۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

مصرف خودسرانه استامينيوفن باعث بيماري‌هاي كبدي مي‌شود


عضو انجمن سم‌شناسي و مسموميت‌ها گفت: مصرف خودسرانه استامينيوفن در طولاني مدت باعث ايجاد بيماري‌هاي كبدي مي‌كند.

سلطاني‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس افزود: مسموميت با قرص استامينيوفن در كشور ما بسيار وجود دارد و اگر 5/7 گرم استامينيوفن يك جا توسط بزرگسالان مصرف شود باعث مسموميت مي‌شود.
وي اضافه كرد: اگر اين دارو در درازمدت مصرف شود فرد دچار بيماري‌هاي كبدي مي‌شود و مصرف طولاني اين دارو فقط با تجويز پزشك بايد باشد.
وي افزود: مسموميت با استامينيوفن در 12تا 24 ساعت اول چون علائم آن شديد نيست معمولاً فرد بيمار را با تاخير به بيمارستان مي‌رسانند و اين باعث مي‌شود كه مسمويت وارد فاز خطرناك شود.
سلطاني نژاد گفت: مسموميت با استامينيوفن مشكلاتي زيادي را براي فرد ايجاد مي‌كند و در آمريكا افرادي كه نياز به پيوند كبد دارند اغلب كساني هستند كه با استامينيوفن مسموم شده‌اند.
وي اضافه كرد: 12 تا 24 ساعت اول علائم مسموميت به صورت تهوع، استفراغ و تعرق شديد است و از 24 ساعت تا 72 ساعت بعد آنزيم‌هاي كبدي شوع به فعاليت مي‌كند.
عضو انجمن سم شناسي و مسموميت‌ها اضافه كرد: علائم مسموميت با استامينيوفن به صورت كاهش قند خون اختلالات انعقادي و يرقان در افراد بروز مي‌كند كه به درمان‌هاي مراقبتي نياز دارد.
سلطاني نژاد افزود: اگر بيمار از فاز خطرناك جان سالم به سر ببرد بعد از 2 هفته علائم كاهش پيدا مي‌كند و فرد رو به بهبود كامل پيش مي‌رود
وي اضافه كرد: به دليل اينكه در قرص‌هاي استامينيوفن دوز سمي با دوز درماني فاصله زيادي دارد اين قرص‌ها بدون نسخه قابل دسترس است.
سلطاني‌نژاد افزود: اگر قرص‌هاي استامينيوفن با معده خالي مصرف شود ميزان جذب آن افزايش پيدا مي‌كند.