۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

هنگام بلند كردن بار از زمين زانوهايتان را خم كنيد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: بهترين راه بلندكردن بار از روي زمين اين است كه فرد زانوهايش را خم كند و سپس جسم را بلند كند.


حميدرضا مختاري‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس اظهار داشت: در اين حالت فشار بر روي سر زانوها و لگن وارد مي‌شود در حالي كه اگر فرد بدون خم كردن زانوها از كمر خم شود و بار را بلند كند، فشار زيادي به ستون فقرات مي‌آيد و احتمال آسيب نسبت به حالت اول بسيار بيشتر مي‌شود.

وي افزود: يكي از فاكتورهاي مهم در حمل و نقل بار با دست، فاصله جسم از بدن است كه هر چه جسم به بدن نزديكتر باشد بازه گشتاور كمتر شده و فشاري كه به فرد مي‌آيد بسيار كمتر از موقعي است كه بار از بدن فاصله دارد.

مختاري‌نيا تصريح كرد: مقدار وزني كه فرد در حالت استاندارد مي‌تواند حمل كند بر اساس استانداردهاي جوامع اروپايي زير 28 كيلو است ولي متأسفانه اين استاندارد هنوز در كشور ما تعيين نشده است.

وي ادامه داد: در صورتي كه قرار است جسم به صورت عمودي جابه‌جا شود، ميزان بلندي استاندارد كه شخص با بلند كردن جسم تا اين ارتفاع دچار آسيب نمي‌شود، 60 تا 70 سانتيمتر است و حداكثر ارتفاع مجاز بالاآوردن، تا بين كمر و قفسه سينه است. اين متخصص ارگونومي تأكيد كرد: مدت زمان حمل بار به آستانه خستگي فرد بستگي دارد.

اگر فرد احساس خستگي يا ناراحتي كرد، حتماً بايد مقداري استراحت كند.

وي يادآور شد: در صورتي كه اين استانداردها رعايت نشود، آسيب‌هاي اسكلتي عضلاني كه مهمترين آنها كمر درد است گريبانگير فرد مي‌شود.

وي تاكيد كرد:70 درصد مراجعان آسيب‌هاي اسكلتي به پزشك در كشور از كمردرد گلايه دارند.