باشد.
گرفتگی های عضلانی در ابتدای فعالیت عضلانی:

دلیل مهم در این حالت ناكافی بودن جریان خون در عضله می باشد . در هنگام استراحت، قطر شریانها برای رساندن خون كافی به عضلات مناسب است . در جریان ورزش عضلات به مقدار بیشتری خون پراكسیژن نیاز دارند. اگر قطر شریانها برای رساندن این مقدار خون به حد كافی نباشد، عضله به علت كمبود اكسیژن دچار گرفتگی می شود.
گرفتگی های عضلانی پس از فعالیت شدید ورزشی:

از دست دادن آب بدن مهمترین عامل چنین گرفتگی هایی است . در فعالیت طولانی مدت، در هوای گرم مقدار زیادی مایعات از بدن دفع می شود . در این حالت حجم خون كاهش یافته و مقدار كافی خون برای رساندن اكسیژن به كلیه عضلات در حال ورزش وجود ندارد . در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون كافی دریافت كرده و به سمت اسپاسم پیش می روند.

با نوشیدن آب قبل از فعالیت و هر15 دقیقه یك بار در حین فعالیت می توان از بروز چنین گرفتگی هایی پیشگیری نمود.
گرفتگی های عضلانی در هنگام خواب:

گرفتگی عضلانی در هنگام خواب، معمولاً به علت فشردگی یك عصب یا رفلكس خاص عضلانی – تلزونی بوجود می آید . اگر در هنگام خواب فرد غلت بزند، ممكن است كه عصبی تحت فشار قرار گیرد، در این هنگام یك پیام از محل فشردگی آغاز و به عضله مربوط به آن امتداد می یابد. در این هنگام عضله درست شبیه به هنگامی كه پیام از مغز به سوی آن بیاید منقبض می شود . علت دوم این حالت، تشدید یك رفلكس طبیعی در بدن است . در هنگام غلت زدن در خواب، عضلات منقبض می شوند. این عمل باعث كشیدگی تاندونهای متصل به عضله می شود . در تاندونها، گیرنده هایی وجود دارند كه در هنگام كشیدگی، پیام هایی به نخاع ارسال می نمایند . در این هنگام یك پیام به عضله رفته و باعث انقباض آن می شود . در این حالت فرد احساس گرفتگی دردناك می نماید. با كشش دادن به عضلاتی كه معمولاً دچار گرفتگی می شوند، پیش از خواب، می توان از بروز این حالت جلوگیری كرد.

بطور خلاصه:

علل گرفتگی عضلانی- سیگنالهای غیر طبیعی در اعصاب- غلظت غیر طبیعی مواد معدنی در داخل یا خارج سلولها- عرضه ناكافی اكسیژن- منبع ناكافی اكسیژن- صدمه به سلولهای عضلانی- مقادیر غیر طبیعی هورمونها یا آنزیم هایی كه در انقباض عضله دخالت دارند.
ترميم سريع كوفتگي و ضربه ديدن عضله:

از مبتدي ترين بدنسازان تا آن گروه متبحر كه بدون خستگي به تلاش هر روزه خود ادامه مي دهند، هر جواني كه حداقل يك بار قدم به اتاق مخصوص وزن گذاشته باشد، نگراني و اضطراب مربوط به كوفتگي حاصل از تمرينات ورزش بدنسازي Postworkout را مي شناسد. موقعيتي كه ممكن است تا چند روز پس از گذشت جلسه نيز باقي بماند و حتي به كار بردن روش هاي ساده درماني مانند استفاده از برگ هاي شامپويي (مخصوص شستشوي زخم) از بين برنده كامل درد و رنج نخواهد بود. چنين كوفتگي هاي عضله اي معمولاً ورزشكار را مجبور به دور ماندن موقت از محيط باشگاه و عقب ماندن از ورزش كردن تا زمان بهبودي كامل مي كند. ويتامين E به ترميم سريع عضلات بدون صدمه خوردن، زمان ورزش كردن شما و عقب نماندن از برنامه ورزشيتان كمك مي كند.ويتامين E به عنوان يك عامل آنتي اكسيدان از پاسخ شديد عضله و در نتيجه توليد مولكول هاي ناپايداري به نام راديكال هاي آزاد ممانعت مي كند. راديكال هاي آزاد علاوه بر اينكه موجب سخت شدن رگ ها و توليد سرطان مي شوند، منجر به بروز درد در عضله و جلوگيري از توانايي كار آن در حين تمرين مي شوند.هر چه ورزش شما سخت تر باشد، راديكال هاي آزاد بيشتري توليد مي شوند. تجربيات ورزشكاران حرفه اي تاثيرات مثبت و فراوان ويتامين E را در اين مورد نشان مي دهد.چه به عنوان مكمل و چه در غذا، نتايج مفيد ويتامين E، به عنوان عامل آنتي اكسيدان در مورد ورزشكاران عمل كرده، قابل مشاهده است، چه اين ورزشكاران ورزش هاي غير آئروبيك (غير هوازي) انجام بدهند، مانند: ليفتينگ و چه ورزش هاي آئروبيك (مانند كارديو Cardio) انجام دهند.
كوچك ترين عضله:

كوچكترين عضله در بدن استاپديوس (Stapedius) نام دارد كه استخوان ركابي را در گوش مياني كنترل مي كند و كمتر از 13 ميلي متر طول دارد .
قوي ترين عضله:

قوي ترين عضله در بدن انسان يك جفت عضله ماستر (Masseter) است كه در دو طرف لب قرار دارد. در اوت 1968 در دانشكده دندان پزشكي دانشگاه فلوريداي آمريكا، شخصي به نام ريچارد هوفمن (متولد 1949 در شهر ليك سيتي در فلوريدا) ركورد جديدي در كارايي اين عضله ماستر از خود به جا گذاشت و موفق شد با انقباض اين عضله فشاري معادل 442 كيلو گرم را براي مدت 2 ثانيه روي دستگاه فشار سنج مربوطه ثبت نمايد .
پر كارترين عضله:

عضلات چشم به طور متوسط در طي شبانه روز 100000 بار حركت مي كنند كه بخش عمده اي از اين رقم مربوط به زماني است كه انسان خواب است و خواب مي بيند.
بزرگ ترين عضله:

معمولا 40 درصد وزن بدن انسان را عضلات تشكيل مي دهند . در ميان 639 عضله در بدن بزرگترين عضله، عضله نشيمن گاهي (گلوتئوس ماگزيموس Gluteus Maximus) است كه تا ران ادامه دارد.

منابع:
1- مقاله نویسنده میترا مازندرانیان
2- مقاله موسی کاظم زاده در سایت باشگاه وخبرگزاری آریا
3- مقاله مریم سجادپور- کارشناس تغذیه
4- خانواده - همشهری آنلاین
5- www.getinshape
.blogfa.com