۱۳۸۷ اسفند ۲۲, پنجشنبه

داروهایی که تحت عنوان داروی لاغری در کانالهای ماهواره ای تبلیغ می شوند تا چه اندازه مفید و موثر هستند؟

بهترین درمان لاغری، رژیم غذایی مناسب در کنار فعالیت‌های فیزیکی و تغییر در رفتار و نحوه زندگی است چرا که با افزایش وزن تدریجی علاوه بر این که قابل تحمل‌تر است عوارض نداشته و تقریبا غیر قابل بازگشت است، مضرات نامطلوب داروهای لاغری برای کاهش وزن خیلی بیشتر از مزایای این داروهاست و متخصصان تغذیه افراد را از استفاده آنها منع می‌کنند، بنابراین رژیم غذایی مناسب بهترین جایگزین برای درمان داروهای لاغری است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، حتی قویترین داروهای درمان چاقی برای درمان این مشکل قطعی نبوده و این داروها تنها می‌توانند حداکثر بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طی یک سال مصرف، کاهش دهند.
داروهای لاغری که سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا موسوم به FDA مجاز دانسته دو دسته هستند، که مصرف آنها تنها به توصیه پزشکان مجاز است و برای بیماران چاق در صورتی که بیماری قلبی و عروقی خاصی نداشته باشند. و متخصصان تغذیه تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعیت‌های فیزیولوژیکی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی افراد، رژیم غذایی یا داروهای لاغری را حتی اگر مورد تایید باشند، تجویز نمی‌کنند، به این دلیل که تداخل غذا و دارو ممکن است عوارضی جدی را در آن مدت برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.
مصرف داروهای درمان چاقی تنها برای استفاده از دوره‌های کوتاه و موقت که باعث ایجاد انگیزه در فرد جهت اقدام برای کاهش وزن می‌شود، ممکن است مورد نظر قرار گیرد.
درمان چاقی با قرص‌ها و داروهای لاغری درمان قطعی و دائمی نیست و حتی مصرف قوی‌ترین این داروها حداکثر ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در طول یکسال کاهش می‌دهد. این در حالی است که فرد باید متحمل هزینه‌های گزاف خرید این داروها شود و مخارج زیادی را بابت مصرف آنها پرداخت نماید.
تغییر شیوه زندگی به سمت تحرک بیشتر و مصرف غذاهای سالم‌تر تنها راه حل مبارزه با مشکل چاقی است در خصوص افرادی که دارای نمایه توده بدنی ( BMI ) بالای ۲۵ بوده و مبتلا به چاقی مفرط هستند درمان‌های دارویی حتی به شکل موقت نیز پاسخگوی این افراد نبوده ضمن آن که رژیم‌های غذایی نیز در این افراد تاثیر کمی به دنبال دارد.
تنها راه درمان افرادی که دچار چاقی مفرط هستند شیوه‌های جراحی ذکر است و این افراد ممکن است با رژیم‌های دارویی و غذایی بتوانند وزن بدنشان را کاهش دهند. از طرفی در معرض بیماری‌های مهلک و خطرناک قرار دارند، لذا بهترین روش درمان برای این افراد استفاده از روش‌های جراحی است.
شیوه‌های درمانی کمربندهای لاغری و لباس‌های مخصوص جهت درمان چاقی تبلیغاتی و بی‌اثر است .
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه جهان کنونی و بالطبع رشد جمعیت و افزایش روزافزون رستوران‌ها و فست‌فودها از سویی و همچنین کاهش تحرک از سویی دیگر، هر روز به تعداد افراد چاق در جهان افزوده می‌شود. چاقی که امروزه به مشکلی عمومی تبدیل شده است، بسیاری از فعالیت‌های روزمره زندگی را مختل می‌سازد؛ چنان‌که بسیاری از ما با افزایش وزن خود و یا اطرافیان مواجه هستیم و از این مساله رنج می‌بریم.
در این بین تبلیغات انواع و اقسام داروهای لاغری از کانال های ماهواره ای مزید بر علت شده است تا افراد چاق به دنبال حل مشکل خود در کوتاه‌مدت باشند و از عاقبت کار بی‌خبر.
چاقی نوعی بیماری است، چرا که می‌تواند عوارض خطرناکی در پی داشته، سلامت افراد جامعه را تهدید کند و علاوه بر این هزینه‌بردار نیز باشد. کسانی که از لحاظ ظاهری چاق به نظر می‌رسند در محاسبات پزشکی نیز به طور معمول چاق خواهند بود.
عوارض چاقی :
از عوارض چاقی می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ دیابت نوع ۲، دیابت بارداری، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون و بیماری‌های عروق کرونر که در بیماران چاق بیشتر از معمول دیده می‌شود؛ از طرفی اختلالات در قاعدگی خانم ها، آرتروز، سنگ کیسه صفرا، کبد چرب، ریفلاکس و بعضی از انواع سرطان‌ها مانند ( سرطان مری، کیسه صفرا، روده بزرگ، رحم، پروستات و پستان).

داروهای لاغری و معایب آن
‌افراد چاقی که داروهای لاغری مصرف می‌کنند به طور معمول اعتیاد به دارو ندارند اما به هر حال با ورود و عرضه قرص‌های جدید در جامعه می‌توان گفت اعتیادآور هستند و اگر بیماری به مصرف این‌گونه داروها عادت کند و نحوه رفتاری خود را در زندگی تغییر ندهد هیچ گاه نمی‌تواند موفق شود.
برای کاهش وزن به طور حتم باید از مثلث رژیم غذایی، دارو و فعالیت فیزیکی پیروی کرد، چرا که کاهش وزن در کنار رژیم غذایی سالم و کم کالری یعنی کالری زیر ۱۲۰۰ و همچنین وجود فعالیت فیزیکی می‌تواند برای فرد چاق نجات‌بخش باشد، این به مثابه فردی است که بیماری دیابت دارد؛ همان طور که باید در کنار رژیم غذایی مناسب انسولین مصرف کند اگر تنها انسولین مصرف کند و رژیم نداشته باشد این امر امکان‌پذیر نیست.
عوارض ناگوار داروهای لاغری بر دستگاه گوارش :
سیبوترامین که یکی از داروهای تأیید شده از سوی سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکاست عوارض جانبی نظیر سردرد، اضطراب، یبوست، و فشار خون را به همراه دارد؛ همچنین در مصرف زنیکال، عوارضی چون دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، دل‌درد، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌کند و در موارد نادری موجب خشکی پوست و اختلال در مفاصل می‌گردد، البته باید یادآور شد که در تمام این موارد اگر رژیم غذایی مناسب جواب ندهد و چاقی بیش از حد باشد مصرف این داروها تجویز می‌شود.
البته باید این نکته را در نظر داشت که این عوارض تنها مربوط به داروهای مجاز لاغری است که مورد تایید مراکز معتبر جهانی است؛ اثرات داروهای تقلبی لاغری که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای به نحو چشمگیری تبلیغ می‌شود جای بحث خود را دارد و بماند که چه عوارض خطرناک و مهلکی در پی دارد.