۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

واکنش مردان به اضطراب نسبت به زنان بيشتر است

دانشمندان معتقدند مردان به خاطر تفاوتهاي ژنتيکي در مقايسه با زنان واکنش شديد تري به اضطراب نشان مي دهند.
به گزارش سرويس علمي آريا به نقل از روزنامه اينترنتي روسي ايزوستيا محققان سعي کرده اند ژنهاي مسئول واکنش به استرس و تاثير انها را بر کورتيزول يعني مهمترين هورمون اضطراب دربدن انسان شناسايي کنند.
به گفته انها برخي انسانها پايداري حيرت انگيزي در زمان برخورد با مشکلات از خود بروز مي دهند اما مشکلات مشابه علاوه بر اسيب روحي جدي اختلالات جسمي در برخي ديگر به همراه دارد.
بنا به اين گزارش نحوه برخورد انسانها با استرس را مي توان به راحتي از روي توليد هورمون کورتيزول مشخص کرد. اين هورمون مانع پايين رفتن فشار خون از حد مجاز در زمان مشکلات عاطفي جدي مي شود. بر اساس نتايج مقدماتي ازمايشها توانايي انسان در مقابله با اضطراب در بيشتر موارد ارثي است.
محققان براي بررسي ميزان کورتيزول موجود در بزاق دهان نود و هفت دانشجو انها را به طور مصنوعي دچار اضطراب کردند و به عنوان مثال از انها خواستند تنها طي پنج دقيقه و در حضور سه داور و دوربين تست اشتغال به کار را پر کنند.
دانشمندان در پايان آزمايش متوجه شدند ميزان کورتيزول در شرايط استرس اور در بدن زنان و مردان فرق مي کند و در نتيجه انها برخورد متفاوتي با اضطراب دارند. مردان با توجه به کمتر بودن ميزان کورتيزول به استرس واکنش شديد تري نشان مي دهند اما زنان راحت تر با ان کنار مي ايند.
به گفته کارشناسان انجمن جهاني بهداشت طي بيست سال اينده اضطراب يکي از علل اصلي مرگ و مير در جهان خواهد بود