۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

استفاده از پروتزهاي متحرك سبب تحليل استخوان مي شود


استفاده از پروتزهاي متحرك مي تواند باعث تحليل استخوان و ايجاد ضايعات مخاطي شود كه اين عارضه به علت تغيير وضعيت كمي و كيفي استخوان منجر به شكست درمان هاي بعدي در سن بلوغ مي شود.
دكتر عبدالرحمن شوكت بخش، دانشيار بخش ارتودنسي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پژوهشي به درمان هاي پروتز يا ارتودنسي براي فقدان دندان هاي سانترال بالا در كودكان پرداخت.

در اين پژوهش آمده است، از دست دادن زودرس دندان سانترال بالا در كودكان به منظور نگهداري استخوان الوئول از نظر كمي و كيفي براي درمان هاي آينده بيمار بايد مورد توجه قرار گيرد و به لحاظ سن پايين كودكان استفاده از پروتزهاي ثابت قابل قبول نيست.

بنابراين گزارش، در موارد استثنايي اين روش به علت رعايت نكردن بهداشت كودكان باعث تحريك و تورم لثه شده و تطابق پروتز با مخاط را مشكل مي سازد، همچنين استفاده از پروتزهاي متحرك پارسيل بيشتر مي تواند باعث تحليل استخوان و ايجاد ضايعات مخاطي گردد.

گفتني است، از زمان از دست دادن سانترال بالا در كودكي به نظر مي رسد در صورتيكه دندانهاي لاترال جا به جا شده و به محل دندان سانترال حركت داده شود حفظ ظاهر طبيعي كودك بدون وجود واحدهاي مصنوعي امكان پذير مي شود