۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

ابتلا به زوال عقلی هر 20 سال دو برابر می‌شود

بیماری آلزایمر یکی از پر آوازه ترین بیماری های لاعلاج جهان است که سالانه تعداد زیادی از افراد را به خود آلوده کرده و به کام مرگ می کشاند.

یکی از مشهورترین علائم این بیماری ضعیف شدن قدرت حافظه و به خصوص حافظه موقت است که در دوران پیری آغاز می شود. از دیگر آثار این بیماری از دست دادن قدرت تشخیص زمان، از دست دادن قدرت تکلم و گوشه گیری اعلام شده است.

پزشکان معقدند این بیماری 5 الی 10 سال پس از آغاز علائم می تواند موجب مرگ بیمار شود، این در حالی است که در واقع بیماری 20 سال قبل از زمان ظهور علائم آغاز شده است.

تاکنون مطالعات متفاوتی در رابطه با شیوه های ممکن درمان این بیماری که باعث از دست رفتن سیناپس های نورونی در برخی مناطق مغز و ایجاد پلاکهای کروی شکل پروتئینی در خارج از نورونها می شود، صورت گرفته است که هیچ یک تاکنون به نتیجه قطعی و موثری دست نیافته است. روز جهانی آلزایمر نیز از فعالیتهایی است که هر سال به منظور افزایش توجه جهانی به این پدیده انسانی در تاریخ 21 سپتامبر و با برپایی مراسم و همایشهای مختلف علمی برگزار می شود.

سطح ابتلا به این بیماری در جهان افزایشی نگران کننده داشته است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده و محاسبات آماری، در حال حاضر و به صورت تقریبی 24.3 میلیون انسان در سطح جهان به بیماری زوال عقلی مبتلا هستند که دو سوم از این افراد علائمی مشابه آلزیمر از خود نشان می دهند و سالانه به این تعداد 4.6 میلیون نفر افزوده می شنوند. به بیانی دیگر تعداد مبتلایان به زوال عقلی هر 20 سال دو برابر می شود.

بر اساس گزارش سایت بین المللی بیماری آلزایمر، در صورت ادامه این روند تا سال 2040 بالغ بر 81.1 میلیون نفر از مردم جهان به بیماری زوال عقلی ابتلا خواهند یافت و بر اساس آمار 71 درصد از این افراد به ساکنان کشورهای در حال توسعه و مناطقی که دسترسی سریع به مراقبت های پزشکی مناسب و درمان وجود ندارد تعلق خواهند داشت.