۱۳۸۸ اردیبهشت ۶, یکشنبه

شيوع "تب دنگ" در مکه

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام وزارت بهداشت، با بيان اينكه تب دنگ بيماري آندميك برخي كشورها از جمله عربستان، پاكستان، ‌مالزي، تايلند، سنگاپور، چين و هندوستان است، از مسافران به اين كشورها خواست تا با رعايت پوشش مناسب مانع از گزش پشه خونخوار آئدس (پشه ناقل) شوند.

دكتر شيرزادي، در گفت‌وگو با ایسنا، تب دنگ را بيماري ويروسي خونريزي دهنده و بعضا كشنده برشمرد و افزود: خوشبختانه هنوز پشه آئدس (ناقل تب دنگ) در ايران شناسايي نشده است.

وي، مخزن بيماري در نوع شهري را انسان آلوده دانست و يادآور شد: بعضا افرادي كه براي تفريح و يا ماموريت كاري به كشورهاي مالزي، تايلند، ‌چين، ‌هندوستان و سنگاپور سفر مي‌كنند پس از بازگشت علايم مشكوكي چون تب را به همراه دارند كه در صورت تاييد بيماري توسط پزشك درمان تب دنگ كه همان درمان حمايتي از طريق تنظيم آب و الكتروليت بدن، استفاده از تب بر، مسكن و استراحت و مراقبت‌هاي خاص آغاز مي‌شود.

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام، بهترين راه پيشگيري از گزش پشه آئدس در مناطق بومي اين بيماري را پوشيدن لباس‌هاي بلند استفاده از اسپري‌هاي دور كننده حشرات برشمرد و افزود: البته به سازمان حج و اوقاف نيز توصيه‌هاي لازم شده است.

دكتر شيرزادي، ادامه داد: مسافران كشورهاي آندميك به اين بيماري مبتلا شده باشند پس از بازگشت به كشور علايمي چون تب شديد 42-41 درجه سانتيگراد ، دردهاي شديد عضلاني استخواني معروف به تب استخوان شكن، سردرد تظاهر مي‌كند كه در صورت پيشرفت بيماري تظاهرات خونريزي دهنده و كشنده را هم در پي دارد.

وي، به هموطنان توصيه كرد در صورت بروز چنين علايمي براي دريافت درمان به هنگام بايد سريعا به پزشك و مراكز درماني مراجعه كنند.

به گفته رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام، علايم بيماري، پس از گزش پشه آئدس حداكثر تا 2 هفته بعد تظاهر مي‌كند.

گفتني است، رسانه‌ها از شيوع تب دنگ در مكه خبر میدهند.