۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

فقط 35درصد استخرها تمام ضوابط گندزدايي آب را اجرا مي‌كنند

رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت: فقط 35درصد استخرها تمام ضوابط استاندارد گندزدايي آب را اجرا مي‌كنند، حدود30درصد تا حدي اين ضوابط را اجرا مي‌كنند و بيش از30درصد استخرها ضوابط استاندارد بهداشت آب را رعايت نمي‌كنند.

رضا غلامي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: دستورالعمل بهداشت اماكن عمومي تدوين شده و به تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابلاغ مي‌شود. در اين بخشنامه اصول و مقرارت بهداشت اماكن در فصل گرما در تمام زمينه‌ها از جمله استخرها، برخورد با دستفروشان و بهداشت مواد غذايي به خصوص بستي، آبميوه و سالاد اعلام شده است.

وي افزود:‌ امسال با توجه به تغييرات جوي و خشكسالي كه پيش‌بيني مي‌شود، رعايت اصول بهداشتي براي پيشگيري از بيماري‌ها مهمتر است به همين علت نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل بهداشتي اماكن عمومي امسال با جديت بيشتري پيگيري مي‌شود.
وي اضافه كرد: در استخرها مهمترين نكته رعايت بهداشت و گندزدايي آب است، آمار بررسي‌هاي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه حدود 60 تا 70درصد استخرها به ضوابط گندزدايي آب توجه دارند، حدود 35درصد استخرها به طور100درصد ضوابط گندزدايي آب را اجرا مي‌كنند، حدود 30 درصد آنها بين يك درصد تا 95 درصد گندزدايي آب را انجام مي‌دهد و بيش از 30درصد استخرها گر چه ممكن است ضوابط بهسازي و ساختماني استخر را رعايت كرده باشند اما ضوابط گندزدايي آب را اجرا نمي‌كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است از وايتكس به جاي كلر براي گندزدايي آب استخرها استفاده شود، گفت: سال گذشته 2 مورد گزارش استفاده از وايتكس به جاي كلر در استخرها داشتيم اما بعد از مراجعه مأموران بهداشتي مشخص شد گزارش صحت نداشته بنابراين استفاده از وايتكس به جاي كلر در استخرها بسيار نادر است.
غلامي افزود: در صورتي كه گندزدايي آب استخرها به درستي انجام نشود، خطر انتقال بيماري‌هاي مختلفي از جمله بيماري‌هاي پوستي، قارچي، چشمي،‌ روده‌اي و از جمله وبا وجود دارد. وي گفت: بيماري‌هاي ويروسي مانند ايدز در استخرها منتقل نمي‌شود، زيرا ويروس ايدز پس از خشك شدن خون از بين مي‌رود و حتي اگر لخته خون تازه باشد،‌ فقط در صورتي امكان انتقال بيماري وجود دارد كه مستقيماً وارد خون شود، يعني فرد بايد زخم خشك نشده‌اي داشته باشد كه لخته خون آلوده به آن بچسبد، چنين موردي تاكنون حتي براي يك بار هم در جهان رخ نداده بنابراين امكان انتقال ويروس ايدز از طريق استخر صفر درصد است.
رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت در پاسخ به اين پرسش فارس كه آيا معاينه بدني خانم‌ها در برخي استخرهاي زنانه مورد تائيد وزارت بهداشت است، گفت:‌ وزارت بهداشت چنين دستورالعملي را به استخرها ابلاغ نكرده است، بنابراين چنين كاري الزامي نيست اما ممكن است، مدير يك استخر خصوصي براي امنيت بيشتر استفاده كنندگان با مسئوليت خودش چنين مقرراتي بگذارند كه در واقع براي بهداشت بيشتر است كه كار خوبي است و تخلف محسوب نمي‌شود.