۱۳۸۸ فروردین ۸, شنبه

اكسيژن درماني در خدمت كاهش سردرد

يك پژوهش جديد نشان مي‌دهد كه اكسيژن‌درماني ممكن است به درمان دو نوع سردرد ناتوان‌كننده كمك كند.به گزارش خبرگزاري رويترز پژوهشگران با بازبيني 9 كارآزمايي باليني كوچك، دريافتند كه اكسيژن‌درماني پرفشار مي‌تواند درمتوقف كردن درد حين حملات ميگرن موثر باشد.
يك شيوه مشابه اكسيژن‌درماني، اكسيژن‌درماني با فشار طبيعي، نيز درد در مبتلايان به سردرد خوشه‌اي را برطرف مي‌كند.
هم ميگرن و هم سردرد خوشه‌اي مي‌توانند مبتلايان را دچار ناتواني كنند. ميگرن معمولا دردهاي ضربان‌داري را در يك ناحيه سر ايجاد مي‌كند، كه اغلب با تهوع، استفراغ يا حساسيت به نور و صدا همراهي دارد.


سردردهاي خوشه‌‌‌اي باعث درد حاد در يك طرف سر به همراه درد در چشم مي‌شوند؛ كه از 15 دقيقه تا چند ساعت ممكن است طول بكشد و به صورتي امواجي- حملات مكرر در طول چند هفته تا چند ماه- بروز مي‌كند كه به دنبال آن دوره‌اي بدون هيچ علامت مي‌آيد.
اكسيژن‌درماني پرفشار شامل تنفس اكسيژن خالص در يك محفظه بدون منفذ و پرفشار است. در اكسيژن‌درماني با فشار طبيعي، بيماران اكسيژن خالص را از يك مخزن قابل حمل تحت شرايط عادي تنفس مي‌كنند.
در مطالعه حاضر، پژوهشگران توانستند 9 كارآزمايي باليني را در فاصله سال‌‌هاي 1981 تا 2004 را كه شامل 201 بيمار مي‌شد، را بيابند.هنگامي كه آنها داده‌هاي سه تا از اين كارآزمايي‌ها را با هم تركيب كردند، دريافتند كه اكسيژن‌درماني پرفشار نسبت به درمان "ساختگي" (دارونما) شش برابر با احتمال بيشتري درد ميگرن را تسكين مي‌‌دهد.
به طور مشابهي، يك بررسي نشان‌دهنده آن بود كه اكسيژن‌درماني با فشار طبيعي نسبت به درمان ساختگي با احتمال بيشتر سردرد خوشه‌اي را تسكين مي‌دهد. يك كارآزمايي ديگر هم اين روش را موثر نشان داد اما نه بهتر از داروي رايج ارگوتامين.
به گفته دكتر مايكل اچ بنت از بيمارستان شاهزاده ويلز در راندويك در استراليا و سرپرست اين پژوهش هيچ يك از اين دو شكل اكسيژن‌درماني از بروز حملات آينده سردرد پيشگيري نكرده بودند.
او گفت بر اساس اين شواهد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌اي كه با مصرف دارو به سرعت با به طور كامل بهبود پيدا نمي‌كنندف مي‌توانند با دكترشان در مورد استفاده از اكسيژن‌درماني با فشار طبيعي مشورت كنند.
به گفته دكتر بنت اكسيژن‌ پرفشار مي‌تواند گزينه‌اي براي درد ميگرني شديد باشد، اما با توجه گران‌قيمت‌ بودن ممكن است در همه موارد استفاده از آن عملي نباشد.
او مي‌گويد اين شيوه تنها در بدترين مواردي كه شيوه درماني جايگزيني وجود ندارد، ممكن است مورد استفاده قرار گيرد.
دقيقا معلوم نيست كه چگونه اكسيژن‌درماني باعث تخفيف سردرد مي‌شود.
بنت يادآورمي‌شود كه در حمله ميگرن گشادي عروق خوني در سر رخ مي‌دهد، و اكسيژن پرفشار باعث تنگ‌شدن عروق مي‌شود، كه ممكن است علت تسكين درد باشد.
همچنين به گفته او شواهدي وجود دارد كه اكسيژن پرفشار"مسيرهاي انتقال درد" را مهار مي‌كند و مانع احساس درد مي‌شود.
در مورد سردردهاي خوشه‌اي،تغيير فعاليت در برخي از بخش‌هاي مغز وجود دارد. به گفته بنت به نظر مي‌رسد كه اكسيژن فعاليت اين بخش‌هاي مغز را به حالت طبيعي بازمي‌گرداند و اثر تسكين‌دهنده درد آن ممكن است ناشي از اثر مستقيم آن بر مغز باشد.


ایرانیان انگلستان