۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

فشار خون بالا در دوران بارداري خطر بروز بيماري قلبي را افزايش مي دهد


محققان مي گويند: زناني که در دوران بارداري دچار ازدياد فشار خون هستند در مقايسه با زناني که فشار خون طبيعي دارند، در سنين پايين تري به بيماري قلبي دچار مي شوند.
به گزارش رويترز هلث، دکتر "گلوريا والدس" از "دانشگاه کاتوليک پونتي فيشيا" در "سانتياگو" و همکارانش 217 زن با ميانگين سني 61 سال را مورد مطالعه قرار دادند. اين زنان حدود 30 سال پس از آخرين بارداري خود آزمايش شريان کرونر قلب انجام دادند.

همانطور که در مجله پزشکي "فشار خون" منتشر شده است، 146 زن در بارداريهاي خود فشار خون طبيعي داشتند، درحالي که 71 زن دستکم در يک بارداري خود ، فشار خون بالا داشتند.

حدود نيمي از تمام افراد شرکت کننده در اين مطالعه به بيماري شريان کرونر قلب مبتلا بودند. در اين مطالعه ديده شد زناني که در دوران بارداري خود فشار خون بالا داشتند نسبت به زناني که در اين دوران فشار خون عادي خود را حفظ کردند، سه سال زودتر مشکل تنگي شديد عروق کرونر پيدا کردند.

علاوه بر اين شمار زنان مبتلا به تصلب شريان طي 10 سال انجام اين مطالعه ، در زناني که در دوران بارداري خود فشار خون بالا داشتند بطور قابل توجهي بيشتر از زناني بود که در دوران بارداري فشار خون عادي خود داشتند. اين مطالعه در شماره آوريل 2009 مجله "فشار خون" منتشر شده است.