۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

مصرف فلفل دلمه‌اي از سرطان پروستات و ‌مثانه پيشگيري مي‌كند


مسئول علمي، آموزشي انجمن نوانديشان تغذيه ايران گفت: فلفل قرمز حاوي ليكوپن و ليكوپن كاروتنوئيدي است كه با مصرف آن مي‌توان از سرطان‌هاي پروستات، ‌مثانه و پانكراس پيشگيري كرد

مريم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس افزود: فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين C و A است كه آنتي‌اكسيدان‌هايي قوي هستند و بر روي راديكال‌هاي آزاد كه روي سلول‌ها اثر تخريبي دارند، تاثير مي‌گذارند.
وي اضافه كرد: خوردن50 گرم فلفل دلمه‌اي يعني حدود يك ‌سوم از يك فلفل متوسط مي‌تواند تمام نياز يك فرد بزرگسال به‌ ويتامين C را برطرف كند . ويتامين C بر اثر حرارت از بين مي‌رود، بنابراين فلفل اگر به صورت تازه و خام مصرف شود، بهتر است.
مراداف ادامه داد: فلفل دلمه‌اي يكي از كم كالري‌‌ترين سبزي‌‌ها و يكي از بهترين مواد غذايي براي لاغر شدن است.اين سبزي داراي فيبر زيادي است و بنابراين در كنار ساير سبزي‌ها مي‌توان از فلفل دلمه‌اي در رژيم‌ هاي لاغري استفاده كرد.
اين متخصص تغذيه گفت: هر قدر فلفل‌دلمه‌اي رنگي‌‌تر (زرد و قرمز) باشند، حاوي بتاكاروتن بيشتري است.
وي افزود: ويتامين C موجود در فلفل دلمه‌اي براي سرماخوردگي بسيار مفيد است و اگر به طور منظم در برنامه غذايي استفاده شود طول مدت سرماخوردگي را كاهش مي‌‌دهد.
مراداف با بيان اينكه فلفل دلمه‌اي براي تقويت چشم‌ها بسيار مفيد است، افزود: فلفل دلمه‌اي به دليل داشتن ويتامين A به تقويت چشم‌ها كمك مي‌كند و مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب كوري و آب مرواريد پيشگيري مي‌‌كند.
وي اضافه كرد: به غير از ويتامين A لوتئين و گزانتئن موجود در فلفل دلمه‌اي نيز در كاهش احتمال بروز آب مرواريد چشم نقش دارند كه در فلفل دلمه‌اي به مقدار زياد وجود دارد .
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه فلفل دلمه‌‌اي از بروز سكته جلوگيري مي‌كند، اضافه كرد : فلفل دلمه‌اي حاوي اسيد فوليك است و اين ويتامين از گرفتگي رگ‌ ها و بروز بيماري‌هاي قلبي به‌ خصوص در بيماران ديابتي جلوگيري مي‌كند.
وي گفت: اسيد فوليك (فولات) كه يكي از ويتامين‌هاي گروه B است كه باعث كاهش ماده‌اي به نام هموسيستئين در خون مي‌شود. افزايش بيش از حد هموسيستئين مي‌ تواند باعث تخريب رگ‌هاي خوني و افزايش احتمال سكته قلبي ‌شود.
مراداف افزود: فيبر موجود در فلفل دلمه‌اي مي‌‌تواند كلسترول خون را كه كاهش دهد و حمله‌هاي قلبي و سكته را كاهش مي‌دهد.
اين متخصص تغذيه گفت: فلفل دلمه‌اي را مي‌‌توانيد به صورت خام در سالادتان خرد كنيد و بلافاصله بعد از خرد كردن فلفل دلمه‌اي آن را بخوريد، زيرا ويتامين C وقتي در معرض هوا قرار بگيرد (با خرد كردن)، از بين مي‌‌رود.
وي اضافه كرد: فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ شامل مقدار فراواني بتاكاروتين نيز هست (بتاكاروتين مي‌تواند در بدن تبديل به ويتامين A شود) بيوفلاونيدن هم كه از آنتي اكسيدان‌ها محسوب مي‌شود، مي‌تواند از فعاليت راديكال‌هاي آزاد جلوگيري كرده و از سرطان و بيماريهاي قلبي پيشگيري كند.