۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

راز مفيد بودن کلم بروکلي براي قلب فاش شد



به گزارش رويترز، محققان کالج سلطنتي لندن به شواهدي دست يافته اند که نشان مي دهد يک ماده شيميايي موجود در کلم بروکلي و ديگر سبزيجات داراي برگ هاي سبز بزرگ، مي تواند با تقويت سازوکار دفاع طبيعي بدن ، مانع از لختگي خون در عروق و حمله قلبي شود.
محققان انگليسي با انجام آزمايشهايي بر روي موشها دريافتند، "سولفورافان" ترکيبي که بطور طبيعي در بروکلي و ديگر انواع کلم يافت مي شود، مي تواند در بخش هايي از عروق که مستعد لختگي خون است، يک پروتئين محافظ را فعال کند.
دکتر "پول ايوانس" از موسسه ملي قلب و ريه در کالج سلطنتي گفت:" مي دانيم سبزيجات براي سلامتي خوب است، اما دليل مفيد بودن سبزيجات از ديدگاه سازوکارهاي مولکولي، ساليان سال ناشناخته باقي مانده بود.
ايوانس مي گويد: تحقيقاتش نشان داده در نواحي آسيب پذيرتر بدن، يک پروتئين محافظ به نام Nrf2‌ ، غير فعال است. وي افزود: آنچه که بررسي هاي ما نشان داد اين است که سولفورافان مي تواند با فعال کردن پروتئين Nrf2 از اين نواحي محافظت کند.
نتايج اين تحقيقات در نشريه Arteriosclerosis Thrombosis and Vascular Biology منتشر شده است. محققان در اين پژوهش از سولفورافان تصفيه شده و نه از بروکلي استفاده کردند. به گفته آنها گام بعدي آزمايش تاثير اين ماده شيميايي به همان شکلي است که در سبزيجات يافت مي شود.