۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

اصلاح روش تغذیه ای ،ترک دخانیات و ورزش بیش از 60 درصد بیماری های قلبی و عروقی را می کاهد


بحث الگوی مصرف روغن و جلوگیری از مصرف دخانیات و ورزش می تواند 60 درصد از مشکلات قلبی عروقی بکاهد.
دکتر کامران باقری لنکرانی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت اظهار داشت : در گذشته تعریفی که از سلامت می شد حول فقدان بیماری ها بود و یکی از وظایف مهم بحث مبارزه با بیماری ها است و در تشکیلات این وزارتخانه ها تلاش های وسیعی در این راستا صورت گرفته که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توفیقات خوبی نصیب شد و ما بیش از 12 سال است که فلج اطفال نداشته ایم.
وی تصریح کرد:بیماری هایی مانند مالاریا فقط منحصر به سه استان و برخی بیماری ها مانند دیفتری و سیاه سرفه و سرخک در بیرون از مرزها است و برای درمان بیماری ها تلاش های وسیعی صورت گرفته که 11 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه این تخت ها اضافه شده است.
لنکرانی خاطر نشان ساخت :در بحث تخت های مراقبت های ویژه تعداد آن بیش از 5/2 برابر رشد در سه سال گذشته و تلاش شد تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شود به خصوص توزیع آن در نقاط محروم مورد توجه قرار گرفت. دستگاه های سی تی اسکن و آنژیو گرافی که وارد شدند ولی این وظیفه مهمترین وظیفه وزارت بهداشت نیست و بیمه سلامت با محوریت پزشکی خانواده مورد تاکید قرار گرفت و با توجه به تجربه در بیمه روستاییان زمینه هایی فراهم شد که این مساله به شهرها هم گسترش یابد تا عمق خدمات درمانی وسیعتر شود.
وی در ادامه افزود:وضعیت فعلی خدمات درمانی به این نحو است که هر بیماری به مسوولین ذی ربط مراجعه می کند و درمان می شود اگر بتوانیم بحث پزشک خانواده را نهادینه کنیم یعنی هر خانواده ای پزشکی خاص خواهد داشت که در پرونده سلامت آن کلیه اطلاعات بیماری اش را جمع آوری و برای پیشگیری از آن اقدام می کند.
اگر در خانواده ای مثلا قند دارند لازم است اعضای دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرند که امیدواریم با حمایت سازمان های بیمه گر در همه کشور این طرح را انجام دهیم،وی تاکید کرد: بیشترمخاطرات جوامع بشری راه حل آن در فراهم آوردن امکانات منحصر نیست.
مثال واضح آن بیماری های قلبی- عروقی است که باید متخصصانی تربیت کنیم تا مراقبت های بیماران قلبی را بر عهده گیرند اما مهمتر از آن خدمات پیشگیری از این اتفاقات است که به طور مثال با 3 پیشگیری می توان از بیماری های قلبی—عروقی جلوگیری کرد: 1- اصلاح روش تغذیه ای مانند مصرف روغن جامد نباتی که باید از بین رود که در حال حاضر از 85 درصد مصرف روغن جامد نباتی در نیمه اول سال 84 ما به کمتر از 50 درصد مصرف رسیدیم، اما باید آن را به 20 درصد برسانیم و شاهد ارتقای کیفیت این روغن جامد بودیم که اسید این روغن را به 70 درصد رسانده است.
مردم هم باید در این زمینه و اصلاح مصرف روغن همکاری داشته باشند.وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد:مخاطره دیگر بحث چاقی کودکان و نوجوانان است که در حال حاضر همه گیر است. به طور مثال نوشابه های گازدار باعث چاقی می شوند که باید الگوی مصرف اصلاح شود.با کمک مردم می توانیم این الگوی مصرف را تغییر دهیم اگر بتوانیم خواهندگی را از غذاهای آماده کاهش دهیم در زمینه کاهش چاقی می توانیم موثر باشیم.
در بیماری قلبی- عروقی ما با مشکل دخانیات مواجه هستیم که تاکنون آگهی های هشدار دهنده زیادی چاپ شده و به صورت محور بر روی سیگارها نیز نقش بسته ولی هنوز 18 درصد از مردم میانسال ما دخانیات را مطرح می کنند. که خطر قلیان بیشتر از سیگار است و باید آگاهی داد که کسی که دخانیات مصرف می کند امید به زندگی اش 20 سال کمتر است.
وی با بیان این که نکته سوم در حوادث قلبی – عروقی ، ورزش و تحرک بدنی است اظهارداشت : اگر روزی نیم ساعت ورزش را نهادینه کنیم 16 درصد از این بیماری ها را می کاهد. بحث الگوی مصرف روغن و جلوگیری از مصرف دخانیات و ورزش می تواند 60 درصد از مشکلات قلبی عروقی بکاهد.
در حال حاضر نگاه به سلامت تغییر پیدا کرده و برای این که سلامت را در کشور نهادینه کنیم باید هر اقدامی که می کنیم ببینیم در راستای سلامت است یا خیر؟لنکرانی در ادامه افزود:در سلامت مردم عوامل موثر بیش از این که مربوط به بیمارستان و درمانگاه سازی باشد هماهنگی میان بخش ها مهمتر است که در ایران در این زمینه تجربیات خوبی داریم.
حدود 35 ارگان مختلف باید در حوادث ترافیکی با هم تشریک مساعی کنند که این همکاری میان بحشی در این سه سال اخیر باعث کاهش این تصادفات بودیم.وزیر بهداشت ؛درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنان خود گغت :با توجه به این که این هفته، هفته سلامت است از تلاش های همکارانمان که 300 هزار نفر، 500 هزار بیمارستان، 18 هزار خانه بهداشت و ... هستند تشکر می کنم و در تعطیلات نوروزی نیز همکاران ما موظفند که بر سر کار خود باشند و پیشرفت های خوبی به دست آمده که خوبی هایش مربوط به همکارانم و بدی هایش به من باز می گردد.