۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

محققان به رشد دوباره دندانها اميدوار شدند


محققان در پي راهي براي رشد دوباره دندان هستند محققان ژنتيک اميدوارند که به گونه اي ، امکان تحريک و رشد مجدد دندانها را در کهنسالي ميسر کنند.

چرا کوسه ماهي داراي چند رديف دندان مي باشد در حاليکه انسان اين گونه نيست؟

به گزارش سرويس علمي آريا، گفته شده که يک ژن ساده مسئول بروز اين وضعيت است يعني مانع از شکل گيري دندان اضافي در گونه هاي خاص مي شود. دانشمندان منجر به توليد مثل موشهايي فاقد اين ژن شدند و در نتيجه دندانهاي اضافي بعد از اولين دندان آسياب شان شکل گرفت. (مشابه دندانهاي ثانوي کوسه ماهي و ساير غير پستانداران).

اگر دانشمندان دقيقا بتوانند آنچه باعث رشد و پيدايش دندان جديد مي شود را شناسايي کنند ، امکان تغيير روند رشد دندان در ابتداي زندگي و در بزرگسالي نيز تکرار مي شود.

به گفته مرکز دندانپزشکي دانشگاه کاليفرنيا کشف اين روند امر بسيار جالبي خواهد بود. اما امر اعجاب انگيزي که در تحقيق انجام شده رويت شد اين بود که موش هاي فاقد اين ژن دچار شکاف کام شديدي بودند که منجر به مرگ شان مي شد.

بنابر اين بهتر است فراموش نشود که اين ژن نقش حائز اهميتي در پيشگيري از بروز اين نقص مادرزادي ايفا مي کند.دندانها مدتها بعد از تولد نوزاد قابل رويت مي شود اما شکل گيري آنها از همان ابتداي رشد جنين شروع شده است. اين دندانها به تدريج از بافت زخيم و عمقي فک به سمت لايه هاي سطحي تري به نام تيغه فک حرکت مي کند . اين تيغه بافتي از لثه است که اپيتليوم ناميده مي شود.

دانشمندان براي مدت ها تصور مي کردند که علامت شکل گيري دندان در همين بافت قرار دارد در حاليکه امروز کشف شده که تمام اين عملکرد در لايه عمقي لثه اتفاق مي افتد. دراين بافت عمقي ژن مورد بحث با همکاري دو ژن ديگر مسئوليت رشد دندانها در محل صحيح را به عهده دارند و منجر به قرار گرفتن دندان در يک رديف مي شود.