۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

استفاده از ظروف يكبار مصرف گياهي الزامي مي‌شود

حسن اصيليان در رابطه با ظروف يكبار مصرف پلاستيكي و عدم بازيافت اين مواد، گفت: با توجه به اينكه بيشترين استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در قالب ليوان و بشقاب است در صورت قرار گرفتن غذا يا چاي داغ سمي از اين ظروف ترشح مي‌شود كه براي سلامت انسان مضر است و اثرات بهداشتي نيز به همراه خواهد داشت. ظروف گياهي يكبار مصرف جايگزين بسيار خوبي است.

وي ادامه داد: ضمن اين‌كه بازيافت ظروف يكبار مصرف پلاستيكي بسيار سخت است و مدت زيادي صرف مي‌شود تا تجزيه شوند. معاون انساني سازمان محيط زيست همچنين با اشاره به جمع‌آوري زباله‌هاي توليد شده ناشي از ظروف دوغ و نوشابه گفت: اين ظروف كه به ظروف پت نام دارد در برخي از شهرداري‌هاي استان‌ها براي جمع‌آوري اين‌گونه زباله‌ها برنامه‌ريزي شده است، به طور مثال در مشهد براي جمع‌آوري و بازيافت اين مواد برنامه‌ريزي شده است، به طوري‌كه ديگر اين گونه ظروف را در جوي‌هاي آب شهر مشهد ديده نمي‌شود، واحد بازيافت مشهد براي بازيافت اين ظروف اقدام كردند و پس از جمع آوري و بسته‌بندي به كشورهايي مانند چين صادر مي‌كنند كه مجددا در ساخت اسباب بازي‌ها استافده مي‌كنند.

وي در ادامه گفت: بدين ترتيب اين ‌گونه مواد وارد محيط زيست نمي‌شود و مجددا به چرخه مصرف بر مي‌گردانند. اصيليان ضمن ابراز اميدواري از آغاز حركت جمع‌آوري و بازيافت زباله در كشور، گفت: براي جمع‌آوري زباله‌ها و بازيافت اقدامات آغاز شده است اما با توجه به اين‌كه اين طلاي كثيف بايد به چرخه مصرف بر گردانيده شود در آينده نزديك درصد زباله‌هايي كه نياز به دفن دارند كاهش مي‌يابد.


خبرگزاری فارس