۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

پيشگيری از عوارض قلبی ناشی از ديابت

نتایج تحقیق انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان می‌دهد که تجویز عصاره تام چای سیاه وکسر20 درصد حاصل از آن بر پروفایل لیپیدی موش‌های مبتلا به دیابت تاثیر مثبت داشته و می‌تواند در پیشگیری از عوارض قلبی و عروقی ناشی از دیابت موثر واقع شود.
این تحقیق با هدف تعیین تاثیر عصاره تام و کسرهای حاصل از چای سیاه اورتودکس ایرانی بر پروفایل لیپیدی موشهای دیابتی انجام شده است.
در این تحقیق علمی، هشت گروه هفت تایی از موشهای نر سه ماهه در محدوده وزنی 200 تا 250 گرم، انتخاب، به طور تصادفی به گروه‌های موردنظر تقسیم شده و به مدت یک ماه مورد مطالعه قرار گرفتند.
درتحقیق مزبور، گروه‌های اول و دوم موشها، سالم و غیردیابتی انتخاب شده و بقیه در هشت گروه توسط استرپتوزوتوسین دیابتی شدند. محققان این پژوهش علمی در پایان مطالعه از موشها، خونگیری کرده و شاخصهای پروفایل لیپیدی توسط کیتها و دستگاه تحلیل گر خودکار اندازه گیری شد.
بر پایه یافته‌های تحقیق، عصاره تام چای سیاه موجب کاهش معنادار تری گلیسیرید سرم در گروه موشهای مبتلا به دیابت نسبت به سایر گروه‌ها شد.
مطابق یافته این تحقیق، همچنین فراکسیون ( کسر ) 20 درصد حاصل از چای سیاه نیز کاهش معنادار تری گلیسیرید، کلسترول تام و LDL کلسترول نسبت به سایر فراکسیونها در سرم موشهای دیابتیک را به دنبال داشت.
یافته‌های تحقیق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاکی از آن است که تجویز عصاره تام چای سیاه و کسرهای حاصل از آن روی HDL کلسترول سرم موش‌های دیابتی و سالم تأثیر نداشت.
دیابت از شایع ترین بیماریهای مزمن رایج در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می‌باشد که عوارض قلبی و عروقی همراه ان می‌تواند ناشی از اختلالات چربی حاصل از دیابت بوده و یکی از مکانیسم‌های احتمالی اثر چای که می‌تواند مانع بروز عوارض قلبی عروقی دیابت شود، از طریق تعدیل پروفایل لیپیدی ذکر می‌شود.

منبع: irna.ir